Jump to content

Hjelp,utrulg stille på reveåta mi


skattebo

Recommended Posts

Veldig stille på mikkel rev på åta mi i det siste.

Starta med innforimg med kullig bein og rekeskall,hadde besøk hver natt.

Men etter jeg fikk to påkjørte rådyr,som burde vere åte nummer 1 for 3 uker siden har det vote stilt.

Kasje reven har frøse seg forderva eller er det noe jeg gjør feil.

Har åta plassert på jordet ca 50 meter frå huset som jeg har hatt i alle år og har skutt ca 7-12 rever pr år dei siste 10 åra,kajse jeg har utrydda mikkel,men det tviler jeg på.

Trenger noen tips nå,ellers så blir gluggen stengt av kona,ho synest heller jeg bør ligge i senga sammen med ho,noe jeg jeg helst vill selv,men dere vet hvordan det er med alt for stor jakt sjuke.

Lurer på om det er noen av dere som vil bytte ei cal 17 rem i ei langholds rifle(mauser i 308 win med meopta tactital og heawy varmint laminat skjefte)som har meget god presisjon og har vel gått max 600 skudd

Link to comment
Share on other sites

Det er vell mye som kan avgjøre det, men har du mye sny ?

hvet at på åta mi er det stor trafikk der med det samme, men så dabber det av helt til at det kommer en 30-50 cm med sny. Er det noe mindre sny en dette så har vell reven ingen problem med og jakt selv etter hare,mus, osv

 

Så sparer den vell åta til det bli vanskligere tider :wink:

 

Er sikker mye annet som kan avgjøre om reven kommer eller ikke, men dette er vell kansje en ting som avgjør det :)

 

Håper på en del trafikk på åta i natt siden det nettopp er kommet 30-40 cm med ny sny :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt normalt vil jeg si, reven kommer litt i kladder. Kan hende et rådyr har blitt drept av trafikk, jegere eller rev som gjør at den har mat et annet sted. Men dette tar slutt og da er den tilbake.

Opplevd dette mange ganger, men da lar jeg bare åta ligge og venter på trafikk igjen. Et tips kan være å ikke skyte den første reven som begynner å besøke åte, de følger gjerne i sporene til hverandre og på den måten får du fler rever til å oppdage åta di. Jeg lar også kråkefugl få lov til å spise i fred, har en oppfatning at mye fugl på dagen gir mange rev på natta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt litt dødtid på åta nå. 14 dager siden siste reven datt. Har spedd på med mer hjorteavskjær og hatt mye fugl på dagtid. Gikk meg en liten runde i stad, og da såg jeg en del spor rett nedom åta (30-40 m unna) som har blitt laget i natt. Regner med at reven(e) gjør ei tabbe snart.

Jeg venter ikke på at området skal fylles opp med rev. Legger flatt den første som dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

rådyra du har lagt ut, er de hele?? har inntrykk av att de ikke eter av dem før det blir mildere.

Har ett liggende hos oss å. ikke blitt rørt i det heletatt, samme i fjor.... la også ut to hele griser i fjor, null interesse før det ble mildt da var de borte på nullkomma niks.

Hugg de opp og spre noen bilter utover...

Spe på med masse annen dritt

å tråkk opp løyper fra veier bekker og kjente tråkk i nærheten hvis det er mye snø....

ingen fastit men kan være en løsning :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at galaxy ikke er så langt fra kjernen av problemet på reveåtet.

 

Reven har ikke jervens mulighet til å knuse og tygge i stykker et beinfrosset kadaver, men lag en åpning for reven.

Eller spe på med alt mulig småtteri, ting som er lett å få med seg og grave ned er altid populær hos reven. Hos meg så tar reven "alt", det trenger ikke være så mye, bare den vet at på den plassen så finnes det lettvint småmat som er lett å stikke av med. Da kommer den, men ikke mat så mye at den på en natt har berga seg 14 dagers forsyning. Da kan det fort bli stille igjen.

 

En annen fordel er som nevnt rett over her at det lokker inn kråker, og spisende og støyende kråkefugl er som en blinkende neonplakat for reven, her er mat å få.

Link to comment
Share on other sites

en sekk med tørrfor fra europris til hundrelappen kan sette fart på sakene igjen..... spre godt utover i en god radius fra åtet.... men innenfor skuddhold... da kommer nok jæveln.... :twisted:

 

dårlig trafikk hos meg omdagen og.... men en stor takk til skiforeningen som har kjørt opp scooterløype 40 m fra åtet.....

får vel støtte dem i år.. ekspress vei for reven

Link to comment
Share on other sites

Enda billiger er det å dra innom nærmeste FK-butikk å høre om dem har noe for som er utgådd på dato som du kan få :D

Det gjorde jeg i dag..å fikk 20 kg Labb Appetitt :mrgreen:

3 kg er nå spredd i omr hvor lyset lyser godt,å i en 5 m radius rundt åta. Nå håper jeg at mikkel bruker lang tid.

