Jump to content

kort pipe vs lang pipe...?


peodden

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg ett løp i 8x57IS til Blaser'n min.

 

Jeg har lyst til å kappe ned løpet til ca 50-52cm, dette for å få ett kortere og smidigere våpen, ikke for å montere demper i utgangspunktet.

Kanskje evt gjenge løpet for en frontmontert demper, og montere på de åpne siktene igjen, siden jeg bruker de når jeg er hundfører.

Demper vil da bli brukt ved jakt nær bebyggelse, siden jeg bruker elektroniske ørepropper på jakt ellers.

 

"Problemet" er at flere på jaktlaget mitt, sier at jeg ikke må finne på å kappe løpet, pga dårligere "presisjon".

De mener med det at det blir vaskeligere å få gode samlinger med kort løp, fordi det blir mer "vinglete", enn ett lengere løp.

 

Det jeg da lurer på, er om det kan utgjøre så mye??

 

Jeg er ikke akkurat en millimeter skytter, men samler da greit 5 skudd på 100m innenfor ca10-15cm, med normale jakt skytestillinger.

 

Er dette noe for meg da, eller bør jeg bare bruke våpenet med orginal løpslengde på 57,7cm?

Link to comment
Share on other sites

Du får normalt ikke dårligere presisjon med å kappe pipen.

Det som er ulempen er at hastigheten går ned.

Men når jeg ser i bloggen til roe hvor godt han skyter med 47 cm pipe på dryyyyyge hold (sako :mrgreen: ), ble jeg ikke skremt av å kappe pipa på løpet mitt.

 

 

Våpenet blir mye mer balansert og brukervenlig på jakt med demper når løpet er kappet.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonspotensialet forringes ikke. Fra gamle dager da lengst mulig avstand mellom de åpne siktene forbedret presisjonen, henger myten om lange løp og god presisjon igjen. Ved bruk av kikkertsikte spiller det ingen rolle så lenge kulen stabiliseres normalt. Den vekten du mister ved 5 cm fremst på løpet merker du ikke ved skyting, bortsett fra - kansje - hurtige skudd på bevegelig mål.

Jeg ville heller snudd på det og spurt hva du egentlig oppnår rent praktisk? Er det stor forskjell å kappe 5 cm? Blir det lettere å gå i tett skog? Jeg mener nei, det eneste du oppnår er at smellet kommer 5 cm nærmere ørene.

Men gratulerer med valg av patron, jeg bruker den til "alt"!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig snudd på det også, er derfor jeg vil høre andres erfaringer.

Blaser'n er jo ikke mer enn snaut 102cm orginal heller.

 

Har skrevet mail med Rasmus Boström, og han har brukt 52cm løp, nettopp for å få ett smidigere våpen.

Det jeg kan forstå, er at presisjonen kan bli litt dårligere med åpne sikter, siden "sikte-linja" blir litt kortere.

Men er kanskje ikke nevne verdig det heller.

Har brukt ett løp i 270 Win på 57,7cm i 2år nå, og har egenlig ikke vært noe problem det.

Men har jo nå ett kaliber som er mer egnet til kapping, og da melder jo "må ha" behovet seg.... :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner den. Er bare det at jeg ikke ønsker å ha en fast demper.

 

Demperen kan skrues av og på etter behov :mrgreen:

Hvis gjengearbeidet er gjort grundig, vil du knapt se at den er gjenget når demperen er av.

Det er så mangen fordeler med demper at jeg ikke forstår at noen små minuser bør hindre montering :wink:

 

Å kappe 5 cm av løpet bare for å kappe vil jeg kalle unødvendig :!:

Link to comment
Share on other sites

Joda, men mener at rifla er mer brukandes med litt lengre løp enn 45cm uten demper.

 

Tanken er jo også å bruke de åpne siktene som hundefører.

Men visst jeg først skal kappe, så er det like godt å gå for 50cm, total lengda på rifla blir da ca 94cm.

