Jump to content

Bestemt meg for ny rifle


Olsbakk

Recommended Posts

Hei!

 

Har bestemt meg for å kjøpe ny rifle, og valget har falt på Browning Bar Longtrac (http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=658). Men det er fortsatt noen valg som gjenstår..

 

-Tre eller syntetisk?

-Hvilket kaliber?

 

Kikkertsikte har jeg sett litt på. Jeg tror jeg kommer til å gå for en Zeiss Victory Diavari 3-12x56 m/lys. Jeg er opptatt av at våpenet skal se bra ut, og jeg er av den formening at det ser best ut med store kikkerter. Noen andre forslag?

 

Lyddemper har jeg bestemt meg for å ikke montere med en gang, pågrunn av at jeg mener jeg ikke trenger det, den tar bort litt av sjarmen på jakt og pågrunn av økonomien.

 

Utstyret skal hovedsaklig brukes til elg- og villreinjakt, men andre storvilt er også sannsynlig. Har begynt å interessere meg litt for revjakt også, så det er også en mulighet.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikte har jeg sett litt på. Jeg tror jeg kommer til å gå for en Zeiss Victory Diavari 3-12x56 m/lys. Jeg er opptatt av at våpenet skal se bra ut, og jeg er av den formening at det ser best ut med store kikkerter. Noen andre forslag?

 

Lyddemper har jeg bestemt meg for å ikke montere med en gang, pågrunn av at jeg mener jeg ikke trenger det, den tar bort litt av sjarmen på jakt og pågrunn av økonomien.

 

Utstyret skal hovedsaklig brukes til elg- og villreinjakt, men andre storvilt er også sannsynlig. Har begynt å interessere meg litt for revjakt også, så det er også en mulighet.

 

Dersom du har råd til å kjøpe et slikt sikte for at det ser bra ut på våpnet har du antakelig greit med penger tilgjengelig. Da ville jeg også ha sett på Sauer 303.

 

Jeg skjønner personlig ikke ditt valg av sikte. Til elgjakt ville jeg helt klart ha valgt en 1,5-6 eller antakelig enda en 1.x-4 dersom du skal skyte på under 100m eller litt kjappe skudd (det er vel her halvauto'en også har sin styrke). Villreinjakt er vel ikke heller det som krever de mest lyssterke sikter; derimot må du vel slepe sakene en bit (er ikke BAR'en ganske tung?) så et sikte med litt mer forstørrelse og x40-42 objektiv ville vel vært verdt å se på. Helt subjektivt synes jeg faktisk at disse små 1.x-4 siktene med objektiv på 20-24mm ser veldig bra ut på litt kraftige våpen også (selv om jeg aldri ville ha valgt et mindre optimalt sikte for jakten min pga utseende). Store kikkerter ser best ut på våpen med et bruksområde der de gir god mening synes nå jeg.

 

Klart at revejakt på natten krever mye av siktet; men dersom det ikke er ditt primære bruksområde ville jeg ikke ha kjøpt et slikt beist av en kikkert. Men klart, det er bare MIN mening da.

Link to comment
Share on other sites

Lars89; Ja. Og det er pågrunn av at om jeg senere skal montere på lyddemper, er ikke det mulig på Benelli.

 

Barks; Jeg kjøper jo såklart ikke kikkerten bare pågrunn av at den skal se bra ut på rifla. Jeg bare la til at jeg syns store kikkerter ser best ut. :)

Har snakka med en som har peiling angående Sauer 303. Han mente mekanismen var litt for ny til å stole på enda, og han hadde selv Browning og var strålende fornøyd med den. Browningen veier 2,8kg, kun rifla med syntstokk.

 

Noen spesielle kikkerter du da tenker på? Jeg er jo også veldig ofte ute å sniker i skumringen både morgen og kveld, og da er det helt klart nødvendig med en lyssterk kikkert!

Link to comment
Share on other sites

Lars89; Ja. Og det er pågrunn av at om jeg senere skal montere på lyddemper, er ikke det mulig på Benelli.

