Jump to content

Rød, hoven snute. Forkjølet?


Oddgeir

Recommended Posts

Hei.

 

Lurer på om noen har opplevd at hunden blir rølig og litt hoven på snuten/snuteskaftet. Huden kjennes litt som gummi der og har hørt et og annet sjeldent nys idag. Kan det være forkjølelse?

 

En på jobben har og hund og som har nyst mye og vært slapp i et par dager, men ikke hadt feber.

Bikkja mi treffer jo ofte denne hunden på jobb. Sist var vell rett før helga. Kan det være det samme?

 

 

 

 

Oddgeir

Link to comment
Share on other sites

Hei Oddgeir,

 

Hunder blir (i følge min veterinær) ikke forkjølet på samme måte som oss. Nyser den sånn som oss, eller er det mer som om den nyser/ trekker innover? Kennelhoste er det første som slår meg. Dette er veldig smittsomt og kan være farlig for hunden. Det med rød og hoven snute er ukjent for meg, men det høres jo ikke helt bra ut. Var jeg deg ville jeg tatt med den firbeinte til en veterinær og få sjekket det opp.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat hatt en runde med nesemidd på mine hunder, har mange ganger trodd de har hatt det før (hver gang de ikke presterer på jakt :oops: ) Men oppdaget nå at det er første gang de har det.

Ekstremt mye nysing som kan gå over i hosteanfall som de mister kontrollen på (beaglehoste) Spesielt om morgenen rett etter de har våknet. Den ene fikk også hovne lymfekjertler. På det verste var de såpass dårlige at å slippe dem på jakt ikke var ett alternativ.

Hadde en los med den ene på over to timer, den hadde ikke noen problemer med følge sporet men måtte stanse flere ganger underveis å nyse/hoste og var uvanlig sliten etter losen.

Tre ukers tablettkur gjorde susen, stor bedring etter bare en uke. Anbefaler alle å bruke flåttmiddel jevnlig da dette også virker prevantivt for nesemidd.

 

Hoven nese hadde ingen av dem så dette ville jeg sjekket opp hos vetrinær. Allergi kansje?

Link to comment
Share on other sites

Nesemidd var det første jeg og tenkte på, men han nyser "utover". Men kan ikke si at det har vært så mange nys akkurat, 3-4stk som jeg fikk med meg iløpet av gårsdagen. Og huden ved nesepartiet var irritert, så det ut som. Det er ikke hele nesen det er snakk om, bare rett over den brune dotten som jeg ser på som nesa vertfall.

Han har vært i fin form og spiser godt. Idag ser det mye bedre ut.

Han får være hjemme idag og kose seg til samboern min kommer hjem. Vil ikke at han skal evnt smitte noen andre hunder.

Er han ikke helt bra i kveld når jeg kommer hjem så blir det veterinærtur i morgen formiddag.

Skal kjøre en nesemiddkur på han uansett egentlig, så da kan det jo passe å gjøre det nå.

 

 

Takker for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat hatt en runde med nesemidd på mine hunder, har mange ganger trodd de har hatt det før (hver gang de ikke presterer på jakt :oops: ) Men oppdaget nå at det er første gang de har det.

Ekstremt mye nysing som kan gå over i hosteanfall som de mister kontrollen på (beaglehoste) Spesielt om morgenen rett etter de har våknet. Den ene fikk også hovne lymfekjertler. På det verste var de såpass dårlige at å slippe dem på jakt ikke var ett alternativ.

Hadde en los med den ene på over to timer, den hadde ikke noen problemer med følge sporet men måtte stanse flere ganger underveis å nyse/hoste og var uvanlig sliten etter losen.

Tre ukers tablettkur gjorde susen, stor bedring etter bare en uke. Anbefaler alle å bruke flåttmiddel jevnlig da dette også virker prevantivt for nesemidd.

 

Hoven nese hadde ingen av dem så dette ville jeg sjekket opp hos vetrinær. Allergi kansje?

 

 

Hvordan flåttmiddel bruker du som tar nesemidd også??? Bare nysgjerrig. Om det finnes en kur som tar begge deler så er det jo genialt :D

 

Biggen

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke hva det heter i farten men er det middelet som du drypper i nakken og haleroten, det kommer i noen små plastampuller med gul væske. Jeg har fått det i alle år av dyrlegen når jeg har spurt om flåttmiddel.