I natt har den t.o.m gådd inne i hagen min,på min terrasse og læmbrua.

Lurer på om det kan være en skabbrev siden den trekker til huset.

Link to comment
Share on other sites

hei!lure på om de he nåke stor betydning att ej går ned til åte å strør hundepelets før ej sette mej til i jaktbua?vil ej sette igjen so myje lukt att reven ikkje tør sej fram den kvelden?såg 3stk rev i natt men ingen so kom til åta!prøft å strøt etter endt jakt men de fær kråka me når de blir lyst!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er en uerfaren rev jeger å har følgende spørsmål.

Er reven mindre aktiv på leit etter mat når det er masse snøv? Her er cirka 30 cm nå!

Vi har ute åte og det har leie ute i 14 dager, der har våre mykje kråke før snøven kom.

Var litt revespor ett stykke i fra åta men ingen ting innpå.

Link to comment
Share on other sites

Reven finner maten sjølv om den ligger under snø/måse og løv :D

 

legg noe øver, reven finner det men ikke kråkene :mrgreen:

 

Ikke bare finner reven det, men jeg tror den forventer å finne det sånn..nedgravd. Jeg synes reven er mer skeptisk når ting ligger på fat enn når det er gravd en halvmeter ned i bakken.

 

Selv har jeg et par kamera i sving akkurat nå , det er mest et prøveprosjekt på hvilket luktestoff som drar inn mest rev. Og som referanse har jeg en dau rein nedgravd i snøen en annen plass.

 

Inntil videre så er det 10 - 0 til kadaveret og ingen bilder på luktestoffene selv om de var aldri så oppskrytt.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som galaxy sier, gå opp stier til reven etter snyfallene, og legg gjerne hundefòr i sporene med noen meters mellomrom og helt ned på åta di. Og strø vilt med hundefor som andre har sagt tidligere, og få reven til å gå rundt å plukke biter og holde seg på åta. Og du kan like gjerne grave ned maten til reven, men ha ut litt matrester ol, så kråker og skjærene kan lage litt leven på dagtid og fortelle reven hvor det finnes mat :)

 

Jeg hadde en hel sel som åte for et par år siden og det var det beste året mitt på åta, men om det var pga selen eller rett og slett mere rev enn idag vet jeg jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

Forsatt stille på min åte å.

Ser spor inntill 15 m unna åten,men ikke på selve åta. Nå har det vært et dyrisk vær et par dager her,så i kveld satser jeg på at mikkel er sulten :D

Kanskje reven holder på med juleforberedelser i hiet sitt,siden det er stillt over hele linja :mrgreen:

Hvorfor ikke skyte når reven er 15 meter fra åtet? Min erfaring er at ofte reven bare skal innom å sjekke og ikke spise fra åtet. Går gjerne en liten sving utenom, Derfor skyter jeg med det samme jeg ser reven.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Carl Gustav her. Peise til når du ser reven. Har ofte opplevd at reven stikker innom for å sjekke åtet, men ikke spiser av det. Da ofte en 10-20 meter unna. Virker som han vil sjekke om det fortsatt er der. Ingen grunn til å la den gå derifra for det.

Link to comment
Share on other sites

Hei er ein kar her som eg bor hann snakket om at vist eg kjøpte hundefor og blandet inn tran i den det skulle funke for tran luktet litt og reven var glad i fisk kunne godt bruke det hundeforet som blir solgt på europris.Noen som har prøvd dette og har erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

Ja dette varierer men pussig nok har jeg etter mange års åtejakt har skutt de fleste fra kl. 20.30 til 02.00 . Spesialtid 21.30 til 12.30 . dette gjelder etterjulsvinteren. Men noen går like før det lysner på morgenen. Da jeg ikke har sittet på åta har jeg hatt varsler på så mange av erfaringer ligger også bak disse tider .

Link to comment
Share on other sites

Shooter 2 teorien din stemmer nok utrolig godt for mange... når vi ser att reven har jaktet mus 20-30 meter fra åtet lenge... 10 hull i snøen minst hvor den har prøvd seg i løpet av en natt så ligger nok mye av forklaringen der... vi får bare stå på og prøve videre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...