Jump to content

.444Marlin kraftigere enn 460S&W?


Litago

Recommended Posts

Spørsmålet ditt er for generelt! Hvilke ladninger og prosjektiler tenker du å bruke da? Og hvilke revolvere?

Rekyl er fysikk og følt rekyl en kombinasjon av fysikk og forskjellig annet!

Det ser ut for at en 444 gir ca 100 m/s mer enn en 460 med 300grs prosjektil.

Link to comment
Share on other sites

Du stiller feil spørsmål....

Tenk også på at .444 marlin er en del vanskeligere å få tak i, en .460 S&W i håndvåpen. DU er redusert til et valg i bunn og grunn og det er BFR, som ikke har noen norsk importør.

Jeg er også usikker på om du kan bruke kortere patroner i 444 marlin (Slik som .44 mag).

 

Og igjen... du trenger ikke noe "kraftigere" en .454 cassull, 44 magnum holder lenge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøvd en 44 mag med tunge ladninger før jeg i det hele tatt vurderte noe kraftigere.

På Calibros.com ser du filmsnutter av Cali (JT) der han skyter med 454 i FA og med 45/70 i egenprodusert håndvåpen. Jeg tror det er en snutt der med 375 H&H også. Dette er en særdeles erfaren håndvåpenentusiast med et grunnlag svært få har. Du vil her få et inntrykk av hva som venter 8) Jeg mener helt bestemt Litago, etter å ha fulgt en del tråder her inne, at du starter i feil ende. Drit i all verdens balistikk, V0, E0 osv. De aller aller fleste som jakter med revolver bruker fra 357 til 454. Ta kurset, kjøp deg en 22 og prøv deg frem til du finner din grense for hva som er ok eller ikke ok når det gjelder rekyl. Dette er enda viktigere med håndvåpen enn med rifle. Et kraftig kaliber hjelper lite om man ikke behersker det.

 

Stå ¨på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du bør kikke på TC Encore og Contender hvis du har ønske om skikkelig "juling". Har div løp for Contender og har brukt noen av de på jakt i RSA.

Ballistikken og presisjon blir omtrent som rifle og du kan få nesten så store kaliber du vil.

Fordelen er at du får trent med samme våpen i 22lr også, noe jeg gjør ofte.

Link to comment
Share on other sites

Den BFR`en du ser på Calibros.com, ble i sin tid kjøpt (og eies fortsatt) av en trønder.

Han hadde ikke tid til å "styre noe med den" når han kjøpte den, men det hadde jeg :) - så han sendte den til meg - og jeg brukte noe ammo som jeg bruker i riflen min (i tillegg til ammo han medsendte) - og skjøt endel med den.

 

Med full-ladninger var den "såpass" at jeg ikke hadde de lengste treningsøktene med den :wink: .

Men den gikk meget bra - både med mantel og bly.

 

Som noen har nevnt:

Dette er ikke våpenet man først velger :wink:

 

Men selvsagt kan man lade ned til akseptabel treningsammo.

 

Revolverjakt forbinder jeg imidlertid med våpen som er noe kortere enn hva en BFR i 45/70 er.

 

Skal jeg først "dra på" noe så langt som en BFR`en - velger jeg heller en TC.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svarene jeg fikk her inne!

jeg er bare genuint interesert i dette med store klibere og

dette med og sette opp diverse mot hverandre

kan nesten se ut som at 444 er kraftigere enn 460

jeg har ikke lest nok enda til og si nok om dette og heller ikke hatt så mye tid til rekylen :wink: skriver det jeg finner ut senere ikveld 8)

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg stritter imot å bli en gretten gammel gubbe, men det er litt vanskelig å stå imot noen ganger, og da sensurerer jeg meg selv her jeg sitter i tredveårs-krisa.

