Jump to content

jakt med salong


Tommy B.

Recommended Posts

22LR til andejakt er egentlig kurant nok, MEN du skal ha i tankene at dette er ett kaliber som gir svært uberegnelige rikosjetter- også fra vann. Så her gjelder det bakgrunn, bakgrunn og bakgrunn- og da ikke bare "rett bak" der endene ligger.

 

I en passe stor "pytt" som jeg fant som mitt "salongandejakteldorado" i mine yngre dager, hadde jeg ei bratt skrent som stupte ned i vannet på motsatt side av pytten. Å ligge under en kamoduk og prikke ender der var ganske morro- og effektivt. Men jeg så mer enn en gang at rikosjettene slo inn ganske høyt oppe i skrenten, og i diverse retninger- uberegnelige saker.

 

Ang skarv vs hare aner jeg ikke, det finnes ikke den skarv som tåler ei velplassert 22lr på normalt hold, men teori og praksis er jo to forskjellige ting. Teorien her er ikke så enkel å tolke, siden mye er på størrelse med en hare...eller rett over...eller omtrent rett under osv. Litt avhengig av haren du sammenlikner med.

Link to comment
Share on other sites

spørs også om du får rifla til og stabilisere de lette kulene med litt hisigere ladningene :)

jeg hadde eler satsa på ei anna rifle med 6 bommer i riflestigningen, da har du bedre sjangs for og samle magnumpatronene

Hva er dette for noe tull?

 

Hare

Spiller ingen rolle, det er ikke lov. Men jeg skal ikke sladre...

Må få si at jeg ser på det som utfordring å jakte skarv med .22LR uansett. Seiglivede er de, og mistenksomme også. Tror 175m er det nærmeste jeg har skutt skarv på - med 225-300m som normen. Med .22LR skal du være GOD for å treffe bra nok på 100m, lov eller ei - og 70-80m er langt selv med mye trening.

Uansett så finner du ditt eget makshold når du trener.

 

Rikosjetter går fort 100vis av meter, men de går jo videre i generell retning. De kommer ikke tilbake, om du ikke skyter på noe helt rart. Er uansett mye bedre med .22LR på avveie enn 6.5mm, de reiser langt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rikosjetter går fort 100vis av meter, men de går jo videre i generell retning. De kommer ikke tilbake, om du ikke skyter på noe helt rart. Er uansett mye bedre med .22LR på avveie enn 6.5mm, de reiser langt.

 

K

 

Ja, enig. Det er bare så fort gjort å undervurdere en lyddempet salong- og i villfarelse tro at kulene uten smell bare "fiser bort i lyngen". Ta høyde for at de snurrer godt avgårde, selv etter å ha tatt en fiskesprett i vannflata.

Link to comment
Share on other sites

Som 16-åring kan du, etter bestått jegerprøve- og med betalt jegeravgift, og løst jaktkort for det aktuelle området, alene jakte småvilt. Med hagle eller rifle, uansett våpen må du ha bæretillatelse- enten i form av at du er registrert som eier av våpenet (slik jeg forstår det du er i ferd med)- eller at du har en utlånsavtale fra den som står som eier av våpenet, om det er en annen enn deg. Med salongrifle er du bundet til småvilt under hares størrelse- som vi har snakket om over- alle jaktbare ender skulle være i den kategorien.

Link to comment
Share on other sites

spørs også om du får rifla til og stabilisere de lette kulene med litt hisigere ladningene :)

jeg hadde eler satsa på ei anna rifle med 6 bommer i riflestigningen, da har du bedre sjangs for og samle magnumpatronene :)

 

En ungutt som virker oppegående stiller et helt greit spørsmål. Er det da riktig at sånt tøv som er sitert ovenfor blir tillatt stående i tråden. Beklager at dette er off topic, men det må da finnes en grense for vasprat, hvis dette forumet skal taes seriøst.

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

har litt problemer hær. du kan jakte opp til harestørrelse, men ikke hare. skarev er like stor i størrelse som haren, men vekta er mye mindre. hare 2,5 til 5kg, skarv 2-3kg. følger dette vekt eller størrelse. er skarv tillatt?

 

2-3 kilos fjellryper hadde vært gøy :)

Link to comment
Share on other sites

må du ha bæretillatelse-.