Link to comment
Share on other sites

Kort løp er greit nok på et kaliber som bruker rasktbrennende krutt men f.eks. en .300winmag med 48cm blir en ren skivebom da vil veldig mye av kruttet brenne utenfor løpet og gi et helv.... smell.

Selv bruker jeg kal.7mm08 med 22" løp i min bø/demperrifle og lader med Norma 11, kunne nok fått litt mer fart med tregere krutt men også brent demperen mer er jeg redd. For meg er dette en perfekt kombinasjon. Husk også at øking av kaliberet gir mer smell med demper, 6,5mm burde derfor være perfekt på storvilt. Men selv valgte jeg 7mm'en p.g.a. lite hylsevolm = lite krutt som skal forbrennes men også et meget godt kuleutvalg.

Link to comment
Share on other sites

Hos meg har pendelen gått tilbake fra dempertrenden. Har selvfølgelig demper på innmarksrifla mi. Den bæres maks 100 m, og det klarer jeg med det lange spetakkelet. Ville ikke kappe løpet på Supersporteren kan skjønne.

 

Men, syns utseendet, og under praktisk jakt, at udempet og ukappet rifle er tingen. Penere, mer futt i kula og perfekt balanse. Den håndfulle mengden med skudd jeg skyter under jakt er ikke noe problem i åpent landskap med tanke på smell. Hadde jeg skutt i bunkers derimot.....

 

Mitt råd er å ikke kappe pipa og heller bruke hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på demper primært som et HMS tiltak. Jeg trives ikke med å bruke hørselvern på jakt, og jeg vil beholde hørselen.

Jeg ønsker heller ikke å kappe løpet, det gir lavere hastighet og mer belastning på demperen.

I skogen har jeg ikke problemer med at våpenet blir for langt, men jeg bærer det alltid i hånden, ikke i rem på skulderen.

Mitt råd er å sette på demper uten å kappe. Dersom du senere får litt rust i munningen så har du løpslengde nok til å kappe litt.

Link to comment
Share on other sites

@202 outback

 

Hvilke fordeler vil du si er de viktigste med kort løp og demper da?

Har en aimpoint i blasermontasje, som jeg har brukt litt som hundefører......

 

Mindre smell, mindre rekyl osv...........?

 

Ja rekyl og smell reduseres.

I tilegg har jeg erfart at dyr som blir påskutt med demper oppfører seg roligere en uten.

Dette gir oftere sjangs å felle flere dyr i samme jaktsituasjon.

Jeg jakter mye om natten etter hjort. Da er demperen med på og redussere muningsflammen som igjen hindrer at nattsynet forsvinner sekundene etter skuddet.

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje erfaring med 8x57, men i og med at den har relativt lite hylsevolum i forhold til kula so vil vel kaliberet logisk sett gå greit med kortare løpslengde.

Eg ser vel heller ikkje heilt poenget med å berre kappe nokre få cm.

 

No skal ikkje eg vere nokon "kappe&dempe"-predikant, men eg har gjort det på 308, og er godt fornøgd med det. Eg trur eg ville gjort det på ein allround-jaktrifle i 8x57 og.

Link to comment
Share on other sites

Har fundert litt på dette med kort løp og demper.

Og blir dette aktuelt, går jeg nok for ett løp på 48cm og en Hausken Kompakt + en Modul.

Denne kombinasjonen gir omtrent samme lengde på rifla som den er med orginal løpslengde, ca 101cm.

Og går samtidig an å bruke uten demper, hvis jeg skulle ønske det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 200 STR med KKC stokk som jeg bruker litt til jakt. Jeg har et originalt sauer løp som er 70 cm i utgangspunktet, som jeg har kappet til 45 cm, Presisjonen er så å si den samme. Her snakker vi om samling på 3 cm på 100 meter kontra 2 cm på 100 meter med 70 cm løp.

 

På jaktvåpenet mitt, en tikka M695 i 3006 har jeg kappet på 47 cm. Presisjonen er akkurat den samme på dette våpenet som før jeg kappet løpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...