Jump to content

Kombi vs O/U hagle


Elling

Kva våpen skal eg velge?  

59 members have voted

  1. 1. Kva våpen skal eg velge?

    • Dobbelløpar hagle
      33
    • Kombi
      26


Recommended Posts

Eg er veldig i tvil om eg skal kjøpe 12/22 kombi eller 12 O/U hagle. Eg har tenkt å bruka våpenet til rypejakt, hare, storfugl, måse og kanskje rev. Er det noen som har noe å anbefale eller selge til meg? Eg har ei prisgrensa på ca. 5000kr.

Eg har for noen uker siden søkt om 12 kaliber hagle, og fått det innvilga . Visst eg skal ha kombi, må eg då søke på rifleløpet i tillegg?

Visst eg må søke ein gang til, må eg då betale søknadsgebyr eller går det under den første søknaden?

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Regner med han mener en kombi (kombinasjonsvåpen) i kal 12 og 22 (22wmr, 22 hornet, 222, 223 osv).

 

Jeg ville sett etter noe brukt i valmet/tikka/finnclassic-systemet. Der kan du kjøpe ett hovedvåpen (hagle?), og bygge ut med løpssett (kombi?). Kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Eg trur eg heller mest mot kombi: 12/222 (12 kalibers hagleløp og .222 salongløp/rifleløp). Har sett ein fin tikka kombi, men som du amtør seier,så kjem eg nok sikkert til å ende opp med begge deler etter kvart :D Eg får høyre med politiet om eg kan forandre å søknaden eller om eg må skrive ny :)

Link to comment
Share on other sites

Til den bruken vil jeg anta at hagle/hagle er det beste valget. En kombi er og blir som en leatherman, den kan brukes til det meste, men er ikke særlig god til noen av delene :wink:

Kjøp deg hagle og rifle før du vurderer en kombi er mitt råd

Link to comment
Share on other sites

Enig i ovenstående taler.

 

Jeg kjøpte meg kombi for noen år siden (Zoli 12/76 - .222 Rem), men den ble lite brukt. Savnet det ekstra hagleløpet. Meningen var nettopp fuglejakt, revejakt, samt rådyrjakt.

 

Siden det virker nesten som å vinne 7 rette i lotto å klare å skaffe seg tillatelse på rådyr her jeg bor, endte det med salg av børsa.

 

Hadde ei o/u-hagle fra før, og for rublene jeg fikk igjen for kombien, kjøpte jeg meg i stedet ei rifle i .222. Da ble det plutselig mye morsommere å dra på skytebanen og. Rifla tåler tross alt flere enn tre/fire/fem skudd etter hverandre enn en kombi (i hvert fall med loddet løp).

 

Kjøp først hagle/hagle. Deretter kjøper du ei småviltrifle i .222/.223 (eller annen .22 av noe slag) og invester i en riflesekk! Da har du med begge på jakt! :)

 

Alternativt kan du jo kjøpe et "kjøttorgel", drilling, men da snakker vi om å tømme lommeboka i mye større grad enn ved å investere i en dobbeltløpet kombi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte kombi først etter jeg tok jegerprøven. Gikk ikke mange månedene før jeg følte den kom til kort, både til hagle, og riflebruk. Var jeg på skogsfugljakt savnet jeg å ha muligheten til 2 skudd. Og på kråke/revjakt savnet jeg muligheten til å plassere et forsvarlig skudd på 100+m (har rødpunkt).

 

Men etterhvert begynte jeg med rådyrjakt, og da kommer kombien godt med.

Link to comment
Share on other sites

mye bedre presisjon på en boltrifle en en kombi.

Vile valgt vanlig hagle og kjøpt en boltrifle i tilleg, mye bedre presisjon på en boltrifle en en kombi.

Og biler med bensinmotor går fortere enn de med dieselmotor.....

 

 

Det er som regel svært bra pressisjon i kombier, da spesielt de med loddede piper, og man bare tar seg god nok tid når man tester og skyter inn.

Link to comment
Share on other sites

Eg har sett ein del rundt på forumet, og eg ser det at mange anbefaler randtenningspatroner til kombivåpen. Kva er fordelen med det? :?

Eg har i utgangspunktet tenkt å bruka kombien til jakt på den meste av småvilt... rype, måse, kråke, mink, hare, storfugl. :) Eg har rifle i kaliber 30.06, så kombien kjem nok ikkje til å bli brukt på rev, rådyr eller større vilt. Visst eg skal ha et kaliber omtrent på størrelse med 22 eller liknande, kva blir det i randtenningspatron? Korleis er prisane på randtenningspatroner i forhold til vanlige patroner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kombien til alt. Etter at jeg kjøpte en skikkelig kombi, en Blaser bbf 97, har den blitt med på alle jaktturene. Den er MINST like presis som viklen som helst rifle og har et bedre avtrekk enn de fleste, rett ut av esken. Den er i kaliber 12 / 8x57 IRS og kan brukes til alt.

