Jump to content

Hvorfor skulle buejakt være lov ?


Litago

Recommended Posts

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om du hadde stått foran et farlig vilt som angrep deg Glenn_G, hadde du da valgt en bue eller en rifle for å forsvare deg :wink::wink:

Ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Om et dyr dør på 10 sek av en rifle eller en bue under jakt er resultatet det samme og begge deler er humant. Men la meg snu på dette, hva om man skulle skyte på ett farlig dyr på 30 meters hold. Kunne det ikke da vært tryggere med bue siden dyret ikke hadde fått panikk og adrenalin av smellet? Dyret hadde kanskje ikke engang forstått at det var skutt/angrepet og kunne kanskje funnet på å ikke angripe skytteren. Men det er klart at om man skal tirre opp løver til å angripe seg så er rifle, helst en 50BMG på fullauto å foretrekke.. :wink: tilbake

Link to comment
Share on other sites

"Bears on the Ground", regnes for å være noe av den mest spennede buejakt som fins, Dvs. postering etter svartbjørn på bakken helst med trad-bue, evt. smyging, istf. postering i trær. Iht. en guide, "not for the faint of heart". Det er sikkert en grunn til det.

Det er ihvertfall ingen tvil om at det er MER spennende å smyge til/fra bjørnepost med bue og noen spisse pinner (i mørke og bjørnen viste seg rett før, men kom ikke inn), enn med ei grovkalibra rifle. Siden vi jakter for spenningens skyld er vel det av det gode, og ikke en dårlig ting? Ikke alle har hatt skuddsjanser der de ikke turte å skyte...

Jeg tror at bue og pil forsterker jaktopplevelsen nokså mye, og det er bra for de som trenger det. De som ikke vil eller trenger det kan bare la være. Et treff på rett sted er like dødelig uansett våpen uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi buejegere har våre egne' date=' strenge opptakskrav som har gått debattantene forbi i denne diskusjonen. (...) Hvis dette skulle vært sammenliknbart så skulle rifleskytterne ha skutt stående med lang arm, uten støtte, en bortimot umulig oppgave for den gjengse jeger. [b']for enhver[/b].

 

Hvem bestemmer opptakskravene for å bli buejeger i et land der buejakt ikke er tillatt? Mer interessant - hvem og med hvilket mandat godkjennes avlagte opptaksprøver for å bli buejeger i Norge?

Jeg antar at du mener at norske buejegeres interesseorganisasjon har utarbeidet et sett godkjenningskrav som er ment som et intensjonsdokument i arbeidet med å få myndighetene til å godkjenne buejakt i Norge?

Hei truls.

Først og fremst må jeg be deg om å sitere meg riktig. Jeg ser at du bruker lime og klippemetoden, og det er greit nok det, men det er kommet en tilføyelse i ”mitt” sitat som ikke er min. Du ser at jeg har uthevet og markert den.

 

Buejakt er tillatt i de fleste land i verden. Og de fleste land forlanger at man har gjennomgått kurs og avgitt eksamen som tilsier at man har kunnskaper og ferdigheter til å drive buejakt. Den mest kjente eksamenen er IBEP (Internasjonal Bowhunter Education Program) og ved bestått eksamen får man et IBEP-sertefikat som bevis.

Når det gjelder opptakskravene for buejegere er det utarbeidet en teoretisk og praktisk prøve som må være gjennomført før man kan jakte med våpenet. Ikke alle land har tilsluttet seg eksakt samme utdannelse, noen forlanger at man har gjennomført deres eget definerte prøve. Men så vidt jeg vet forlanger alle land som tillater buejakt en eller annen form for buejegersertefikat. Danmark har sin egen prøve, så selv om folk (som meg) har IBEP-sertefikat, så må vi gjennomgå den danske prøven for å jakte der, selv om det stort sett er detaljer som skiller dem. Sannsynligvis (jeg er ikke sikker) vil Norge også forlange egen prøve (altså ikke IBEP) når det blir aktuelt med buejakt her på berget. Men dette er jo helt i tråd med jakt for øvrig. Man gjennomgår de kurs som er nødvendig for å jakte i det landet man reiser til. Akkurat som utlendinger må gjennomgå skyteprøve her i Norge og ellers oppfylle de krav som trengs for å jakte her i Norge.

Men sammenligningen mellom en rifleskytter som skal stå og skyte med lang arm uten støtte, og en bueskytter (uten anlegg :wink: ), mener jeg ikke er holdbar. Fordi (forsatt avhengig av en åpenbart skranten hukommelse) det er lettere å holde en oppspent compoundbue rolig enn det er å holde en rifle like rolig. Eller husker jeg feil nå igjen?

Mener du for ramme alvor at dette ikke er sammenliknbart fordi det blir for vanskelig for rifleskytterne. Elgskytterne som skyter på løpende elg-øvelsen skyter på denne måten. He,he… ok, vi skal være storsinnede og tillate dem bruk av reim, vi. Den gjengse riflejeger vil likevel ikke klare kravet.

Grunnen til at vi skyter på så kort hold er ikke fordi buen ikke er et presist nok våpen på lengre hold. Det har vi vel for så vidt tilbakevist lenger oppe. Grunnen er for det første at siden pila er såpass langsom, så er faren for at dyret beveger ut av den tiltenkte siktelinjen mens pila er i lufta stor, med dertil hørende skadeskyting. Dernest er det at dyret kan støkke av lyden når pila slippes og bevege seg tilsvarende. Men det mest kritiske er at siden pila har en såpass krum bane, så vil korrekt avstandsbedømmelse være avgjørende for et godt treff. Hvis man bommer på avstandsbedømmelsen, selv med noen få meter, så får man skadeskyting eller bomskudd. Denne risikoen reduseres ved å skyte på kortere avstand. Man får da større trefflate og større slingringsmon i treffpunktet innenfor trefflaten sett hen til avstandsbedømmelsen.

 

Dette virker fornuftig. Og hvis man skal ta debatten om å tillate buejakt ut av en følelsesorientert hengemyr der holdningene er avhengig av argumenter som at "det ikke er nødvendig" eller lignende, kan jeg tenke meg at det er to forhold som kan bli brukt mot buejakt: For det første fordi et oppfølgingsskudd på flyktende vilt er bortimot utopisk, og fordi det er å forvente for mye av den enkelte at han/hun ikke vil strekke holdet over det dere antagelig mener er maks.

Truls, da… dette er ikke logisk. Reinsdyrjegerne har restriksjoner mht. magasinkapasitet, nettopp for å tvinge dem til å treffe på første skuddet og ikke å fristes til å sende raske oppfølgingsskudd. Dessuten har enkeltløpsvåpen like liten mulighet til raske oppfølgingsskudd, samme gjelder kombivåpen. Det er jo uansett førsteskuddet som gjelder. Etter hva jeg har lest (jeg har det ikke for hånden) så finnes det grundig sammenlikningssmateriale mellom bue og andre våpentyper mht. skadeskyting bla. i USA. Og det er fremvist mye lavere skadeskytingstall for bueskyttere i forhold til de andre jegerne, så skadeskytingsdelen av diskusjonen bør jo være vel dokumentert. Men jeg er enig i at dette er et argument som blir/vil bli brukt. Vil også minne om at Norges Jeger & Fiskeforbund støtter buejegerne i sin søknad om å få lov til å drive lovlig jakt her i Norge.

