Jump to content

Andejakt


Tommy B.

Recommended Posts

Hei!

 

jeg har startet mitt første jakt år i år, og er blitt hekta. Gås, duer, ender, kråker og alt som kryper går med. jeg har blitt veldig interessert i andejakta, siden sjefen min eier 400 mål med korn og ei fin elv som renne gjennom. her sammles det gås, ender og andre fugler i dungevis.

 

no på vinteren har endene begynt ¨å sammle seg på elva, og da blir det mye skuddsjanser, men jeg har et problem:

 

ANDA VIL IKKE DETTE :? når anda letter fra vannet, er det enkelt å sje skudd bilde, treff, bom. har mange ganger sett parfekte skudd der kuleskura dekker anda, fjær som fyker, men anda flyr videre! Jeg har prøvd 2,3 og 4-ere i ammunisjon, men det hjelper lite. har mærket at 2-erene er sterkere, og gode vis anda sitter på vannet et stykke unda.

 

Har noen noen nyttige tips til meg? tar imot alle svar

Link to comment
Share on other sites

ok. skyter ikke på lange hold. maks 25-30m. har litt problemer, for jeg må selv hente anda. er ikke så bortkjemt med hund :wink: hunden kommer senere.

 

men var i går på jakt, og ei kvinand letta 10-15m unda. skaut 2 skudd. 4 og 2-er, fjæra føyk, så skudda traff, men fløy likevell videre :?

Link to comment
Share on other sites

bruker halv choke hele tiden her.

samt at jeg har prøvd litt av hvert av black cloud ammo. bruker nå hagl nr 2 og bb i 12/76 og hagl nr 2 i 12/89 og alt har så si dutti av det jeg har skutt på.

men test hvordan haglsvermen din ser ut om det er hull i den eller ikke.

og vil nok anbefale å holde deg innafor 30m.

ellers lykke til med jakta

Link to comment
Share on other sites

Mest sansynlig så har børsa di mistet "drepen", tror det finnes en tråd her på kammeret om hvordan du får det fikset:)

 

On topic igjenn.

Sjekk skuddbildet ditt på en pappeske med de chokene og patronene du bruker. Har sedt tilfelle der det var hull i hver en sverm med den ene choken. Kan være akkurat dette som har skjedd deg og at du er maks uheldig med at anda stikker seg igjennom hullet i svermen.

Link to comment
Share on other sites

[...]36grams ladning med hagl nr 5-6. Blir som regel knall og fall[...]

Er nok på grunn av haglstørrelsen. Store hagl gir mer glissent skuddbilde, og du skal ha veldig mye større haglladning for å få like tett haglsverm med #1 eller #2 som med #5 eller #6. Så kvinender var nevnt: en skremt og svømmende kvinand ligger dypt i vannet og vitale områder er sånn omtrent bare ryggraden og hodet (resten er under vann) det betyr at en tannpirker med en (liten) oliven på enden er det du må treffe for å få "knall og fall". Er fuglen i lufta er lunge/hjerte også gode områderfor treff, så da kan du legge på en middels stor halv tomat i andre enden av tannpirkeren. Prøveskyt hagla med de patronene du bruker på jakt på diverse avstander fra 10 til 40 meter, der du akkurat ikke kan få plass til tannpirkeren med olivenen i enden inne i hullene i skuddbildet er du på max hold for svømmende and, der du akkurat ikke får plass til den halve tomaten inne i hullene i skuddbildet er max hold for flygende and.

 

(det blir gjerne fugl i sekken selv på lenger hold også, men om du konsekvent skyter på hold der haglsvermen kun er tett nok til å revne en lever og brekke en vinge, så blir det garantert mange fugl som må ha oppfølgingsskudd og en god del som dykker og rømmer (og det er hverken spesielt gøy eller lett å prøve å ro igjen en skadeskutt dykkende kvinand)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hvilke choker du bruker.

Jeg bruker Black Cloud i 12/89 og bruker imp choke (tilsvarer vel 1/4?). Med denne choken har ammoen alikevell en ekstremt liten spredning pga den spesielle forladningen. Jeg bruker rett og slett ikke denne ammoen til jakt hvor fluktskyting er sannsynlig. Derimot hadde det vært førstevalget mitt på sittende fugl.

 

Dette er bare hvordan jeg bruker denne ammoen, men hvis du ser at du treffer godt (noe du egentlig ikke gjør siden fuglen ikke detter) er det ikke noe i veien for å bruke den til fluktskyting.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det de andre skriver her. Ender har jeg erfart er best å skyte på ca 25 meter og ikke mens de ligger på vannet. Skyt idet de "reiser" seg for å lette, eller like før de lander. Flygende and er krevende da en stokkand feks kan oppnå hastigheter på rundt 90 km/t. Som nevnt over så er ender også ganske hardskutt. Sjekk hagl på en skive og bruk gjerne avdtandsmåler til å bestemme hold. Du kan fort bli overrasket over hvor langt holdet er selv om det ser ut som 30 meter. Bruker du lokkefugl får du også endene ganske nærme.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være slem eller noe, men jeg tør nesten sette penger på at det her har med dårlig skyting å gjøre.

