Jump to content

trenger hjelp med langholdskikkert


sselg 1971

Recommended Posts

sitter her med en leopold vari x 3 6.5-20x50 LR i 30mm rør. tenkte på å få skiftet til en custum bdc men har lite erfaring med dette. har sett litt på ttc kenton. men ut fra demmes side sendes det kun i usa.lure på om det er noen som kan hjelpe meg eller har erfaring med dette.har brukt teip og tusj på zeiss 3-12x56 med

bdc.men det hender teip eller tusj blir defekt.tenkte mere på noe permanent løysning. håper noen kan svare meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du går til Leupold sin hjemmeside ligger det en del info om ettermontering av justeringstårn der. Både BDC og target/ tactical tårn kan ettermonteres, men dette er avhengig av modell. Du må nok sende inn siktet til Leupold for å få det gjort. Info om hvem du evt skal kontakte ligger også der så vidt jeg erindrer.

Link to comment
Share on other sites

har vert innom kenton indusries å sett. dem virke greit men er en del ting der som jeg ikke finner hel ut av. nederst står det noe om tilltin av skinne å de vet jeg jo ikke siden jeg bruker EAW sving montage. pcb fyller man bare inn avstand senter/senter kikkert til senter løp.dumt å å bestille produktet viss det ikke stemmer med forventning.

Link to comment
Share on other sites

Her er en enkel måte å bruke amerikanske "moa-kikkerter" på:

 

1moa = 29mm på 100m. Tilnærmet er dette 3cm på 100m. (Feilmarginen på 1mm kan du se bort i fra i de fleste praktiske forhold).

 

Så lager du en metrisk klikktabell for kaliberet du skyter med. Hvis du da har kulefall på en gitt avstand som tilsvarer -30cm på 100m skrur du 30/3=10moa opp. På 62cm kulefall på 100m skrur du 20,3Moa opp. ( ,3 = 3 klikk over 20moa på tårnet. 20moa er tilnærmet lik 60cm + 3klikk a 1/4" er tilnærmet lik 2cm i tillegg )

Link to comment
Share on other sites

prøver å skjønne dette,men skal man sette klikkene i 0. for å finne ut hvor mye man må stille opp for å komme i senter.7.3 mm på kneppet tilsvare det mye i moa?hadde den montert i svingmontagen å mene jeg stilte ned en god del.hadde vell brukt 139 knepp av 382 som er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om de Kenton-nissene lager ratt med mil-markering på?

Jeg har en Zeiss der tallene på rattet er "antall-klikk" (0.05mrad klikk), noe som imo er grenseløst tåpelig. Men KEnton har bare allskens tåpelige yards ratt, og moa da, som er like uaktuelt!

LAger de sideratt også? Mitt er noe rufsete blitt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om de Kenton-nissene lager ratt med mil-markering på?

Jeg har en Zeiss der tallene på rattet er "antall-klikk" (0.05mrad klikk), noe som imo er grenseløst tåpelig. Men KEnton har bare allskens tåpelige yards ratt, og moa da, som er like uaktuelt!

LAger de sideratt også? Mitt er noe rufsete blitt...

 

K

dem lager vell ratt til din også regner jeg med. ser til min leopold lager dem både wind & dropp.220 dollar pluss moms og frakt.rundt 1500 spenn er da brukbar pris for dette.har en zeiss od den er det bare dropp på og der bruker jeg teip for di strimlene som fulgte med stemte ikke med mine ladninger.litt irriterende at det ikke er flere som driver med custum arbeid å lager ting til en fornuftig pris

Link to comment
Share on other sites

@M67 det går sikkert ann å skrive en mail og beskrive hva du vil ha. Kan ikke skjønne at det skulle være vanskelig å lage et MIL ratt til en Zeiss. Jeg har prøvd å sett litt på Kenton sin customvariant til en Leupold, men funnet ut at det er enklere å ha en tape som er håndmerket i MIL siden det er en MOA kikkert. Jeg har festet tapen slik at jeg har både MOA og MIL synlig. Synes det ble en bra kompromi, men ser kansje ikke proff ut da :wink:

Link to comment
Share on other sites

prøver å skjønne dette,men skal man sette klikkene i 0. for å finne ut hvor mye man må stille opp for å komme i senter.7.3 mm på kneppet tilsvare det mye i moa?hadde den montert i svingmontagen å mene jeg stilte ned en god del.hadde vell brukt 139 knepp av 382 som er tilgjengelig.

