Jump to content

Ender, gås og rådyr


mattbell

Recommended Posts

Hei,

 

Har nå i 2 dager lest over hele internett for å bli klok på kaliber for min type jakt.

Jeg ønsker meg eb ny rifle som skal brukes på ender, gås og rådyr. Har blitt anbefalt alt fra .223 til 30-06 så jeg kan jo like godt høre med dere.

 

Riflen skal koste under 10k totalt

Skal brukes til ender, gås og rådyr.

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

På dette vil du sikkert få like mange svar som det er brukere her på kammeret...nesten i hvertfall. :lol:

 

Mitt valg ville falle på noe rundt 6,5-7mm i hvertfall. 6,5x55 blir vel den med best tilgjengelighet om du ikke lader selv, men om du lader er vel også 6,5x47, 7x57, 7-08 osv fine alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Så kan du velge det som er midt i mellom 223 og 6.5x55. Nemlig kaliberet 243W. Et suverent kaliber å bruke på rådyr. Har skutt både tiur og rype med det samt rådyr. Rene og pene slakt blir det med rett kule. Litt dyrere ammo priser enn de to andre men et skikkelig allround kaliber å bruke både på fugel og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

6,5X55.

 

Selv om du tror du bare skal bruke den til rådyr og småvilt, så bør du kjøpe et våpen du kan bruke til storvilt også. For sikkerhets skyld. Synd å måtte si nei, viss du er så heldig å bli innvitert på storviltjakt.

 

Du skriver ikke om dette blir din første rifle, men sånn tolka jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i akkurat det samme dilemmaet du er i nå, mellom .223 og 6,5X55.

Jeg hadde først bestemt meg for .223, men endret til 6,5X55.

Det som er fordelen med 6,5X55 i forhold til .223 til småvillt er at &,5X55 har ca 200 m/s lavere kulehastighet enn .223, så du bevarer mere kjøtt spesielt på rype.

Det som også er kjekt med 6,5X55 er at da har du en rifle til alt som fungerer fra alt fra rype til elg.

Jeg hadde gått for en 6,5X55, og det er det jeg skal... :wink:

Lykke til med valg!!!

Link to comment
Share on other sites

En fordel med 223 er mindre rekyl - og den positive effekten dette har på presisjonen. Dette blir jo noe annet om du setter demper på. Vil du sette demper på får du lav rekyl også med 6,5x55 og i tillegg muligheten til å skyte kuler som tåler vinden bedre - og det er ikke dumt, i og med at du vil skyte på relativt smått vilt. Nå har tikka t3 sin 223 et løp som du kan skyte rimelig store/tunge kuler med, men ikke alle 223-rifler har slike løp. Mange 223-rifler har slakere stigning, tilpasset lettere kuler og du får da et mer begrenset utvalg (vil jeg tro?) i 223 enn i 6,5x55 om du vil ha vind-tålige kuler å skyte på små mål med.

 

Bare noen tanker - bra blir det vel i alle fall :)

Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruksområde vil jeg absolutt anbefalle 6,5x55.

Den har en rekyl som alle kan leve godt med.

Lett å få til å gå godt uten mye testing og utprøving.

Billig ammo når det gjelder helmantel, da det er et kaliber som brukes til baneskyting.

Stort utvalg i ammo overalt.

Bra utvalg i våpen i kaliberet.

Lite vindavdrift.

Lite kjøttødleggelse på grunn av moderat hastighet.

Godkjent for storvilt.

 

Ser at flere anbefaller 223, men denne og andre 22-kalibre er mere utsatt for vindavdrift, og kula kan ekspandere og forandre retning hvis den treffer strå eller annen vegetasjon.

 

Svein S

Link to comment
Share on other sites

Einig med dei fleste andre her; .223 eller 6,5x55.

Då kanskje aller helst 6,5'en, pga muligheit for storvilt. Ellers er begge glimrande kaliber å skyte med, med godt utval i ammunisjon.

Ein liten fordel med .223'en er at der er det nok litt større utvalg i rimelege riflepakker i den prissjiktet du nevner (pakke under 10k). Pga at det er eit "amerikansk" kaliber, i motsetning til skandinaviske 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...