Jump to content

Hvorfor skulle buejakt være lov ?


Litago

Recommended Posts

Til og med Skogeierforbundet, som kunne fått økte inntekter til sine medlemmer var sterkt imot at en prøveordning med buejakt ble innflørt.

Ja de er jo en autoritet på buejakt :roll:

 

Jeg er generellt sterkt imot ting som kan svekke jegeres anseelse i befolkningen

Jeg tror buejakt kan ØKE jegeres anseelse i befolkningen... I Danmark, som må sies mer urbanisert og bambifisert enn Norge er buejakt lov, og vanlig. Det regnes som svært hensiktsmessig mange steder og grunneiere finner at buejegere er mere seriøse enn andre. I Finland og USA brukes bue og pil enkelte steder på jakt der en eller ikke ville ha tillatt jakt, pga nærhet til befolkning.

 

Jeg er enig i mye av det du sier ellers, men også overbevist om at sågodt som alt som kom fram i den høringa var basert på uvitenhet og synsing. Din egen holdning er trolig sterkt preget av uvitenhet.

 

en pil lager i hvertfall et pen kutt som kan gro igjen

Fint om det var sant, men arr er aldri bra og det fins mange eksempler på dyr som har blit gjenfunnet etter, eller i ferd med en langsom død, f.eks. med pil/pilspiss stående i ledd eller kjeveparti. Et utfall som nok ville vært 99% likt om ei kule hadde truffet samme sted.

 

Såvidt jeg vet var det lov å jakte med pil og bue i Norge til engang på 70tallet? Armbrøst var i vanlig bruk på reinsjakt på 1700 tallet iht. enkelte arkeologer, jeg kjenner ikke kildene deres.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å bli kalt en idiot av en sørlending, ser jeg nærmest på som et kompliment :lol: . Å ja, jeg syns håndvåpen og bue er noe forbanna tull,og påberoper meg retten til og mene det her. :D

Jeg mener vi har nok skadeskyting som det er, om ikke vi skal begynne å sende piler og revolverkuler i hytt og vær i tillegg.

Vel, du setter ting litt mer på spissen enn jeg gjorde i mitt innlegg ovenfor, men jeg øyner fornuften i det du sier.

Jakt på 4-bent vilt med størrelse (vekt) fra rådyr og oppover? Det er rifle, det. (Ja, jo, evt. slug på villsvin da).

Link to comment
Share on other sites

Jeg var heldigvis så heldig at jeg fikk utøve denne jakten i Norge i flere år før

 

"Så kom et nye forskrifter hvor det eksplisitt sto at enhåndsvåpen ikke var godkjent til jakt"

 

Og jeg kan ikke erindre at det var angitt noen grunn for dette :roll: - og det er jo litt "normalt" når man forbyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Synes youtube videoen tidligere i tråden var informerende! Å skyte tvers igjennom en elefant er vel vanskelig med rifle? Men det gikk altså med bue.

Hva er det da som får folk til å si at det er passende med bue til rådyr men ikke større? Håper det blir mer fakta enn synsing når det skal avgjøres om buejakt skal bli lovlig igjen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er meg og mitt innlegg du sikter til så vil presisere at jeg mente å formidle at rifle er til større dyr, mens hagle (og altså ikke bue!) er passende til mindre vilt.

Da med unntak for evt. toppjakt med rifle.

 

Har skutt med bue selv, mest recurve, riktignok. Min treffsikkerhet er i beste fall så som så. Det er den hos andre jeg har sett bruke bue også. Med unntak av en tidligere konkurranseskytter på bue. Men han har trent mye. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er meg og mitt innlegg du sikter til så vil presisere at jeg mente å formidle at rifle er til større dyr, mens hagle (og altså ikke bue!) er passende til mindre vilt.

Da med unntak for evt. toppjakt med rifle.

Har skutt med bue selv, mest recurve, riktignok. Min treffsikkerhet er i beste fall så som så. Det er den hos andre jeg har sett bruke bue også. Med unntak av en tidligere konkurranseskytter på bue. Men han har trent mye. :wink:

 

Da er desverre der da ofta ligger, folk klarar ikkje å sjå at andre mestrar da ein ikkje mestrar sjølv. Hvis du prøver å skyte med ein kompound bue som er laga for jakt, så vil du nok forandre oppfatning. Trad buer er også gode jakt våpen, men da krevest atskilligt meir trening for å mestre den.