 

Hjelper å minne meg selv på at det jeg ønsket meg mest av alt her i verden når jeg var 16 var en Galil AR, en sånn jeg hadde sett på standen til Israeler-Arad på villmarksmessa. Det var det kuleste jeg visste! Satt meg ned og leste våpenloven, gjorde meg kjent med at det fantes forskjellige skytterforbund, og drømte om å en dag være en "aktiv skytter" som fikk lov å handle fra øverste hylle. Hadde jeg vært like målrettet og bevisst på hva som skal til for å oppnå det man ønsker seg på andre områder i livet, hadde jeg antagelig hatt en godt betalt toppstilling i ett eller annet stort firma som gjorde bestemødre og svigermor stolte!

 

Moralen er at Ønsker kan faktisk gå i oppfyllelse, om vet hva man vil, og er villig til å gå den lange veien 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er slik med tråder på diskusjonsforumer - at mye blir gjentatt :roll: .

 

Og jeg vil referere til noen som har nevnt 44 Magnum.

 

Får man et bedre allround-kaliber, med tanke på norske skytedisipliner - og jakt i utlandet?

 

Med full-ladninger og 300 gr. - er rekylen mild og fin - og man legger ned det meste -

som er innenfor revolveravstander.

Og med reduserte ladninger - omtrent som en drøm.

 

Men så husker jeg :lol: :

 

Når jeg var blanco på .44 - syntes jeg rekylen var forferdelig.

Så hvis du er på samme ståsted som jeg var - er jeg hellig overbevist (og det er sjelden at jeg er hellig på noe vis :) ) - om at .44 bør være max`en din.

 

Man kan lese "info" om revolverkalibre som har praktisk skuddavstand på 200 m.

Dette er bare svada!!!!!!!!!!!

 

Spør hvem som helst som jakter med disse våpenene.

 

Èn ting er metallsilhuett.

Èn helt annen ting - er jakt.

 

På forumet - har vi bl.a. en meget habil "metallmann" - C.Patron -, samt at han er en "bibel" i mange henseende.

Og uten å ha spurt ham om mitt syn - kan jeg garantere at han vil underskrive min påstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ærlig inrømme at jeg har igjen 3 .454 fabrikkskudd i den ene eska med fabrikk jeg har kjøpt. 265gr kule 1750 f/s ut av en 7,5" SRH. Ikke noe behagelig å skyte med i det hele tatt! (mulig jeg er pingele, og at bruk av bedre grep og hansker kunne fikset dette)

Skyter mye heller 300gr kuler rundt 1200 f/S fra 44 mag eller 45 colt.

Link to comment
Share on other sites

På forumet - har vi bl.a. en meget habil "metallmann" - C.Patron -, samt at han er en "bibel" i mange henseende.

Og uten å ha spurt ham om mitt syn - kan jeg garantere at han vil underskrive min påstand.

 

100%

 

Skyting med kraftig rekyl, krever for de aller fleste, svært lang tilvending. Jeg kan selv skyte min 500 S&W helt uten napping og samme med 454, som p.g.a. våpenvekt, faktisk har hurtigere og lenger rekylbevegelse. Jeg hadde ikke kommet til dette uten 10.000er av skudd (100.000er?) med svakere rekyl og oppbygging av rekyl toleranse. Shadob er nok en av de håndvåpen jegerne her i landet med lengst og bredest jakt erfaring. Det som fungerer for han er neppe feil for andre. Ikke gå etter imponerende ytelse, gå etter noe du kan kontollere. Det er skuddplasseringen som teller.

Link to comment
Share on other sites

vel det er vanskelig og finne ut av dette med kalibere

men jeg forstår at folk mener jeg skal gå for mindre enn

444 eller 460 man skal jo lære og skyte med dette også

for meg er jo spørsmålet om hvilket merke pistolen skal være

vanskeligere man har jo alt fra Smith & Wesson, BFR, FA, Ruger, osv osv men ville dere anbefalt en 454 istedet for 44?

da jeg tenker på muligheten for og skyte vanelige 45LC som trening

så spørsmålet mitt som sagt oven for er kun basert på et interesse grunnlag for kalibere

 

Edit: Men som sagt kommer jeg nok mest sannsynlig gå for FA 454 Casull (Trenger man egentlig noe kraftigere enn et kaliber som tar en Bøffel i afrika som Shadob har vist oss?)

