Jump to content

Brno Fox..presisjon og løpskapping.


Mr.Polar

Recommended Posts

Hei.

Har en kompis som har en Brno Fox i kal.222. Hans problem har bestandig vært dårlig presisjon. Nå har han fått våpenet beddet,men er så usikker på om han skal kutte løpet med en 10-12 cm å gjenget.(en tulling har vell sakt til han at det GARANTERT ender med en ubrukelig rifle med totalt dårlig presisjon) Er det noen her som har gjort tillsvarende på samme type våpen? Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

vel, har 2 kamerater som har Brno Fox i 222 . Disse riflene har begge topp presisjon. Det har blitt skiftet avtrekk på begge da det mye omtalte snellert avtrekket på Fox rifla ikke akkurat fremmet presisjonen. Jeg tenker sånn at nå bør vel eieren teste presisjonen først, for så og ta videre skritt hvis den ikke svarer til forventningene. En ny kroning kan han garantert koste på seg da denne har vært rufsete på de omtalte riflene. Ellers ei fin og smekker småviltrifle :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Fox II, .222 (er ikke alle levert i .222 egentlig?) fra 1989, som har 51 cm løp, altså kappet ti cm. Med den har jeg klart å få samlinger på ned mot 7 mm med Berger 30 grs hp, samt 8 mm med Vmax 40 grs. Slenger inn Norma 50 grs fmj på ca 15 mm og. Alt på 100 meters hold. Har brukt Hausken mini frempå. Skutt med støtte (selvsagt, for å eliminere en klønete skytter...).

 

Jeg liker for øvrig avtrekket på bane. Er det finstilt med skruen mellom avtrekkerne, er det nesten umulig å nappe skuddet vekk!

 

Jeg var i tvil om børsa var særlig god en god stund jeg og. Klarte ikke å få jevne, gode samlinger. Det var alltid et og annet skudd som forsvant et par tre cm unna i de andre. Vanskelig å komme under 25 mm. Regelen var fra 25 - 35 mm. Ikke fornøyd med det da formålet er toppjakt, og 25 mm på 100 meter blir mer på 180 meter.

 

Kikkertsiktet som satt på, en Sava (ræl fra et eller annet mystisk land) 3-9x40. Fikk en gryende mistanke om at kikkerstiktet kanskje ikke var helt bra. Lånte en Burris 3-9x40 (eneste de hadde i butikken, og de tilbød meg å prøve den for å sjekke). Fikk mye bedre resultater etter en helaften på skytebanen. Savaen måtte raskt vike plassen for en Zeiss Conquest 3-9x40. Da ble det en annen verden ja. Plutselig satt skuddene tettere. Etter dette har jeg satt på et lite beist av en Nikon Monarch 5-20x44 (ikke så pent, kanskje, med en så stor kikkert på, men pytt...), og presisjonen ble ikke noe verre av den grunn. :)

 

Så, det kan jo hende kikkertsiktet har litt skylda og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bedda min, og kappa den. Den går fortsatt bra. Sist gang jeg skjøt med den var da jeg testet ladninger med den (4-skudd serie) 3 skudd på 6mm og en irirterende ustsikker på 17mm). Fabrikkammo går stort sett fra en 28mm ned mot 1 cm på 100 meter. - Jeg synes det er vanskelig å være veldig skråsikker i forhold til hva som gjør utslagene med Fox`en fordi den selv i benk er noe vanskelig å holde så stille som jeg vil - den kjennes lett.

 

Den er kappa på ca 50 cm tror jeg (jeg lot børsemaker avgjøre).

 

Jeg tror frittliggende løp var det som påvirka min Fox mest. Jeg har en fornemmelse av at spredningen økte (minimalt) på de tre første skudda og senket spredningen for 5 skudd-serier: konsekvensene av varmskyting ble senket? -

 

Jeg har måttet bli en mer fanatisk våpenpusser etter demperen ble satt på. Da jeg skrudde av demperen første gang (etter for lang tid!) ble jeg lettere sjokkert: Korrosjon hadde gjort kappe-flaten skikkelig knudrete og porøs. Det lot seg forbedre med hyppig demontering av demperen og rikelig oljing. Løpet får også mye mer puss enn før.

 

Allt i allt synes jeg Fox`en ble en hendig og presis rifle etter montering av demper med kapping.

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Har og ei Brno Fox ll i kal.222

 

gammel mishandla rifle som jeg fikk pga eier ikke orket å kjøpe skap

kjøpte inn 50 norma Jaktmatch og dro p banen

hadde ikke de store forventningene men ble satan så positiv overasket

 

kjørte ut skivene å sendte avgårde 3 skudd etter en klister lapp og slik ble resultatet :mrgreen:

 

normal_222rem3.JPG

 

 

blir ikke å gjøre noe med denne rifla kansje demper med tid å stunder :wink:

 

toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...