 

Du må ikke tenke knepp.

 

Avstanden mellom hvert hele tall på tårnet på leupold kikkerten din er 3cm(29mm) på 100m. ( mellom hvert hele tall, f.eks 3 og 4 er det 4 knepp )

 

Børsa "må" skytes inn på 100m. Så skal du skyte på ca 400m. Da må du skru opp. Når du treffer midt i på 400m må du se hvor høyt kula treffer over sentrum på 100m skiva. Hvis kula da treffer 30cm over på 100m blinken står tårnet ditt innstilt på 10up (10moa up).

 

I eksempelet med 62cm opp (850m avstand?) må du skru kikkerten opp 20 hele tall + 3 knepp. På Leupoldkikkerten din blir det en omdreining, 0 - 15 hele tall, + 5 hele tall + 3 knepp.

 

I utgangspunktet var da regnestykket at du visste at du måtte 62cm opp fra en tabell. Regnestykket blir da 62/3 = 20 + 3 ekstra knepp.

 

På "feltskyting.no" ligger det kulebanetabeller som viser avvik på 100m. Ei Natokule med 800ms gir følgende avvik på 100m:

 

100m = 0

200m = 8cm opp/overslag

300m = 19cm opp

400m = 33cm opp

500m = 49cm opp

600m = 70cm opp

 

På leupolden din blir dette:

200m = 8cm delt på 3 = 2moa(hele tall på tårnet) + 3 knepp

300m = 19cm/3= 6moa + 1 knepp

400m = 33cm/3= 11moa (hele tall på tårnet opp)

500m = 49cm/3= 16moa + 1 knepp ( på Leupold er dette 1 omdreining + 1 helt tall + 1 knepp )

600m = 70cm/3= 23moa + 1 knepp ( eller 2 knepp )

Link to comment
Share on other sites

oki.prøver å finne ut.fra 0 til første tallet som er 3 så er det to lange strek.og mellom dem er det 3 små.15 lange på en heil runde med den som er merket 0.å av dem er kun 3-6-9-12 som er merket med tall.har jeg skjønt deg rett viss det er di lange strekene som er hele tall selv om ikke alle er tall på?bruker pcb og den regner mest i klikkog ikke moa.bruker 6.5x55 med 130 grs norma DL i 830 metersek.ca 45 mm senter senter kikkert/løp. fra 100-1000meter. vor mye moa må jeg justere da?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Norma 130gr DL 830ms, overslag på 100m:

 

100=0

200m=6cm

300=14

400=24

500=34

600=47

700=60

800=75

900m=92cm

 

Del alle tallene på 3 så har du moa ut til 900m.

 

Feltskyting.no: Velg kule, hastighet, max avstand, kornhøyde og trykk "avvik".

Link to comment
Share on other sites

har ordna adresse der.snakket med dem og denm snakka om moms som jeg ikke forsto. forhandsbokking av pakke. men hvem vet hvor stor pakke man skal legge inn når man ikke veit kor stor forpakning kenton pakke i. ka du la inn på tilting på skinna? har veldig lyst å bestille derfra.brukte du vilkatt skjemaet eller sendte du mail om egne klikk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte mail og forklarte hvordan jeg ville ha de. Jeg skal bare har tårn som viser antall klikk.

Originale viser antall MOA.

Jeg kommer nok til å lakke originaltårna om dersom jeg vil ha de merket for 100, 200 250, 300m osv men dette kan jo som nevnt tidligere Kenton Industries levere akkurat etter ditt ønske.

 

Har ikke tiltet skinne, men Zeiss anbefaler 20MOA tilt på denne kikkerten.

Jeg kan skyte ut til ca 800m uten å tilte med min patron så jeg stresser ikke med tilt enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...