Jump to content

Meopta Meopro


Langlo

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen her har erfaringer med meopro fra Meopta?

 

Det virker som de profilerer denne som en slags billig men bra serie - en slags Meoptas svar på Duralyt´en til Zeiss. Slik kan det i allefall synes ut i fra den informasjonen jeg finner på nettet.

 

For min egen del kunne denne vært interessant.

 

Det jeg er ute etter er en slags target knob justering som er lett betjenelig på toppjakt. - Er det noen som kan se utfra dette bildet om disse tårnene er egnet til justering i felt for kulebanekompensering?

 

Spennende hva folket sier ;)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som samme justering som 4-16 tactical som de har i Meostar serien.

Du skrur av den store beskyttelseshetten, under den er det en stor justeringsknott med tall osv.

Ofte kalt target knob. Er lett å justere opp og ned, samt evt merke den med tape og tusj.

Slik at du kan lage din egen kompenstor for de avstandene du skal skyte på.

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg er ute etter er en slags target knob justering som er lett betjenelig på toppjakt. - Er det noen som kan se utfra dette bildet om disse tårnene er egnet til justering i felt for kulebanekompensering?

 

Spennende hva folket sier ;)

 

Mvh Langlo

 

Desverre har den ikke noen target knob justering :?

Klipp på "features" på linken under så ser du det :wink:

http://www.meoptasportsoptics.com/EN/pr ... 1=2&nav2=9

Link to comment
Share on other sites

Hmm, merkelig at de skal bruke stor hette på høydejusteringen hvis det bare sitter et vanlig tårn der.

Hetten er den samme som på Meostar 4-16.

 

Ta en telefon til Våpenhuset Nygaard så får du ett bekreftet svar.

Vi har bare 3-9 og 4-12 Meopro liggende i butikken.

Derfor kan jeg ikke være sikker.

 

Den største forskjellen er at Meopro serien har 1 tomme rør.

Mens Meostar har 30mm. Det fører til litt mindre justeringsområde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm, merkelig at de skal bruke stor hette på høydejusteringen hvis det bare sitter et vanlig tårn der.

Hetten er den samme som på Meostar 4-16.

 

Enig der, men da må det være en feil i meopta sine sider :?

 

 

 

 

Den største forskjellen er at Meopro serien har 1 tomme rør.

Mens Meopro har 30mm. Det fører til litt mindre justeringsområde.

Her har det vel sneket seg inn en liten skriveleif vel :wink:
Link to comment
Share on other sites

Tja, rør og rør. Bare litt ekstra info om Meopro serien.

 

Snakket med Nygård. De hadde ikke fått kikkerten enda, står i rest hos Meopta.

De kunne derfor ikke bekrefte hvilke tårn den hadde.

 

Skal ta en tlf til Alex hos eurooptic og sjekke om han vet det.

 

Edit: Alex hos Eurooptic hadde heller ikke fått kikkerten enda. Meopta henger litt etter med produksjonen. Så han hadde samme svar som Nygård, kunne ikke bekrefte noe.

 

Er like mye av egeninteresse som hjelpsomhet jeg sjekker dette.

Jobber i bransjen, så alle nyheter er viktige. Har bestillt kikkerten fra Nygård.

Så kommer med en tilbakemelding når jeg får den i hendene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...

Da har jeg vært og prøvd Meopro'n. Nå er ikke jeg akkurat noen ekspert på området, men jeg er veldig fornøyd. Kikkerten er klar og fin, og skarp ut i kantene på laveste og høyeste forstørrelse. Høyde og sidejustering virka solid. En ting som jeg merket meg er at det virket som om denne kikkerten er mer følsom for mirage fra demper enn andre kikkerter, kan det stemme? 5 skudd i rolig innskytningstempo var nok til at det ble vanskelig å skyte...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En Meopro 4-12x50 har på et eller annet vis blitt med meg hjem 8)

Dette er helt klart MYE for pengene (3790kr); lynskarp helt ut i kantene i hele forstørrelsesområdet; veldig tydelige klikk. Tar en test på skumringsegenskaper nå i bukkejakta.

Meopta burde selge i bøtter og spann om importøren oig forhandlerene gjør jobben; dette går utenpå konkurentene i samme prisklasse!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har en Meopta Meopro 4-12x50. innmari fornøyd, har en zeiss classic 4-10 m/lys til sammenligning på en anna rifle.

Mye mer fornøyd med meoproen, veldig bra optikk til en rimelig penge.

Veldig myk og fin og vri på zoomen, krystall klar optikk tynne og fine retikler.

Løp og kjøp :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Har en meopta meopro 3-9x50.

 

Jeg syntes det var veldig vanskelig og finne ut hvordan man skal justere på denne. Om det er tårnet som peker oppover eller det på sida av kikkerten som er høyde/ sudejustering. samt at på begge 2 er der markert med: U/R og en pil. altså ikke noe som tilsier hva som er høyde eller sidejustering. Noen her som har et svar på dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Litt "lunkent" i denne tråden; så jeg spør igjen (et par år etter trådstarter): Noen som har erfaring med Meopro serien? Jeg har slått meg til ro med tanken "man får det man betaler". Derfor er jeg i utgangspunktet litt skeptisk da disse siktene jevnt over er veldig billige. Har hørt veldig mye skryt av Meostar serien, og forsåvidt også Artemis (som er utgått?).

 

Burde man holde igjen Meopro-kikkerten og heller smelle inn pengene på en Meostar?

 

Er det andre kikkerter i mellomprissjiktet man kan se på?

 

Har det mye å si at man kjøper rifle en plass, og kikkert en annen plass? Eller burde man kjøpe ei pakke ferdig montert? Har per nå funnet en butikk som selger både Meopro og Tikka T3, og sendt forespørsel på pris for rifle + kikkert + montasje.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Sportsbutikken.no klarte det mesterstykket å sende meg feil kikkert!

 

Skulle ha Meopta Meopro 3-9 x 42, men fikk 3-9 x 50. Dette resulterte i at montasjen som ble bestilt sammen med kikkerten ble for lav.

 

På dette nettstedet koster kikkertene det samme, men ser ellers at x50 ligger rundt 1000,- dyrere.

 

Jeg lurer også på om jeg har mistforstått hva benevnelsen 42 og 50 betyr. Trodde dette hadde noe med bredden og i så måte synsfeltet å gjøre, men ser i de opplyste specsa for disse kikkertene at det er bredere synsfelt i 42 enn i 50. Jeg trodde det skulle være motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...