Når det gjelder maks avstand og selvjustis, så er det veldig mange riflejegere som ikke har noe på jakt å gjøre. Mange klarer ikke prøven i det hele tatt og blir effektivt luket vekk fra jaktutøvelse. Atter andre klarer prøven med et nødskrik, gjerne etter 5-6-7 oppskytinger og har heller ikke noe på jakt å gjøre. En god del skyter på for langt hold etter sine evner og har heller ikke noe på jakt å gjøre. Og hva er det som er fellesnevneren for dem alle? Jo, manglende trening. Med mer trening under kyndig rettledning ville de blitt sikrere skyttere; i alle fall et steg på veien til bedre jegere. Vi som skyter med bue er uten unntak dedikerte til vår sport, også buejegerene. Og både jeg og mine bueskyttervenner skyter minst 100 piler i uka, dvs. minst 5000 piler i året. Dette er kun konkurranseskyterne innen rifleskyting som skyter tilsvarende mengder. Av den grunn vil jeg påstå at vi nok både er bedre skyttere samt at vi kjenner vårt våpen bedre enn den gjengse riflejegere som i mange tilfeller ikke vet hvilket kaliber han putter i børsa. Gitt dette, så er vi også velkjente med vårt våpens begrensinger.

Jeg vil påstå at vi, som jo er en mindretallsgruppe jakter av helt andre grunner enn den gjennomsnittelige riflejegeren. Det er selve jakta som er høydepunktet, det å komme nær nok til å levere et perfekt skudd, ikke nødvendigvis at byttet må nedlegges. I så fall hadde vi valgt en enklere jaktform. Det er en ensom jakt, der vi ikke har noen forpliktelser eller gruppepress for nedleggelse ovenfor eventuelle jaktlag og der selve det at utførelsen av jakta skjer korrekt er det viktigste snarere enn resultatet av jakta. Nedleggelsen av byttet kommer i andre rekke.

 

En slags zen-tanke i jakts form.

 

Og hvis jeg skal forholde meg til topic, så støtter jeg et forslag om å kunne benytte håndvåpen på jakt, med de samme begrunnelser som bueskytternes. Jeg ser liksom ikke noe ”enten-eller”, eller noe ”hvorfor det ene og ikke det andre”. Har i grunnen ikke skjønt den type maksimering at man balanserer det ene opp mot det andre.

 

Start et forbund og sett i gang. Som rifleskytter, bueskytter, jeger, pistolskytter og buejeger støtter jeg forslaget.

 

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reinsdyrjegerne har restriksjoner mht. magasinkapasitet, nettopp for å tvinge dem til å treffe på første skuddet og ikke å fristes til å sende raske oppfølgingsskudd.

 

Litt OT ifht tråden men siden det er nevnt her så må jeg bare påpeke det at det er flere år siden denne begrensningen ble fjernet.

Link to comment
Share on other sites

Den pila, med tre blader den vinkelen og uten skarp spiss er ikke akkurat hva jeg ville valgt for maksimal penetrasjon.

Men fra en 80# compound går den sikkert igjennom hva som helst uansett.

Har du målt den i 350fps?

 

K

 

Nei, men hastigheten ligger nok i det området. Bildet var bare en illustrasjon for folk som ikke har sett ei jaktpil med spiss før. Det er jo bare å google hunting arrow tip så finner man andre varianter.

Link to comment
Share on other sites

 

- Tenkte kanskje også å starte hodeskuddsforeningen, hvor vi skal jakte med med 22lr på storvilt, og utelukkende skyte hodeskudd på >30metes hold.

NHSF? (Norsk HodeSkudd Forening), er du med :?::lol:

Har du nå røykt noe du ikke skulle?

Med sånne uttalelser tror jeg heller vi kaller opp foreningen etter grunnleggeren; NorgesHodeSkadetForening.

 

Det bør ikke være noe problem, da 22lr er jaktbuen overlegen på de fleste måter.

Det er det største pisspriket jeg har hørt på lange tide. Forklar på hvilke måter, og ta gjerne med litt dokumentasjon så vi ikke mistenker deg for å dikte opp ting. Men sneip den jointen først, vil du?

 

Dessuten er det vesentlig enklere å treffe hjernen på en elg med 22lr på 30 meter, enn vitale organer med jaktbue på samme holdet.

No shit… Vet du hva, jeg tror ikke du er kompetent til å uttale deg om andre personers treffevne med bue, jeg. Storsnutet kan du være på egne vegne. At du selv ikke er i stand til å gjennomføre dette med bue har vi forstått, dertil er det ingen tvil. Å treffe en blink på elghjernes størrelse på 30 meter er ingen utfordring verken med pistol eller bue. Hvis du absolutt trenger rifle med kikkertsikte (gjerne liggende med støtte) så vær så god, det viser bare din egen begrensing. Vi skyter på ølbokser på denne avstanden og treffer hver gang, vi.

 

Og hvis det absolutt må være et hodeskudd, så se vedlagte bilde.

Av og til tar vi og blander penger inn i konkurransene våre. Vi henger opp en 50-lapp på 18 m hold og den som kommer nærmest det venstre øyet til Asbjørnsen har vunnet seddelen. Vi pleier normalt å skyte bedre enn dette, men dette var det eneste bildet jeg hadde. Det er min pil som er nærmest.

 

T

 

30vktu9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vert fint om buejakt blir lovelig i Norge (hvorfor ikke, mer enn nok "drep" i en god pil i passe hastighet på rett sted). Det finnes jo ikke tvil om at våpenet om det blir brukt riktigt, er mer en kapabelt til å gjøre en skikkelig jobb (Faktisk på mange måter ett ekstremt effektivt, og skremmende våpen).

 

I samme veiva ønsker jeg selvfølgelig at forbudet mot jakt med enhåndsvåpen blir trukket tilbake. T.d. ville Skjor og Kråke jakt med pistol (22lr) og demper, ikke vært så dumt i visse situasjoner (ser enkelte av de luringene ett glimt av ei rifle, er de over alle hauger).

 

Det er bare en ting, hva gjør man når de første ungdommene anskaffer seg fete buer og jaktpiler (alt er jo i fritt salg, .... ennå). Og setter en pil på skakke i en Hjort eller lignende, og dyret finnes igjen med pilen hengende ut av vomma. Eller døde dyr med piler i seg gjennfinnes rundt om i landet, utenfor jakttid? Vi har jo sett en og annen katt var det vel? etter slike situasjoner.

 

For man inbiller seg vel ikke at det kommer til å gå umodne sjeler med fri tilgang på disse våpnene husforbi, at pil og bue funker fett, også på storvilt? Kan jo fort bli som å avertere for jaktrifler for fritt salg uten å kreve løyve dette.

 

Men kansje jeg har for dårlig tro om mine medmennesker?

 

Uansett, hvilke erfaringer har land som har gjenninnført buejakt på området ulovlig jakt Og vådeskudd med bue?

Link to comment
Share on other sites

Aldri sett statisikk på ulovlig jakt. Men poenget med ulovlig jakt faller jo når lovlig jakt blir mulig? Sett at noen jakter med bue i Norge idag? Det er altså ulovlig. Om buejakt blir lovlig, så blir det jo ikke ulovlig lenger? Eller?

hva gjør man når de første ungdommene anskaffer seg fete buer og jaktpiler (alt er jo i fritt salg, .... ennå).

Det kan du ta helt med ro, for de har det allerede... har hatt i mange år, og det blir tryggere for hver dag takket være buejegerforbundet.

For man inbiller seg vel ikke at det kommer til å gå umodne sjeler med fri tilgang på disse våpnene husforbi, at pil og bue funker fett, også på storvilt?