Link to comment
Share on other sites

Nei du trenger ikke noe kraftigere en 454 casull. Og en FA er vel noe av det ypperste du kan skaffe deg innefor Singleaction revolvere. Om jeg noen gang får samlestatus på rugere, skal jeg btte ut noen av mine SA rugere med FA (vel jeg må få e lass med penger også...)

Men begynn å skyt før du tar helt av. Jeg sysn hjemmeladede .44 mag skudd er "nok" for den skting jeg driver med.

Link to comment
Share on other sites

Noe av problemet med å gå for fort fram i forhold til rekyl, er at det er svært lett å bli redd. Et av mine klubb medlemmer, skøyt helt greit med sin S&W 629 83/8" CL. På et av klubbens stevner prøvde han min S&W 500 med 560 grs kule i rett over 1400 fps. Vedkommende er stor og kraftig, holdt godt i våpenet og videoen som ble tatt, viste såvidt munningsvipp. Han fikk svært vondt, ville aldeles ikke prøve 500 noe mer og begynte å nappe betydelig med sin 629 og har solgt den, da han ikke lenger fikk den til og var blitt redd for rekyl. Personlig har jeg skutt de aller fleste håndvåpen kalibre og arbeidet meg opp på rekyl toleranse. Hvis jeg ikke kan skyte det presist, er det ingen vits i å skyte (hvis det kan skytes, kan det som regel lades til å bli presist) 1 Lær å skyte. 2 Lær å håndtere rekyl uten at det går ut over det første. 3 Rekyl er morro, men bare ei kort stund. Anvendbar presisjon og kraft, er hva som teller.

Link to comment
Share on other sites

og rekyl oppleves også forskjellig fra våpen til våpen, en kamerat har en Smith mod 29 av gammeltypen m/ kort lug og treskjefte, jeg trengte ikke mange skuddene med denne før det ble vondt i hånda. Relativt lett revolver og en skjefteutforming som gjør at revolveren vrir seg og "biter" i hånda sørger for det.

Men har prøvd etpar skudd med Taurus Raging Bull i 454 , og S&W 500, og begge føltes snillere rekylmessig enn den gamle 44'en. Dette pga portet løp, skjefteutforming, og større våpenvekt.

 

En annen ting er skytestilling - jeg har lagt merke til at håndkanon entusiaster som J.D Jones og Ross Seyfried alltid har en svak knekk i albuene når de skyter, slik at rekylen ikke blir tatt opp i kroppen , men man heller bruker armene som støtdempere.

 

Holder man en kraftig revolver i "weaver" m strake armer , så må jo de stakkars hendene ta mot all rekylen

Link to comment
Share on other sites

jeg er bare genuint interesert i dette med store klibere og

dette med og sette opp diverse mot hverandre

kan nesten se ut som at 444 er kraftigere enn 460

jeg har ikke lest nok enda til og si nok om dette og heller ikke hatt så mye tid til rekylen. skriver det jeg finner ut senere ikveld

 

Genuint? Genuint interessert i dette med store 'klibere' ......

 

Skal gjerne svare deg, hvis du sier hvor gammel du er. :wink:

 

Intil jeg vet det vil jeg si som disse før meg:

Selvsensur.

+1........

Link to comment
Share on other sites

Rådet er at du begynner og se på en konkuransepistol i 22LR vist du skal begynne med pistolskyting og så jobber du derifra og oppover. Når du har rundet 100.000 skudd med 22LR, så begynner du å skjønne hva avtrekk, skur og korn betyr.

 

Å trene og vere med i konkuranser er både moro og utviklende for deg selv, og ikke minst gir et positivt bidrag til pistolskying som sport og hobby.

