Jump to content

Aimpoint på kombi eller kikkert ?


Goggen

Recommended Posts

Har akkurat begynt å rote rundt med optikk for første gang - var i gamle dager en habil skytter med åpne sikter men jakt ble lagt på hylla da fluefiskebasillen tok meg. Nå har jeg i voksen alder startet med jakt igjen og har en mauser med en 4 x fast forstørrelse som funker helt ok på banen og til elg/rådyr. Skutt begge deler :D

 

Har nå kjøpt en kombi og er ute etter et sikte som kan gi meg 3 ting.

 

1. Mulighet til å skyte jegerprøva og se hvor jeg sikter. ( kikkert funker men hva med aimpoint - ser man svarten på 100 m ? )

2. Raske skudd i jaktsituasjoner. ( er vel mulig med både kikkert og aimpoint ? )

3. Skyte med hagleløpet på fugl i flukt og beveglig vilt. ( har tørrprøvd aimpoint og det vil funke for meg - mens kikkert virker tvilsomt )

 

Er antagligvis mulig å få noe svindyrt og fancy som er Ole Brum ( ja takk begge deler ) - men budsjettet tilsier max 5 lapper på siktet da jeg også må bruke like mye på montasje + justerbar kolbe.

 

Så er ute etter gode tips på hva jeg skal satse på etter mine forutsetninger og er spesielt interessert hvis noen har prøvd ut noe lignende og har erfaring med både rødpunkt og kikkert på tilsvarende rigg.

 

Er også interessert i å prøve på skytebane - er det noen forretninger i Østfold eller rundt Oslo som er såpass serviceminded ?

Link to comment
Share on other sites

Smaksak dette her, personlig bruker jeg kikkertsikte 1,5-6x42 på drillingen min og har ingen problemer med å skyte i flukt, jakter mye sammen med broren min som foretrekker aimpoint.

 

Vil vel si at til skuddhold under 100 meter på litt større vilt, samt fluktskyting er aimpoint tingen.

Skal du plukke ei rype eller en tiur på topp med rifleløpet er det kikkertsikte som gjelder, har du lav forstørrelse er det helt fint å skyte i flukt med.

Link to comment
Share on other sites

Smaksak dette her, personlig bruker jeg kikkertsikte 1,5-6x42 på drillingen min og har ingen problemer med å skyte i flukt, jakter mye sammen med broren min som foretrekker aimpoint.

 

Hva slags kikkert har du på ? Regner med at du skyter i flukt med begge øya åpne som med vanlig hagle - syns kikkert virker litt forstyrrende i forhold til aimpoint hvor det er helt rent i synsfeltet og det kun er prikken som "forstyrrer".

 

 

Vil vel si at til skuddhold under 100 meter på litt større vilt, samt fluktskyting er aimpoint tingen.

Skal du plukke ei rype eller en tiur på topp med rifleløpet er det kikkertsikte som gjelder, har du lav forstørrelse er det helt fint å skyte i flukt med.

 

Ser at aimpoint kommer med valg på 2MOA og 4MOA - trur jeg har skjønt at det har noe å si på hvor mye prikken dekker på f.eks 100 meter og at med 2MOA skulle være mulig å skyte tiur på opp i mot 100 m da prikken er mindre enn på aimpoint med 4MOA.

 

Hva har broderen av MOA på sitt sikte ? Og har han skutt f.eks tiur i tretopp med denne riggen ?

Link to comment
Share on other sites

Til din type jakt (på store dyr), tror jeg du blir mest fornøyd med aimpoint.

Det nevnes 2MOA og 4MOA, det er bare sensiviteten på klikkene og ikke selve størrelsen på rødpunktet.

4MOA brukes mer til feks pistol eller på korte hold.

 

Det er ikke noe problem å skyte opp med aimpoint, du sikter bare på bogen og klemmer av som vanlig. det røde punktet sier jo hvor kula treffer. Det blir som å skyte med åpne sikter, bare at du kun har prikken å forholde deg til, ikke skur og korn :)

 

 

Jeg har selv nylig anskaffet en kombi med rødpunkt fra docter, og er veldig fornøyd med egenskapene på siktet.