 

Det virker prevantivt for nesemidd og kan faktisk kurere nesemidd også, men tabletter er som regel mer effektivt hvis de har fått det.

Link to comment
Share on other sites

Oki Sauer 6,5x55,og takk for svar. Jeg bruker EXSPOT mot flått, dette tar også lus og pelsmidd, men ikke nesemidd. Skriv gjerne en liten notis hvis du kommer på hva det produktet heter.

 

Til deg Oddgeir, hvis hunden din ikke blir bedre og du tar den til veterinær, så hold oss gjerne oppdatert :D

 

Biggen

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har funnet årsaken nå.

Ene Husky-tispa til en kollega begynner å komme igang med løpetia nå og er ganske kvass mot irriterende ungdomsbikkjer. Tror han har fådt seg en liten kakk derfra. Skulle vertfall stemme med den rølige flekken og at det var litt hovent der.

Men fikk en veninne som var på besøk til å ta en titt på han og, hun er forresten snart veterinær og holder på med fartstid eller noe slikt nå:) Det første hun kunne tenke seg til var at det var en skade fra en annen hund eller at han hadde slådt seg/skrapet seg opp selv.

 

Ellers så er han fin i formen og full av liv. er snart en uke siden han sist fik seg en langtur, så må prøve å komme meg ut en tur på ski med han snart:)

Link to comment
Share on other sites

Er flere uavhengige vetrinærer som har sagt at det fungerer, de hadde hatt ett tilfelle der tabelettene ikke fungerte men expoten gjorde. Men normalt sett skal tabelettene være mer effektive.

 

Hvis du bruker expot jevnt vil den aldri få nesemidd da det virker prevantivt. (i følge vetrinærene)

 

Kommer ihvertfall personlig til å bruke expot mer enn før for å unngå både flott og nesemidd.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så det er snakk om en preventiv behandling ? Hva slags preparat bruker du da ?

 

Her var det ikke mye svar å få. Jeg kan opplyse deg at det ikke er noen godkjente preparater her til lands som virker forebyggende mot nesemidd. En undersøkelse ved obduksjon, viste at ca 7 % av hunder her i landet hadde nesemidd. Denne nesemiddbehandlinga forkommer meg som hysteri. I løpet av 22 år har jeg aldri hatt midd på noen av mine hunder. Muligens flaks, men å drive behandling på hunder som ikke har midd, er jeg ingen tilhenger av. Er klar over at det er vanskelig å påvise midd, men hunden bør i det minste ha relevante symptomer før man behandler.

 

Angående Exspot, så virker ikke dette mot nesemidd, jfr 4 veterinærer i Trøndelag. Samtlige spurte, avviste dette kategorisk.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så det er snakk om en preventiv behandling ? Hva slags preparat bruker du da ?

 

Her var det ikke mye svar å få. Jeg kan opplyse deg at det ikke er noen godkjente preparater her til lands som virker forebyggende mot nesemidd. En undersøkelse ved obduksjon, viste at ca 7 % av hunder her i landet hadde nesemidd. Denne nesemiddbehandlinga forkommer meg som hysteri. I løpet av 22 år har jeg aldri hatt midd på noen av mine hunder. Muligens flaks, men å drive behandling på hunder som ikke har midd, er jeg ingen tilhenger av. Er klar over at det er vanskelig å påvise midd, men hunden bør i det minste ha relevante symptomer før man behandler.

 

Angående Exspot, så virker ikke dette mot nesemidd, jfr 4 veterinærer i Trøndelag. Samtlige spurte, avviste dette kategorisk.

 

Beklager at jeg ikke fikk svart før, men har ikke vært hjemme siden i går.

Har brukt forskjellige preparater mot nesemidd, men sist brukte jeg STRONGHOLD, og det fungerte greit. Når jeg skriver forebyggende så mener jeg å ta en kur før jakta for å være på den sikre siden. Som sagt så kan hundene ha nesemidd uten at vi merker noen ting, før vi kommer på jakt og så er luktesansen helt på kjøret. (utrykte meg nok litt feil ved å si forebyggende) Tenker ikke spesifikt på meg selv for jeg får stort sett jaktet i fra meg hvert år, men de som kanskje bare har en uke eller noen helger så er det kjipt å få ødelagt jakta pga nesemidd.

