Jump to content

223 og ammunisjon....IKKE hjemmelading.


msyncron

Recommended Posts

hei!

 

Jeg står på trappene for å kjøpe en Tikka t3 223.

Jeg skal bruke denne rifla til toppjakt og rådyr.

 

Av erfaringer:

 

Hva slags kule skal jeg bruke på dette, som jeg kan få kjøpt i butikkene...som går rimelig stabilt, og som ikke sprenger sundt kjøttet i viltet. Regner med det blir 2 forskjellige typer mellom disse 2 viltene...

 

Håper noen deler erfaringer.

 

En jeg vet av har ladet selv, og var meget fornøyd med det til dette kaliberet, men jeg har ikke tilgang til det...

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg har en Tikka T3 .223 selv, og har svært god erfaring med S&B 55 grains Fmj til fugl og hare.

Dette er forholdsvis billig ammo, som jeg skyter hull i hull med på hundre meter.

 

På rev har jeg brukt Fusion 62 grains Soft Point. Disse går også veldig bra i Tikkaen, men bidrar til endel kjøttskade, hvertfall på rev, vet ikke hvordan det blir på et rådyr. Det er dessverre dårlig med rådyr her i Finnmark!

 

-Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Ok....så dere kan garrantere at jeg vil bli fonøyd med rifla og valg av ammo?

 

Jeg hører jo om vanvittige utgangshastigheter på 223, og at den i blyspiss sprenger rådyret, at det blir mye kjøttskader....erfaringer? ser jo på norma sine sider at de har litt under 800ms på 100m blyspiss, og det er jo ikke skremmende...det er jo bare litt mer enn 6,5*55.

 

Hva med tiurjakt.....erfaringer der? ikke sprengt fugl?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...