Link to comment
Share on other sites

Recurve er nok ikke lett å skyte med men det er jo uansett dette med å kjenne egne begrensninger da..

Har skutt litt med compound og det er ikke så vanskelig å treffe rimelig bra på 30m hold feks. Man har jo både front og baksikte i motsetning til en recurve så det er mye enklere å lære seg. Synes det er synd at mange legger egne begrensninger på andre som x-force sier.

Link to comment
Share on other sites

en revolver idag i 460S&W vi kunne rivalisere mot leveraction

i 30-30 skal man tro Wikipedia? la meg sitere

 

"Accuracy from the standard 8 3/8" model using the iron sights is excellent and rivals "brush" rifles such as a lever action .30-30."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.460_S&W_Magnum

 

så det er nok ikke håndvåpen idag som skal ha skylden for maglende pressisjon men jeger men når det er sagt

med riktige grenser og regler vil dette ikke være noe problem

og jeg leste oven for her at det ikke var noe grunnlag for

forbudet mot håndvåpen jakt i utgangspunktet

dette er svært merkverdig da alt som omfattes regler skal begrunnes spesiellt når det omfatter andre menesker :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da (for lenge siden) jeg var ung, hadde syn som en ørn og skaut jevnt med pistol brukte jeg av og til å ta med Redhawken på riflebanen når det var oppskyting. Den var innskutt på 100 m og samla svært godt med riktig ammo så det var som regel ingen størrre problem med å klare oppskytinga flere ganger etter hverandre (Riktignok med anlegg). Gjorde det vel mest for terge de som sleit fælt med å få inn fem skudd med Mauseren som var det dominerende storviltvåpen den gang. Kan ikke se at mangel på praktisk presisjon burde være noe argument for å ikke tillate jakt med håndvåpen. Bue veit jeg ikke noe om, men det ser fascinerende ut.

 

Selv om jeg selv vil foretrekke rifle kan jeg ikke begripe at jeg ikke skulle unne andre å jakte med bue eller pistol om de finner glede eller tilfredsstillelse i det.

Link to comment
Share on other sites

"Accuracy from the standard 8 3/8" (.460 S&W) model using the iron sights is excellent and rivals "brush" rifles such as a lever action .30-30."

Det er nok ikke helt umulig det, for et godt eksemplar.

Men her er det snakk om presisjon fra fastspent våpen, altså våpenets egen presisjon.

Subjektiv presisjon, altså det skytteren klarer blir litt forskjellig fra det, tror jeg. Svært mye forskjellig også, etter hva jeg har sett fra folk (med hår på brystet?) som skyter slike våpen.

 

Vil ikke utelukke at det kan skyldes at jeg lever på en annen klode enn deg. :wink:

 

Jeg har stor respekt for folk som takler vanskelige våpen med høy grad av ferdighet. Så på et lag i et Magnum-revolver-feltstevne for et par år siden. Èn av skytterne utmerket seg med gode treffrater. De andre gjorde ikke det.

Men det finnes helt sikkert flere den den ene som ikke var 'redd sitt eget våpen'. :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor respekt for folk som takler vanskelige våpen meg høy grad av ferdighet

Det har jeg også, men så forbanna vanskelig kan det ikke være - selv jeg, klarte å lage "godkjent oppskyting", med en Ruger .357Mag. revolver (std. 6" Sec. Six, åpne sikter) engang for lenge siden, mens vi ventet på at "Parker Hale med løs kikkert"-gjengen skulle klare det...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du da skjøt en stående 2-hånds 5-skudds serie med full power ladninger på 100 meter innenfor ringsonen er jeg imponert! Slett ikke dårlig om det er skutt liggende heller.

Hvorfor stående? Jeg forestiller meg at jakt på storvilt i ulendt terreng vanskelig kan foregå liggende. Og at praktisk personlig presisjon med våpenet bør måles etter de faktiske forhold man møter under jakten.

 

Det høres etter dette ut til at du er en langt over middels magnumrevolver-skytter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var liggende ja.. uten anlegg, tror jeg. Major ladninger etter gamle NFPS regler. Alt kommer og går med trening eller mangel på trening.

