Jump to content

Presisjon på Halvauto vs manuell


Tacti

Recommended Posts

Hei

Har snakket med noen på skytebanen om hva som er best presisjon på av halvauto salonger og vanlige...

 

De fleste mener at vanlige er mere presise en halvautomatene (Tenker på ruger 10 22 Target som halvauto)

 

Men noen mener at våpnene er like presise men at skytterene med havlauto er mere "ivvrige" på avtrekkeren og vist de hadde brukt like lang tid mellom hvert skudd som en med manuell salong jør ville det vert likt...

 

Target utgaven av Rugeren er vell en av de mest presise halvautoene på markedet eller?

 

Noen som har noen erfaringer på dette?

Eventuelt testet det?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Godt konstruerte boltrifler er vanskelige å slå, krone for krone vil de (nesten) alltid gruse autoer.

 

I klassen "rett ut av esken" er en 10/22T et særdeles godt valg, de skal kunne gå bedre enn tommen på 100 meter. Selv har jeg vel ikke fått konsis samling under 15mm på 50m, da snakker jeg om snitt av minimum 3x3skudd. Og det er ikke umulig at det er skytter som er begrensingen. Er målet å få en superpresis halvauto må du nok begynne å bygge selv, da kan man like godt starte med billigste modell av 10/22 og begynne å shoppe matchkomponenter. Det blir ikke billig, men det er jo en egen sjarm i å bygge sin egen børse.

 

Du bør starte med følgende spørsmål: Hvor presis trenger børsa å være? Og hvor mye er du villig til å legge i dette?

Link to comment
Share on other sites

Alt. Alle komponenter til en 10/22 kan kjøpes løse i et utall av kvaliteter og variasjoner. De fleste som bygger starter med en original kasse&underbeslag og kjøper så matchløp, avtrekk, stokk og smådeler, men du får også kjøpt matchkasser i helstål.

Link to comment
Share on other sites

Når gjelder halvautomat så er det mye av bevegelsen i sluttstykket som ødelegger for presisjon, utgangspunket er at bolt og halvautomat har samme presisjon i løpet. En mulighet er og øke vekten slik at bevegelsen i våpnet blir redusert.

Ønsker du maks presisjon gå for en Anschùts 64 bolt.

Men det finnes mange rimelige alternativer som også skyter godt, men muligens er litt mer sær på ammo.

 

Jeg har her en løsning for maksimal presisjon dersom du ønsker halvauto og presisjon.

normal_Div_bilder_022.jpg

samler 10 skudd innefor 20mm på 50 meter :D

Walher GSP med riflestokk og Walther Lothar pipe

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en gang vi hadde plinkekonkurranse på banen, førstemann til å skyte av en hyssing på 50m. Å sneie hyssingen var lett, men man måtte treffe ganske så perfekt for å kutte den. Men vi klarte det på rundt 5 skudd når vi først ble varme i trøya. Absolutt en anbefalt øvelse.

 

Uansett, 10skudd innenfor 20mm@50m er ganske anstendig. Både av skytter og våpen. Har vi noen tråder på dette med samlinger og statistikk? Jeg irriterer meg grønn over de som rapporterer samlinger etter dagens beste 3skudder, blir litt kjedelig å sammenlikne mot snittet av 3x5 eller 5x3 skudd som jeg pleier å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Joa, mye gode rådata der. Men jeg tenkte mer på noe rundt statistisk analyse av samlinger, hvordan sammenlikner man feks 3x3 skudd med 1x10?

 

Min definisjon av presisjon er "det minste målet jeg kan være sikker på å treffe". Med min 10/22T har jeg som sagt skutt gode serier ned mot 15mm@50m med utvalgt ammo, men det betyr ikke at jeg treffer et 15mm mål 10 av 10 ganger. Tommen treffer jeg med stor pålitelighet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke deler mener du da når du sier Bygge børsa?

Jeg skal i gang med et 10/22-prosjekt nå, og kortversjonen er at det kun blir låskasse og magasin igjen av originalen. Jeg kommer med en prosjekttråd når jeg kommer i gang, men komponentene som inngår er:

 

I hus:

- Låskasse fra Ruger 10/22 De Luxe (denne er lik på alle modeller)

- 2 stk. Ruger magasiner

- Raven Eye upgrade kit: Rekylbuffer i vinyl, løpsfesteskruer i rustfritt stål, oversized avtrekksbolter og skjefteskrue i titan

- Volquartsen match-avtrekk (komplett modul)

 

På handlelisten:

- Volquartsen V-block

- Volquartsen 0.92" stainless fluted matchløp, går for utgaven med totalt unødvendig munningsbrems for å få fabrikkgjenging

- Volquartsen kikkertskinne

- Volquartsen CNC-maskinert match sluttstykke

- Skjefte, ikke 100% bestemt ennå, men sannsynligvis McMillan eller Bell&Carlson

 

Kombinasjonen av V-block og kikkertskinne fra Volquartsen gir tilstrekkelig ekstra støtte til løpet slik at det kan monteres frittliggende. Dette skal forhåpentligvis ende opp som en svært presis halvautomat.

Link to comment
Share on other sites

Dette skal forhåpentligvis ende opp som en svært presis halvautomat.

 

Jeg har skumle planer om å låne en liten CNC-fres i løpet av vinteren, prosjekt 1 er en Ruger-kasse i helstål. Jeg vet ikke om den blir mer presis av det, men jeg VET at det blir en dyr børse.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg hadde ei hekler og koch modell 270 i 22lr.kjempepresisjon på den.Hadde en 10/22 på samme tid.Orginal versjon.Hekleren skjøt atskillig bedre uten feilfunksjoneringer.Dum som bare det solgte jeg den med orginal montasje og 20 skudds magasin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har ei winchester halvauto 22 LR. ikke noe problem med samling på denne. Men som sakt tidligere, så kommer nok spredningen hos mange av at dem ikke tar seg tid å sikte like godt mellom hvert skudd. For det er veldig fort å bare trykke på når man har 15 skudd i magasinet :lol:

Hørte også noen som klagde på at det var mye klikk å forkilinger på halvauto. Dette kommer av at tomhylsen spretter ut før avgassene får tid å komme ut løpet. Så disse og all kruttrøyken blir liggende i mekanismen/kammeret. Men om man pusser børsa for hver gang man bruker den, så er ikke dette noe problem.

Har aldrig hatt klikk eller forkiling på min, å har brukt den i 20 år nå :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...