Jump to content

Kalibret du egentlig vil ha.


Ola96

Recommended Posts

Jeg har lyst på ei klassisk rifle i 7x57. Har allereder en drilling i 7x57R , og liker denne klassiske patronen.

Det er noe med patroner med historisk sus og som bringer tankene tilbake til begynnelsen av det forrige århundret. Og så har jeg allerede ei rifle i 7mm-08. Men 7x57 patronen gir mer fleksibilitet med tyngre kuler enn den lille 7mm-08 patronen.

Hvorfor jeg ikke har en allerede?? Det er flere grunner: 6 børse kvoten og jeg har slitt med å finne ei rifle jeg virkelig har lyst på i dette kaliberet. Ideelt skulle det vært en Mauser 98(og da mener jeg ikke en HV mauser) , men jeg er ikke noen Røkke heller. Kanskje jeg en gang tar en telefon opp til mr.Rafdal og drøfter dette lenge og grundig....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha et kaliber

- som er godkjent til alt vilt

- som passer i kort kasse

- som elsker korte løp

- som er flattskytende

- som kan lades i sub

- som samler alt den mates med under 15mm

- som gir behagelig rekyl

- som enkelt velter en elefant

- som ikke ødelegger for mye kjøtt

- som fabrikkammo koster det samme som skytterlagsammo

- som tåler min. 10 000 skudd før løpet må byttes

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha et kaliber

- som er godkjent til alt vilt

- som passer i kort kasse

- som elsker korte løp

- som er flattskytende

- som kan lades i sub

- som samler alt den mates med under 15mm

- som gir behagelig rekyl

- som enkelt velter en elefant

- som ikke ødelegger for mye kjøtt

- som fabrikkammo koster det samme som skytterlagsammo

- som tåler min. 10 000 skudd før løpet må byttes

 

8)

 

Så kjedelig da? Det er jo 308win.....Du sa ikke noe om den må være godkjent til elefant bare den klarer lett å velte den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja... Nå har det liksom alltid ordna seg hvis det dukka opp et kaliber en hadde skikkelig lyst på. Nå er det blitt mer rolig i denne heimen når det gjelder ukurante modda rare kalibre. Blitt litt mer lat, og foretrekker å bruke børsa med et kurant kaliber som jeg kan kjøpe skudd til når jeg ikke gidder å lade sjøl, liksom.

 

Men med alderen blir en jo som barn igjen. Forbuden frukt er igjen blitt veldig fristende. Derfor har lysta på en revolver i 500S&W og ei storviltrifle i 12,7x99 plutselig kommet sterkt etter at det dukket opp et par velbegrunnede rundskriv for en tid tilbake. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle nok klart og leve lykkelig om jeg la mine klamme hender på en lekker liten kipplauf i 7x57R med svingmontasje og plass til 3-12x56 Zeiss'en.

Selger 358win Ruger'n i disse dager, men kan ikke leve uten og har et prosjekt på gang med ny 358win på en Sako AII Hunter.

 

 

He he he. Du har latt deg påvirke nå 8)

Ei slik ei :mrgreen:

normal_22112010347.jpg

 

Mitt kaliber nå om dagen, 358 win I sako AII med ekstra løp i 260 rem, HT stokk og to kikkerter i QR montasjer. Kikkert nr en er en VXIII med lys innskutt uten demper, kikkert nr to er en Victory 3-12*56 Innskutt med demper (Maxim)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle nok klart og leve lykkelig om jeg la mine klamme hender på en lekker liten kipplauf i 7x57R med svingmontasje og plass til 3-12x56 Zeiss'en.

Selger 358win Ruger'n i disse dager, men kan ikke leve uten og har et prosjekt på gang med ny 358win på en Sako AII Hunter.

 

 

He he he. Du har latt deg påvirke nå 8)

 

Mitt kaliber nå om dagen, 358 win I sako AII med ekstra løp i 260 rem, HT stokk og to kikkerter i QR montasjer. Kikkert nr en er en VXIII med lys innskutt uten demper, kikkert nr to er en Victory 3-12*56 Innskutt med demper (Maxim)

Nei absolutt ikke, den der er stygg som F.... og nesten helt lik den jeg selger :lol:

Min skal være SØT med pent treverk, blått stål, fluta pipe med åpene sikter og fremmere remmfeste på omsluttende løpsbånd, to rekylbolter, pen sort rekylkappe (maken til din), kikkerten er en Z Victory 2,5-10x50 som jeg alt har plukket av Husqerna 1900'en og monterer i Sako Optiloc hurtigmontasjer. Detta blir ei pen jente :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skulle det blitt, har endel forskjellig fra før, men 7mm Rem Mag pipe er på vei inn her over jul og ny 8x57 pipe, frister igrunn med en 8x60S pipe kanskje, eller en ordentlig sub patron med full pupp ladning , .458 RSAUM etterhvert kanskje.

 

 

Bare må få brukt de jeg har mer i grunn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...