Jump to content

Funnet hagler på loftet....Nå med bilder. Hjelp id av hagler


kongle

Recommended Posts

Hei. Skal ta dette rett frem og kalle en spade for en spade.

Forrige helg var det rydding av loft til den store gullmedalje i heimen. Noe som trengtes på et loft som ikke hadde vært ryddet på 20-30 år+++. Det var godt å få ryddet opp litt, det ble mange lass på dynga. MEN under oppryddingen på loftet ble det funnet tre hagler. To av haglene skal ha tilhørt mine oldefedre og den siste skal ha tilhørt min bestefar. Haglene har ligget på loftet siden 80-tallet etter at eierne tok turen til de evige jaktmarker. Tok en prat med den gjenlevende eldre garde, blant annet søsken av min bestefar. Min bestfars hagle var en buhag suhl s/s 16/70 fra 50-tallet. Min oldefars hagler var en tidligere rifle, boret opp(?) til hagle kaliber 28 enkeltløper, samt en s/s i kaliber 12.

Som våpeneier var dette funnet både interessant, men også en kilde til bekymring.

Har søkt og lest både på kammeret og i google, men har funnet ut at lov og paragraf lesing i hytt og gevær ikke er min sterkeste side :oops:

Kan vel forsåvidt si at 28-en og 12'ern for min del kun er av affeksjonsverdi, samt at ingen av disse kan brukes i dag. Kunne gjerne ha tenkt å fått de plombert , shina opp og hengt på veggen.

16 kaliber'n er i god stand og jeg ser absolutt potensialitet som bruksvåpen. Kaliber 16/70 på 2,9 kilo med reim (veid på kjøkkenvekta) var utrolig nett i forhold til russerjernet i 12/76 på 3,5kg+ som står i våpenskapet.

 

Spørsmålet er hva gjør jeg? Hvordan går jeg fram til onkel blå i denne saken?

 

I en ideell verden:

-Forklarer saken til onkel blå og får forståelse for situasjonen.

-Har 4 våpen fra før så 16 kaliber’n er ikke noe problem å få putta inn i jaktgarderoben.

-Samt at en burde få lov til å beholde 12er’n og 28-en hvis en ønsker å få dem plombert og hengt på veggen.

-Ting går smertefritt og alle parter er fornøyde.

 

Den virkelige verden?

-Smekk fra onkel blå, p.g.a 3 uregistrerte hagler i husstand som jeg umulig har kunnet erverve på lovlig vis.

-De 3 haglene blir destruert, våpen av affeksjonsverdi og bruksverdi går flisføyka.

-Eventuelle konsekvenser for meg som våpeneier og jeger.

 

Så igjen, hva gjør jeg?

 

På forhånd takk for svar.

 

Fjøra

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du har funnet 3 våpen på loftet som du ikke var klar over fra før så vil det ikke straffe seg for deg å levere de inn.

Om du velger å få registrert 16-kaliberen på jaktvåpengarderoben så går det fint.

De to du vil få plombert trenger du kun å levere inn til børsemaker som plomberer de etter gjeldende regler. Om det skulle eksistere våpenkort på disse må de leveres inn med dokumentasjon på plomberingen.

Plombering er et must om du vil ha de henganes på veggen.

 

Du kan også få de registrert som arv med affeksjonsverdi og beholde de som de er uten plombering men da må du oppbevare i våpenskap.

Affeksjonsverdivåpen som ikke skal brukes, men taes vare på vil som regel ikke gå på våpengarderoben, men det vil stå i våpenkortet at du ikke kan kjøpe ammo til de.

Link to comment
Share on other sites

Om 28`ern er en oppboret reminmgton, så er den neppe regpliktig - og du kan fint henge den på veggen uten å plombere den, dette KAN gjelde 12`ern også, dersom prod før 1890. Regfrie våpen kreves IKKE oppbevart i FG-godkjendt skap, og de kan altså henge dem på veggen om du vil - forutsatt at de er produsert før 1890. For å få greie på dette, sleng ut bilder av børsene - så får du dem kanskje identifisert her på kammeret.

 

Selv om du velger å registrere samtlige av disse våpnene som arv - så skal de IKKE inngå i din jaktgarderobe.

Link to comment
Share on other sites

Er nå ikke så sikker på om det er krav om registrering på noen av disse våpnene.