 

Som andre sier, skal du skyte på mindre stillestående mål, er vel kikkert tingen.

Link to comment
Share on other sites

Er en S&B night and day 1,5-6x42 jeg har på min men har også prøveskutt med Leupould 1-4x20 som er en langt rimeligere modell på leirduer uten å merke den store forskjellen.

 

Angående tiur på topp på 100 meter med rødpunkt, joda er fullt mulig og treffe men du skal heller ikke bli overrasket om du bommer :mrgreen:

Siktet broren min har heter micro tror jeg, en liten hendig sak.

Har forøvrig lang erfaring med å skyte med rødpunkt fra forsvaret, og man treffer jo brukbart der, men vil fortsatt foretrekke kikkertsikte til kombi/drilling.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har også kombi, og jeg har en rimelig kikkert i 1-4 x 24 med kors og rødpunkt.

Bushnell Thropy. Er nok ikke som de dyreste, men til min jakt helt OK.

Brukte penger på justerbar kolbekam og Leopold QR montasje. Laveste montasjen jeg fikk til. Gir best samskyting hagle / rifle opp til maks haglehold på min kombi.

Hadde MAK montasje først, men den ble for høy etter min smak.

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Hei har en Tikka 512 med Aimpoint fungerer fint men på over 100 m blir presisjonen raskt avtagende etter min erfaring.

Tror nok det beste er en kikkert med lys, jeg ønsker meg en swaro z6i 1,7-10x42 på kombien men man får vel en fem ,seks aimpointer til samme prisen

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill og for link til tråder om emnet.

 

Har skjønt at hvis man skal bli 100 % fornøyd så trenger man en svingmontasje og både kikkert og rødpunkt som passer rett i - så er det bare å bytte etter behov :P Men det blir en løsning som ikke passer lommeboka mi akkurat nå :?

 

Har ramlet ned på å bruke mauseren med kikkert og kombien med rødpunkt - fast montasje på begge.

 

Har funnet dette rødpunktsiktet på nettet, er det noen som har dette og kan gi en liten produkttest ?

 

http://www.aimpoint.com/products/aimpoi ... point_h30s

Link to comment
Share on other sites

Har skjønt at hvis man skal bli 100 % fornøyd så trenger man en svingmontasje og både kikkert og rødpunkt som passer rett i
Nei, du trenger bare et kikkertsikte som har minste forstørring 1x. Glem aimpointen.

 

Et slikt kikkertsikte, gjør alt en aimpoint gjør, bare bedre. I tillegg kan du skru opp forstørrelsen til typisk 4x.

Link to comment
Share on other sites

Har kikket på slike sikter og har funnet ut at du har rett når du sier at dette siktet kan gjøre det aimpointen kan - men min følelse er at aimpointen gir mer haglefølelse og passer meg bedre for raske skudd. Kunne også tenkt meg litt mer forstørrelse enn 4x hvis jeg skal på toppjakt. Så da tar jeg nok rifla istedet.

Link to comment
Share on other sites

Nå fant jeg et rødpunkt fra Bushnell Trophy 1x25mm TRS-25 - 731303

som koster halvparten av aimpoint og som virket helt supert.

Forhandleren fortalte at han hadde solgt flere av disse i år og at folk var fornøyde.

 

Noen her som har sett/prøvd/eier dette ?

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt et Bushnell er litt bob-bob, men det ser ut som om ikke så mye kan gå galt med dette siktet da det virker enkelt og robust, har fått sett litt i det i forholdsvis dårlig lys på hold opp til 140 m. Dotten virker skarp og fin, dekker ikke så mye på 100 m. Det er oppgitt at det er 3 MOA og det vil si ca. 9 cm på 100 meters hold. Virker at det stemmer - jeg ble veldig positivt overrasket, lurer på å ta sjangsen da prisen på aimpointen med montering vil bli over dobbelt så dyrt.....

