Jump to content

Lade med bladkrutt.


Mas-36

Recommended Posts

Hei hallo folkens.

 

Jeg har over tid plukket kuler ut av 1948 7,92 ammunisjon som har klikket i våpenet mitt. Kruttet har vært bra men hettene har ikke laget gnist. Kulene har også vært fine og blitt ladet om igjen med moderne krutt. Men jeg har jo tatt vare på det gamle kruttet også og nå har jeg nesten 2 kg av det.

 

Så spørsmålet er.....

 

Kan det lades med i ett vanlig kruttmål? Da får jeg hvertfall brukt det opp på en god måte :roll:

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Kruttet kalles balistit, å det går helt fint i vanlige kruttmål.

1949 krutt er over 60 år gammelt. Jeg ville tenkt meg om et par ganger. I tillegg er du inne på et felt det advares spesifikt mot i ladeboken(ukjent krutt, gammelt, osv). Tenkte du lade samme ladning i andre hylser ?

 

Jeg vet hva orginal vekte er i de gamle hylsene. Tenkte å prøve med litt lavere først og går det med mere krutt så øke til jeg kommer opp på gammel vekt eller legger meg litt lavere. Samme kaliber men med Norma hylser og ikke gamle Raufoss.

Link to comment
Share on other sites

Brenn det, hvis du skal holde på i bransjen ei stund er det bedre å bruke tida på et tryggere alternativ som du vet du får tak i mer enn to kilo av.

 

Plan B kan være å komme å hente de kruttene jeg har som jeg av ulike grunner ikke vil/tør bruke.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til å høyra på ubegrunna dommedagsprofeti. Ingen krutt, om dei er aldri så gamle, har slike magisk destruktive eigenskaper at dei sprengjer ein mauser viss du ladar patroner sjølv, medan fabrikkladde patroner med same kruttet går heilt fint. Det får vera måte på paranoia.

 

Du må no ha skote ein god del viss du har to kilo krutt berre utav dei patronene som har klikka? Du må ha hatt ein heil del patroner av same lotten. Er det meir igjen av mauserløpet ditt? Dette kruttet skal visst vera nokså friskt med tanke på utbrenning i presskonen. Kunne eg spurt deg så pent eg kan om å testa kor mykje friflukt du har med vanlege spisskuler?

 

Viss alt kruttet kjem frå same patronlotten, og kruttet luktar godt, og det ikkje er teikn til nedbryting eller gassing, så ser eg ikkje nokon store problem med å lada det i patroner som det er laga for. Mitt råd er likevel å brenna kruttet på ein kreativt kontrollert utagerande måte, og heller lada patroner med skyttarlagskrutt. Eg brukte mest N-140, men og litt NC-96M, då eg hadde 7,92. Søk opp ein av dei gode trådane om skyttarlagskrutt her: viewtopic.php?f=17&t=3234 Legg og merke til Per-S sitt innlegg litt nede på side ein i tråden. Der er han inne litt på bladkrutt sine eigenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Hehe la meg si det slik jeg har laaang friflukt med spisskuler. Men løpet samler fortsatt 5 skudd innen tier ringen på 100meter om jeg gjør mitt. joda det er blitt noen skudd. Har desværre ikke mye igjen. Men med tanke på 2 av 5 ikke ville avfyre så ble det fort mange patroner å demontere. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...