Ifølge deg, gikk siste bruker av disse våpnene bort lenge før 1990. Og det vil si at daværende arving (forutsatt 18år eller mer før oktober 1990), ikke har hatt eller har krav på seg til å registrere haglene (glattborrede våpen).

 

Men intill videre må alle stå oppbevart i våpenskap (intil det er dokumenter om noen av de er, eller ikke er registreringspliktige ved salg).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kommer med noen detaljer om Kongsberg-haglen, er det nok noen i svartkruttavdelingen her på Kammeret som kan fortelle deg om den er produsert før 1890 og dermed registreringsfri. De andre er også registreringsfri, siden du har arvet dem før 01.10.90. Du trenger dermed ikke å registrere noen av dem, men bare slappe av. Og siden de er arvegods, inngår de ikke i 6-våpens jaktgarderoben. Du har mao ingen problemer, bare hygge.

Link to comment
Share on other sites

Hei ja. Beklager sent svar fra min side.

 

 

Tråden kom vel fram til at disse uregistrerte haglene var lovlig ervervet hvis de ble ervervet/arvet før en dato i 1990. Da løste det meste seg, da min bestemor arvet disse haglene i 1984-85 etter bortgangen av min bestefar og oldefar. Hun er fremdeles blant oss i beste velgående og er lovlig eier av disse uregistrerte haglene. Våpnene står i mitt våpenskap og er lovlig oppbevart, vi bor faktisk 3 generasjoner i samme hus, så alle våpen +eiere er under samme tak/i samme våpenskap.

 

Når det kommer til de to eldste haglene så skal jeg forhåpentligvis få lagt ut bilder i løpet av helga. Blir spennende å se om noen kan identifisere disse.

 

Takker for informasjon og hjelp så langt.

 

Mvh

Fjøra

Link to comment
Share on other sites

Bilder av enkeltløper kaliber 28. Tidligere rifle oppboret til hagle.

Står 1878 på siden og 1876 på oversiden av løpet sammen med en k med en kongekrone over. På oversiden av løpet står det også en k med en kongekrone over samt LK eller CK lengre fremme på løpet. (en ripe gjøre det vanskelig å tyde).

På siden står det også OB eller OR i det ene hjørnet.

På siden står i tilleg det 38418.

På oversiden av løpet står det 28064

Mye gravyre roser/løkker o.l...

 

5d845h.jpg

34p0x7l.jpg

24gu8uu.jpg

1zch30x.jpg

13zu4xz.jpg

wjj7n9.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

12 kaliber sideligger med haner.

Børsa har delvis vært vanskelig å "lese av" men har funnet ut følgende:

 

Oppe mellon løpene på skinna står det følgende:

E.H eller L.H med Haugen stående etter på.

Videre står det & eller løkke-L så O eller U påfulgt av L eller E-veldig vanskelig å si egentlig...

Videre står det Christiania.

 

Knekkes hagla står det 822 nærmest "knekk-armen".

Nærmest leddet står det 8114 eller 8 med to maskineringsmerker med et påfølgende 4 tall.

 

På undersiden mellom løpene står det 882 nærmest munning.

Videre mot børsa står det 8114 eller 8334 eller 8774 samt noen bokstaver eller tall som ikke kan tydes. Veldig vanskelig å se....

Løpene har "runde riper" gående i rundt på løpene fra start til slutt-kanskje ut fra produksjonen......

29lilaf.jpg

25fhuah.jpg

70cs3s.jpg

fbgdu1.jpg

scrvvq.jpg

vct8ok.jpg

scrvvq.jpg

16bkq50.jpg

21p05g8.jpg

2he8qco.jpg

16au0sz.jpg

2r2ub1w.jpg

2z86b6p.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fine hagler! :D

Vi venter på at svartkrutt-gutta skal komme med sin ekspertise. :)

Øverste er som du selv nevner en oppboret rifle til hagle. Dette er en Remington Rolling Block mod 1867. Den er i alle fall ikke registreringspliktig.

Neste er en LH.Hagen her finner du sikkert litt info om den.

Googlesøk på LH.Hagen

 

Jeg anbefaler forøvrig å ta turen innom http://www.svartkrutt.net

Link to comment
Share on other sites

Den nederste ligner meget på en Sauer-Suhl mod. 8

Lekker klassisk sideligger.

