Jump to content

Bytte kaliber i tikka m65


dani_el

Recommended Posts

Har arvet en gammel tikka m65 i kaliber 6.5x55. Skutt en elg og rådyr etter at jeg arvet den, men kunne tenkt meg til å bytte til litt kraftigere kaliber :)

Går det ant og bytte til 8x57 IS feks, og hvor mye vil dette koste?

8x57 fordi jeg har lyst på kort pipe med lyddemper, og da synes dette ut som et fint kaliber!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Sjekk med noen dummies eller skarpe skudd om patronen fungerer i magasinet ditt. Minnes vagt at det var forskjellige magasin på 6,5x55 og feks 30-06.

Får du god mating opp fra magasinet, er det en grei jobb for børsemaker å bytte pipe..

Ta ut tennstift om du sjekker med skarp ammo.

Ei ny pipe koster rundt 4-6 tusen kroner.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe fabrikkrifle som er like god som ei M65 med matchpipe skal du nok bla opp adskillig mer enn det dobbelte 8)8)

 

Magasinet har plass til 85mm lengde, og jeg kan bruke 6,5x55 magasinet i 3006 og omvendt, det mater helt fint.

Men pass på å få beddet den skikkelig. M65 er notorisk til å sprekke stokken bak bakre skjefteskrue. Denne børsa har en bred magasinbrønn så det er tynt treverk på sidene her. Her kan det flekse i rekylen har jeg fått forklart.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har sagt her skal du ut med adskillig mye mer om du skal ha en helt ny rifle i samme klasse. Det er ikke umulig å få tak i halv-brukte løp også. Jeg går ut i fra at det ikke er på grunn av at pipa er utskutt du skal bytte? 6.5x55 er jo et genialt kaliber som ikke går av moten.. ;-p personlig ville jeg ikke bytta ut 6.5 mot en 8x57 men det er jo en smaksak.

 

Viss du trenger ny eller brukt pipe, bedding eller brotsjing av kammer og gjenging er det bare å sende PM eller mail eller noe.

Vi på Støren fikser det vet du....

 

 

BrunoBilligEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei brukt eller ny rifle i kraftigere kaliber heller du. Sånne "ombygginger" lønner seg sjelden(av erfaring). Ha den 6,5 riflen heller du, å finn ei annen kraftigere i tillegg, for 6,5 er som nevnt her av flere et genialt kaliber. Har sjøl både 6,5 x 55, 30.06 og 375 H&H.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...