Jump to content

Mauser G33/40 får ny stokk, ferdig. Spørsmål om ladning.


Blaserole

Recommended Posts

Da er vinteren kommet og min gammle dame trenger nye klær.

Fikk for noen år siden tak i en G33/40 med orginalt sluttstykke,underbeslag og pipe, men uorginal stokk, men egne krav gjorde behov for ny pipe da den orginale begynte og spre.

 

Har nå gått for å bytte til

-Valnøtt stokk.

-Flutet pipe fra Magnum Hansen i 8x57 lengde 49 cm.

-Pachmar rekylkappe.

-Bytte sluttstykket da jeg ikke ville bytte/endre hevarm på det orginale.

-Ny sikring fra Magnum Hansen

-EAW Svingmontasje til leupold 1,5-5x20

 

Verktøy

-Fil, 2 sett fra Biltema

-Vannslipepapir 120-1200

-Stålull nr 000

-Stor flat fil, som brukes med striper av slipepapir for tilpassing av rekylkappe.

-Båndpusser fra Hjem og Hobby med rondel og båndpusser for grovsliping

-Sett med olje fra CCL

-Maaaaaange timer med frustrasjon og glede :lol:

 

 

normal_1.JPG

Her er ny stokk ankommet og klar for bearbeidelse :shock:

 

normal_2.JPG

Litt mer rufsette enn jeg så for meg men :shock::shock:

 

normal_3.JPG

Etter det første sjokket og litt prøving og feiling så kom jeg nå i gang :D

 

normal_4.JPG

Synes det begynner og ta form så :D:D

 

normal_5.JPG

Her begynner jeg og bli fornøyd men, tja det er noe som surrer i hodet mitt når det gjelder fortre :roll:

 

normal_6.JPG

Fortsetter med kolben og begynner og bli fornøyd :o

 

normal_7.JPG

Men her kom vippesaga frem, er jo snekker så liker og kappe!!

 

normal_8.JPG

Har her begynt og tenke, men liker lengden da jeg liker og holde foran på fortre når jeg sitter og skyter.

 

normal_9.JPG

Her sammen med en yngre søster, damen har nå fått montert flutet pipe fra Hansen i 8x57

 

Men her kommer plutselig tvilen inn, bør jeg lage fortre som på den yngre søster, eller skal jeg legge på 6/7 cm nøttetre på fortre???

 

normal_10.JPG

Så her er siste tilskuddet i prosjektet et lite stykke nøttetre i passende farge :roll::roll: eller skal jeg ta en runde på pussemaskin og

endre fortre og få frem litt innsving?????

 

Alle forslag når det gjelder fortre og utforming av dette tas i mot med takk :D:D

 

Bilder er tatt med mobil nå, men lenger ut i prosjektet håper jeg det vil være flere detaljer som kan vises.

så flere bilder kommer dersom det er noen interesse for det.

 

Mitt første prosjekt så all Kommentarer/kritikk tas i mot med takk :D

 

03/12-2010

Da er rastløsheten overtatt og båndpusser startet :mrgreen:

 

normal_DSC_0131.JPG

Først en runde på båndpusser deretter 80 120 180 600 papir tørt og nå litt oljet, før jeg begynner med 600 og 1200 vått.

Bruker også 2 filsett fra biltema for å ta buen.

 

normal_DSC_0133.JPG

:wink: Relativt fornøyd, men mulig buen må endres litt men ser det bedre med løpet og kasse montert. :?

 

04/12-2010

 

normal_002.JPG

Da ble det prøveskyting :D

Kammeret er litt trangere/kortere en på det gamle løpet så hjemmerullet Lapua 13g med 53gr N160 må settes litt dypere antagelig ned til 74,5/75,0 ett sted.

Men nå starter jeg med olje og puss til uken så får vi se hvordan det utvikler seg.

Når det gjaldt presisjon så sammlet løpet greit med tanke på sittende skyting 17 blå etc.

 

05/12-2010

 

Da er lengden redusert til 74,5 på overnevnte ammo og da glir de like pent ut :o som inn i kammeret uten at kula henger igjen, greit og kunne tømme kammeret uten og ha med pussestokk i skogen :shock:

Trenger nå en kronograf så jeg kan sjekke hastighet.

 

Ut på banen for testskyting med bilder.

 

normal_007.JPG

Jaktmatch 5 skudd 8)8)

 

normal_010.JPG

Klar for 2 runde med hjemme rulla 13 gram SP :D

 

normal_012.JPG

Ikke overlykkelig over denne serien her, men det er jo et stort forbedringspotensiale :shock::shock:

 

Tilbake til ladebenken, finne frem antagelig bedre egnet kulevekt anntagelig 12,7 g Oryx eller Alaska dersom dere ikke har noen sterke anbefalinger :P

 

06/12_2010

 

normal_DSC_01.JPG

Fludium :oops:

enkelte start vansker men tror første runde ser greit ut :D

 

normal_DSC_02.JPG

Kolbe :roll:

 

normal_DSC_03.JPG

Fortre :roll:

 

normal_DSC_04.JPG

Høyre side, nå så ser der ut til at fargen kommer bedre frem

 

normal_DSC_05.JPG

Ser ut til at jeg får frem litt dybde i stokken :D

 

Utfordringene med CCL oljen er å være lett på hånden og ikke legge på for tykt, viss ikke vil det lett bli små klumper. Men aktiv pussing mellom lagene gjør vel susen til teknikken sitter igjen. :twisted:

 

07/12-2010

Etter noen runder med olje og polish/politur blandet 50/50 tørket og slipt mellom påføringene.