Igjen, det vet de allerede - om du har den aller minste interesse så er blader, internett og tilogmed XXL, fullt av de heftigste jaktspisser, jaktbuer, you name it. Det har ikke gått noen husforbi, andre enn sidrompa 9.3-jegere :wink:

Jeg tror at det vil ha en positiv effekt å kanalisere disse inn i regulerte former, noe som er mye vanskeligere i dag - se for deg JFF-lag med buegruppe på lik linje med andre grupper. Det vil plutselig ha en hensikt å ta IBEP/tilsvarende utdannelse, så mange flere (og mange fler enn de som skal jakte, slik som med jegerprøven) vil få en skikkelig innføring i jakt med pil og bue, og jaktetikk, og wtf. (opplever IBEP kurset som langt bedre på det enn "jegerprøven", hvor det nærmest koker ned til "<200m"). Det er en teoriprøve der... og får de som mål å stå på skyteprøven, skal du ikke se bort ifra at mange vil komme innom klubbene istf. idag å ta fram buen bare når de skal imponere kamerater. Så lærer de kanskje noe om både sikkerhet og skyting.

vådeskudd

Den kanskje viktigste grunnen til til at buer og piler kan være i fritt salg er nettopp det du spør om selv, vådeskudd. Det er så ufattelig mye mindre sannsynlig. Du glemmer liksom ikke at en bue er ladd... Har du dratt opp så vet du det, og har du ikke dratt opp så er den ufarlig.

I tilegg så har man to helt adskilte, synlige deler. En bue vil aldri bli farlig annet enn til å slå med, og ei treningspil er knapt spiss nok til å stikke med (jada det GÅR AN), jaktspisser er man seff forsiktige med, både fordi en kan skjære seg og fordi de kan bli sløve. Det fins jo statistikk på dette, skader blant buejegere... Det er nesten bare en ting som skader buejegere (USA), de faller ned fra trær - dødsulykker er det visst hvert år, neste er å skjære seg på spissene, eller å falle på spissene, så helt ufarlig er det ikke - men vådeskudd har jeg aldri hørt om. GÅr sikkert an å få strengen rundt halsen også :roll:

Ungene kan bare glemme å dra opp pappas jaktbue (likevel er jo ungenes bue nesten like farlig, jeg har sagt det før - skal være null problem å ta rådyr med 6åringens bue, som han har brukt siden han var 4 1/2).

Jeg har like mye oppmerksomhet mot jr. når han skyter med bue som når han skyter med rifle. Skudd i feil retning er livsfarlige uansett.

Det er igrunn tre måter å lage vådeskudd med pil og bue, skyte høyt over mål - mange trekker opp "mot måsen", noe som gir DQ i konkurranse, å sikte bevisst på noen, og "glippe", og å skyte mot noe helt uegnet, som det attpåtil var folk bak.

Piler på avveie går ikke like langt som riflekuler heller. Og man trener ikke med jaktspisser vanligvis.

Allikevel er en akkurat like streng, mhp. peking (man peker ikke, heller ikke uten streng), gå foran linja, osv. ,som på en riflebane

 

Vi har jo sett en og annen katt var det vel? etter slike situasjoner.

Vi har vel sett flere katter etter uvettig hagleskyting tipper jeg. Å ikke tillate jakt med bue og pil fordi noen da vil kunne jakte ulovlig med det blir litt merkelig i mine øyne - det er fullt mulig å jakte ulovlig med pil og bue idag også. Skal du bruke den filosofien må vi forby mye rart.

Link to comment
Share on other sites

Begge disse er Skutt på 18 meter og er mer regelen enn unntaket

 

normal_23072009062-1.jpg

normal_24042009032-1.jpg

 

Det er enklere å skyte med bue enn de fleste tror. Spennet man har etter opptrekk gjør at man kan holde dette utrolig stødig. Mitt beste råd til alle tvilere er å kontakte noen som har utstyr og få testet dette under kyndig veiledning. Det er fabelaktig moro å kunne drive med hobbyen sin hjemme i hagen / kjelleren uten hørselvern og all verdens duppeditter.

Hos meg ligger alltid buen klar og jeg forsøker da å skyte 30 til 50 piler med jevne mellomrom (nesten hver dag i sommerhalvåret).

Selv er jeg egentlig riflemann på høy hals, men akkurat bue og pistol har fenget meg for alvor.

 

Jeg må være utrolig trang :roll: for jeg ser ikke et eneste godt argument som tilser at bue ikke burde vært lovlig på jakt i Norge. Er det slik at vi i Norge har rett og resten av verden feil??

 

Bue på ulovlig jakt? Det kreves så mye arbeid for å komme seg på skuddhold at dette faller på sin egen urimelighet. Da kan man like gjerne kaste lyddempere inn i diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

http://nyhederne.tv2.dk/video/index/id/34100323/" target="_blank

 

Tilbakemeldingane frå dei landa som har innført buejakt, er svært positive. Faren for at ungdommar skal "springe rundt å skadeskyte hjort" ser eg som svært lav. Dei må også klare å komme på skott hold av dyra før dei kan skyte. Dei tilfella me ser i media er stort sett husdyr som er skutt med G-sport 20lbs glasfiber bue og pil med butt aluminiums spiss. Ei pil ,med jaktspiss, går vanlegvis rett gjennom dyret og står i bakken. Når me får innført buejakt i Noreg, blir da nok krav om tilleggs kompetanse for å jakte med bue. Da blir eit eige teorikurs som kjem i tillegg til jegerprøven, da blir krav om trenings skyting og skyteprøve. Eg ser for meg ein skyteprøve med 5 piler mot 5 forskjellige dyrefigurar på 5 ukjente avstandar. Viss du ikkje klarer prøven på to forsøk må du vente ein periode før du får prøve igjen.

Link to comment
Share on other sites

@ Toxophilos

Slapp nå av! - du er sikkert flink til å skyte med buen din du :!: - uten at det betyr noe som helst i denne sammenheng.

Du treffer til og med ølbokser på 18 meter!!! - WOW et slikt våpen må jeg skaffe meg :lol:

 

Men fra useriøst vrøvl, til haglegevær...,

 

Hvor ligger driften bak buejakt?

Såvidt jeg forstår så grunnes dette ifra at jakten er mer utfordrene enn riflejakt? - Ikke sant?

- Back to basics om du vil, mann - bue - og ikke noen kunstige hjelpemiddel som forenkler hele greia??

Hva gjør en bue som et kruttdrevent våpen ikke makter?

 

Altså - jeg føler at opphevelsen av bue-forbud, må grunnlegges. - Og jeg ser ingen større grunn enn at "det er gøy med pil og bue for da er det enda vanskeligere å få skutt dyret"

Det er mye som er gøy og forbudt her i landet.... - ikke alt bør tillates av den grunn...

 

Jeg er tror desverre at tillatelse av buejakt raskt vil sette jegere i et enda dårligere søkelys enn i dag, og dette er det største problemet med buejakt. Noen rådyr som løper rundt med en pil i skinka og avisoverskriftene er der.

Rifla er allerede et akseptert jaktvåpen i det norske samfunn, jaktbue, hakapikk og spyd er det ikke.

 

For min egendel kan godt buejakt bli tilatt i dette landet - jeg bryr meg ikke allverden.

Jeg hadde aldri tilatt det i min skog..., men det får bli min avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

@ Toxophilos

Slapp nå av! - du er sikkert flink til å skyte med buen din du :!: - uten at det betyr noe som helst i denne sammenheng.

Du treffer til og med ølbokser på 18 meter!!! - WOW et slikt våpen må jeg skaffe meg :lol:

 

Men fra useriøst vrøvl, til haglegevær...,

 

Hvor ligger driften bak buejakt?