Før jeg kjøpte den hadde jeg en masse andre rifler og hagler, fikk også bygd flere rifler, men ble egentlig aldri helt fornøyd, hadde sjelden det rette våpenet eller sikte når viltet dukket opp. Med kombien er jeg altid riktig utstyrt og har jeg brukt for kikkertsikte har jeg i 9 av 10 tilfeller god tid til å sette det på.

Jeg jakter hjort, rådyr, det meste av småvilt og rovvilt.

Men ..... smaken er som baken, du må prøve for å finne det som passer deg best, for meg ble det en skikkelig kombi.

Link to comment
Share on other sites

Kombien er først og fremst beregnet å være et smygjaktvåpen der forholdene rundt en skuddmulighet er vanskelig å forutse. Har selv kombi i tillegg til div hagler og rifler, men bruker kombien stort sett bare til rådyr og nevnte jaktform. Er det postering ifm drivjakt foretrekker jeg som regel hagla og er jeg ute å kikker etter dyr som beiter på jordene eller posterer på trekk foretrekker jeg rifla.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med at kombi har dårligere presisjon en boltrifler er at de ofte sprer etter

noen skudd. Mulig dette er bedre på kombi våpen med fritligende løp, men til jakt er det

ikke noe stort problem uansett. Ville gåt for cal 223, da har du muligheten til å jakte rådyr

samtidig som ammoen er ganske rimelig og utvalget av kuler er godt. Enig i at kombi egner seg

best til rådyr og smygjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med at kombi har dårligere presisjon en boltrifler er at de ofte sprer etter

noen skudd. Mulig dette er bedre på kombi våpen med fritligende løp, men til jakt er det

ikke noe stort problem uansett. Ville gåt for cal 223, da har du muligheten til å jakte rådyr

samtidig som ammoen er ganske rimelig og utvalget av kuler er godt. Enig i at kombi egner seg

best til rådyr og smygjakt.

 

Er det noko prisforskjell på kaliber .222 og .223 patroner eller bruksområde?

Som du Rapp seier så er det godt mulig at eg kan forveksla randtenningpatron og randpatron. Ser at mange anbefaler det for kombier, kva er grunnen til det?

Link to comment
Share on other sites

Måtte jeg velge hadde det blitt hagla. Til mange jaktformer blir en kombi verken eller.. Når det er sagt, så har jeg brukt min kombi mye, og får en ny 'vår' nå da jeg har fått meg en Beagle. Har skutt ca 100 rev,hare og rådyr med den børsa. Hare og rev med hagleløpet, og ca halvparten av rådyra (ca 30)med riflepipa som er i 7X57R.

Link to comment
Share on other sites

De som bruker kombien oftere enn hagla (f.eks. meg...) er som regel de som ser på kombien hovedsaklig som ei rifle, men med mulighet for hagle.

 

Javel.... for meg så er det ett våpen til bikkjejakt i skogsterreng, der det ofte er haglehold, og en gang i blant såpass at riflepipa får smelle. Så derfor har jeg nå på ett Aimpoint Micro. Passer perfekt til mitt bruk. Kombi'n blir mest hagle for meg.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For min del trur eg kombien totalt sett blir eit 50/50 våpen. Men det kjem litt an på viltart, jaktform og terreng. Fordelen med kombien er at ein liksom er forberedt på alt.

 

Men eg ser ikkje på kombi som eit første-våpen for ein jeger. Kombien er i mine auge meir det tredje våpenet ein skaffar seg, når ein har både hagle og rifle, og kan å bruke dei.

 

So for ein fersk småviltjeger so ville eg kjøpt hagla først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også enige med de over her. Var jeg deg og skulle jektet på det du skriver så ville jeg valgt hagle. Jeg ville kanskje valgt kombi hvis jeg skulle jaktet mye rådyr i tillegg. Jeg har mye våpen å bla mellom. Valmet kombi og en halvautohagle og en o/u samt massevis av rifler i alt fra salong, 22 hornet, 6,5 X 55, 308, 30-06 og 8X 57 js. Jeg må bare si at jeg ender alltid opp med O/U hagla ved sånn jakt som du nevner, Kombi til rådyrjakt og 6,5X55 til annet storvilt Dette er "god" børsa mi som passer meg perfekt med god sktokk osv). Det er veldig mange fine hagler som også tåler stål rundt den prisen du nevner. Ellers er jo baikalen en klasiker i dette segmentet, men den kan bli litt tung på rypejakta kanskje. Min O/U er tung den også men det bryr meg ikke på skogsfugljakta jeg driver med. Kanskje jeg også for litt muskler i armene. :lol:

Da regner jeg med du har skjønt min mening: KJØP HAGLE FØRST TIL DET BRUKET DU BESKRIVER.

Det er også veldig kjedelig å stille opp på banen med en kombi for å skyte med rifleløpet. Grunnet de fleste samler MAX 5 skudd før alt er for varmt og den begynner å hive skuddene rundt. Da ville jeg spart en stund til å kjøpt ei boltrifle når du får råd til det, gjerne i 6,5X55. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...