 

Prøv å legg an bevisst med mer foranhold på anda i det den letter. Bevisst mye.. Ikke sikt på anna, før børsa gjennom anda og trekk an et stykke foran anda. Husk at haglesvermen har en lang hale og jeg tør nesten påstå at det ikke går an å bomme ved å skyte for langt foran nettopp på grunn av dette... (satt på spissen selvsagt).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det at anda er hardskutt stemmer, men det er ikke store haggelet som skal til for å knekke en vinge. Jeg hørte faktisk om en som brukte 6'r på gås. Da fikk jeg hakeslipp..... Selv bruker jeg 4-5 på and. Men har også skutt stokkand med 7,5 som har dødd i smellen. Er bare snakk om riktig haggel. Det er fint å bo nærheten av sverige gitt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

eg bruker norsk 4 (us 5) i div blyerstattere 12/70.-ikke stål.1/4 og1/2 boring. husker min gamle far alltid skjøt med grove haggel, han hadde da 1/2 og full tr boring.han hadde lite til overs for mine småhaggel.......men eg hadde bedre erfaring med litt mindre haggel. tror det var fordi åpnere boring på mi børse trengte trengte finere haggel for å ha tett skuddbilde,mens hans børse laga tettere bilde med større haggel pga trangere boring. stål har eg ikke erfaring med,har hørt så mye dritt om det at eg gidder ikke teste det på jakt. bruker stål på læduebanen men da betyr ikke en dårlig treff ettersøk på lærduer... kansje eg kan foreslå noen turer på lærduebanen? kan jo hende du får noen aha opplevelser da.

Link to comment
Share on other sites

Har en mistanke om dårlig skyting her. Federal BC er konstruert for å skyte trangt. Og for en litt urutinert skytter er det lett å skyte forbi ei and. Mulig at haglsvermen streifer borti og napper med seg noe fjær. Vet om folk som har skutt gås med BC nr 4, så drepen i denne patrona skal være bra nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvordan er det å skyte and med rifle når den ligger på vannet?

Vet om noen tjern litt her og der som er rimelig "øde" hvor jeg veit det er ender.

Litt lyst til å prøve å få skutt noen ender for å prøvesmake de, skal vel være ganske god mat :moresarcasm:

Hvordan jakter dere på endene a? Bruker dere hagle og lokkeduer eller rifle og bare speide rundt på diverse tjern og slikt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er som du skriver, finn dem og skyt dem.

De gangene jeg har hadt med salongen på andejakt så har jeg bare gått fra tjern til tjern og speidet etter dem. Som regel har de ikke flydd når de ser meg komme, bare seiler til andre enden av vannet eller flyr dit og legger seg ned.

Det som er vrient med denne jakta er vell egentlig å få anda i sekken etter den ligger dau i vannet. Har hadt et par svømmeturer i skumringen på høstene.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kan tenke meg at det fort kan bli vanskelig å få tak i dem hvis du ikke har hund som apporterer.

Får prøve det i høst da og speide som du sier fra tjern til tjern, og ta de med rifla. Men kommer nok ikke til å skyte om de står litt vrient til, jeg gidder ikke å svømme i myrvatn, hehe. Ser virkelig fram til høsten nå altså, prøve ut andejakta både med hagle og rifle, duejakt, revejakt og ikke minst harejakta(Første prio.)! Blir morsomt.

 

Men hvordan er det når dere bruker hagle ? Bruker dere lokkeender eller? Er sjeldent at jeg ser ender rundt her jeg bor, de holder somregel til på tjern og slikt rundt omkring her har jeg sett(?). Så blir vel mest aktuelt og bare speide rundt og bruke rifla tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bruk full chok på and, dem er veldig hard skutte.. var på rype jakt i høst og gikk langs elva og da fløy det opp 2 støkkender. skutt den ene med en kent( 28 gr) patron på 20 menter. måtte til med 2 skudd for å få det overstått.. jeg ville nok brukt full chok og for eksempel Black cluod 2 - bb..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruk full chok på and, dem er veldig hard skutte.. var på rype jakt i høst og gikk langs elva og da fløy det opp 2 støkkender. skutt den ene med en kent( 28 gr) patron på 20 menter. måtte til med 2 skudd for å få det overstått.. jeg ville nok brukt full chok og for eksempel Black cluod 2 - bb..

 

 

Vil anbefale å bruke en helt okei vismuth istedet. Om du skyter en stakkars liten and med blackcloud 2bb så er det bare suppe igjenn.

