Jump to content

6,5mm villkatt på 30-30 hylsen?


Chiefen.v-2

Recommended Posts

Ja, hvorfor ikke bare velge 6,5x55 ? Passer til alt i norge :roll:

 

Noen ganger er det litt morro å leke med andre kaliber enn det du får i alle hylle på g-sport :wink:

 

6,5 på 30-30, har mange navn. 6,5 Bullberry men en imp, 6,5 JDJ osv. Mange varianter av den.

Passer yppelig til en Contender og feks rådyr.

Greier jo ca 2300f/sek med 140gr..... ikke langt unna 6,5 unevnelig med demper :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå leser jeg at Winchester revitaliserer gamle .25-35Win (6,5x52R) og da skulle jo det meste være i boks.

Vil man lage et litt særere prosjekt av det så kan man jo bare "Ackley-Improvisere" den med fremblåst skulder ,rettere hylsevegger og hele hopprennet.

Fordelen der måtte være muligheten til å bruke fabrikkammo som da skyteformes i kammeret. :P

 

Kjenner en som har en gammal Win. M/94 i det kaliberet, var visst litt kronglete å få tak i ammo, men suveren på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

6,5 skal det være , uten tvil. Grei tilgang på direkte rimelige kvalitetsløp og kuler ligger bak. Storviltkravet ser jeg som urealitisks å oppnå så en halvsint (irritert?) rådyrpatron i en lovlig kortest mulig brekkrifle (Contender) er målet.

 

Akkurat nå ser det ut til at det blir en sak som heter 6,5Herrett, etter det jeg hører er en dummy allerede laget 8) , forhåpentligvis kommer det et bilde av skapningen snart.

 

Det geniale med denne patronen er at en med 99,9%sannsynlighet kan bruke en 6,5Grendel brosj som kjøres litt djupere inn.

Link to comment
Share on other sites

normal_2010_12_07_3925.JPG

 

Der har vi den jeg fant.. sammen med 30 Herrett, 6,5 Grendel og 6,5 TCU.

 

Ser hylselengden er tilpasset 6,5 Grendel og halsen ble litt bulkete.

 

Må nok jobbe litt mer med den når jeg får låne dieene igjen.

Målet er 30 H lengde og utgangspunkt i Grendel ladninger. Får nok litt større volum i 30-30 hylsene sånn at trykket blir på contender-nivå.

Håper på utelse tilsvarende Grendel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...