Såvidt jeg forstår så grunnes dette ifra at jakten er mer utfordrene enn riflejakt? - Ikke sant?

- Back to basics om du vil, mann - bue - og ikke noen kunstige hjelpemiddel som forenkler hele greia??

Hva gjør en bue som et kruttdrevent våpen ikke makter?

 

Altså - jeg føler at opphevelsen av bue-forbud, må grunnlegges. - Og jeg ser ingen større grunn enn at "det er gøy med pil og bue for da er det enda vanskeligere å få skutt dyret"

Det er mye som er gøy og forbudt her i landet.... - ikke alt bør tillates av den grunn...

 

Jeg er tror desverre at tillatelse av buejakt raskt vil sette jegere i et enda dårligere søkelys enn i dag, og dette er det største problemet med buejakt. Noen rådyr som løper rundt med en pil i skinka og avisoverskriftene er der.

Rifla er allerede et akseptert jaktvåpen i det norske samfunn, jaktbue, hakapikk og spyd er det ikke.

 

For min egendel kan godt buejakt bli tilatt i dette landet - jeg bryr meg ikke allverden.

Jeg hadde aldri tilatt det i min skog..., men det får bli min avgjørelse.

la meg sitere deg her...

først av alt vil jeg si jeg har lest de andre postene dine også

mitt inntrykk av deg er at du er en extremt primitiv sjel

du har ikke svært mangen nyanser i livet ditt

virker nesten som du prøver og speile et bilde av den generele nordman som en dårlig jeger

spesielt når det kommer til pressisjon

i andre land der bue er lovelig har man hatt et effektiv og seriøs jakt man kan kun basere sine argumenter på det som allerede er prøvd frem

og da kan man se at dette funker

og sitte på den negative primitive måten med få nyanser slik du gjør har egentlig ikke gro bunn i virkeligheten

du snakker så mye tøv at jeg blir nesten bekymret for at det kansje finnes flere som deg ute på jakt

du snakker om hode skudd på elg med 22

at hodeskudd er lettere på en elg enn et treff på vitale organer med en pil

du må bare forstå dette holder ikke mål

det har rett og slett ikke gro bunn i virkeligheten

jeg er selv akkurat som du ingen expert

dermed må du slutte og uttale deg som en expert

det er rimelig lett og føle seg provosert når du kommer med slike påstander og i tilegg pisser ned tråden jeg har startet

men for min del klarer jeg ikke helt og bli provosert

bare bekymret for din useriøse innspill

sjekk fakta før du slenger påstander på bordet

vi har flere folk her inne mye mer kompetente til og svare på hvor effektiv bue er mye mer kompetente enn det vi er

dermed foreslår jeg at du retter deg etter andre som har bedre peiling

Link to comment
Share on other sites

@ Toxophilos

Slapp nå av! - du er sikkert flink til å skyte med buen din du :!: - uten at det betyr noe som helst i denne sammenheng.

Du treffer til og med ølbokser på 18 meter!!! - WOW et slikt våpen må jeg skaffe meg :lol:

 

Du må slutte med den røykinga har jeg bedt deg om. :lol:

Første bud når du skal besvare et innlegg er at du klarer å lese en tekst innad.

Jeg skrev at vi treffer ølbokser på 30 meter hver gang. Og altså dobbelt så langt som de 18 meter som du hauser deg opp over. På 18 meter skyter vi ut øyet på Asbjørnsen. Egentlig skyter vi ølbokser på både 40 og 50 meter uten at vi har mer enn 90% treffprosent, det var derfor jeg trakk holdet ned til 30 meter. Og, joda, denne treffsikkerheten betyr allverdens i den sammenheng. Det var du som kom med flåsete kommentarer om bueskytternes manglende treffsikkerhet.

 

Skaff deg gjerne et slikt våpen, du, så skal jeg gjerne lære deg å skyte med det. Først da vil du få anledning til å si WOW. Og hvis du lurer på min kompetanse så er jeg mer enn kompetent til å lære deg dette. Jeg er trener og instruktør for to bueklubber, en for buejegere og en for bueskyttere og jeg har vært tilsvarende for ytterligere to klubber tidligere. Jeg har trent frem tre norgesmestere og tre nordiske mestere i bueskyting i tre forskjellige disipliner. I tillegg er jeg ungdomstrener for skytterlagets ungdommer og mangeårig standplassleder ved elgprøven. Vær gjerne sarkastisk , du, men skaff deg da skikkelig kunnskap om emnet før du diskuterer. Det er et ordtak som sier at du må ha fått skikkelig med hår på pikken før du krangler med folk som har skjegg. :P

 

Men fra useriøst vrøvl, til haglegevær...,

Greit at du innser din egen useriøsitet, men du har enda ikke besvart de spørsmålene du fikk angående tullepåstandene dine. De gjengis nedenfor.

Det bør ikke være noe problem, da 22lr er jaktbuen overlegen på de fleste måter.
Dessuten er det vesentlig enklere å treffe hjernen på en elg med 22lr på 30 meter, enn vitale organer med jaktbue på samme holdet.

 

Jeg ba deg da om følgende:

"Det er det største pisspriket jeg har hørt på lange tide. Forklar på hvilke måter, og ta gjerne med litt dokumentasjon så vi ikke mistenker deg for å dikte opp ting. Men sneip den jointen først, vil du? "

 

:lol: Vi venter i spenning.

 

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er det jammen mye gjennomtenkt å lese... Så dere videoen? Det var en recurvebue, som å skyte med en "indianerbue" men alikevel utrolig presis når personen bak gjør jobben! En compound er mye lettere å lære å treffe presist med. Måtte øve mer før jeg holdt meg innenfor på skyteprøve blinken med rifle enn jeg trengte for å skyte samme samlinger med compound på 30meter.

 

Og hørtes det ut som om media ikke likte buejakt i danmark? Hvorfor tror dere det er så annerledes her? Har en mistanke om at noen kanskje ikke har lyst til at jakten de selv bedriver skal ende opp med å virke "lett" dersom buejakt blir lovlig. For jeg er sikker på at buejegre vil få stor respekt blandt folk, det sier seg jo selv at dette er mer krevende enn andre jaktformer og utbyttet blir mindre i form av vilt. Om man hadde hatt kun buejakt i ett rådyrterreng så kunne mange flere fått gå på jakt i løpet av året pga at man tar så få dyr i forhold til timene som brukes på jakt. Uansett så er jo det viktigste at en bue ikke dreper mindre effektivt enn en rifle! Både buen og riflen må brukes riktig selvsagt men det sier seg selv. At buen kan misbrukes er jo ett dårlig argument, om man skal gjøre kriminelle ting så er jo andre våpen mer effektive, enten det gjelder tyvjakt eller bankran..

 

Rådyr med pil i skinka vil jo skyldes "lekebuer" og ikke jaktbuer. Dette kan likestilles med alle katter og andre dyr som går rundt med luftgeværkuler i seg. Det finnes jo også folk som har skutt på store dyr med .22lr men man kan jo ikke forby kaliberet bare pga at enkelte idioter misbruker det. Jeg har opplevd at enkelte ikke-jegre har vært negative det første minuttet når det har blitt snakk om buejakt men jeg har aldri opplevd at de ikke har snudd når de får høre hvor effektivt det er. Det er stort sett bare blandt "våre egne" at det er mye motstand å finne. Den vanlige mann i gata som ikke har noe imot kruttvåpenjakt vil neppe ha noe i mot jakt med bue, mest sannsynlig tvert imot. Folk er vel mer skeptisk til skytevåpen som kan havne på avveie enn bue og pil også. At man ikke får skutt ett "lass" med dyr vil nok også gå i buens favør!