-Ehem. I Norge får man normalt ikke "bæretillatelser". Våpenløyver derimot...... :wink:

 

 

Rikosjetter med 22lr, har jeg opplevd litt av. Den værste kom rett tilbake etter å ha smelt i to steiner, rekkevidden reduseres med vinkel endringen (dess mere sideveis vinkel i forhold til skudd rettningen, dess mindre kraft er det igjen i kula). Jeg regner 1km som sikker bakgrunn fra treffpunkt i sjø/vann (ikke fra der jeg skyter fra). Skutt på skrå oppover (som når en skyter en kråke i en tretopp), kan man risikere opp til 2km. Så man må tenke seg godt om (det er fort gjort å ikke tenke langt nok i iveren for å knerte viltet).

Link to comment
Share on other sites

har lest at 22 er ulovlig skarv, og andre plasser at det er lovelig.

 

veldig forvirret :?:

 

 

Direktoratets veiledning til forskriften: http://www.dirnat.no/multimedia/566/Vei ... 08_2utgave" target="_blank" target="_blank"

Salongrifle kan bare brukes på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare,

og er derfor ikke lovlig til felling av bl.a. storfugl, gjess, skarv og større viltarter.

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for alle svar!! :D

 

disse spørsmåle har surret lenge inni skolten :P , og endelig fant jeg en side som ga svar.

 

Tusen takk.

 

sorry, var en skrive feil. mente skarv, ikke fjellrype :oops:

 

skal kjøpe meg salong, og er no mer klar over rikosjetfarer og andre ting, som ikke ble lært på jegerkurset.

 

frysa skal fylles opp med and no :)

Link to comment
Share on other sites

Winchester Wildcat = Toz 78. Ok veldig billig salongrifle, men leter du litt finner du nok bedre rifler til samme eller lavere pris.

 

Du finer mengder av brukte Brno/Cz 452 salongrifler som helt sikkert koster mindre og salongrifler om de ser bra ut blir aldri utskutt.

 

Avtrekk er ofte litt bob bob på Brno/Cz men ett Timney avtrekk kan lett monteres om du er kresen. Ellers kan du kjøpe deg en Savage salong med Accu Trigger så har du alt med en gang.

 

Finne du tak i en gammel Sako Finnfire, Anchutz, Weihrauch er det også veldig bra greier. Men koster ofte 5-6000,- brukte

Link to comment
Share on other sites

En sånn Krico er ei super rifle. Men det er Toz'en også uansett om den heter Winchester. Som jeg skrev i et innlegg som ble slettet, Toz 78 er kjent som presise og generelt gode salongrifler.

Med Winchester navnet på koster de dobbelt så mye, men har fått finere stokker, litt mer elegante enn de lakkerte bjerkeplankene vi er vant til se. Så får en se om en synes det er verdt så mye mere penger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg har aldri opplevd rikosjetfarer eg har lagt på 20 å skutt inn i fjell ingen ting som har hentydet på å komme tilbake, men luftgevær kuler har eg fått i tryne opp til flere ganger. Ikkje noe serlig behagelig heller. Men å få en 22 tilbake i hode har eg ikkje lyst å oppleve..

Link to comment
Share on other sites

Som ny og uerfaren jeger bør du ikke bruke salonggevær på skuddhold over femti meter etter mitt syn,da det er alt for lett å feilbedømme avstand,og dermed skadeskyte.

Ikkje vist man har tid å bruke avstandsmåler :wink: Men feildømme avstand gjør nok alle, umulig å vite kor lang avstanden er 100% Men sånn ca klarer de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Eg har aldri opplevd rikosjetfarer eg har lagt på 20 å skutt inn i fjell ingen ting som har hentydet på å komme tilbake, men luftgevær kuler har eg fått i tryne opp til flere ganger. Ikkje noe serlig behagelig heller. Men å få en 22 tilbake i hode har eg ikkje lyst å oppleve..

I såfall kan jeg si at du har hatt optimal vinkel mot anslagssted, min erfaring med 22lr (ca 25 år og mer enn 60000 skudd skutt mot alt som man bør/bør ikke skyte på), tilsier at dette med rikosjettfaren ikke er noe en skal ta lett på.

