Jump to content

Har våpen - ny søknad


2-Bravo

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har i dag en 9mm og en 22. pistol. Dersom jeg ønsker å bytte ut 9mm pistolen, må jeg selge den gamle før jeg kan søke om ny?

 

Og hvordan er det når man søker om nytt våpen, hvordan aktivitet må man vise til da? Ved førstegangssøknad måtte man vise til ganske mye aktivitet i 6 mnd, men jeg skyter ikke like mye idag (8-12 ganger i året kanskje) i tillegg til at jeg ikke har vært like flink til å logge all aktivitet...

Link to comment
Share on other sites

kan vel ha i utgangspunktet 4 stk håndvåpen ved "rekreasjonsskytter"

aktivitet dokumenteres vel best ved å legge med resultatlister. (men med bare 2 håndvåpen så går det vel bra uten)

 

du kan skrive i kommentarfeltet att din gamle 9mm ligger for salg og skal selges innen rimelig tid.tante politi ringer sikkert hvis hun lurer på noe\er noe du bør gjøre før du får innvilget nytt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg søkte om .38/.357 revolver i sommer, skrev jeg som merknad at det våpenet jeg har i .38 skulle selges eller destrueres. Det gikk greit. Ulempen med å selge først er at hvis du ikke allerede har et våpen på handa kan du bli uten våpen i det aktuelle kaliberet en god stund mens du leter. Og dessuten, så har du vel strengt tatt ikke lov til å inneha ammunisjon i et kaliber som du for tiden ikke har våpen i? Hvis "noen" vil tolke loven bokstavelig og strengt...

Link to comment
Share on other sites

Klubben din må jo skrive en Anbefaling før du får innvilget søknad, og klubben skriver nok ikke ut en slik uten at du faktisk er aktiv nok.

 

Dessuten kan du når du får tak i ny pistol legge den for salg hos en våpenhandler.

Da "overtar" han pistolen og sender inn et skjema til Politiet. Så er den ute av ditt "system".

Jeg har gjort det endel ganger, og synes det er enklere for da kanpotensielle kjøpere stikke innom den butikken å se på våpenet. Så slipper en alle slags folk som kommer til din adresse for å se på våpenet.

Den lille 200lappen han tar for å formidle salget er verdt pengene synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vi skriver anbefaling for hver gang det søkes i vår klubb.

Og vi sjekker aktiviteten til den som vil ha anbefaling.

 

Har aldri prøvd å levere søknad uten anbefaling, så jeg vet ikke hva Politiet krever her.

Personlig syns jeg at systemet med anbefaling for hver søknad er en effektiv måte å luke ut de som bare vil ha våpen men ikke være aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Det overrasker meg at det er så forskjellig mening i et forholdsvis så enkelt spørsmål i forhold til anskaffelse av skytevåpen.

 

Jeg vil bare legge til at jeg ser på meg selv som en høvelig aktiv skytter, og dette er ikke en tråd med intensjon om hvorvidt man kan anskaffer seg nytt skytevåpen uten å være en aktiv skytter.

 

Det er jo en interessant debatt om hva som egentlig kreves av dokumentasjon fra klubb til en som skal bytte ut et skytevåpen. Igjen kan det vel kanskje tenkes at det igjen viser seg at det er stor forskjell fra våpenkontor til våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er enkelt å bare levere kopi av medlemskap i klubb og en Anbefaling fra klubben.

På Anbefalingen står alt det Politiet ønsker å vite, og det er signert av klubbformann.

Etter hva jeg kan lese bak på søknaden står det ikke at reglene er annerledes om det er første eller 4. eller 8.våpen for den saks skyld.

 

Det står rettledning bak på søknaden:

"Medlemmer av skytterlag eller idrettslag med skyttergruppe oppgir lagets navn og vedlegger medlemskort, samt dokumentasjon på tilknytning til skytterorganisasjon som er godkjent av Justisdept./Politidirektoratet. Søkeren må likeledes vedlegge dokumentasjon på aktivitet, herunder bekreftelse på deltakelse på trening og stevner."

"Tillatelse til å erverve skytevåpen til øvelses- eller konkurranseskyting gis bare til medlemmer av skytterlag eller idrettslag med skytegruppe med skyteprogram for omsøkte våpen. Søkeren må også dokumentere at han/hun er tilsluttet en godkjent skytteroraganisasjon som har skyteprogram hvor det omsøkte våpen lovlig kan benyttes."

Link to comment
Share on other sites

Vi må snart få en FAQ på dette.

 

Skyttere deles av pod inn i 4 grupper (Nybegynnere, Rekreasjonsskyttre, Mosjonsskyttere, og Konkurranseskyttere). Av disse kan man glemme Nybegynnere, og vi står i gjenn med følgende krav:

 

 

Rekreasjonsskyttere: Kan erverve inntil 4 håndvåpen til skyteprogram som ikke har identiske tekniske krav til våpenet.