 

Det er jo ikke direkte unorsk å frykte det man ikke forstår.. Men når man får ting forklart så går det jo ann å revurdere litt?

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er det vesentlig enklere å treffe hjernen på en elg med 22lr på 30 meter, enn vitale organer med jaktbue på samme holdet

For det ene så tror jeg hjernen også er et vitalt organ, selv på en elg.. Men jeg tror ikke du kan ha sett hverken hjerne eller lunger på en elg.

 

Det kreves så mye arbeid for å komme seg på skuddhold at dette faller på sin egen urimelighet.

For ikke å snakke om at du legger igjen pila som bevis.. enten i dyret om det blir skadeskutt, eller i skogen bak (mest sannsynlig uansett). Og alle som kjenner deg vet hvordan pilene dine ser ut.

 

rådyr som løper rundt med en pil i skinka

Er det så forbanna mye verre enn dyr skamskutt med rifle?

 

Hva gjør en bue som et kruttdrevent våpen ikke makter?

Denne har jeg ventet på. Noen er seriøse, andre ikke - døm selv.

- faren for vådeskudd og liknende ulykker er om ikke eliminert, så dramatisk redusert

- man kan gå til og fra jaktområdet uten å skremme folk som er redd skytevåpen

jeg jakter et sted det er vanlig å gå søndagstur, jeg har hørt mye rart..

men aldri hørt negative kommentarer når jeg tar buen på tur, sk. "roving"

still deg opp å skyt med rifle, og du får klager, kommer i avisen etc., med bue - kommer folk og vil prøve

- man kan jakte uten å ha våpenskap, uten å oppbevare ammunisjon og geværer

- folk som ikke får lov til å ha skytevåpen kan jakte (ja en galning med bue ER mindre farlig enn en med Rem700)

- det kan jaktes steder vhvor det er betenkelig (eller noen syns det er) å jakte med rifle

- det forstyrrer "naturens ro go fred" (og lar "kontemplasjonen" til enkelte gå uforstyrret

- evt. bilder av skuddskadene på dyra blir mere "spiselige" for "almenheten

- det blir mindre kjøttødeleggelser

- gjerrigknarkene slipper å "kaste bort" dyr ammo - leter de lenge nok så finner de sikkert igjen pilene sine

- er de riktig gjerrige kan de ta med øksa i skauen og lage bue og piler :roll:

- folks opplevelse av "redd for å bli skutt" i jakttida vil bli redusert.

- feilskyting vil bli eliminert (du BØR se forskjell på okse, ku, hest sau, på 19m hold...

- man kan trene med jaktvåpnet sitt i hagen, stua, kjelleren, kontoret...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når temperaturen i en tråd nærmer seg hvitglødende, øker risikoen for å bli misforstått. Jeg lurer på om jeg er blitt det. Men det er egentlig ikke veldig viktig. Hvis man går helt til kjernen og vurderer realitetene i spørsmålet om å tillate buejakt, er det vel strengt tatt ikke noen god grunn til å forby det så lenge jaktutøvelsen skjer på forsvarlig måte. Problemet ligger vel mer i den samme skåla som motstanden mot å innrømme hundeeiere nødvergerett mot ulv, slik småfeeiere har:

Det antas at en slik rettighet vil bli misbrukt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker man ikke 6,5x55, 308 eller 30-06 - er man i noen kretser - utradisjonell :roll: .

 

Og da er det ikke rart at man blir karakterisert som en t.....g - når man forfekter andre seriøse jaktvåpen.

 

Jeg er stygt redd for at flertallet av den norske befolkning ser på pil og bue som useriøst. Jeg skal faktisk vedde ganske så mye på det.

Hvordan skal dere overbevise mannen i gata at pil og bue er det ultimate jaktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Noen er seriøse, andre ikke.

- man kan gå til og fra jaktområdet uten å skremme folk som er redd skytevåpen

Der er jeg litt usikker, jeg tror noen vil få bange anelser hvis du dukker opp på en tursti en søndag i hel-kamo, og med kompoundbue og kogger.

- man kan jakte uten å ha våpenskap, uten å oppbevare ammunisjon og geværer.

Der har du i utganggspunktet et godt argument. Inntil en eller annen pode tar med seg farens bue og piler på skolen og skremmer en eller annen. Kan bli fine avisoverskrifter av slikt også.

- folk som ikke får lov til å ha skytevåpen kan jakte (ja en galning med bue ER mindre farlig enn en med Rem700).

POD kan nok komme opp med et rundskriv i den anledning også, skal du se, hvis buejakt blir tillatt.

- gjerrigknarkene slipper å "kaste bort" dyr ammo - leter de lenge nok så finner de sikkert igjen pilene sine.

 

Lete lenge nok, ja. Har vært med å finne igjen piler: Gikk systematisk og rispet i bakken med kniv på en gressslette lenge før piler ble gjenfunnet, der det ikke skulle være mulig for en pil å stikke seg bort. En pil skutt med nok kraft til å nedlegge dyr vil nok ikke sjelden bli noe derformert, og ikke bare i 'spissen'?

- er de riktig gjerrige kan de ta med øksa i skauen og lage bue og piler.

'seriøs' den der?

- folks opplevelse av "redd for å bli skutt" i jakttida vil bli redusert.

Er ikke helt sikker på det.

- feilskyting vil bli eliminert (du BØR se forskjell på okse, ku, hest sau, på 19m hold...

Ja, gir det medhold i det. :wink:

- man kan trene med jaktvåpnet sitt i hagen, stua, kjelleren, kontoret...

På KONTORET?

Har sett på film at folk trener golf-putting på kontoret, men skyting med kraftig compoundbue på kontoret? Hvor stort kontor har du? Og har du 'eremitt'kontor, eller har du kolleger i nærheten?

Link to comment
Share on other sites

Kalstad, du fortjener vel et svar, selv om jeg mener å lese mellom linjene at du nok ønsker at dette ikke skal gå, uansett?

 

Jeg skjønner ikke den vanvittige dragningen folk har mot camo, ghillie og ansiktsmaling - faktum er at noen av de mest suksessfulle buejegerene bruker rutete flanellskjorter og vanlige feltbukser. Eller moderat camo, og en trenger ikke gå til og fra post i Ghillie og med ansiktsmaske uansett våpen.

Dyra tar deg på lukt, lyd og bevegelse - ikke mønstret på skjorta. Jeg har uansett møtt folk på turstien med både rifle og bue, i samme klær.

Jeg vet hva de er mest skeptisk til.

 

Inntil en eller annen pode tar med seg farens bue og piler på skolen og skremmer en eller annen. Kan bli fine avisoverskrifter av slikt også.

Har du sett en bue med piler? Men klart det kan det, idag eller i morgen - hva har det med saken å gjøre?

 

stikke seg bort. En pil skutt med nok kraft til å nedlegge dyr vil nok ikke sjelden bli noe derformert, og ikke bare i 'spissen'?

Sorry for å lure deg med tøyseargument, piler er så dyre at det slett ikke er noe for gjerrigknarker.

Faktum er likevel at piler som regel blir funnet igjen, og som regel gjenbrukt (spissen må kvesses), om det ikke er bar stein rett bak dyret.

Det er ikke uten grunn at de mer erfarne buejegerene ofte har svært flashy piler, f.eks. gule piler med sjokkrosa fjær, eller iallefall knæsje fjær av noe slag... Men om ei pil vil bli borte - ja så blir den borte. (tilbake til Carbon Forest?)

