Jump to content

Browning a-bolt eller Tikka t3?


Kaill

Recommended Posts

Hei!

Jeg er for tiden ute etter ei ny rifle. Har sett en del på tikka t3 og browning a-bolt i kaliber 6,5. Bruksområdet vil hovedsakelig være storviltjakt, småviltjakt og en del trening på bane. Kikkertvalget sålangt er en Leupold 3-9 til ca 5000 kr. har noen spørsmål rundt dette og håper noen kan svare meg.

- Er det noen forskjell i presisjon på hold opptil 200m mellom tikka og browning (gitt bruk av samme type ammunisjon)?

- Finnes a-bolt/x-bolt med løst magasin eller er det bare hengslefunksjon? og finnes det 5 skudds magasin?

- Lurer også litt på hovedforskjellene mellom Browning a-bolt og Browning x-bolt?

- Noen erfaringer i bruk av Leupold kikkerter i denne prisklassen?

- Kan avtrekket justeres på Browningen?

 

På nåværende tidspunkt frister Browningen mer ettersom jeg synes de har en bedre stokk, både syntetisk og i tre enn det tikka har.

 

Er først og fremst ute etter pålitelig og langvarig utstyr som gjerne tåler en "trøkk".

Har forøvrig en Mauser M98 kaliber 30-06 (en trofast sliter) som jeg liker svært godt men må modifiseres en del før jeg får senket kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Kan i hvert fall prøve å svare her. Jeg eier ingen av dem selv, men har klådd en del på alle tre.

- Er det noen forskjell i presisjon på hold opptil 200m mellom tikka og browning (gitt bruk av samme type ammunisjon)?

Det kan det være, men behøver ikke. Både Tikka og Browning er svært presise våpen, men hvilken ammunisjon/ladning som går best kan variere fra eksemplar til eksemplar.

- Finnes a-bolt/x-bolt med løst magasin eller er det bare hengslefunksjon? og finnes det 5 skudds magasin?

Ja, A-bolt har uttagbart kryssmatende boksmagasin som "kneppes" på plass i det hengslete underbeslaget, X-bolt har uttagbart trommelmagasin.

- Lurer også litt på hovedforskjellene mellom Browning a-bolt og Browning x-bolt?

X-bolt er en nyutviklet låskasse med lavere profil enn A-bolt. Begge har tre låseklakker og lavt hevarmsløft. X-bolt har også en utløserknapp som lar deg åpne sluttstykket og tømme kammeret med sikringen på.

- Noen erfaringer i bruk av Leupold kikkerter i denne prisklassen?

Se litt på bruken. Leupold er uten tvil noe av det mest robuste som er å få av kikkerter, men jakter du i dårlig lys bør du vurdere en Meopta i stedet.

- Kan avtrekket justeres på Browningen?

Ja.

 

Alle de tre riflene er gode valg, du blir fornøyd uansett hvilken du velger. Min anbefaling er å ta deg god tid hos en forhandler som har alle tre inne og klå på dem om hverandre, og så velge den du føler deg mest komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 er nok mest rifle for pengene, men eg trur nok at Browning`ene er hakket betre bygd, og meir kvalitet på.

Så med tanke på lommeboka, og mulig meir penger til optikken, så er Tikka`en kanskje det lureste valget. B

Begge riflene er som HighPower skriv, gode og presise våpen, du går nok ikkje feil uansett valg der.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er etpar detaljer som du skal se på.

 

Browningen mener jeg har kryssmatet magasin (tar forbehold om feil i husken nå). Det gir deg mulighet for både magasin mating og toppmating. Du er jo vant med mauseren, og da vet du at topmating er ganske greit vist det bare er 1-2 skudd som skal stappes inn. Det magasinet som er på browningen er egentlig ikke så dumt. Du kan velge om du trøkker inn patronene mens det henger i luka eller rett og slett ta det av. Om det tar 5 skudd i 6.5 vet jeg ikke.

 

Videre, så mener jeg browningen leveres ferdig med gjenger for demper, og en fin gjengebeskytter.

 

Avtrekket mener jeg skal kunne justeres. Det ville vere rart om det ikke kunne det.

 

Presisjon er som alle andre rifler. Alle rifler som stort sett er tilsalgs går der dem skal. Vist ikke hadde ikke dem blitt solgt. Men Tikka er kjent for å gå skrekkelig bra, så er man på slike 5 krone vurderinger på 100m, så kan det vere at Tikka'n tar et pluss, men det er heller ikke sikkert.