 

Det folk prøver og fortelle deg er at du har helt feil fokus, og du må lære og kjøre person bil før du hopper i en trailer og skal kjøre på vestlandsveier om vinteren om du skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Det folk prøver og fortelle deg er at du har helt feil fokus.

Ja.

Skyttere som rett etter begynnerkurs, og noen få måneders obligatorisk fremmøte, søker om (og får innvilget) tillatelse på .44 mag. (fordi de er genuint interessert i det som er stort og kraftig og smeller sterkt og har 'hard' rekyl, tror jeg) har en evne til å utvikle en stygg overrepresentasjon i det der med å skyte mye bom. Herunder mye grove bom store mål på korte avstander.

Har sett styggmye av det opp igjennom årene.

Alt for mye.

Link to comment
Share on other sites

noen får det ikke helt inn i dag og jeg respekterer det

ikke altid jeg heller får det helt inn :? men men

som sagt oven for et par ganger så har jeg ikke tenkt på og skaffe noen revolver i 444 eller 460 som første revolver

jeg har tenkt mer på en Ruger Vaquero 8)

Link to comment
Share on other sites

45colt jepp det blir min første håndvåpen

jeg er ikke helt blåst når det kommer til håndvåpen

jeg kan si det slik at jeg har familie medlemer som driver med pistol og en av dem er OL kandidat

jeg har egentlig ikke så lyst og si så mye mer enn det :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg kan si det slik at jeg har familie medlemer som driver med pistol og en av dem er OL kandidat

jeg har egentlig ikke så lyst og si så mye mer enn det :wink:

Da kan det slås fast at du har en 'kunnskapsbank' å henvende deg til, i alle fall når det gjelder skyteteknikk! Der stiller jeg (og nok de fleste andre her) laaaaangt bak.

 

Uansett, 'Litago', håper du blir fornøyd med ditt første våpen. .45 Long Colt er en middelssterk, 'koselig' patron. En riktig udødelig klassiker.

Og Ruger sine SA-våpen er robuste, og gir etter min mening rimelig valuta for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kalstad jeg er nok rimelig sikker på at både du og det fleste her inne har mye mer og komme med iforhold til det meste innen håndvåpen enn hva jeg kan

jeg spør og graver for det meste veldig mye

til tider altfor mye :roll:

jeg vet ikke om jeg har så mye og forholde meg til

da vedkomende og jeg ikke kjenner hverandre så veldig godt

så dere her inne er vel den beste resursen jeg kan ha og har

men til eget har jeg drevet med luftvåpen i mange år

tilog med for et par år siden drev jeg med konkuranse luftpistol da var jeg mye yngre

men jeg tror 45 colt som ville være en fin start for meg

men jeg skal ta meg god tid og la meg kjenne revolveren

jeg er fremdeles villig til og ta i mot tips og vink!

så det er bare og komme med gode tips og råd Kalstad!

Link to comment
Share on other sites

Hei Kalstad jeg er nok rimelig sikker på at både du og det fleste her inne har mye mer og komme med iforhold til det meste innen håndvåpen enn hva jeg kan

jeg spør og graver for det meste veldig mye

til tider altfor mye :roll:

jeg vet ikke om jeg har så mye og forholde meg til

da vedkomende og jeg ikke kjenner hverandre så veldig godt

så dere her inne er vel den beste resursen jeg kan ha og har

men til eget har jeg drevet med luftvåpen i mange år

tilog med for et par år siden drev jeg med konkuranse luftpistol da var jeg mye yngre

men jeg tror 45 colt som ville være en fin start for meg

men jeg skal ta meg god tid og la meg kjenne revolveren

jeg er fremdeles villig til og ta i mot tips og vink!

så det er bare og komme med gode tips og råd Kalstad!