Her er resultatet etter siste runde med olje og polish/politur før siste sliping med stålull og olje.

 

normal_Mauser_G3340_8x57_DSC_0182.JPG

Tydelige fingermerker, årsaken er for mye politur, som da tørker for fort.

 

normal_Mauser_G3340_8x57_DSC_0185.JPG

Kolben gir meg flere utfordringer en jeg liker, her har jeg lett for og få tydelige striper etter påføring, dette mattes forsiktig ned med stålull og olje, før påføring av kunn olje.

 

normal_Mauser_G3340_8x57_DSC_0230.JPG

Her er andre siden av kolben, pusset lett ned med stålull før jeg bruker stålull og olje.

 

10/12-2010

 

Andre runde med CCL.

Nå er det kunn olje i tynne lag, som poleres inn for hånd til det blir varmt, lar det ikke tørke mellom hver runde og polerer nye lag godt inn, de første rundene vil det si ca 2 ganger hver dag, så får vi se hvordan dette tørker inn etter hvert.

 

normal_DSC_021.JPG

 

normal_DSC_022.JPG

 

17/12-2010

 

Er nå kommet til 12 runde med CCL olje, ser ut til at stokken trenger mange lag før den er mettet, men det burde hjelpe nå, håper jeg kan se forskjell fra første runde i kveld.

Kommer nye bilder i kveld uansett resultat.

 

normal_DSC_0019.JPG

 

Resultatet etter 12 strøk CCL, tørt og fint i dag på kolben som vist over, fortret begynner og få en svak grå hinne som poleres lett bort med hånden.

Så resultatet er å fortsette og olje, men med tynnere lag på fortret så det får tørke, alternativt øke til 48 timer mellom hvert strøk.

 

19/12-2010

 

13 lag CCL Olje.

Tørker jevnt inn, tydelig at det å bruke tynne lag funker. 48 timer mellom hvert lag olje fremover.

Fortret begynner og bli mettet og fremstår med glans :P , mens kolben som tidligere fikk en omgang med puss :shock:

er fremdeles ikke mettet og er mattere.

nytt bilde i morgen.

 

04/01-2011

 

Da er julen over og vi er kommet inn i nytt år :D

Har nå passert 15 lag olje og en avsluttende runde med olje og politur 50/50

 

normal_DSC_0005.JPG

Følgesvenn venstre hånd :shock: og en klut bomull presset i en ball.

Brukes i jevne bevegelser ikke sakte men en middels hastighet,dryppes med lik mengde olje og politur som påføres over små ommeråder om gangen.

 

normal_DSC_0004.JPG

Olje - politur - klut er noen ganger til glede :D andre ganger :evil: ikke.

 

normal_DSC_0003.JPG

Men når resultatet blir som dette synes jeg at det er hvert strevet :D

Det som ser utsom sjolder nederst på stokken er refleks fra hånklede som rifla står på.

 

normal_DSC_0002.JPG

 

normal_DSC_0001.JPG

Anser meg nå som ferdig med olje og politur 8) men vil som vanelig fortsette og behandle med ccl olje for og bevare glans som jeg også gjør med mine andre rifler.

 

normal_DSC_0043.JPG

En liten oppdatering, her har de tyske søstre fått en oppdatering med politur, ser at for hvert strøk med politur blir det mer dybde i stokkene så blir nok ett par runder til med politur på Mausern også :D

 

Vekta på Mausern er 3290 gram, så det er blitt en kompakt og lett rifle. Rekylen er behagelig og jeg vill sammenligne den med 6,5X55 når det gjelder følt rekyl, er ikke så kjapp men tyngre/roligere så blir nok en favoritt i skogen :D så 6,5x55 får bli langholdsrigg i fremtiden.

 

 

Kommer med oppdateringer når det gjelder ladinger og skuddbilder på dette ut over våren.

har nå fått 12,7 g FMJ fra Sellier & Bellot kuler og bestilt 12,7g Norma Oryx kuler for jakta.

 

17.02.2011

 

normal_007~0.JPG

 

ok samling sittende, med kortere totallengde på patron, så sammler den som forventet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jepp stokken er betydelig lysere på fortre, men regner med at når jeg begynner med olje og kansje litt Herdins beis vil dette jevne seg ut.

 

Stokken er kun pusset, og rekylkappen er kun grovtilpasset med ca en millimeter klaring, tar finpussing av dette til slutt.

 

Så fargen er nok grei og endre når jeg begynner og olje, men det er vel først og fremst fasongen på fortre som jeg ikke klarer og bestemme meg for, lengre klassisk eller kort "nymoderne".

