Jump to content

Villrein jakt


Eddys

Recommended Posts

På jakt, for 2 høster siden, opplevde jeg og min svoger en uheldig situasjon. Vi glemte å skjære på kontrollkortet, etter vi hadde fått skutt en ung bukk. Rett før vi kom til bilen, fikk jeg øye på oppsynet. Jeg ropte på han så vi fikk kontakt. Han var da ute på et annet oppdrag, så han spurte ikke om å få se kontrollkortet og etc. Men jeg spurte allikevel om han ville se om vi var lovlydige jegere, så jeg tok opp kortene. Da så vi at vi så klart hadde glemt og skjære kortet! Urutinert! Som jobben hans er, måtte han jo melde ifra. Nå idag fikk svogeren min 7500,-kroner i forenklet forelegg, 2 år etter. Vi har ikke hørt noe siden den dagen vi møtte oppsynet. Det jeg lurer på er om denne bota er rettferdig?? er det virkelig så dyrt? Mente jeg hadde lest at straff for å ikke skjære kort er på 1500,-kroner. Tydeligvis må jeg ha lest feil noen plass. Klart vi har jo gjort en "straff"bar handling, å må betale for det. Men 7500,-kroner er jo helt horribelt etter hva som skjedde. Dersom vi virkelig hadde vært på tjuvjakt, ville vi så klart ha tatt opp kortet å skjært det før jeg tok kontakt med oppsynet som ikke var klar over oss, i stedet for å tilby meg å vise kontrollkortet! Synes det er ganske urettferdig...:(

Link to comment
Share on other sites

Kortet skal vel skjæres straks, samt at ene delen skal festes på nakken til dyret/slaktet med streng.

Dette er for at en ikke skal kunne ta kortet opp av lomen og skjære det i hu og hast hvis det kommer oppsyn.

Trist at dere fikk så stor bot, spesielt så lenge etterpå .

At det snart er jul gjør vel ikke saken bedre.

Link to comment
Share on other sites

Rett før vi kom til bilen, fikk jeg øye på oppsynet. Jeg ropte på han så vi fikk kontakt. Han var da ute på et annet oppdrag, så han spurte ikke om å få se kontrollkortet og etc. Men jeg spurte allikevel om han ville se om vi var lovlydige jegere, så jeg tok opp kortene. Da så vi at vi så klart hadde glemt og skjære kortet!(

 

:lol:

 

Bota burde vært på 15.000,-

 

:lol:

 

Dette synes jeg er så fantastisk morsomt at jeg skal spare på dette innlegget og ta det frem hver gang

jeg er i dårlig humør.

 

Du er sikkert en ærlig sjel og en fin fyr, men jeg mener det er riktig at dere ble bøtelagt.

Summen har jeg ingen formening.

 

GOD JUL!

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

@Eddys

 

Synes jeg så for meg situasjonen der du står å hoier på oppsynet samtidig som du veiver med armene. Når oppsynet kommer og ikke vil se papirene drar du de alikevel opp papirene for å bevise at (du er skyldig i tjuvjakt) du har ditt på det tørre. :mrgreen:

Jeg skriver dette med et smil akkurat som jeg ville ha sakt det til deg ansikt mot ansikt.

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

samt at ene delen skal festes på nakken til dyret/slaktet med streng.

Dette er for at en ikke skal kunne ta kortet opp av lomen og skjære det i hu og hast hvis det kommer oppsyn.

Det har jeg aldri gjort, og de to-tre gangene jeg har blitt kontrollert har det heller ikke blitt kommentert.

(Går man og bærer på to lår spiller det heller ingen rolle siden lappen jo sitter på nakken en mil derfra.)

 

Hadde jeg vært TS hadde jeg klaget. Hvis ordinær bot er 7500 burde det være så store formildende omstendigheter att 1500 holder.

Link to comment
Share on other sites

samt at ene delen skal festes på nakken til dyret/slaktet med streng.

Dette er for at en ikke skal kunne ta kortet opp av lomen og skjære det i hu og hast hvis det kommer oppsyn.

Det har jeg aldri gjort, og de to-tre gangene jeg har blitt kontrollert har det heller ikke blitt kommentert.

(Går man og bærer på to lår spiller det heller ingen rolle siden lappen jo sitter på nakken en mil derfra.)

 

Hadde jeg vært TS hadde jeg klaget. Hvis ordinær bot er 7500 burde det være så store formildende omstendigheter att 1500 holder.

 

Jeg har ikke erfaring fra villreinjakt fra andre plasser en hardangervidda.

Der var dette prosedyre, i alle fall før fredingen :!:

Selv om du bærer med deg to lår skal kjøttlappen (kort) henge igjen på nakken.

Grunnen er at det er lett for oppsynet og se om det er bukk, kalv eller simle som er slaktet.

Kortet(Hoveddelen) som er skjært skal du selfølgelig ha med deg i lomma.

Jeg vet ikke om prossedyren er endret siden det er flere år siden jeg hadde kort på vidda.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Oppsynet kan jo ikke vite hvem som er ærlige eller ikke. Derfor må de holde en klar linje for alle. Har vært på reinsjakt mange ganger og fulgt prosedyrene vær gang og har aldri møtt problemer. Så jeg syns egentlig ikke synd på deg. Oppsynet gjorde bare jobben sin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oppsynet kan jo ikke vite hvem som er ærlige eller ikke. Derfor må de holde en klar linje for alle. Har vært på reinsjakt mange ganger og fulgt prosedyrene vær gang og har aldri møtt problemer. Så jeg syns egentlig ikke synd på deg. Oppsynet gjorde bare jobben sin :wink:

 

Som jobben hans er, måtte han jo melde ifra. er jo klar over det. kjenner jo han også. men alt i alt. burde vi etter forholdene slippe litt billigere unna. synes jeg da...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kjenner denne historien litt fra før, dette er ifra en liten plass der egnentlig alle som jakter kjenner eller vet veldig godt hvem oppsynet er. Så det er egentlig helt naturlig å gi seg ti kjenne å slå av en prat. omtrent som hvis du teffer noen du kjenner på butikken.

Det å glemme å skjære kortet er jo selvfølgelig ikke bra, men en bot på 7500 kr under de omstendighetene er helt bak mål etter min mening.

En som er på tjuv jakt ville jo aldri plystret på oppsynet for å slå av en prat, derfor syns jeg straffen burde vært mindre.

Det er tydelig en ren forglemmelse fra jegern sin side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...