 

er de riktig gjerrige kan de ta med øksa i skauen og lage bue og piler.

Hvorfor ikke? Det er (igjen) nokså vanlig i USA å jakte med buer en har laget selv. Det er ikke vanskelig å lage en god nok bue (steinalderteknologi faktisk :wink: )

 

På KONTORET?

I mine mer ivrige perioder trente jeg både i garasjen, i gangen, på klubbens treninger, ute, på hytta, og på kontoret (noe himling med øya, gjelder å skyte mens folk spiser). Skyting på en drøy pillengdes hold er meget bra teknikktrening - en og en pil på "DeadStop"-pute. Skjønner ikke problemet, forresten - kontorlandskap... (fan, jeg tuller ikke, kjøpte tom. en ekstra bue for å ha to liggende på hvert sitt sted)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kalstad, du fortjener vel et svar, selv om jeg mener å lese mellom linjene at du nok ønsker at dette ikke skal gå, uansett?

Innrømmer at jeg er noe skeptisk til buejakt. Men det har vært sagt at det bare er idioter som ikke kan skifte mening, så... :wink:

Jeg lukker ikke øyne og ører helt. Ut ifra svarene du gir ser jeg at du ligger et helt hav foran med i kunnskap på dette feltet.

 

Buejakt på store dyr er noe ukjent, og noe jeg neppe ville klare selv uten mye trening.

Blir litt som med 'bygdedyret' på glæsbygden, det kan ta et par generasjoner, eller mer, å bli godtatt der, hvis det kommer en 'ny' en flyttende dit.

Link to comment
Share on other sites

Siden ikke alle gidder å følge linker legger jeg ut innholdet til linken over her.

Sakset fra nbjf sine sider.

 

 

PÅSTAND: Vi trenger ikke å jakte med primitive steinaldervåpen!

SVAR: Teknisk sett har buen utviklet seg i samme takt som andre jaktvåpen. Like lite som dagens rifler vurderes etter flintvåpenets effektivitet, skal jaktbuen vurderes etter sine forgjengere. Et jaktvåpen som, når man treffer riktig, er 100% dødelig kan ikke være særlig primitivt. Den som med primitivitet mener at pilen drives med muskelkraft og ikke en krutteksplosjon, bør tenke på at feller og snarer faktisk er lovlige jaktredskaper i Norge.

 

 

PÅSTAND: Buen er et svakt våpen med dårlig presisjon?

SVAR: En moderne jaktpil har like god gjennomslagskraft som kulen fra en storviltrifle. Det vet vi fra skytetester på bl.a. både levende og døde dyr. Under forutsetning for at jakt utøves innenfor de avstander som våpenet tillater, er treffsikkerheten for en jaktbue den samme som for en rifle. De fleste buejegere har på 20 meters avstand, den samme treffsikkerheten som en riflejeger har på 100 meter. Buejegeren skyter heller ikke på vilt i bevegelse og har derfor til sammenligning svært liten skadeskytingsprosent.

 

 

PÅSTAND: Det er dyremishandling å jakte med pil og bue.

SVAR: En pil som passerer gjennom brystet på et dyr avstedkommer et umiddelbart blodtrykksfall eller en rask utblødning. Dyret mister bevisstheten etter få sekunder og faller om. Statistikk viser at en tredjedel av bueskutt vilt løper mindre enn 25 meter etter at de er påskutt. En jaktpil gir ingen eller liten smertereaksjon hos det på skutte dyret. Det er vanlig at met beitende dyr bare ser opp et lite øyeblikk eter at det er truffet av en jaktpil, for så å falle om død noen sekunder senere. Situasjonen kan sammenlignes med når vi selv ikke merker at vi har skåret oss på noen skarpt før vi ser at blodet renner!

 

 

PÅSTAND: Risikoen for skadeskyting er større med bue enn med rifle

SVAR: Snarere tvert om. Dansk statistikk viser at skadeskytingsprosenten for buejakt er 5% for storvilt og 2% for småvilt. Ingen annen jaktform kan vise til tilsvarende lav skadeskytingsprosent. Ved dødelig skadeskyting med bue dør viltet like raskt eller raskere enn når det skadeskytes med rifle. Ved treff som ikke er dødelig vil et treff med jaktpil leges raskere og mer fullstendig, enn når det brukes en ekspanderende kule, ettersom pilspissen gir rene snittflater uten beinsplinter eller vevskader.

 

 

PÅSTAND: Buen er det perfekte våpen til tyvjakt.

SVAR: Ingen gidder å legge ned den krevende jobben en slik tjuvjakt ville bli. Først må man skaffe en bue som koster det samme som en rifle, så må man søke eksperthjelp for å trimme buen og velge riktige piler. Så må man trene i måneder for å lære seg å beherske våpenet og denne treningen må vedlikeholdes gjennom hele året. Så må man regne med å bruke mellom 10 og 20 ganger mer tid på å nedlegge et vilt med buen enn man måtte gjøre med kruttvåpen. Man må også regne med å snike seg inn på en tiendedel av den avstanden man trenger for å avfyre et sikkert rifleskudd. Man kan heller ikke skyte i mørket eller skyte innenfra en bil. Man må dessuten regne med å bli tatt ettersom pilen som brukes nokså enkelt lar seg spore.

 

 

PÅSTAND: God jaktetikk og respekt for viltet taler mot buejakt.

SVAR: Buejegeren viser respekt for viltet gjennom å jakte på naturens egne vilkår, uten å utnytte menneskets tekniske overlegenhet. Viltet har gode sjanser til å unnslippe, jegeren befinner seg dessuten godt innenfor viltes normale syn- og hørslesavstander, og er dermed svært eksponert for å bli avslørt. Buejegeren viser dessuten respekt for viltet ved å bruke et 100% dødelig våpen, som dessuten minimerer risikoen for lidelser ved et eventuelt skadeskudd. Tenker man etikk så taler det for buejakt og ikke mot!

 

 

PÅSTAND: Hvis man er så opptatt av å komme nær viltet før man feller det så går dette helt fint både med hagle og rifle.

SVAR: Helt riktig, men det har ingenting med buejakt å gjøre. Essensen med buejakt er ikke bare å komme nær viltet, men våpenets egenart gjør det til et absolutt krav man må mestre og derav må man lære en rekke teknikker for å lure viltet sanser. En god buejeger kommer svært ofte nær vilt, selv om det som regel ikke blir felling er han desto rikere på opplevelser. Man kan dra en parallell til sportsfiske: Hvorfor bruke fiskestang når man får mer fisk med garn? Buejakt er å jakte i absolutt stillhet uten å forstyrre roen i skogen.

 

 

DESSUTEN Buejakt er miljøvennlig i all sin form. Det brukes ikke bly eller andre miljøfarlige stoffer. Intet prosjektil legges igjen i skogen da pilene er enkle å finne og vandrer svært kort. Faren for prosjektiler på avveie m.t.p. rikosjetter er ikke-eksisterende. Det er ingen lydforurensing eller forstyrrelser av noe slag. Det er også nærmest umulig å overbeskatte noen bestand av vilt grunnet jaktformens vanskelighetsgrad.

Link to comment
Share on other sites

ligger et helt hav foran med i kunnskap på dette feltet

Det er å håpe, siden jeg har vært aktiv bueskytter i mange år, har ibep-kurset, greier skyteprøven med trad-bue, har 30 buer i hus, og har laget et tresifret antall, og vært i utlandet på buejakt i utlandet to ganger.