 

Som du sier selv, så er også stokken noe mere fin på browningen, men kanskje det igjen fører til mere bruks forsiktighet. Tikka'n er bruksbørse for alle penga. Den føler man ingenting for om stokken blir skrapet opp eller ikke. Dem svake punktene på Tikka'n er plastmagasinet, og en liten plastbeskytter bak på bolten. Dette er det jorden undergang av skriverier og bekymringer om i andre tråder.

 

Sånn overall, så liker jeg Browningen litt og ville i dag vurdert den i sammenligning med Tikka'n p.g.a magasin løsningen og kanskje bedre stokk, men det kommer litt an på hva du legger av føleser i en slik rifle og hvordan den passer deg.

 

Satt litt på spissen.....Tikka'n bruker du gjerne som spaserstokk og tåler det, mens Browningen bærer du fordi du synes den er mere forseg gjort. Men om den er noe bedre en tikka'n tror jeg ikke.

 

Se litt på Schultz & Larsen også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt Browningen av flere grunner . Sikringsplassering ,ta dem ut av stokken og sammenlign overflatebehandligen , magasinløsningen og plasthylsa bak på sluttstykket til T3 er ikke holdbar (i allfall mange med problemet i sterk kulde, sprekker ) men begge typer er gode og holde i og du må selvsakt velge etter egen smak .

Link to comment
Share on other sites

Leupold 3-9 x 40 til 5000??? Minst 2 lapper for mye, uansett hvilken spesifikasjon det er på siktet (VXIII, VXIII eller lignende). Hvis du tenker VXIII i stedet for VX II er det null vits, spesielt på en 3-9 x 40. VXII får du til ca. 2500,-.

 

Se ellers på Zeiss Classic til ca. 5-6.000 hos XXL (hvis du ikke vil kjøpe leupold 3-9 x 40 VXII til ca 2500,-.)

Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for alle svar på emnet, skikkelig stas! Tror nok at valget ender opp på en Browning a- bolt muligens. Syntetisk stokk og svart metall vil jeg tro..er vel gjerne litt mer rustbestandig den svarte typen gitt godt vedlikehold? Har ihvertfall ikke vært noe problem med mauseren på det området. Ferdig gjenget for lyddemper ser jeg på som en stor fordel, og pipelengde på 53cm (?) er vel mer enn godt nok presisjonsmessig i kal 6,5? Blir sikkert ikke lyddemper med det første, men vi får "ta tida te hjelp"!

 

Ble derimot noe mer usikker på valg av optikk. Ser at Carl Zeiss og også Sightron har noen gode kandidater. Men om hvorvidt en skal ha rødprikk i retikkelet er jeg noe mer usikker på. Vet at det er kjekt å ha i skumringen men, og også forsåvidt på revejakt. Forstørringen 3-9x40 er vel sikkert en god "allrounder", eller er det andre forstørringer som er mer kompatibel for en bred bruk innen jakt?

Studentøkonomien er jo som kjent ikke allverden, men et tak på 5-8000kr i optikken er nok overkommelig for min del. Man skal jo tross alt bli fornøyd med utstyret :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for alle svar på emnet, skikkelig stas! Tror nok at valget ender opp på en Browning a- bolt muligens. Syntetisk stokk og svart metall vil jeg tro..er vel gjerne litt mer rustbestandig den svarte typen gitt godt vedlikehold? Har ihvertfall ikke vært noe problem med mauseren på det området. Ferdig gjenget for lyddemper ser jeg på som en stor fordel, og pipelengde på 53cm (?) er vel mer enn godt nok presisjonsmessig i kal 6,5? Blir sikkert ikke lyddemper med det første, men vi får "ta tida te hjelp"!

 

Ble derimot noe mer usikker på valg av optikk. Ser at Carl Zeiss og også Sightron har noen gode kandidater. Men om hvorvidt en skal ha rødprikk i retikkelet er jeg noe mer usikker på. Vet at det er kjekt å ha i skumringen men, og også forsåvidt på revejakt. Forstørringen 3-9x40 er vel sikkert en god "allrounder", eller er det andre forstørringer som er mer kompatibel for en bred bruk innen jakt?

Studentøkonomien er jo som kjent ikke allverden, men et tak på 5-8000kr i optikken er nok overkommelig for min del. Man skal jo tross alt bli fornøyd med utstyret :D

 

 

Søk her på forumet og les trådene som omhandler valg av kikkertsikte. Lys er forøvrig det siste du bruker penger på, etter at du har lagt penger i tysk optikk med stor objektivdiameter kan du i neste omgang vurdere lys - viktig å starte i den riktige enden når prioriteringer skal foretas.

