Jump to content

valg av feltstøvel?


steffen

Recommended Posts

Vdr gode sko til rundt 1000.-..

Det finnes ikke..å jeg har testet ut en del parr sko i mange prisklasser iløpe av mange år.

M77 er joggesko med tanke på stabilitet kontra sko til 2500.-

Hadde for noen år siden et par Beck Moorerene lærsko u/membran. Dette var helt supre sko. Eneste minuset var at dem var tungtørket pga tykkt lær. Men med en god såle,perfekt passform og fantastisk stabilitet. Dette er sko jeg savner.

Har å teste Viking et eller annet. En lav sko. Ubrukelig så lenge du ikke går på opptåkket løype eller grusvei. I skog og fjell så er det ikke brukbar i det hele tatt da den mangler totalt stabilitet og støtte.

Mitt beste råd vdr ditt valg av sko,så gå noe høyere i pris. Å pass på at di sko du velger har Vibram-såle.Disse sålene har en super gripeevne på vått og sleipt underlag..både fjell og mose.

Jathi jakt har et parr til rundt 1500 med vibramsåle. Jeg har had et par slike sko..ok men ikke mer. 2 sessonger varte di skoen for meg. Så bruker du skoene lite,vil disse funke. Er du en aktiv mann i skog og fjell,så velg sko såm koster 1000 til 1500 mer.

Link to comment
Share on other sites

Angående "stabilitet" som mange er opptatt av på jaktstøvler, så er ikke det noe viktig poeng for alle. Mange brukere (inkludert meg) ønsker ikke/trenger ikke veldig stive støvler til allround jaktbruk. Støvler som er laget for bruk i fjellheim med tung seg er ikke nødvendigvis de beste til jakt i lettere terreng uten tung sekk, og stive støvler oppleves lett som stive å gå med.

 

Om man aksepterer å bli blaut på beina er M77 helt ok. Det samme gjelder Lundhags Luffar (om de fortsatt produseres) og sikker andre lette støvler også. Med Lundhags holder du beina tørre, men dessverre krympet mitt par jevnt og trutt til de var for små :cry:

Link to comment
Share on other sites

I mange år (Altfor mange) brukte jeg gummistøvler til ALT, fra fjellturer om sommeren til jakt i -25 før Jul. Nå i dag er det M77 som gjelder når det ikke er for vått. Har i mange år vurdert å kjøpe meg støvler med membran, men har hørt at levetida på membranen er begrensa. Og til min. 1500,- mer enn M77 er jeg redd det ikke er verdt det. En annen ting er passformen; M77 passer mine "Donald Duck" føtter perfekt. Det er mer enn en kan si om mellomeuropeiske fjellstøvler som er så stive som slalomstøvler. Bruker fremdeles gummistøvler når det er vått.

Link to comment
Share on other sites

har brukt M77 i mange år nå. helt siden jeg ble kongens mann. har slitt ut en der par. mest fordi de ble herpa mot stein og annet slikt.

Har i dag Alfasko som jeg bruker. det er sko som jeg får på jobb., de er vanntette (gore tex) og stødige som F. men de er både dyre, de er veldi veldi stive og de har dårligere grep enn m77 samt at vekten er mye mer. men med de to parene så har iallefall jeg sko så det holder.

Men så lenge jeg kan få tak i M77 så er den støvelen å finne enten hjemme hos meg eller med meg på tur. den er suveren i den prisklasse og til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale viking sniper. den koster 1100-1300 kr vanligvis (1100 for modellen med nubuck på xxl og 1300 for modellen med glatt skinn på magasinet)

Det er i mine øyne gode støvler, å de er vanntette, noe M77 ikke er. Men om det at støvlene skal vare i 10 år er et krav så er det ikke mye som kan konkurrere med M77.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...