Jump to content

Larsen rifle


willer

Recommended Posts

Det tror jeg ingen vet eller har mulighet til å finne ut. Disse kom, såvidt jeg vet, i 10,15 mm (er litt usikker på om det er identisk med Jarmann kaliberet), 8 mm og 6,5. Den sistnevnte er nok den det er laget flest av. De kom også en rekke forskjellige varianter, en lett, enkelt halvskjeftet jaktvariant er nok den vanligste (den øverst på bildet). Men du finner også blytunge skiveskytningsvarianter med lange og tykke kannelerte piper, helskjeftet etc. Beklager billedkvaliteten.

 

12_4schoug.jpg

 

Av det jeg husker, har jeg sett nummere på 200-tallet og på slutten av 400-tallet, det er dermed antagelig laget minst 500 stk av de forskjellige variantene. Det er uansett en utrolig idiotisk konstruksjon etter min mening. Første gang jeg så den, trodde jeg man spendte hanen ved å trekke bolten tilbake. Med litt tilsauset mekanisme må man antagelig være sterk som en bjørn for å få opp hevarmen.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for de hyggelige ord. Det er egentlig en gammel side som lå på geocities.com, men som var stort sett ute av drift ett års tid. Øyvind i Svartkrutt.net hadde riktignok laget en kopi av den som lå mot lenkene der.

 

Nå har Anders laget ny og funksjonell layout og jeg har begynt å legge til nye sider igjen - pribært på DkN sver før 1814 - foreløpig. Med tid og stunder håper jeg at siden skal bli bra.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 9 months later...

That looks like a ,22 BB gun with a Flobert mechanism. If it is marked Larsen Våpenforretning, it is from after 1887 and probably from before 1895. This "solongevær" has nothing to do with gunsmith Hans Larsen, but they were bought in bulk from Belgium by the new owners of his shop in Kristiania (Oslo). The store was sold in 1887 or 1888 and there was a court case denying them the use of his name some time after this. I can't off hand remember what year the verdict came. Value? Low, probable usd 100 or there about.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at bildet ikke var noe å skrive hjem om rent kvalitetsmessig, men kikker man nøye på det så er det faktisk restene av en "Schous Patent" likevel.

Du kan såvidt skimte kula på hevearmen, men det tydligste tegnet er vel avtrekkermekanismen.

Hvis man tar hensyn til at det mangler en bit av kolben så tilsvarte denne en gang i tiden den halvskjeftede riflen som er avbildet øverst på en av bildene lenger oppe i tråden her.

 

Og dette må være første (og antagelig siste) gang jeg har korrigert Trond i et sånt spørsmål. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser slett ikke bort fra at du kan ha rett. Det virker som stokken går litt ned akkurat langs låsen og da er det nok herr Schou. Salongeværene kom også med rund pipe, stokk uten speilene og den enkle avtrekkerbøylen, den jeg hadde liggende blir dermed litt mer forskjellig.

 

IMG_3734_zpsa9d483f5.jpg

 

Men, som du sier, det var et himla dårlig bilde! Og børsa hadde like usynlig baksikte som flobbert'en.

Link to comment
Share on other sites

Ved nærmere gransking av bildet så mangler hele baksiktet, samme med rembøylen på løpet, og som det ikke er nok med det så kan det virke som om noen har prestert å snu avtrekkerbøylen bak frem på det stakkars vraket!

 

Som jeg bemerket til den lykkelige eier så var verdien på våpenet i denne tilstanden såpass lav at han heller burde henge den på veggen til minne om sin oldefar, hvorpå han takket for svaret og bekreftet at den kom til å forbli i familiens eie som arvestykke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ser slett ikke bort fra at du kan ha rett. Det virker som stokken går litt ned akkurat langs låsen og da er det nok herr Schou. Salongeværene kom også med rund pipe, stokk uten speilene og den enkle avtrekkerbøylen, den jeg hadde liggende blir dermed litt mer forskjellig.

 

IMG_3734_zpsa9d483f5.jpg

 

Men, som du sier, det var et himla dårlig bilde! Og børsa hadde like usynlig baksikte som flobbert'en.

 

Er det noen som har en ekstra kolbe til ei sånn Hagen-salong liggende (nederst på bildet)? Har ei sånn ei, men kolben er knekkt i pistolgrepet....

Send PM hvis noen vet om noe.

