Jump to content

forvirring om riflestigning..


joakimH

Recommended Posts

Jeg har skjønt at lette kuler trenger stor(?) riflestigning som feks 1-12 eller 1-14, og tunge kuler skal helst ha feks 1-8. Men hva betyr det? 12 omdreininger rillene har per meter ,eller 8 alt etter som? Og jeg mener folk flest sier at lavt tall som 1-8 er kjapp stigning, den er i mine øyne slak hvis det er 8 omdreinger på rillene per meter?

 

Og i feks kaliber som .223 .. hvorfor har ikke alle bare 1:8 eller noe, siden den stabiliserer nesten alt av kulevekter? Er det sånn at en 50grs kule vil ha bedre pressisjon i riflestrigning 1-12 vs 1-8 , teoretisk sett?

Link to comment
Share on other sites

Korte kuler trenger ikke langsom riflestigning,men de trenger heller ikke rask... DEt har seg slik at jo lenger en kule er (komplisert sammenheng sagt veldig enkelt) jo fortere trenger den å rotere for å være stabil i en gitt hastighet. Det er jo luftmotstanden som prøve å tippe den, og rotasjonen som hindrer den i å tippe.

Så lange kuler trenger rask stigning. Andre enn gode benkeskyttere vil ikke ha ulemper av for rask riflestigning.

OGså, jo større lufttetthet, jo større rotasjonshastighet trengs - dette sier jeg fordi det skytes en god del høyt i USA, og vi leser om det..

 

Det oppgis som lengde per omdreining. 1:8" er f.eks det samme som 1:205mm, vanlig i 6.5x55.

 

K

Link to comment
Share on other sites

hvorfor har ikke alle bare 1:8 eller noe, siden den stabiliserer nesten alt av kulevekter?

 

Man kan faktisk ha for rask stigning. Ikke bare kan det påvirke presisjonen, i ekstreme tilfeller (feks med lette skadedyrskuler) kan det få kula til å desintegrere i lufta. I tillegg vil rask stigning gi litt høyere trykk, uten at jeg tror det har så veldig mye å si.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har fått med meg leveres alle .30 cal piper fra Sako/ Tikka med 1:11 stigning. Er det noen åpenbar årsak til at de ikke har valgt f eks 1:10 for bedre å kunne stabilisere tunge kuler i 30.06 og 300 Mag når det ikke ser ut til at det ville skadet å ha denne stigningen også for lette kuler i feks .308 Win. Slik jeg har oppfattet det kan 1:11 være noe marginal med tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et kompromiss mellom 30-06 med 1:10 og 308 med 1:12, enklere å styre med for fabrikken. Husk at 1:10-stigningen til 30-06 er en etterlevning fra 30-03, hadde de designet patronen fra bunn i 06 ville den nok fått 1:12 den også. Det kan nok gi problemer med de tyngste potetene, og når man først har en standard synes jeg man kan følge den.

Link to comment
Share on other sites

hva med å leverer samme rifla i valgfri riflestigning, ikke VALGFRI , men minst to alternativer.. ser for meg det har kunnet vært en smart måte?

 

Og vips måtte produsenten hatt dobbelt så mange modeller i sortimentet, i produksjon og det samme vil gjelde for alle ledd deretter. Meget lite smart løsning for andre enn de som teoretiserer om hva som er best. 1-11" fungerer med alle vekter i kaliber 30 i alle normal hastighet kalibere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...