Vær nøye med bruk av klikkpatroner i den. Slagfjørene ryker ellers lett

 

Jepp..den er laget på samme baskyle, og alle disse baskylen i femtiåra kom fra Ernst Thalmannwerke, enten de het sauer, merkel, eller Buhag.. Det er den generiske modell 8...

 

Buhag var et salgssamvirke for de små famileiedrevne børsemakerne som fikk lov til å holde på under kommunismen hvis de varunder en viss størrelse.. Disse lagde håndtilpassa våpen av høy kvalitet basert på standardbaskyler og løp fra de samme underleverandørene som Merkel osv..

 

Min egen Gisela, i kaliber 20/70, fra samme periode er lagd av Walther Monk og holder like høy handtverksmessig kvalitet som etterkrigs Merkel..

Link to comment
Share on other sites

To øverste børser: regfrie etter noter, heng på veggen å kost på deg et glis :mrgreen: Hagenbørsa er i mine øyne mest verdifull, og som en kompis sa: Hagen er kul! Men denne tviler jeg på er skytemateriale grunnet damaskpipene og alder.

 

Rulleklossen er ikke av stor verdi hverken for samler eller skytter, men dertil fin å ha på veggen som et minne om forfedres ferdsel i skog og mark på jakt etter noe å leve av. Og du kan sikkert lade svartkrutt i messinghylser og kose deg med den på jakt om du får den sjekket av en børsemaker først. Gamle børser, sixpence og vadmel er fin mix på fine høstdager i terrenget ;)

 

Nederste vet jeg ikke noe om annet enn at jeg syns den var pen...

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar så langt. Er moro med gamle børser gitt.

 

28 kaliber'n, Remington børsa fra Kongsberg (har etter det jeg kan skjønne) byttet pipe.

Står 1878 på "låsekassen" og 1876 på løpet. Samt at de har ulike "produksjonsnummer" (?)med

38418 på 1878 låsekassen og 28064 på 1876 løpet. Har vel satt 1876 løp i 1878 børse etter det jeg kan skjønne.

 

Har snakket med min bestefars bror om børsa og den hadde vært hos min oldefar så lenge han kunne huske. Selv hadde han lånt den fra han var 12 år og gått på harejakt for å skaffe litt ekstra kjøtt på bordet til en stor familie på et lite småbruk. Patroner hadde han ladet selv den gang og børsa hadde vært med på mange turer. Blant annet hadde børsa tatt livet av en hare som tålte 5 skudd før den segnet om...Bomskudd??Å neida, bare en skikkelig gammel og stor urhare... :roll: Var visst litt knotete å ha i ny patron,i mangel av ejektor eller ekstraktor måtte man stikke en kjepp oppigjennom løpet får å få ut hylsa, før man kunne legge ny patron i kammeret.

Men børsa hadde god drep, ingen fare. Børsa var supertrang og han hadde skutt en hare på litt over 70 meters hold :shock: Han hadde funnet et par hagl i det ene øyet på haren...Tydelig at det var mange jakthistorier knyttet til børsa.

 

Hadde vært moro å fått vite litt mer om Hagen børsa, om noen kan si noe om den da. Er produsert i sist haldelv av 1800 tallet en gang, men hadde vært artig vite mer nøyaktig når den var produsert. Finner desverre ingen årstall som kan tydes på den. På undersiden av løpene under kammeret kan jeg tyde 18 samt noen symboler blat annet en pil og en sirkel. Kanskje noe andre Hagen eiere som har peiling?

 

Fikk også vite at det var flere børser i familien, men at resten ble konfiskert av tyskerne under krigen. De børsene skulle jeg gjerne ha sett. Blir nesten litt trist av å tenke på det :(

 

 

Buhagen er etter hva jeg har forstått fra Øst-Tyskland. P. Scuch Suhl er vel navnet på børsemakeren som fikk lov å sette sitt navn på hagla av kommunistene.

Tallene 556 referer vel til produksjonsdato der 556 betyr mai i 1956.

 

Kom gjerne med innspill og korriger meg gjerne om jeg har feil.

Som sagt gamle børser var arti gitt.

 

Mvh

Fjøra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...