 

Har selv en Tikka T3 light SS i 6,5 x 55. Skulle jeg velge, ville jeg tatt dette våpenet før Browningen. Personlig synes jeg Browningen er noe klumpete, samt at presisjonen så vidt jeg husker har vært høyst variabel i diverse tester. Begge våpen er bruksvåpen og sikkert bra. Ellers er jeg så fordomsfull at jeg ikke tror amerikanerne eller hvem det nå er som egentlig produserer Browning, har noe særlig greie på kamring av våpen i 6,5 x 55. :D

Link to comment
Share on other sites

Ferdig gjenget for lyddemper ser jeg på som en stor fordel, og pipelengde på 53cm (?) er vel mer enn godt nok presisjonsmessig i kal 6,5?

 

Noen som har innspill på dette? Hvordan er det med anslagsenergi på f.eks. 100 meter med 6.5x55 Norma Oryx 10,1gr i et løp på 53cm? Godt innforbi det som er lovlig til storvilt eller er det et argument for å tenke på f.eks 308?

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at man velger trestokk så har A-Bolten ikke et gram plast. T3 har plast magasin, underbeslag og bak på sluttstykket.

A-Bolten har 4 skudds magasin mot T3 som har 3 skudd. (man kan kjøpe 5 skudd mag til T3 som tilleggsutstyr) pluss at det går et skudd i kammeret.

På A-Bolten kan magasinet etterlades uten å ta den ut. Det går ikke på T3.

Det er mindre hevarmsvinkel på A-Bolten. Noe som gjør den noe tyngere å løfte.

A-Bolten er ferdig gjenget for lyddemper. På T3 en ekstrautgift. (nå er jo A-Bolt noe dyrere så det betyr lite)

A-Bolten har 4 forskjellige låskasser å velge mellom. Mot T3 som har kun en. (følger patronlengde)

Begge utgaver har lingsversjon.

 

X-Bolt sammenlignet med A-Bolt:

Presisjonsgaranti på 2,5 cm.

Rotasjonmag. mot A-B kryssmating.

Ikke i lings.

Pluss noen småting.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke eid A-bolt selv, men har håndtert og kjenner til den. Har eid/eier både Sako og Tikka. Ville valgt Tikka T3 p.g.a. integrert montasjespor i kassa som har blitt et krav for meg, liker også kassa ellers. Stiv og solid. Topp pipe, nesten garantert super presisjon. Topp stillbart avtrekk, ca. 1-2kg. Liker ikke den slake pistolgrepsvinkelen, og skjeftet er vel glatt. Rekylopptaket på kassa er noe søppel, kan fikses. Holder nok greit i 6,5x55M. Vel mye plast, kan byttes til ekstra kostnad da. Liker stokken til Browningen bedre. Så smak og behag, Browningen er mange fornøyd med. Ang. sikter har jeg hatt en "bøtte" full med Leupold VXIII. Veldig solid mekanisk, aldri hatt noe tull. Men en del å gå på optisk/i skumring. Nå foretrekker jeg medforstørrende retikkel og cm klikk. Bruker Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50 med ret. 40 nå. Skulle jeg kjøpt ekstra sikte av den typen hadde jeg kjøpt Zeiss Classic. Må være Norges beste kjøp for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme dilema for noen måneder siden, jeg valgte browning a-bolt i samme kaliber som du skal

ha. Jeg likte stokken mye bedre på browningen og magasin i stål, lit mere plastløsninger på tikaen syns

jeg, var også et stort pluss at browningen er ferdig gjenget for demper. Har fått prøveskutt den og fått

gode samlinger selv med en ikke alt for bra kikkert på(bushnell xlt 3-9*40), brukte da norma jaktmatch

elektron.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ny rifla er på vei i hus! 8)

 

Det står mellom Broxning A-bolt eller Tikka T3 Lite S/S! :?: i kal. 6,5x55...

 

Ka bør eg velge?

Fordeler og ulemper med begge våpene?

 

:mrgreen:

 

 

Tikka T3 Light SS

 

Hvorfor?

 

Fordi den er lett, hendig, meget presis, har en stokk med ok kinnkontakt, bra avtrekk - har en selv. Personlig liker jeg ikke detaljene eller utseendet på Browning A-bolt.

 

...andre har helt sikkert en annen mening....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...