 

 

Nå skjønner jeg fint lite her :roll:

Har du skutt luft i mange år ,når du var mye yngre, og nå er du 21 :roll:

Om du velger å droppe rådene om å starte med 22 så får det være, men igjen, jeg skjønner fint lite her nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsåvidt gått den lange vegen fra 22 til 500. Luft begynte jeg med for noen år siden. Jeg ville ikke startet min patron kariere med en 45 Vaquero. Som første våpen synes jeg det er viktig å ha et våpen med stilbare sikter. Av andre nevnt, de er vanskelige å skyte godt med. Ikke topp avtrekk, langt hanefall og vanskelig å få et godt grep før du har lært det. 45 Colt er også ei relativt dyr patron å skyte, være seg som fabrikk, elller hjemmeladd. Det viktige er å ha råd til å skyte mye med noe man ikke er "redd". Sikting og avtrekk er like viktig uansett våpen og kaliber, men mengde trening blir fort dyrt. OL kandidat? Tja, jeg er ikke kandidat, men har faktisk deltatt på 4 VM, riktignok er det ikke uttagning i min favoritt disiplin, men å bruke x 10.000 av egen lomme, sier vel at man har noe grunn for å delta. Vær snill og "kom ned på jorda" :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror...

at en ideel førsterevolver for deg litago, vil være en langløpet Ruger Blackhawk i .357 magnum. Da kan du skyte MYE for de samme pengene du ville blåst på en FA eller en 460 S&W. Bilig å lade og ferdig ammo (:38 sepsial og .357 mag) til overkommelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet med luftvåpen i mange år, inntil for et par år siden drev jeg med konkuranse-luftpistol. Jeg tror .45 L. Colt som ville være en fin start for meg. Men jeg skal ta meg god tid og lære meg å kjenne revolveren.

Jeg er fremdeles villig til og ta i mot tips og vink!

Så det er bare og komme med gode tips og råd Kalstad!

Ja, skal prøve:

Fint at du begynte med luftvåpen. Da har du muligheten til å få trent inn automatisering av bevegelseskontroll og avtrekksteknikk. Uten smell og sterk rekyl som ufrivillig (hos alle?) i begynnelsen fremkaller 'fryktreasjoner' som napping i avtrekket og andre leie og tungt 'borttrenbare' uvaner.

 

Du skriver ikke at du har drevet med .22 randantenningsvåpen, som er et naturlig skritt videre fra luftvåpen. Da får du din første dose med 'ordentlig' smell, og kan begynne på den vanskelige og ofte langvarige veg for å kunne tollerere sterkere smell og mye rekyl.

Tror, som C.patron sa, at det bør være en progresjon. Da unngår man å faktisk 'bli redd' sitt eget våpen. Eller mer presist: unngår å få ubevisste angstreaksjoner umiddelbart før og under avtrekket. Angstreaksjoner kan være napping i avtrekket, utilsiktet kroppsbevegelse, lukking av begge øyne i avtrekksøyeblikket, for å nevne noe.

 

Det er ikke noe å skamme seg over at man i begynnelsen har slike uvaner, men for å få dette bort, eller i allefall undertrykke det i størst mulig grad, er det viktig å gå gjennom en progresjon, eller gradvis tilvenning til smell og rekyl, tror jeg.

Var litt redd jeg også, da jeg som tenåring fikk prøve en .44 magnum (S&W M29, lett utgave, dvs. uten underlug). Den var ikke så kraftig som jeg hadde hørt om og forestilt meg, men gav et sterkt munningsglimt og sterktsmell. Rekylen var brå, og våpenet hadde vonde og dypt 'nettskårne' grepsplater som gravde seg inn i huden i rekylen.

Siden har jeg gått den lange veg via flere trinn på kaliberstigen, og skyter .44 magnum i tyngre våpen med god kontroll, og uten å føle noe direkte ubehag med det.

 

Jeg tror, 'Litago' at jeg vil anbefale en .22 , f.eks. en revolver (S&W har noen gode, DA, riktignok) i første omgang, og deretter gå for .357 og bruke mye .38 special som tilvenning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...