 

(Står dette siktet til salgs utover våren her på forumet så hadde du rett :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg ga 5' for min , inkl 11mm skinnemontasje. Aimpointen har 4 moa rødpunkt. Skjøt litt på 100 meter bane og stilte rødpunktet på lavest mulig. Da dekket den mye av svarte, men det var greit å få sentrert, så jeg så svart rundt hele dot'n. Og det medførte at børsa satte skudda greit i 10'ern med hjemmeladninger etter innskyting, med kald pipe.

Dårlig lys ja.... har ikke prøvd det. Er vel ikke akkurat det det er lagd for..

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Zeiss http://www.beverensport.no/default.pl?showPage=1460" target="_blank" target="_blank

 

Vist du ikke vil ha kikkertsikte, så kjøp ihvertfall noe kvalitet.(ikke bushnell)

 

Den Zeiss'n har en kompis kjøpt. Tralete innskytingsprosedyre, spør du meg. Og så slår lyset seg av seg selv etter 4 timer. Nei, det er for dårlig, syns jeg. Aimpoint'n kan stå på fullt i 5 år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Zeiss http://www.beverensport.no/default.pl?showPage=1460" target="_blank" target="_blank

 

Vist du ikke vil ha kikkertsikte, så kjøp ihvertfall noe kvalitet.(ikke bushnell)

 

Har sett på Zeissen montert på børse og er ikke imponert i det hele tatt, dotten er svær og når du ser igjennom linsa med begge øya oppe så ser du at du mister lys igjennom linsa - det blir mørkere.

 

Jeg tror dette er 1 generasjon fra Zeiss og mistenker at neste de kommer med er mye bedre......

Link to comment
Share on other sites

Da er Bob-Bob siktet montert - foreløpig så er følelsen god, er montert på en liten bit med Weaverskinne som er så lavt at de åpne siktene kan brukes hvis nødvendig. Lav fin montasje, ser ut som jeg slipper å forhøye kolben også :D

 

Har tørrprøvd siktet på kråker på jordet i dag og jeg tror faktisk dette er bruklig på storfugl på over 100 meter.....

 

I morra tidlig så er det opp i skauen og skyte inn på 30 meter, hvis jeg får tid før juletrehogst så skal jeg måle opp 100 meter også.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har nå fått rotet meg opp på skytebanen og skutt prøva. Det var litt tilvenning både med rødpunkt og avtrekk men etter hvert så løsnet det litt. Samlinger innenfor snusboksstørrelse forekommer - men ikke ofte nok. Bushnellrødpunktet kan stilles ned i størrelse og intensitet men det blir vanskelig å se i sollys, spesielt på vanlige skiver. Men er foreløpig positiv - har nå kjøpt inn tiurfigur for å sjekke om toppjakt kan være aktuelt eller om det også må kjøpes inn en kikkert.......

Link to comment
Share on other sites

Til din type jakt (på store dyr), tror jeg du blir mest fornøyd med aimpoint.

Det nevnes 2MOA og 4MOA, det er bare sensiviteten på klikkene og ikke selve størrelsen på rødpunktet.

4MOA brukes mer til feks pistol eller på korte hold.

 

Feil.

2 MOA og 4 MOA er i dette tilfellet størrelsen på selve rødpunktet (sitter med en Comp M3 2MOA i fanget).

1 MOA er ca 1 tomme på 100 meter, dvs at en 2 MOA prikk gir deg ca 5 cm prikk på 100-meteren og 10 cm på 200 meter.

MOA = minute of angle/minute of arc (bueminutt)

 

Du vil kunne skru opp lysstyrken på en 2MOA Aimpoint til å funke greit under de aller fleste lysforhold, noen foretrekker riktignok 4MOA for "ekstremlys" f eks motlys i snødekt landskap men 2 MOA burde være tilstrekkelig for de fleste, og mer nøyaktig om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...