Har skutt måke med den patronen og 1/2 trangborring og det ble bare mos igjenn.

Dessuten skal man vell ikke skyte stål i full trangborring..

Link to comment
Share on other sites

oddgeir har bestilit chok i fra usa som er lagt for black cloud..så er ikke noe problem det. du sier noe der, men hvis det blir lange hold(30m) så er full og black cloud et bra valg. men kan bruke black cloud med åpen chok og.

 

chokene hvis noen lurer http://www.kicks-ind.com/

 

 

jeg bruker en sånn gammel kjekse krok jeg, så dem bruke før får å kjekse fisk på isfiske..

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har prøvd lokkejakt på ender? F.eks å stelle seg i nærheten av noen tjern og prøve å lokke litt?

Jeg har prøvd, og det fungerer! : ) jeg gjorde det da på våren, og satt i sivkanten å snadra med ender rundt om meg! skal sies at det var ganske mørkt! Men det var virkelig morro! :D først var det ingen ender, så kom det 3 stk seilende inn og satt å snadra med meg i ti minutter før de stakk!

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har prøvd lokkejakt på ender? F.eks å stelle seg i nærheten av noen tjern og prøve å lokke litt?

 

Jeg bruker lokkeender hver gang jeg sitter på trekk. Der jeg jakter danner det seg dammer på åkeren. Rundt disse dammene ligger det enten småpoteter eller korn som maskinene ikke har fått med seg. Jeg inbiller meg at endene er ute etter dette, og har ofte funnet eneder som er fule av korn. Uansett så er ofte åkerdammen vår et potensielt nedslagssted for endene som kommer på trekk.

 

Før jeg begynte å bruke lokkeender, hendte det en sjelden gang at det kom noen og satte seg ned på dammen. Etter jeg fikk meg lokkefugl og fløyte, hender det mye oftere at jeg får fuglen til å sette seg. I tillegg til dem som setter seg, er det ofte jeg klarer å få fugl som er på vei forbi til å snu ved hjelp av lokken, og når de så får øye på lokkeendene (inbiller meg hvertfall at det er når de får øye på dem) flyr de lavere nede for å sjekke dem ut, og således kommer de inn på skuddhold.

 

Min erfaring er at lokkeender i samband med andelokk er en veldig effektiv kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter nærmest utelukkende med lokk. Femten-tjue ender på vannet og fløyte. Fungerer bra, og er veldig spennende. Det er mindre effektivt enn å skyte på trekket pga langt færre skuddsjanser, ihvertfall der jeg jakter. Fordelen som jeg ser det er at jeg kan forvisse meg om hva jeg skyter på, noe som jeg synes er vaskelig på trekket hvor fuglen kun blir en mørk silhuett som kommer i høy fart. Den andre fordelen er at skuddene på ender som lander er svært enkle - og medfører derfor sjelden skadeskyting. Det er veldig tilfredstillende å observere ender fra flere hundre meters hold som kommer rett inn og lander blandt lokke-endene. De er også relativt enkle å få ned. Anbefales.

Jeg har brukt Black Cloud uten problemer, synes det er en god patron spesielt på gås. Jeg forstod det som at choke er av mindre betydning når du bruker BC pga at haglene ikke forlater "koppen" før noen meter ut av løpet. Jeg bruker derfor sylinder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Buck Gardner's "Double Nasty 2" som er en double reed som jeg kjøpte i USA (og jeg ser på linken din over til ca $20). Jeg har et par andre også, men denne er lettest å blåse (krever minst trykk). Forøvrig er det langt lettere å få frem gode låter enn f.eks med Graylag Hammer for dem som lokker gås. Finnes masse gode snutter på Youtube om andelokking. Jeg har også pip for stokkandrikker, krikkand og brunnakke men denne bruker jeg svært lite. Virker som lyden bærer kort og når jeg observerer endene er det definitivt stokkand hunnen som er mest skravlesjuk. Forøvrig er min observasjon at lokkeendene virker veldig bra og jeg lokker kun om fuglene er på vei vekk. Jeg har en mojo krikkand på stake i vannet og den er et glimrende blikkfang jeg har stor tro på - og tror strobe virkningen fra den tiltrekker fugl fra langt hold. Aberet er at den visstnok skremmer gåsa sier amerikanerne jeg har jaktet med og som tipset meg. De har ikke grågås, men grågåsa er mer sky enn snøgåsa og tundragåsa tror jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok.. Er somregel bare Stokkand som holder til rundt her tror jeg.. Double nasty 2 ja da får den også bli med i handlekurven :P

 

 

 

Edit: Lurer litt på om jeg skal kjøpe noen lokkeender, også lage bitte bitte små hull og feste fiskescene i dem slik at jeg kan bruke de utenom å være avhengig av båt eller kano eller hva det måtte være.....(?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...