Dessverre uten suksess på storvilt - da jeg skyter for drepe, og ikke har vett til å bruke compoundbue (og ikke gidder å dra til Afrika). Har vel dratt opp på villsvin noen ggr og på bjørn 2-3ggr. Skutt på en javelina, men som guiden sa ETTERPÅ: "you cannot shoot them while you see the eyes", pila gikk 1m bak @17m hold.

Har tatt smådyr som kaniner og frosk (Frosk er ikke bare frosk..)

 

Men jeg har jo fått med med litt, og sett dyr bli skutt - piler som flyr rett igjennom villsvin og javelinas - lett etter pila som passerte gjennom svartbjørnen til en kamerat (bjørnen gikk vel 4m), latt andre piler ligge igjen i Mesquite-kratt fulle av klapperslanger. Ventet (føltes som timesvis) på at bjørnen skulle snu "rett" side til, og så neste bjørn. Sett villsvinet bråsnu på 3m hold fordi vinden snudde...

Bodd i camp med flere av verdens mest erfarne trad-buejegere - lite visste jeg om at de skulle spille inn film akkurat da :roll: det vanket noen råd for å si det mildt.

Sett at det fins tullinger blant buejegere også, sett at moral varierer og at god skikk et sted ikke er det et annet - men at det virker, på hvert sitt sted

 

Skutt, trent, postet, og smøget - lest - ei bokhylle full, ja jeg mener jeg vet mer enn den gjengse kammer-leser om buejakt.

 

Forresten, Enkelte av debattantene her har flerfoldige storvilt med bue bak seg, både trad og compound, og noen har vel jaktet omtrent hva som helst (med hva som helst).

 

 

store dyr er noe ukjent, og noe jeg neppe ville klare selv uten mye trening.

Det tror jeg ingen gjør, og alle buejegere jeg kjenner ( i sterk motsetning til mange rifle og haglejegere) trener kontinuerlig for å bli bedre, selv om de igrunn er mer enn gode nok hele gjengen.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg at de senere argumentene for buejakt er gode.

- Og jeg har egentlig ingen store forestillinger for/mot buejakt som sådan. - er faktisk nesten overbevist :lol:

 

.., men så dukker det opp ting som gjør med noe mer skeptisk:

 

Har vel dratt opp på villsvin noen ggr og på bjørn 2-3ggr. Skutt på en javelina, men som guiden sa ETTERPÅ: "you cannot shoot them while you see the eyes", pila gikk 1m bak @17m hold.

Her gikk det jo bra! - og pila bommet - heldigvis!

Spørsmålet er jo; Tror du dette skjedd med rifle, i samme sitasjon på et storvilt på 17 meter?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg kanskje ikke fikk fram - dette skjedde for lenge siden og uten noen form for opplæring eller kontroll, utover at jeg kan skyte med bue - måtte prøveskyte. Det skjedde på et sted, og i en setting, og dessuten under innflytelse av en jaktetikk, som ikke har noe på trykk på norsk å gjøre. Idag, og i Norge skulle en nok kalle det "jallaskyting" eller noe i den duren. Men en erfaring er en erfaring.

Det så ut som et greit skudd - men som guiden sa, er i virkeligheten helt umulig - OPPLÆRING!

JAvelinaen er nok uansett smigret over å bli kalt storvilt - det er en slags mellomting mellom rotte og gris, på størrelse med en Basset.

 

Ja, jeg har bommet på (små)vilt med rifle også - mer enn en gang, det tør jeg å innrømme. Og enda mer med hagle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var absolutt ikke ute etter å "ta" deg altså. - bare så det er sagt.

hehe, Javelina aha! :) der lærte jeg noe idag også..

 

Hva slags opplæring er det du skulle hatt som hadde ungått situasjonen?

Er marginene i overkant følsomme her, når det er mulig å bomme med 2 kroppslengder på et dyr på 17 meters hold av en god skytter?? Når situasjonen i utganspunktet oppfattes som "lett-match".

 

Min, og mange andres skepsis til buejakt bunner ut i det siste. Man øker vanskelighetsgraden og minsker marginene for at noe skal kunne gå galt.

Ikke er jeg sikker på at jegerstanden er tjent med at det innføres en jakttype hvor marginene blir mindre....

 

Men skitt au, jeg er egentlig overbevist. - Tillat enkelte jaktformer for bue-jakt!

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å se at tråden snur litt her :D Håper det fortsetter sånn.

Veldig fint når folk faktisk er villige til å revurdere standpunkt når fakta kommer på bordet, selv om jeg ikke ser grunn til å kun tillate enkelte former for buejakt. Bue er egnet til alle norske dyr, selv om jeg ser for meg at reinsdyrjakt er umulig(?)

 

At jallaskyting kan føre til bomskudd er jo ikke noe eget for bue.. Og at bedre opplæring kan forebygge dette kan sikkert også stemme.

 

Marginene minsker ikke om man tar hensyn til våpenets og skytters begrensninger, blir det samme som ved all annen jakt!

Link to comment
Share on other sites

Var absolutt ikke ute etter å "ta" deg altså.

Takk, det er uansett ikke noe jeg er stolt av.

 

Hva slags opplæring er det du skulle hatt som hadde ungått situasjonen?

"dont shoot when you see the eyes".., nei, det er dekket mange steder at allerede skremte dyr er vanskelige å treffe.

 

Er marginene i overkant følsomme her, når det er mulig å bomme med 2 kroppslengder på et dyr på 17 meters hold av en god skytter??

Pila bruker vel 1/3 sekund på turen - jeg jaktet med en lånt (av guiden), halvslapp langbue for å gjøre det verre.. Etter dette fikk jeg låne en moderne og kraftigere jakt-langbue (Thunderstick MOAB) av en av de andre jegerene.

De 17m er uansett i øvre område av min komfortsone, både da og nå, på et så lite dyr ihvertfall. Den hadde litt fart, og jeg var nok overinspirert... Det fantes på video, men jeg har lett endel etter den. Du ser tydelig at dyret er spent, og at det begynner å ta av idet lemmene begynner å rette seg ut - en kan følge både dyr og pil til pila slår inn i Prickly Pearen rett bak dyret idet dyret er i lufta - strak i bykset. Kaktusen står vel på 25m så det er mulig pila var nærmere dyret.

 

selv om jeg ser for meg at reinsdyrjakt er umulig(?)

@Glenn, jeg vet ingenting om reinsdyrjakt utover at det er strengt forbudt å skyte på over 200m, og at de var ettskuddsbegrensning før.

Min erfaring med rein generelt tilsier at det burde være mer enn mulig. Men muligens er norsk rein i jakttida så stressa at det blir enda verre.

At det er håpløst vanskelig er jo ingen grunn til å gjøre det forbudt - jeg vet flere som jakter hele sesongen med bue i USA, men som tar rifla ned av veggen om de ikke får has på hjorten før riflejakta er over.. Eller jakter med bue i bue-sesongen, og rifle i rifle-sesongen (riflesesongen er kort, buesesongen lang, de bruker det istf. kvoter)

Selv guiden fra bjørnejakta gjorde det i år, "to get the meat in the freezer" som han sa. Og han er rimelig "diehard" buejeger, jakter med hjemmelaga bue av hval-barder, og har tatt 100vis av hjort, 10talls svartbjørn + caribou og moose med den.

 

Et punkt jeg glemte istad, buejakt gir mange flere sjansen til å jakte, da ingen klarer å rake med seg 20-50 rådyr eller hjort på en sesong med bue.