 

Rent praktiskt er stokken god og holde med tanke på att jeg har relativt store hender, samt att jeg legger pekefinger foran fortre både når jeg skyter stående og sittende.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt med egenlaget stokk :)

 

Ta en titt på børsa mi som jeg laget en tråd om i sin tid. Fortre løsning som jeg er meget godt førnøyd med bl.a.

 

viewtopic.php?f=38&t=3089

 

Den tråden har ikkje eg fått med meg.

 

Det var ei utruleg (om eg kan bruke ordet) vakker rifle!

Link to comment
Share on other sites

Takk til TonyHolt og Baktus for innspill som gjorde att hjernen begynte og virke igjen :shock:

Mulig jeg tar en liten snarvei, men liker lengden så det var enten og kappe, eller forme fortre til noe som er behagelig og skyte med.

Så nå som det klødde i finga var det bare og sette i gang.

Oppdaterer tråden som vist og vil legge in nye bilder etter hvert som jeg skrider fremover, regner med at det går saktere når

jeg kommer til olje og finish.

Håper dette er til inspirasjon for andre og ikke en plage :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

15/12-2010

Da var jeg nede for og polere stokken i dag :shock: fant matte felt på stokken :?

Var sikker på at stokken var godt mettet, men tenket ikke på å søke etter feilkilde :x

Så pusset lett med olje og 1200 papir og smørte inn stokken som planlagt.

Etterpå kom den store ideen, søk på kammeret etter "matt olje" :oops: og der dukket antagelig feilkilden opp, stokken er antagelig ikke ferdig mettet :D idiot

 

Ny polering i morgen og nye bilder kommer så får vi se hva resultatet blir.

 

Eventuelle tips om andre feilkilder tas imot med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Takk takk! hyggelig at dere setter pris på mine innlegg :-)

Kommer mer bilder av feil og mangler underveis til ferdig vare

Tar nok med noen ladninger under veis.

Stokken kosta 2500.- bestilte engelsk stokk men det ble mer

Amrikaner med engelske aner :-)

Fortsetter øverst med oppdateringer og bilder :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er jeg ferdig for denne gang, :o

 

det vil si stokken er nå ferdig :D fremover blir det kun en dråpe olje 1 gang i mnd, for vedlikehold av stokken, det vil si at stokken får den samme behandling som mine andre rifler/hagler.

 

Det som gjenstår er montering av EAW svingmontasje samt finne noen gode ladninger for jakt.

 

Kommer til og fortsette og legge ut oppdateringer vedrørende ladninger, men dette er mer for og vise hvordan jeg går frem når det gjelder hjemmeladning, kaller meg amatør på hjemmeladning, så anbefaler alle og lese om ladning andre steder og heller se her om dere gjør de samme feil som meg :D

 

Håper flere av dere som er amatører som meg, ser at det er mulig og få til egne prosjekter uten mer kunnskap en den vi finner her inne,

lære av egne feil og andres kunnskap er en god ting :wink:

 

Takk til Raudnakke for inspirasjon til dette prosjektet :D:D

 

PS

Baldermann det blir mer skyting fremover :-)

Link to comment
Share on other sites

Ops. Denne tråden hadde jeg ikke fått med meg før nå :)

 

En skikkelig tråd!

 

Politur kan være både artig og frustrerende. Spesielt når det nærmer seg ferdig. Hadde stadig småuhell der det ble mattere og skjoldete når jeg påførte nye lag. Et lite triks er å lå polituren få dampe litt før en legger den på. Raskere behandling reduserer faren for skjolder. Skjoldene slipte jeg forsiktig ned med fint våtslipepapir og olje. Helt på slutten brukte jeg nesten bare olje på filla. Fant også ut at finishen ble penere om jeg polerte litt på noe annet en skjeftet først slik at filla ble mettet og fikk en litt glatt overflate.

 

Står litt om politur på slutten av denne tråden her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=7448

 

Stå på!

 

mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant og fin tråd! Og resultatet ser flott ut, skal følge med framover.

 

Takk takk :D Håper som sagt at dette inspirerer fler til og hive seg ut på til tider dypt vann :wink:

 

Men håper det er noen her som har noen god-ladninger i 8x57 kan anbefales :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

17.02.2011

 

ny tur på banen for og prøve, kortere totalengede, høyere trykk, høyere hastighet, mer stabilt treffpunkt.

 

normal_007~0.JPG

 

Her er det redusert total lengde til 72 mm, 53 grain N 160, fremdeles 13 den berømte 13 grams kula fra Lapua.

Sittende på stubbe, 100 meter, leupold 1,25-5 x 20

 

Skal brukes på elg så da er jeg fornøyd med ressultatet (ca 50 mm) så langt, venter på N140 og N150 krutt så får vi se hva våren bringer.

 

Dersom det er noen som vil dele ladedata så er det fremdeles greit :D

 

Swaro 3-12x50 som var påtenkt med damen med EAW sving er nå solgt til fordel for en stk 1-4x20 S&B Zenith med lys til drillingen.

så tekst er rettet iht dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...