Jump to content

løpsbytte rem 700 22-250


jonz1

Recommended Posts

har mitt andre pac-nor løp no og det forige gikk vel rundt 5000 skudd før presisjonen forsvant. er viktigt å ikkje skyte løpet for varmt og passe på å pusse det en gang i blant.

har 1:9 på begge løpa og klarer fint å skyte 80gr kuler.

ej kjøpte løpa direkte fra pac-nor menst det fortsat gikk. Rafdal levere pac-nor piper veit ej

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for å komplisere dette litt for deg; Du har ikke vurdert annet kaliber også? Det går jo for det samme når løpet allikevel skal kamres hos børsemaker. 6mmBR bør du vurdere. Eller .22 BR. Evt. .22-250 Ackley. Jeg har også en 700 ADL, originalt i .22-250. Jeg gikk for 6 BR, og er godt fornøyd med det. Den er .22-250 overlegen på det meste, men kamring fra magasin er litt trøblete.

Link to comment
Share on other sites

.22 BR er en 6 mm BR som er strypt ned til å bruke 22-kaliber kuler.

http://www.6mmbr.com/22br.html

 

.22-250 Ackley er en utblåst variant av .22-250. Den har plass til en god del mer krutt enn originalen. Noe som antagelig går ut over levetida på løpet.

http://www.varminter.com/particles/aifront.htm

 

Prisen på løpet blir det samme uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Om du har noen interesse av å skyte tunge kuler, f.eks. på langt hold eller av andre årsaker kan du vurdere en krappere riflestigning.

Jeg ville satt et 1:8" løp på en 22-250 om jeg skulle hatt en. Et rustfritt et.

 

Ang. type så er de pipene de fleste norske børsemakere bruker mer enn bra nok for de fleste - når du begynner å irritere deg over at 5 eller 10 skudd lager mer enn ett hull i skiva er det på tide å grunne over merke.

Presisjonen i et kvalitets løp avgjøres såvidt jeg kan se for en svært stor del av kvaliteten på arbeidet under kamring og montering.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil neste si det så sterkt at du bør ha en veldig god grunn for IKKE å velge 1:8 riflestigning, eller deromkring ihvertfall. For krapp stigning kan i teorien gi dårligere presisjon med de letteste kulene, men jeg tror ikke det er et problem i praksis med gode kuler. Det verste som kan skje er at kulene flyr i filler i lufta pga. for stor rotasjonshastighet. Fordelen med krapp stigning er muligheten for å skyte lengre/tyngre matchkuler og jaktkuler bedre egnet for f.eks rådyr. Det avhenger såklart av bruksområde.

Når det gjelder presisjon, så har ikke jeg vært spesielt "plaget" av at det bare blir ett hull i skiva. Men den feite rustfrie Border-pipa i 6 BR går bedre enn den originale tynne i .22-250. Ikke minst er den mye lettere å få til å gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...