 

Noe spesielt er det at jeg i min ungdom har skutt noen tusen skudd med sikte på å oppnå rikosjetter på stein og vann (hysj, ikke si det til noen, fryktelig uansvarlig og absolutt ikke pk. Men svært lærerikt :wink: ). Og mener derfor å ha mitt på det tørre, når jeg påstår at det ikke er en rettning som er 100% trygg for rikosjetter med 22lr og uforsiktighet med bakgrunn og mål.

Klassikeren er jo bildekk/lastebildekk. Somregel rett gjennom i dekk siden, rett tilbake ved treff i bana (ikke gøy, eller rettere sagt skremmende. Slike stunt gjør en som regel bare engang, før en tar til vettet/mister ett øye o.l).

 

På den annen side handler det bare om å se etter hvor kula vil treffe ved bom/gjennomskyting, for å sikkre seg mot de værste overaskelsene.

Link to comment
Share on other sites

Som ny og uerfaren jeger bør du ikke bruke salonggevær på skuddhold over femti meter etter mitt syn,da det er alt for lett å feilbedømme avstand,og dermed skadeskyte.

Ikkje vist man har tid å bruke avstandsmåler :wink: Men feildømme avstand gjør nok alle, umulig å vite kor lang avstanden er 100% Men sånn ca klarer de fleste.

Budskapet er at frem til rundt 50m kommer du unna med å feilbedømme avstanden med 22LR. På litt lengre hold er 22LR svært lite tilgivende for feil avstandsbedømming. Hvis jeg stiller kikkerten på 80m vil jeg skyte 9cm for lavt på 100m og 5cm for høyt på 55m.

Med innskytningsavstand på 50m holder jeg treffpunkt +/- 2cm ut til 60m. 50m er derfor min grense uten bruk av avstandsmåler eller kjente referansepunkter som hjelper meg med avstandsbedømmelsen.

Link to comment
Share on other sites

et siste spørsmål. salongen koster 4250kr med kikkertsikte og lyddemper. da medfølger futteral og 500 rimelige jaktskudd. er dette dyrt, eller en vanlig pris. mange sier at dette er dyrt, og at billige salonger er minst like bra :?:

 

 

4250 for en smiket Toz synes jeg er dyrt (men så husker jeg at de kostet rundt 600kr på Sporten da...);

 

2 veldig gode tilbud

viewtopic.php?f=101&t=46253

viewtopic.php?f=101&t=46252

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Kjøp Kricoen til 2500. Dropp demper i starten.

Denne salongen er nok vesentlig mer å ha enn en Toz/Winchester.

Skal du selge den en gang, vil du lettere få igjen pengene på en Krico.

 

Edit.

Ser den er gjenget. Hiv på en A-tec eller Hausken mini. Koster ikke all verden. Kikkert kan du oppgradere etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

har en cz452 til salgs hvis du er interessert.

den er kappet til 47cm, det følger med en a-tec demper og 1 av 2 mulige kikkerter: enten bushnell 3-9x40 eller tasco varmint 6-24x40(tror jeg).... børsa er lite brukt. 4000,- eller er det for stiv pris? hva sier kammerfolket?

cz452 koster ca 3490,-

a-tec kostet 899,-

kapping og gjenging 1000,-

kikkertene ca 1000,- og 2299,-

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

sorry, men kommer med nye spørsmål hele tiden.

 

noen fortalte meg nettopp at 17 hmr er kraftigere enn 22lr, og er defor tillat til jakt på gås.

jeg er en ivrig gåsejeger, og er dette sant?

 

har jo fått innvilget søknad på salong, så betyr dette at jeg må søke på nytt? 450 nye kroner, 1 månde til og vente

 

er det like enkelt for meg som 16-åring og få innvilget søknad på 17 hmr som på salong?

 

17 hmr ligger vell også høyere i pris?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en .22 og gjør deg dine erfaringer med den. Kjempekaliber til trening og jakt på de viltarter du har i tankene. Og ikke minst ammo til en vettug pris slik at du kan skyte mye. Og en salong sliter du ikke ut. Ammopris til en 17HMR er betydelig høyere, og i din alder vokser som regel ikke pengene på trær. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...