Jump to content

recurvebue, hva trenger jeg?


steffen

Recommended Posts

heisann.

jeg vurderer sterkt og kjøpe samick recurvebuepakke fra midtnorsk buesport.

men hva trenger jeg?

 

pakke 1 1100kr

Samick polaris bue med hylle streng og nockpunkt, tab, armbeskyttelse, pilkogger og 6 beman carbonpiler.

 

pakke 2 1600kr

Bue med hylle, streng og nockpunkt, cartl compositt sikte, tab, armbeskytter, kogger, buestativ, pilutdrager, armreim, bueveske og 6 beman carbonpiler

 

pakke 3 1900kr

Bue med hylle, streng og nockpunkt, cartel championship sikte, tab, armbeskytter, kogger, buestativ, pilutdrager, armreim, negrini koffert og 6 beman carbonpiler

 

 

men hvilken dralengde og styrke skal jeg velge?

jeg er ca 177-178cm høy, det skulle gi en dralengde på rundt 28"

buen kommer i 48, 54, 58, 62, 64, 66, 68, 70" lengde

dravekten fås i 10-40lb styrke(litt avhenging av buelengde)

Link to comment
Share on other sites

pakke 1, 30-35 pund. Skal du bruke buen til skiveskyting i regi av NBF 70" bue, skal du skyte mer feltmessig - 66"

Før du utvikler noe særlig brukbar teknikk kan du også vurdere å ha store 5 1/2 fjær på pilene istf de latterlige gummivanene forhandleren kommer til å sette på. Det gjør pilene veldig mye mer tilgivende for slippfeil.

Tenker du mere Trad. kan du sløyfe hylla og bare lime noe filt på buen, da kan den brukes mere feltmessig også, men det er en smakssak.

Evt. det billigste siktet, men ville stått over det foreløpig - til du vet hva du vil ha. Lemmer, 35# er nok, og kjøp de billigste, du kommer til å bytte uansett - og IKKE kjøp de for tunge, det kan du gjøre senere.

 

Husk en brukbar pilstopp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hekt strengen på ene lemmen. Ta den ene lemmen, med strengen på, mellom leggene, og bøy buen til du får hektet strengen på den andre lemmen.

 

Tab er fingerbeskytteren du drar i strengen med. Denne har ei lita plate du legger under haka. Sikkert masse videoer på youtube av dette.

 

Ellers er det endel bueklubber rundtom der du kan få instruksjon.

 

Om du er i Saltenområdet kan vi sikkert få til litt skyting i romjula. :)

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg gjerne en stringer, men det trenger du strengt tatt ikke.

Gjør slik:

Unngå sideveis krefter på lemmene, kun lineært på buen. Du trenger ikke vente på en stringer med å begynne å skyte da.

Vil igjen oppfordre til å skyte sammen med noen som kan vise deg teknikkene. Og husk for all del å aldri slippe strengen på ei oppspent bue, uten pil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...