 

Barks; Jeg kjøper jo såklart ikke kikkerten bare pågrunn av at den skal se bra ut på rifla. Jeg bare la til at jeg syns store kikkerter ser best ut. :)

Har snakka med en som har peiling angående Sauer 303. Han mente mekanismen var litt for ny til å stole på enda, og han hadde selv Browning og var strålende fornøyd med den. Browningen veier 2,8kg, kun rifla med syntstokk.

 

Noen spesielle kikkerter du da tenker på? Jeg er jo også veldig ofte ute å sniker i skumringen både morgen og kveld, og da er det helt klart nødvendig med en lyssterk kikkert!

 

Viss du har penger nok så er det ikke tvil i mine øyne.. :wink:

 

Jeg bruker selv 3-12x56 på elgjakt og kan ikke si JEG savner mindre forstørrelse!

Å skal du jakte litt i skummringen så er jo nettopp den kikkerten en av det beste :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Tusen takk for linken! Sparer jo masse penger, men ser den er gjenga for demper. Kan jeg skyte med den uten demper eller er løpet for kort? Uansett har jeg jo ikke sendt søknad på våpen enda, så jeg må jo uansett vente, så den går sikkert før den tid..

 

Jeg også føler 3-12x56 dekker det meste av mine behov ettersom jeg både skal jakte i skumringen, på eventuelt lange hold på reinsdyr og elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Fine rifler disse Browningene, så det er sikkert ikke noe dumt valg. Kjøp tre du, for disse "gummistokkene"(syntetisk) er ikke noe fine. Mer sjel og liv i en fin trestokk, og mange av disse "gummistokkene" er jo så dårlige og myke at det nesten ikke er råd å skyte med dem.

 

3-12 x 56 kikkert er ok det, er jo en sikker allround kikkert som passer til allslags jakt. Jeg bruker å varierer litt forstørrelse etter lysforhold og føre(snø/barmark), så det er greitt med en sånn kikkert. Litt tung med kikkert med feks bare fast 4x.

 

Lyddemper er ikke dumt det. Har jaktet i mange år uten, men ifjor kjøpte jeg på alle kuleriflene mine, og har ikke angret på det. Jo større kaliber jo større fordel(mye mindre smell og rekyl). Den 375 H&H min ble snill som et lam etter en Hausken standard Titan. Beste investering på lenge. Men skal være enig at det ikke er så veldig vakkert å se på da, at rifler er penest uten en diger demper på tuppen. Men fordelene er flere med demper!. Mye mindre smell & rekyl, ingen munningsflamme og bedre presisjon(mener at i mine rifler får jeg bedre res med demper).

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at trestrokk er klart finest, jeg også!

 

Har brukt 3-12x50 fra før. De avstandene jeg skyter på under jakta passer perfekt med en 3-12-kikkert.

 

Angående lyddemper så ser jeg alt du nevner, men jeg syns det tar bort litt av sjarmen også. Mer spenning å høre det smelle rundt i jakta, for de andre også, selv om det ikke er så viktig når du skal skyte mye.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det ser ut som en snasen rifle det dær :)

Ang kaliber så hadde jeg gådd for kal.308 til din type jakt. Det finnes vell ingenting i den norske fauna som ikke blir stoppet av en kule i det kalibret.

Valg av stokk kan jo by på litt grubbling. Ta den stokken du føler deg mest komfortabel med..om det er tre eller synt spiller mindre rolle. Har vekt noe å si,så er vell synten lettest. Men så har du da dette med stabilitet og rekyl. Da er det en fordel med tyngde.

Så alt er utifra eget valg,smak og behov.

Demper er kanske ikke så fint å se på på enkelte typer rifle,men gud så behagelig å ha..mindre rekyl og minimalt med smell..å dærtil økt pressisjon.

Tror du ville angre hvist du valgte en kikkert med mindre åpning enn 56 mm vist du skal drive litt revejakt..det gjorde jeg.

Men er du int i det visuellet så kan du jo sjekke om http://www.boydsgunstocks.com har noe snadder til din framtidige rifle.

Jeg bestillte meg rifle utifra hvilken stokk boyds hadde til meg..å da ble det en Marlin XS7 i kal.308. Klikker du på jaktbloggen min,så ligger det bilder av både våpen og pressisjon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...