Link to comment
Share on other sites

Denne var mer enn litt gøy - og jeg er antagelig en smule på tur her. Sitter på hytta uten våpen eller referanser, men her er det ting som "ikke stemmer" med "min virkelighet". I utgangspunktet er dette en typisk belgiskprodusert Larsen fra rundt eller litt før 1880. Men det er endel som tyder på at så enkelt er det ikke med denne.

 

06_4tennstempel3.jpg?w=214

 

Den ser ut til å være fullstendig identisk med de to øverste av disse i låsen, Men da skulle den ikke ha hatt teksten "Larsen Vaabenforr." på pipen. Larsens rifler ble merket Hans Larsen, Drammen/Hans Larsen, Kristiania, senere med Larsen & Fils og noen med Larsen Rifle Co. Da Larsen kom i gang for alvor i Belgia, hadde han to utsalg i Norge, ett i Kristiania og ett i Drammen. Jeg kan ikke huske noensinne å ha sett en rifle merket "Larsen Vaabenforr.". På slutten av 1880 solgte han riktignok forretningen i Kristiania og der fortsatte de å merke med Larsen Vaabenforretning, Kristiania på masseproduserte no-brand belgiere. Min mavefølelse er at dette er et skjeftet skåret i Norge, antagelig i Drammen. Kan du ikke sjekke om det står ELF i en oval på pipen, antagelig under forskjeftet?

 

Dersom dette hadde vært en overligger som hadde blitt solgt gjennom Kristianiabutikken, burde den hatt et annet navn. Dersom dette er en supertidlig variant fra Drammen, burde den hatt et annet navn. Mulighetene for skallethet er etter dette - store!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Siden den er helstokk blir det vanskelig å sjekke under pipa, jeg er i allefall ikke sikker på hvordan. men her er litt flere bilder.

SXtEuT3.jpg?1

wzRPVzS.jpg

TmoPeJM.jpg

y9fNMWG.jpg

 

Det er tekst på begge sider. På den ene siden står det "STAAL" og "Cal 10 15"

På andre siden står det "KRISTIAND" og under står det "04875"

 

Er dette til hjelp?

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet tilsier at den er fra 1880-tallet og dermed etter alle solemerker en belgier. Så, hva kan forklaringen være? En ny pipe levert av de nye butikkeierne på et "gammelt våpen" (stokken er utvilsomt en Hans Larsen stokk)? En "nesten" ferdig rifle som fulgte med på kjøpet ved overdragelse av butikken, det eneste som manglet var gravyren på pipen? Det blir bare spekulasjoner fra min side herfra.

 

Hadde jeg vært i Oslo og med denne riflen, kunne jeg antagelig ha sagt litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke hjemme jeg heller men kan ta litt historikk.

 

Larsens Vaabenforretning A/S ble dannet i okt 1882, Hans Larsen var medeier i noen få år men trakk seg så ut. Derfor blir det lett litt forvirring med totalt fire firmaer som alle har Larsen i navnet (Drammen, 3x Kristiania, før A/S, A/S m/H. Larsen og A/S uten H. Larsen. I tillegge Belgia)

10,15 patronen kom vel på første halvdel av 1880årene men den er ikke med i 1880katalogen jeg har.

 

Skulle jeg tippe på nevnte rifle utifra det over her så ville jeg sagt 1883-86.

Link to comment
Share on other sites

Fin tennstempelrifle, orcaporca.

Jeg hadde oppe bildet av venstresiden. Ikke heelt skrapt men jeg mener bestemt at det ikke er eiernavn og dato.

Tror det står KRISTIANIA med blokkbokstaver, samme som oppå pipa. Våpennummeret med mindre font.

Altså stemmer det i forhold til det Trond sier om at Larsen solgte via sin forretning i Oslo (Kristiania).

 

Til info: Hvis du vurderer å ta av forskjeftet så løsne og/eller demonter bunnplata til låskassa først. Denne er felt ned i forskjeftet og jeg har sett ganske ødelagte forskjefter som har vært tatt av uten å løsne denne først.

 

Mvh Tor Bjarne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Larsens Våbenforretning og H. Larsen er to tildels vidt forskjellige ting. Etter 1887 hadde ikke H. Larsen noe som helst med Larsens Våben... å gjøre. Han presiserer faktisk i annonser på slutten av 1880årene at hans firma i Drammen ikke har noe med nevnte forretning i Kristiania å gjøre.

LV var en relativt stor sportsbutikk opp igjennom, vistnok helt opp til 1970årene, de solgte ski, fiskeutstyr og mye annet i tillegg til våpen og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...