Jump to content

Spørsmål om regler for rådyrjakt


BMB

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har hørt følgende:

 

Rådyrjakt med hagle = småviltjakt og rådyrjakt med rifle = storviltjakt

 

Dette er noe jeg hørte når jeg var en liten sopp (ikke det at jeg er så gammel nå heller) men ihvertfall så lurer jeg på om dette er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Det er feil.

 

Rådyrjakt er storviltjakt. Så du må være 18 år for å jakte, men kan være med på opplæringsjakt fra du er 16 år, hvis du har tatt jegerprøve.

Det er også feil :P

Ett rådyr er storvilt men det går som småvilt hvis man bruker hagle så man trenger bare og være 16år for og jakte rådyr aleine.

Med rifle er det storvilt og da må man være 18 for og jakte aleine og 16 år under opplæringsjakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er feil.

 

Rådyrjakt er storviltjakt. Så du må være 18 år for å jakte, men kan være med på opplæringsjakt fra du er 16 år, hvis du har tatt jegerprøve.

Det er også feil :P

Ett rådyr er storvilt men det går som småvilt hvis man bruker hagle så man trenger bare og være 16år for og jakte rådyr aleine.

Med rifle er det storvilt og da må man være 18 for og jakte aleine og 16 år under opplæringsjakt :wink:

 

 

Nei.

 

DirNat:

Kapittel 2. Aldersgrenser

 

§ 5. Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på

eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som

har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

 

Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt,

og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen

18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen

vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis

16 eller 18 år i løpet av jaktåret.

Fangst av gaupe og jerv krever særskilt tillatelse fra fylkesmannen, jf. § 31

bokstav a).

 

http://www.dirnat.no/multimedia/566/Veiledning_april_08_2utgave%5B1%5D.pdf&contentdisposition=attachment

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er ett stort småvilt og et lite storvilt.

 

Man kan jakte rådyr med hagle fra 25/9-23/12 (16år)

 

Bukkejakt kun med rifle 10/8-24/9 (18år, 16år under opplæring)

 

Som de andre nevner, rådyr er storvilt uansett våpen.

DirNat er soleklare på man skal være 18 år for å jakte rådyr UANSETT om man bruker hagle!

 

Vær vennlig å slutt med synsing og "jeg har hørt"...

 

Kom med lovtekst eller annet håndfaste linker til lover og forskrifter hvis du skulle mene noe annet.

Link to comment
Share on other sites

La oss nå være enige i at rådyr er et storvilt. :D

 

Aldersgrensene er knyttet opp til om det er storvilt eller småvilt. Ikke om du bruker hagle eller rifle.

Storvilt: 18 år (16 år under opplæring)

Småvilt: 16 år

 

Altså: Du kan ikke jakte rådyr ALENE før du har fylt 18 år UANSETT om du bruker hagle eller rifle.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tullete og til dels idiotisk regel. Jeg mener personlig at en 14 åring under opplæring har like god sjanse til å treffe et rådyr som en fugl. Det er også helt på jordet at man ikke kan felle bukk med hagle i bukkejakta, men fra 25 sept.

 

Disse reglene er klare for å endres mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Fortsett med det :)

Tror alle her inne drakk alkohol før de var 18år!

 

 

Kommer nok ikke til å gi meg med det første nei. Når jeg har holdt på i to år, så kan jeg vel holde på måneden her ,, fyller jo 18 i februar ;p

Link to comment
Share on other sites

Fortsett med det :)

Tror alle her inne drakk alkohol før de var 18år!

 

 

Kommer nok ikke til å gi meg med det første nei. Når jeg har holdt på i to år, så kan jeg vel holde på måneden her ,, fyller jo 18 i februar ;p

 

 

Driver du med andre ulovligheter du har lyst til å fortelle om på et åpent nettforum :shock:

Gjør hva du vil du, men du burde være smart nok til å holde det for deg selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Driver du med andre ulovligheter du har lyst til å fortelle om på et åpent nettforum :shock:

Gjør hva du vil du, men du burde være smart nok til å holde det for deg selv :wink:

 

 

Joa,, forsåvidt sant.. Men er jo ikke sikkert jeg skal jakte noe mer rådyr før jeg er 18 da ;-p

Link to comment
Share on other sites

haha,, jaja, da har jeg jaktet ulovlig i to år da :shock:

 

Har alltid trodd at rådyrjakt med hagle gikk som småviltjakt og storvilt med rifle. Men da så :(

 

Hvis du har jaktet alene så. Men har du hatt med deg en bisitter og du har vært opplæringsjeger så har du jaktet helt lovlig fra du var 16 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...