Jump to content

Andejakt


Tommy B.

Recommended Posts

Ok.. Er somregel bare Stokkand som holder til rundt her tror jeg.. Double nasty 2 ja da får den også bli med i handlekurven :P

 

 

 

Edit: Lurer litt på om jeg skal kjøpe noen lokkeender, også lage bitte bitte små hull og feste fiskescene i dem slik at jeg kan bruke de utenom å være avhengig av båt eller kano eller hva det måtte være.....(?)

Det finnes allerede hull for feste av stråd/fiskesene på lokkeender! :P

 

har dritlyst på lokkeender selv!! :P tror jeg kjøper meg en pakkeløsning fra cabelas utover sommeren! :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes allerede hull for feste av stråd/fiskesene på lokkeender! :P

 

har dritlyst på lokkeender selv!! :P tror jeg kjøper meg en pakkeløsning fra cabelas utover sommeren! :)

 

Hehe, det er bra! Gleder meg til å jakte ender i høst sjøl :D

Skal prøve å finne ut hvor trekket her er, er mest sannsyneligvis imellom forskjellige tjern at disse har trekk utpå her tror jeg, de holder somregel til på div tjern har jeg sett, så... Prøve å finne ut hvor trekket dems går over også stå der i de tidene jeg har funnet ut at det er trekk over der.. Hadde vært genialt å finni ut det da.

 

Ellers så mår jeg si at jeg gleder meg helt vilt til duejakta nå :D

Link to comment
Share on other sites

driver kun med postering ved trekkrutene til endene. Der jeg jakter har jeg ferdes i alle mine år, så jeg vet akkurat hvor dem kommer å fra hvor dem kommer. men er jo akkurat i sjømringen at trekkene forgår.

Bruker denne jaktformen for at jeg ikke har apporterende hund, å liker ikke å svømme på den tiden av året :D

Høsten 2010 måtte jeg alikevell en tur uti, skjøt det jeg trodde var EN and som satt på en liten stein. Men viste seg etterpå at det var to stykker som satt tett inntil hverandre.

Ellers så er det KUN stokkender som etter min mening er mat, så blir bare det jeg jakter på. Å dem kan være veldig hardskutt om dem ligger på vannet.

Har brukt salong på andejakt før mens jeg hadde hund, å det funket veldig bra det også. bare å ligge å vente til dem satte seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken andelokk anbefaler du da? Jeg har prøvd en fra primos selv, men er ikke noe flink å blåse.

 

Jeg husker ikke helt merket, og den har vært ute i så mye drittvær at alt trykk på den er borte for lengst. Det jeg kan fortelle er at fløyta er i plast, den er blå, den er kjøpt på xxl for 3-4 år siden og den heter ett eller annet med waterfowl (kanskje ikke så rart) skal se etter neste gang jeg er på xxl, så skal du få navnet...

 

Nå er det jo mulig at denne nasty ll som andre refererer til er vel så god som den jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

Da er det nok den samme fløyta. Hvordan jeg lærte å fløyte er ikke godt å si. Det var nok helst prøving og feiling. Og i mine ører så høres jeg ikke helt lik ut som en and nå heller, men det ser likevel ikke ut å bety noe, for det virker som om lyden er mer lik en and på avstand. Av og til når jeg får høre ekko av fløyta høres det virkelig ut som en and.

 

I starten tror jeg kanskje jeg skremte flere enn jeg fikk ned. Men etter prøving og feiling har jeg nå fått en lyd som virker bra. Jeg har ikke noe voldsomt vokabular akkurat, men flygende ender reagerer veldig ofte umiddelbart.

 

Det som virker for meg er at jeg holder fløyta i høyre hånd, og dekker nesten hele "utløpet" med lille, ringe og langefinger. Deretter setter jeg munnstykket til munnen og blåser, ikke hardt. Mens jeg blåser så løfter jeg opp nevnte tre fingre, og jeg får altså en sammenhengende lyd som begynner litt mørkt og blir lysere. Selve kraften er den samme, men kvekket blir lysere utover. Jeg lager ingen lange kvekk, blåser ikke sammenhengende mer enn maks 1-2 sekunder, men gjør dette kvekket ofte flere ganger etterhverandre med et par tre sekunders pause.

Link to comment
Share on other sites

den eneste lokken jeg bruker, er meg selv, og funker supert ! lurt endel andre jegere med det :lol:

 

jeg sitter som oftes i kille mellom ei elv og vann, det elva renner sakte nedover. har rundt en 4-5 lokke ender 10m unna, og lokker. ofte kommer de svømmenes fra vannet, eller seilende inn :D

 

den mest spennende formen for andejakt spør du meg! :)

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet en del med andelokk og lokker inn ænder fra mer enn 500m kommer svømmende. Det er denne fløjte jeg har brukt og den har virkelig været bra men den har en svakhet når den blir litt våt av ånde inni mister den "stemmen" litt. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2740

 

Du må sette deg litt inn i hvordan de "snakker" så vil du få det til. And er en ganske enkel fugel og lokke på. Når du har fått det til kan du bryne deg på gåss det er vanskelig :)

Link to comment
Share on other sites

haha, jeg er dritsint på hvordan forvaltninga fungerer i ringsakerfjellet, så vurderer å droppe det til høsten. dyrt og jaktidene er 14.sept-23des uansett type fuggel. kun hagle på småvilt inkl. rev.

 

Ser du er fra br. dal. Hvor jakter du hen du a?

 

Ser du er fra nes... jeg har jakta mest på nes denne sesongen :lol:

Link to comment
Share on other sites

helt enig med det, å jakte i ringsaker er helt mulig det. men finnes da fugel, hvis du veit hvor den holder til :wink::D

 

joda, det er sant. jeg bor i ringsaker på andre året nå, så har ikke blitt så mye tid til å komme meg opp i marka som jeg ønsker for å finne ut hvor fuggeln holder til. men begynner å få en viss peil på hvor det er fugl hvert år.

 

næra, ja. der har jeg sett godt med ender i høst, men da har jeg selvsagt ikke vært ute for å jakte 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...