Jump to content

jakt med salong


Tommy B.

Recommended Posts

Det meste av riflekaliber er kraftigere enn 22LR, og du vil kunne få dispensasjon for kraftigere kaliber- om behovet ditt er der.

Men jeg støtter forslaget om å starte med 22LR, og få mengdetrening rimelig på den måten- det er gull verdt for all skyting i framtida.

Link to comment
Share on other sites

Tror om X antall år så er 22 utgått og 17 HMR erstatter.

17HMR er en vurdering du bør tenke på. Jeg hadde 22, angra som en fis når jeg fikk lukten av 17.

Du kan skyte alt opp tilogme rev! DVS gås.

Er ikke mye som slår den lille kula i over 700meter i sec.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Nei, du skal ha en 22lr uansett. En 17HMR kan ALDRI bli så lydløs som en salong med demper, og det er et must på kråkene på plenen hjemme.......

Skal u ha noe større, så bør steget være større enn til 17HMR

så da skal du ha en 223 eller 6,5 til all anna jakt på litt større vilt senere.....

Link to comment
Share on other sites

Tommy B.

Heng på .22LR du, den går ikke av moten før fitta gjør det, det vedder jeg på. Og 40 øre mot 3.10 merker du godt når 5000 skudd skal kjøpes.

Og 20 000 skudd skyter en fort når en skal lære seg å skyte.

 

Mye lettere å vedlikeholde (pusse) og generelt enklere å lære seg på. Ammo utvalg overalt. .17 er for de som MÅ ha noe spesielt

 

222Rem vs 17HMR, to forskjellige verdener

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor man skal ha gamle kjedlige 22 når man kan velge noe litt mere explosive saker som 17.

Eneste seriøse minuset jeg kan komme på i farta er: Det er ikke alle butikker som selger denne ammoen, men man får alltid tak i noe. Om noen år er det like vanlig å ha denne ammoen i hylla som 6.5 308 3006.

Jeg ville endret søknaden.

Link to comment
Share on other sites

22lr ender jeg på no.

 

like mange forskjellige svar som det er mennesker :), men det er sånn det skal være

 

kraftigere rifler kommer med alderen, og økonomien

 

er egentlig mest en småviltjeger, men går sikkert over til storvilt senere

 

Det BLIR 22 denne gangen 8)

Link to comment
Share on other sites

Magnus88 hvor mange skudd har du skutt med 17en din? Og hvor mange når du var 16 og blakk, 17 og trengte å skyte stille for mamma ville ikke ha bråk på hytta, eller på banen, inne med DFS, for å terpe på teknikk'?

 

Jeg har skutt mye over 100 000 skudd med mere enn 5 forskjellige .22LR rifler, veldi mye av den skytinga ville vært umulig med 17HMR, og uansett kosta 300 000 2010 kroner istf, 30-40 000 2010kroner...

Det samme gjelder helt sikkert MAkkieboy og svært mange av kammerets voksne medlemmer

 

K

Link to comment
Share on other sites

takk, men valget falt på 22 denne gangen. sjappa har 17 ammo, men den berømte økonomien er ikke på min side akkurat no. har hagle for gåsa, hadde vært hyggelig å ta dem på lengre hold, men det duger no.

 

Tusen takk for alle svar. folk viser stor interesse her, og er engasjerte. har fått mye hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Ei salong rifle i 22lr er det du bør ha.. Ikke endre på søknaden din.. hvis den er invilger er det ikke noe og tenke på.. men skal du søke.. så leverer du inn flere søknader. det koster det samme.. ser du skrev 450kr mente det kostet 700-900kr for første søknadsrunde jeg??

 

Så når den er for kjedelig så går du over på noe som virker til storvilt..

Hvor lett er det og dempe en sånn 17 sak?

22lr er jo den beste patronen i rifle til sub, som selges ferdig ladd..

Vil anbefale deg og kjøpe 2 A-tec dempere og bruke alle (8) modulene i en demper.. da blir den stille og fin..

 

NEI, Kjøp deg en 22lr... Jeg ville og ha gått for en bolt rifle ikke halvauto.. mye mere pussing..

Jeg kan anbefale CZ.. en brukt CZ koster ikke mye og du får sykt mye børse for pengene..

Jeg ville ha satt på en billig Leupold kikkert. god og billig optikk..

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

takk, men valget falt på 22 denne gangen. sjappa har 17 ammo, men den berømte økonomien er ikke på min side akkurat no. har hagle for gåsa, hadde vært hyggelig å ta dem på lengre hold, men det duger no.

 

Tusen takk for alle svar. folk viser stor interesse her, og er engasjerte. har fått mye hjelp :)

korfor ikkje gå for systemrifla da? Da får du 17 hmr 22 lr 22 mag, den hadde eg kjøpt vist eg skulle hatt et nytt våpen.

Link to comment
Share on other sites

ok,

 

første søknadsrunde kosta 850, men har vært gjennom disse flere ganger. kanskje det blir 850 på ny for nytt kaliber? ikke vet jeg. eneste jeg vet er at det er HIMMLA dyrt for søknader!

 

Den summen er for første søknad. De som kommer siden er 425 kr. Har du betalt så mye for andre søknad kan du kreve pengene tilbake.

Link to comment
Share on other sites

En ungutt som virker oppegående stiller et helt greit spørsmål. Er det da riktig at sånt tøv som er sitert ovenfor blir tillatt stående i tråden. Beklager at dette er off topic, men det må da finnes en grense for vasprat, hvis dette forumet skal taes seriøst.

 

har nå lest dine innlegg her på kammeret for og finne ut hvordan jeg skal svare din hissige post her. Og ser jo at du har et problem med og holde fornuften i tastature når du skriver så jeg tar ikke din uviten så tungt..

 

Stinger fex, som er en av de "hissige" salongpatronene, har en tendens til og gå dårligere i salongrifler med 4 bommer i løpet end de med 6, noe som trolig sjyles at 4 bommer ikke altid er nokk for og få få "grepet" tak i kula nokk.. det er ikke slik at ALLE rifler med 4 bommer går dårlig og ALLE med 6 går bra. men noen som har forsket på dette har funnet det som et godt utgangspungt om du skal ha ei rifle som du skal skyte mye "hissig amo" i...

 

Takk for meg.. tro på de de som vill, de som ikke vill, DRITER I DET!

hilsen en som heller ikke trodde dette men ble fort overbevist etter jeg testa selv :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...