Jump to content

Hoppes nr. 9 og hjelp til Crimp-die


GCNM

Recommended Posts

Sak 1: Jeg kan ikke glemme lukta av Hoppes Nr. 9, enten olje eller rens! Fins det noe sted å få tak i Hoppes nr. 9 lenger???

 

Sak 2: Er det flere her som har hørt at det kan være lurt å bytte ut crimp-dien i Lee-pressa med en i RCBS eller Dillon.? Har hørt at Lee-crimp-dien ikke holder høy nok kvalitet i lengden - og at Dillon har et svært bra produkt der. (Og ikke minst: Er det korresponderende gjengestørrelse her - slik at man kan bytte diene villt mellom pressene?)

Link to comment
Share on other sites

Sak 2: du kan bytte, men jeg foretrekker personlig LEE fremfor Dillon krymp, har antagelig over 10 LEE, men bare 2 Dillon krympe dier og dette er resultat av bevisste valg. For meg er evt. prisdifferanse helt uvesentlig, men funskjon og slutt resultatt helt avgjørende.

 

Ad sak 1: det virker som de aller fleste "grossister" i dag tar inn varene med fly. der er flytende kjemikalier bannlyst. Derved blir f.eks Hoppes sterkt fraværende i sortimentet, som tilbys oss. Mener likevel # 9 også de par siste årene har vært tilgjengelig fra et par forhandlere/importører, så sjekk rundt og ikke gi opp ( duften er adskillig bedre enn Chanel no.5 i alle MENNS neser) (Hvis luktesansen til de andre ikke er enig, så er vel konklusjon om dem nær)

Link to comment
Share on other sites

Aha, det er kanskje derfor at man har begynt mer med skum, pga. flyfrakt. Takk for svar om crimp-die, C.Patron - bra å høre. Det var en ansatt på Midway, som har god greie på dette, som mente jeg kanskje kunne bytte crimp-die. Nå husker jeg ikke i farten da - om Midway IKKE selger Lee-produkter... Da jeg snakket med den hyggelige Midway-mannen, sleit jeg med å få presisjon i både Frontier- og Berry-kulene, og han mente at kunne hende at det lå i crimp'en. Men jeg TROR ikke det gjorde det - tror det mer var uheldig kombinasjon av løp og kuler. Det er ikke blyforbud der jeg er medlem, så valget om SWCuttere, bly var enfoldig enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Midway selger Lee. Men om det ikke har skjedd noe radikalt med bemanningen derse har de heller liten kunnskap. Skum går nok også på samme regelverket. Midway overtok et større parti Forester fra sin Notodden avdeling (hvor jeg hadde noe tilhør)Om det er noe igjen, kan det hende de selger av det fortsatt, ellers kommer Forster fra Finland og kan nok lettere skaffes via land transport. De store firmaene, som Landerø, Norma og antagelig et par andre tar inn båt forsendelser og kan ha varer, det ellers er frakt restriksjoner på. Midway tar alt sitt med flyfrakt og har ikke annet norsk lager, enn det som er uavhentet, eller reklamert og blir liggende i Norge. (ble ganske mye utenom dette)

Link to comment
Share on other sites

sleit jeg med å få presisjon i både Frontier- og Berry-kulene, og han mente at kunne hende at det lå i crimp'en. .

 

 

Hvis du leser litt om disse kulene i tråder (mange av dem) her på kammeret, skjønner du fort at det er ikke die-merket som er årsak til den manglende pressisjonen :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har fått bedre resultater med berry's kontra Frontier stort sett. (De er jevnere i vekt og størrelse så lenge det er snakk om res-struck.)

For mye krymp kna være et problem med belagte kuler, da det kan skade belegget, videre anbefaller i allefall Berry's at man tar utgangspunkt i ladedata for rene blykuler, ikke mantlede med tilsvarende vekt.

Jeg bruker heller Lee krympeverktøy en Dillon når jeg lader presis ammo.... så det at dillon sitt skal være bedre har jeg aldri hørt før nå. (med untak av at det virker veldig bra, sånn matemessig, i Dillon pressen.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...