Jump to content

Kalibret du egentlig vil ha.


Ola96

Recommended Posts

Skriv ned kalibret du vil ha og hvorfor og hvorfor ikke du har det.

 

Ikke ment for vanlige kalibre som 6,5x55 og 308 win, men 6,5x284.

 

Jeg vil ha en rifle i 221 fireball når jeg blir gammel nok, fordi jeg vil ha noe ikke veldig mange har.

Men går det ann og få det godkjent til rådyr f.eks? bruker jo samme kuler som 222 og 223 eller?

Link to comment
Share on other sites

Kommer an veldig på hva jeg skal bruke det til.

 

Men 2 kaliber dukker opp i hodet mitt :wink:

 

25-06(30.06 stypt ned til å ta .257 kuler) til alt mindre enn rein, hjort og elg. Har løp i kaliberet men det er ikke i noe våpen for tiden. Hvorfor dette kaliber? Lett rekyl, lett å få god presisjon(hvertfall med mitt løp) flat kulebane og masse kuler å velge blandt.

 

8x57 IS til alt annet i verden som jeg har tenkt til å jakte(Ikke de 5 store i afrika pga kulediameter begrensningene) Har 2 rifler i kaliberet. 1 orginal mauser og en ombygget mauser til jakt. Hvorfor? Behagelig rekyl, presis, godt kuleutvalg og spennende kaliber som ikke alle har :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt ønske er .358 Winchester.

Jeg har hatt ei rifle kamra for søstra, .356Win, og det var et hyggelig bekjentskap.

Så til mitt bruk, hovedsaklig elgjakt, tror jeg patronen er et bra valg. Halvgrov kule og moderat mengde smell og rekyl, samt flat nok kulebane til de hold jeg tør å skyte på. Så fort lommeboka tillater det skal gamleSako`n få nytt rustfritt LW løp. Diesett er allerede bestilt :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5 grendel (6,5x39)

gir omtrent samme ytelse som 6,5x55 krag ladninger, men i en mindre hylse, 120gr kule.

var vel tiltenkt å erstatte både 5,56 og 7,62 til militært bruk.

 

har lyst på en slik for at den er akkurat passelig, men jeg kommer aldri å anskaffe en slik når den er så uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Mitt ønske er .358 Winchester.

Jeg har hatt ei rifle kamra for søstra, .356Win, og det var et hyggelig bekjentskap.

Så til mitt bruk, hovedsaklig elgjakt, tror jeg patronen er et bra valg. Halvgrov kule og moderat mengde smell og rekyl, samt flat nok kulebane til de hold jeg tør å skyte på. Så fort lommeboka tillater det skal gamleSako`n få nytt rustfritt LW løp. Diesett er allerede bestilt :wink:

Diesett bestilt? Kan du ikke bare lade med 356-settet og en standard hylseholder som du sikkert har fra før? De utvendige dimensjoner er så like som de kan bli.

 

Har pipe i 300 Dakota. Ypperlig patron, lett å utvikle gode ladninger. Mater ikke i Rem 700 ADL. Burde hatt 300 WinMag i stedet, eller 300 HH. Ytelsen er den samme, og de mater i denne kassen. Det er dyrt å være moderne, og ikke alltid særlig praktisk.

Link to comment
Share on other sites

SR71 Blackbird bombefly

Nå er jeg både OT og flisespikker, men SR71 Blackbird er et ubevæpnet rekognoseringsfly, ikke et bombefly 8)

 

For å gå tilbake til topic, så ville jeg ikke takket nei til en Holland & Holland dobbeltrifle i kaliber .375H&H Flanged. Har ikke bruk for det, men den kombinasjonen er bare riktig.

Link to comment
Share on other sites

Ot: En Blackbird er nok ganske "flattskytende" i og med den høye hastigheten og kolossal BC. 3 530 km/t i topphastighet skulle jo bli noe sånn som nærmere 1 000 m/s, rundt det samme som standard .223. Vil tro det blir knall og fall på elgen da, selv på langt hold og uansett vindavdrift! :lol:

 

7x33 Sako synes jeg høres fristende ut. Jakter kun småvilt, og denne patronen er jo spesiallaget for fuglejakt. Er faktisk to Sako L46 i dette kaliberet på Finn.no til salgs for tiden... :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt ønske er .358 Winchester.

Jeg har hatt ei rifle kamra for søstra, .356Win, og det var et hyggelig bekjentskap.

Så til mitt bruk, hovedsaklig elgjakt, tror jeg patronen er et bra valg. Halvgrov kule og moderat mengde smell og rekyl, samt flat nok kulebane til de hold jeg tør å skyte på. Så fort lommeboka tillater det skal gamleSako`n få nytt rustfritt LW løp. Diesett er allerede bestilt :wink:

Diesett bestilt? Kan du ikke bare lade med 356-settet og en standard hylseholder som du sikkert har fra før? De utvendige dimensjoner er så like som de kan bli.

 

Dimensjonene er såvidt jeg har skjønt like, men det gamle diesettet ble solgt sammen med rifla. Skulle ikke selge noenting, en vet aldri når en kan få bruk for det igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flere som ønsker seg grendelen ja :D

 

Jeg vil ha 6,5 grendel og 416 Taylor. Jeg får ikke kjøpe flere våpen så mest sansynlig blir det ompiping. Grunnen til at jeg ikke gjør det er at FN-mauseren min som ville passet til taylorn ser så forbannet bra ut med den pipa den har med åpne sikter og kaliberet (308 Norma Mag) duger jo til alt...

 

Donorbørsa til grendelen vil jeg egentlig beholde i 7,62x39 pga sub-lading og jeg liker ikke å nappe ut en pipe som har under 1000 skudd gjennom seg :?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle hatt noe riktig morsomt, sånn til hyggeskyting og litt nostalgisk rypejakt så måtte det vært ei rolling block i 25-20 eventuelt 25 stevens - men den blir det nok noe knotete å få tak i ammo til..

 

Så kanskje en moderne verson basert på 22 hornethylsa hadde passet? Er det ikke 25Plubert det heter da?

 

I allefall en riktig fin liten fuglepatron og blykulekaster til å plinke blikkbokser med på langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Huff, eg blir visst veldig kjedeleg i dette spørsmålet.

 

Eg er fascinert av tunge kuler i moderat hastigheit til storviltjakt. Kjem nok aldri til å tørre å skyte på over 200 m uansett.

Kaliberet eg vil ha blir derfor eit ganske klassisk "tungt&treigt-kaliber", samtidig som det ikkje bør vere for ubehageleg å skyte med.

So enten blir det 9,3x62 eller potatiskastaren 9,3x57. Med kort løp og dempar.

Eventuelt gå for eit kaliber som går i kort kasse, som .338Federal, eller .358Win (?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si som en annen skribent i en annen tråd: det står for meg mellom .444 Marlin og .460 S&W. Begge i revolver.

Et dilemma jeg har der, og har hatt det lenge. Finner liksom ikke ut av det.

 

Og så var det dette med rekylen, da: Har .444 Marlin skutt i en revolver (må bli en ganske svær en det) større (!) rekyl enn en 6,5 x 55?

Link to comment
Share on other sites

Og så var det dette med rekylen, da: Har .444 Marlin skutt i en revolver (må bli en ganske svær en det) større (!) rekyl enn en 6,5 x 55?

Når jeg leser i 'den andre tråden' ser jeg at jeg har brukt feil uttrykk om rekylen. Det heter 'hardere' rekyl, ser jeg nå.

Eller heter det 'høyere' rekyl?

Usikker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...