 

Biggen

Link to comment
Share on other sites

Da får vetrinærene ta en diskusjon seg imellom, tre forskjellige klinikker av hevdet det motsatte. Men som jeg har nevnt x antall tidligere i tråden først og fremst virker det prevantivt.

At det sjeldnere klarer å behandle nesemidd kommer av at det er tre generasjoner med uutklekkede midd (larver) derfor pillekur går over tre uker.

 

Er forsåvidt enig at det er hysteri rundt nesemidd, har hatt jakthunder i 14 år og hadde min første runde med midd nå nylig. (det var imidlertid så ubehagelig for hundene at jeg ikke har lyst å oppleve det igjen)

 

Men da middet virker for flått som jeg har store plager med ser jeg det som en god bonus at det virker prevantivt på nesemidd også (noe jeg velger å tro på)

Link to comment
Share on other sites

Skal vistnok være en nylig vetrinærrapport fra sverige som konkluderer med at stronghold (ikke expot som jeg har hørt) både kurerer og virker prevantivt mot nesemidd. J

eg lyktes ikke å finne den men fant informasjon på at den finnes. Kansje noen andre her er bedre til å søke og kan finne den???

Link to comment
Share on other sites

Interceptor tabletter behandler jeg mine hunder med før jakt og jaktprøve sesongen, dette for og være på den sikre siden.

har fått høre av flere vet. att dette ikke skal by på noe problemer...

 

mye av innovernysin, rennende neser osv. kan grunne i en form for alergi feks mot støv..!!

 

 

hadde vært fint med en tilbakemelding på hvordan det går med hunden som hadde rød og hoven snute!!

Link to comment
Share on other sites

Ok, så det er snakk om en preventiv behandling ? Hva slags preparat bruker du da ?

 

Her var det ikke mye svar å få. Jeg kan opplyse deg at det ikke er noen godkjente preparater her til lands som virker forebyggende mot nesemidd. En undersøkelse ved obduksjon, viste at ca 7 % av hunder her i landet hadde nesemidd. Denne nesemiddbehandlinga forkommer meg som hysteri. I løpet av 22 år har jeg aldri hatt midd på noen av mine hunder. Muligens flaks, men å drive behandling på hunder som ikke har midd, er jeg ingen tilhenger av. Er klar over at det er vanskelig å påvise midd, men hunden bør i det minste ha relevante symptomer før man behandler.

 

Angående Exspot, så virker ikke dette mot nesemidd, jfr 4 veterinærer i Trøndelag. Samtlige spurte, avviste dette kategorisk.

 

Inntil for ca. et år siden fantes det ikke noe godkjent preparat mot nesemidd hos hund. Det var derfor vanlig å bruke generelle antiparasittmidler, bl.a. injeksjonsvæsken Ivomec vet. og påflekkingsvæsken Stronghold vet. I dag finnes det imidlertid et preparat som er godkjent for behandling av nesemidd hos hund: Interceptor vet.

Interceptor vet., som gies i tablettform, er et middel som f.eks. i USA lenge er brukt i behandling mot hjerteorm (Dirofilaria immitis) og hakeorm (Ancylostoma caninum). Preparatet har store sikkerhetsmarginer og er meget effektivt mot nesemidd. Forsøk har vist at enkelte hunder kan få forverrede symptomer etter at behandling er satt i gang. Dette skyldes sannsynligvis at de døde middene blir liggende og irritere slimhinnen i nesehulen og bihulene. Reaksjonen er forbigående, og det er viktig at tablettkuren fullføres selv om hunden skulle få en slik reaksjon.

 

Når det er snakk om forebyggende behandling så vil jeg velge og tro att det blir gitt interceptor.vet tabletter før jakt og jakktprøve sesongene... for og være på den sikre side!!

Link to comment
Share on other sites

Interceptor tabletter behandler jeg mine hunder med før jakt og jaktprøve sesongen, dette for og være på den sikre siden.

har fått høre av flere vet. att dette ikke skal by på noe problemer...

 

mye av innovernysin, rennende neser osv. kan grunne i en form for alergi feks mot støv..!!

 

 

hadde vært fint med en tilbakemelding på hvordan det går med hunden som hadde rød og hoven snute!!

 

 

Det går helt fint med han nå. Er kvikk og rask i formen vertfall. Vi var ute på skitur idag og det var tydelig at han hadde overskudd av energi:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...