Jump to content

Endre kaliber i rifle?


Stalker

Recommended Posts

Hei,

 

Lurer på om det er mulig å bygge om en rifle fra kaliber 7,62x39 til vanlig 308 win?

 

Var innom jaktdepotet idag og kikket på en hel del børser og de hadde blant annet noen nydelige, små zastava rifler i 7,62x39.. derfor jeg lurer. Zastava riflene var forøvrig merket Interarms og made in England, så hvis noen kjenner til disse hører jeg gjerne om dem!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Det var synd, de var flotte disse små riflene. Bortsett fra boltgangen da..

 

Fikk veldig lyst på en slik stokk. Noen som vet om det er realistisk å få kjøpt bare stokken og få den tilpasset til en annen låsekasse? Evt hvilken låsekasse burde jeg da velge?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo snertne rifler dette ja,har ei sjøl i russer kalibret,etter bedding og tjuning av avtrekk,ser det et at desse går nesten som ei banerifle,med hjemme ladd ammo så går ho 5 skudd på godt undet halve tommen.Det må vera godkjent tå ei slig skrap jødn rifle :lol::lol::lol: .

Mn kanse det går å kamre dei opp i 30tc,er ikke sikker,men det er det vel noen som vet er på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Det var synd, de var flotte disse små riflene. Bortsett fra boltgangen da..

 

Fikk veldig lyst på en slik stokk. Noen som vet om det er realistisk å få kjøpt bare stokken og få den tilpasset til en annen låsekasse? Evt hvilken låsekasse burde jeg da velge?

Eg fekk i alle fall kjøpt ein laus Zastavastokk for nokre år sidan, ein børsemakar meinte det skulle gå greitt å få ein mauser oppi ein slik. Etterpå angra han, for det var visst ein del arbeid. Sjekk med fagfolk om det er plass til den låsen du vil ha før du kjøper. Dei småkassane der er små.
Link to comment
Share on other sites

Hvor fikk du kjøpt den, og hva brukte du den til?

 

De minimauserene jeg kikket på var fulle av gravyre og utskjæringer osv... Litt voldsomt kanskje, og ikke så fryktelig eksklusivt, men ganske stilig allikevel, syntes jeg!

 

Kikket på Kimber 84M Classic også, den var liten og pen, men likte ikke boltgangen noe særlig i den heller. Den er langtfra så smooth som på X-bolt og Tikka f.eks.

 

Men kanskje en Kimber puttet oppi en sånn flott Zastava stokk hadde vært noe? Det jeg likte med Zastava/Interarms stokken var jo at den var liten og nett, samtidig som den hadde elegante former. F.eks. Monte Carlo kolbe og Schnabel forskjefte.

 

Noen som vet om det går an å få lagd custom stokker med slike former noensteds?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte stokken av Jaktdepotet, fekk ein børsemakar til å leggja mauseren min oppi i lag med eit Timney med skyvesikring. . Han var veldig optimist på jobben først, men så høyrde eg ikkje noko på ei stund. Til slutt kom det fram at det var litt større forskjell på Zastava og M98 enn han hadde rekna med. Det tok tid, men jobben blei bra nok. Eg trur ikkje Zastavastokk er den beste måten å gjera det på viss du skal ha ein Kimber eller noko anna oppi. Då har eg meir tru på å få børsemakaren til å høvla og saga ned den stokken som følgjer med. Elles er det fleire her på forumet som har handla med Richards Microfit Riflestocks. Sjå http://www.rifle-stocks.com/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Rifla jeg lette etter finnes! Den heter Winchester M70 Featherweight og er på vei til meg nå! 8)

Blir jo uten Monte Carlo kolbe, men det får gå. Nydelig, klassisk rifle, som er tilbake til gamle høyder skal man tro diverse våpenskribenter i Junaiten.

 

Model-70-Featherweight-MID-535109-m.jpg

 

Det sto til slutt mellom en håndfull konkurrenter når rifla ble valgt.

 

- Remington Seven - Utgikk pga Remington mekanismen. Liker ikke kassa deres eller sikringen.

- Tikka T3 Lite - Utgikk pga for mye plastikk. Null personlighet, alle har en.

- Browning X-bolt - Fristende rifle. Pen og nett, men utgikk pga liten personlighet denne også.

- Winchester M70 Featherweight - Stil, historie, M70 sikring, mauser lignende utdrager.

 

Winchesteren var i utgangspunktet en outsider, men viste seg til slutt som den sterkeste kandidaten, og også den med mest sjarm, historie og personlighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...