Hjortejakt med bue på vestlandet (pga. bestandstettheten, og det faktum at så mange kunne jakte samtidig, se plenty hjort og bare skyte noen få) ville kunne være meget innbringende - for utleier.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Jeg mente selvsagt ikke at det ikke skulle vært lov med reinsdyrjakt med bue, jeg bare synes det virker veldig vanskelig i praksis, kanskje litt halvfarlig også.

Har aldri vært på reinsdyrjakt men etter hva jeg har lest i jakt og fiske osv så er det ofte endel jegre i samme området, så for meg at før en buejeger er på 30-40meters hold så har allerede noen andre skutt.. Men har ikke peiling på reinsdyrjakt, derav (?) Om jeg tar feil her så er det veldig bra, smygjakt på dyr man kan se og følge i timesvis er nok vanvittig spennende! :D

 

At flere kunne fått tilgang på jakt er et stort moment, det er veldig mange jegre her til lands. Jeg er en av dem som ikke har eget terreng og som derfor lett ser nytteverdien av å å ta ut lite dyr pr jeger slik at det blir mer "jakt-timer" å fordele, slik jeg også skrev litt tidligere i tråden. Tror dette er et viktig moment når det gjelder folks aksept for bue også faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Eg er i utgangspunktet for buejakt, sjølv om eg tvilar på at eg kjem til å begynne med det sjølv med det første. Eg har meir enn nok med å klare å overliste noko som helst med kruttvåpen... :P

 

I utgangspunktet so kan eg forstå hovudargumentet mot buejakt. Det å ta livet av vilt skal ein ta sopass seriøst at ein kun bør bruke det mest eigna hjelpemiddel. Og det er nok, eller var i alle fall, kruttvåpen.

Men dersom ein analyserer dette litt, so oppdagar ein at det langt i frå er so svart-kvitt og enkelt som det.

 

Derfor har eg komme til det at so lenge det vert drive på ein seriøs måte, ein tar hensyn til dei begrensingane buer faktisk har (i likhet med alle andre våpen) og so lenge ein har godt opplegg på opplæring, so ser eg ingen problem med å oppheve forbudet mot buejakt.

Link to comment
Share on other sites

Eg ser at da er fleire her som trur at buejegrane kjem til å skyte på for lange hold når dei jakter. Da kunne nok ha vært tilfelle hvis alle jegrar vart pålagt å skyte på max 40m. Men her er da snakk om ei gruppe jegrar som sjøl ønsker å jakte med eit våpen som har kort rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Buejakt, ja, den er nesten lydløs den. Kun et lite "twoiiing" i strengen når pilen fløy avgørde, husker jeg. Mye 'mindre lyd' enn den dempede lyden av rifle med stor lyddemper.

 

I eldre tider, og ikke helt gamle tider, snarer nokså nyere tider, er (var) det ikke helt uvanlig, for de drevne innen den nisjen, å 'skyte et dyr ekstra på kvoten'. (Reinsjakt nord på Østlandet dette her.)

 

Hvis buejakt ble tillatt hva da med mulighetene for 'ekstrajakt' på kortet?

I dag er det slik at oppsynet kommer ved lyden av skudd (villreinjakt, o.a.).

Men når lyden av skudd uteblir? Åpner dette for mer krypjakt/'ekstrajakt' ?

 

Foregår ulovlig jakt med bue i dag? (Piler er gjenfunnet i døde/halvdøde/levende sauer har jeg lest, men det er en annen problemstilling).

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo latterlig å la buejakt være forbudt i tilfelle noen jakter ulovlig om jaktformen blir lovlig! Buene er jo allerede i salg nå og om noen vil tyvjakte så venter de vel neppe på at buejakt skal bli lovlig?! De som bryter loven i utgangspunktet (tyvjakt) bryr seg vel neppe om buejakt er lovlig i utgangspunktet. Lydløse kruttvåpen finnes og brukes allerede på tyvjakt som man nettopp så et eksempel på i avisene. Disse er enklere i bruk og kan brukes på lenger hold så jeg tror neppe buer blir førstevalget til tyvjegre.

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo latterlig

:idea:

Lydløse kruttvåpen finnes og brukes allerede på tyvjakt som man nettopp så et eksempel på i avisene.

Lydløse kruttvåpen i kalibre til storviltjakt finnes ikke. En slik påstand blir, som du selv uttrykte det, ikke noe annet en latterlig. Eller bedre: sterkt misvisende.

Selv en rifle med markedets større lyddempere påmontert fjerner ikke smellet, det blir rikelig med desibel igjen.

 

Har vanskelig for å tro at noen, med alle sanser i behold, er villige til å påstå at kruttvåpen i storviltkalibre blir (bortimot) lydløse med lyddemper påmontert. Å påsto noe slikt kan jeg vanskelig oppfatte som annet enn tøv.

 

Og, jeg vil gjerne høre, den som på ramme alvor vil påstå at en lyddempet storviltrifle har lavere lydnivå enn en jaktbue.

Å påstå noe slikt blir igjen ikke noe annet enn tøv.

Link to comment
Share on other sites

En vanlig storviltrifle med standard ammo og lyddemper smeller mer enn en bue ja. Det vet vel de fleste.

 

Men en rifle i 510Førland eller 458Socom med heldemper og ammo i underlydsfart smeller mindre enn strengene på en kraftig compound bue.

Disse klarer storviltkravet med riktig kule.

Har sammenlignet smellet og flere var enige om at buen bråkte mer.

Men det er ikke ett argument for eller i mot buejakt.

 

De som ønsker å gjøre noe ulovlig bryr seg ikke om reglene i utgangspunktet!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Buejakt burde bli lovlig her i norge og, norge er blant ett av to land i europa som det ikke er lovlig med buejakt.

Og en pilspiss vil gi større sårkanal enn en pistol kule, og derfor vil dyret blø ut fortere og dø fortere under rette forhold.

Hvis man er forsiktig og holder seg innenfor grensene så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er lov til å jakte med noen av delene.

 

 

saken er at jeg er ikke i mot at bue jakt skal bli lovelig

men jeg er i mot at håndvåpen jakt ikke blir lov

om bue jakt blir lov

man trenger ikke og være spess smart for og skjønne

at bue er mer primitivt enn håndvåpen

dere sitter her og snakker om sår kanal

jaja kansje effektivt det

men husk treffer du litt skjeivt eller feil

nytter sår kanalen lite

fordelen med et håndvåpen er slagkraft

og kunne sette dyret kjapt ut av spill

vi er så heldige her inne at vi har et par herrer som kan fortelle oss at en 454 casull vil ta en afrikansk bøffel like lett som rifle

man kunne vel knapt tatt noen B5 dyr med ei bue

ligger noen buejakt på løve videoer på youtube

folk kan jo se hvordan det går :wink: da man må skyte dyre om igjen

pointet mitt er vel heller at legger man tilrette og lager de riktige reglene for håndvåpen jakt i norge

så burde håndvåpen være trygt

som sagt alle burde forstå at et en kule er altid mer effektiv enn en pil fra bue og kulen er altid mer stabil i sin egen bane enn en pil dette skyldes hastigheter

som sagt igjen er jeg ikke i mot bue tøfft forde som vet hva dem driver med men vi trenger et forbund for håndvåpen jakt i norge så vi kan begynne arbeidet for dette

i norge er ikke loven om håndvåpen satt på grunn av våpnene i seg selv men forde jakt i norge er basert mer på tradisjoner enn fornuft :wink:

til overnevnte som lurte på hva slags bue jeg har skutt med

så har jeg brukt en konkuranse bue engang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...