Minimums aktivitets krav for erverv: Medlemskap i godkjent pistolklubb (d.v.s klubb som er medlem i ett godkjent forbund, som t.d. NFS), samt 4 oppmøter på banen i året (etter at 6 måneders regelen og tilhørende aktivitet ved kjøp av første våpen er oppfylt).

 

Dokumenteres normalt ved at klubben skriver ut en aktivitetsbekreftelse til skytteren, da skyttere på dette nivået sjeldent har andre måter å få bekreftet aktivitet på.

 

 

 

 

Mosjonsskyttere: Kan erverve 1 våpen pr skyteprogram som ikke har identiske tekniske krav til våpenet.

Minimums aktivitets krav for erverv: Medlemskap i godkjent pistolklubb (d.v.s klubb som er medlem i ett godkjent forbund, som t.d. NFS), samt 2-3 ganger på banen pr måned (sesongavhengigt). + 4 stevner (menes nok "og eller starter") pr år (tilstrekkelig med klubbens terminfestede stevner).

 

Dokumenteres normalt enklest ved at klubben skriver ut en aktivitetsbekreftelse til skytteren, da skyttere på dette nivået ikke nødvendigvis har andre måter å få bekreftet aktivitet på (om aktiviteten er høy, kan man dokumentere som for konkurranseskyttere).

 

 

 

 

 

Konkurranseskytter: Kan erverve 1 våpen pr skyteprogram som ikke har identiske tekniske krav til våpenet, samt 1 reserve/tilleggsvåpen pr skyteprogram som ikke har identiske tekniske krav til våpenet.

 

Minimums aktivitets krav for erverv: Medlemskap i godkjent pistolklubb (d.v.s klubb som er medlem i ett godkjent forbund, som t.d. NFS), samt 2-3 ganger på banen pr måned. + 10 stevner/starter pr år (hvorav halvparten må være i åpne aprobierte stevner), pr skyteprogram man har reserve/tilleggsvåpen i.

 

 

Dokumenteres normalt ved at klubben skriver ut en aktivitetsbekreftelse til skytteren, eller ved at skytteren henviser til starter som kan spores i tilgjengelige terminlister. Samt ved å legge frem Startkort fra det aktuelle skytterforbund, og gyldigt medlemskort i pistol klubb (man bruker normalt ikke be om bekreftelse på treningsaktivitet fra skyttere som dokumenterer 24 eller flere starter i året :wink: ).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Krever virkelig Oslo at hvert våpen som det søkes på, skal anbefales av klubb??

 

Nei.

 

Sist jeg søkte på håndvåpen i Oslo (i juli), så trengte jeg ikke noen aktivitetskrav fra klubben, siden det hadde gått "såpass kort tid" siden min forrige søknad. Hvor "kort tid" var 1.5 år... Jeg hadde dog med stevneresultater som bevis på aktivitet, men ikke noe dokumentert fra klubben(e).

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte kun dokumentasjon på aktivitetskravet i klubben den første gangen jeg søkte på håndvåpen. Etter dette har jeg kun levert startkort, medlemsbevis, og kopi av resultatlister. Da jeg kom så langt at jeg søkte på reservevåpen , leverte jeg skriv fra klubben men fikk det i retur . Trengte det ikke, fikk jeg beskjed om. De hadde nok med stevneresultatene.

Har vel strengt tatt aldri hatt "anbefaling" fra klubben. Kun dokumentasjon på aktivitet...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er på tide at noen tar tak i dette temaet ( ervervelse av våpen ) og får orden i dette en gang for alle. Sånn som det virker som det er pr. i dag så er det alt for stor forskjell våpenkontorene imellom. Om en bor i Oslo eller Tromsø så må da for svarte f... reglene være de samme. - Småkongene i de forskjellige pistolklubber burde vi jo vært kvitt for lenge siden.

Eller har vi helt glemt solidariteten /behjelpeligheten, bare vi får innvilget vårt eget våpen :shock: .???

Link to comment
Share on other sites

Problemet er minst like stort (om ikke større) hos de forskjellige våpenkontor, som gjerne insisterer på dokumentasjon de ikke har hverken behov for, eller krav på.

 

I det øyeblikk en har 4 starter i åpne aprobierte stevner, er en i hovedsak fri fra klubbenes aktivitets bekreftelse.

Da man kan henvise til resultatlister, men det er klart at skal man ha mer en 4 våpen. Og ligger på minimums aktivitet, er en aktivitetsbekreftelse fra klubben den enkleste og greieste måten å gjøre det på.

 

Klubbene skal heller ikke drive med synsing, de skal dokumentere faktiske forhold. Og det er det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...