JEgeren i felt kan velge å ikke skyte om han ikke kan finne anlegg. f.eks. Jeg har jo eglet opp folk om langholdsjakt med rifle - tror du jeg skyter stående på skarv og ærfugl på 3-400m? Om jeg ikke finner bunnsolid stilling og anlegg er det uaktuelt å skyte, selv på 70-80m. Hvorfor skulle det ikke være opp til revolverskytteren å avgjøre om han finner godt nok anlegg eller ikke.

Jeg har forresten sittet på en del poster, etter hjortevilt - ennå ikke sett en der en ikke kunne finne støtte.

 

Også reagerer jeg på de som "har prøvd bue engang", og mener treffsikkerheten er så som så: Er treffsikkerhet automatisk med rifle og hagle?

 

Men først og fremst reagerer jeg på at så mange ikke forstår at en kan la være å skyte selv om en ser et dyr. Det går faktisk an å vente til en har en GOD skuddsjanse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg skal klare å skyte storviltprøven med compoundbue. Som (tidligere) konkurranseskytter med bue, trente jeg mye på standardavstander, der det lengste holdet var 90 meter. Såvidt jeg husker, er tieren på 90-meteren rundt 15 cm. kanskje 20. Det er egentlig ikke veldig vanskelig. Og da bør en blink på 30 cm på 100 meter være ganske greit.

Og det er selvsagt stående, uten anlegg eller noen form for støtte.

Link to comment
Share on other sites

10eren er 12,2cm, på 122cm FITA-skiva som brukes på 70 og 90m. Det gule er 24cm. OL gutta banker stort sett kun gult når det er vindstille - med recurve. Om ikke dere snart holder kjeft så må jeg kjøpe meg compoundbue igjen :evil:

 

90m med bue (prøv med trebue og noen passelig tunge treskaft...) er sann langholdsskyting med kaffe mellom slipp og treff, og der piler både med og uten fjær står i hverandre på 18m er pilene nesten viktigere enn alt annet på 90m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig, nå er det like før jeg kjøper ny compound. Hadde en Hoyt Medalist med peepsight og de råeste karbonpilene som var å få tak i. Faktisk sabla gøy, nesten sykt engasjerende. Jeg ga meg da jeg skjønte at folk ble overrasket over å se meg hjemme på kveldstid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg skal klare å skyte storviltprøven med compoundbue.

Det er egentlig ikke veldig vanskelig.

Og da bør en blink på 30 cm på 100 meter være ganske greit.

Og det er selvsagt stående, uten anlegg eller noen form for støtte.

Må si jeg er imponert hvis noen klarer å sette alle 5 piler innenfor 12,2 cm på 90 meter!

Men husk at på storviltprøven må ALLE 5 sitte innenfor 30 cm på 100 meter.

Joda, har sett god bueskyting på TV. Det var fra Ol i Korea. De har nok trent mye.

 

Bueskyting er vel stående, ja. Litt vanselig å skyte liggende med det. Hva med knestående? Tenker litt på våre jernalderjegere på villreinsjakt, postert bak 'bågåstøene' (halvmåneformede steinoppmuringer). Noen av disse er (og var) ikke særlig høye. Spratt skytterne opp til stående når reinen kom (ble jaget) forbi på kloss hold?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i mine yngre dager nysgjerrig på bueskyting og buejakt, men strakk det aldri lengre enn til å se diverse buejaktfilmer og sende noen piler i en figur med lånt compoundbue. Med årene har jeg vel heller slått meg til ro med at for meg passer tradisjonelle jaktvåpen best- og har vel også en følelse av at det gjelder for de fleste av jegere jeg kjenner. Men, jeg vet også at buejakt kan drives på en god måte- men det vil nok være en lang og tidkrevende prosess å innarbeide aksept og tradisjon for det her i trauste Norge. Bue og pil blir jo (i Norge) sett på som steinaldertidens våpen- og jeg regner med enhver form for prøveordning vil bli fulgt med kritiske argusøyne fra mange hold. Jeg vil tro at om det skulle dukke opp ett rådyr med en pil i seg på førstesida av VG, så er nok prøveordningen fort over. Jeg er smått skeptisk sjøl også, kjenner jeg- men det går helt sikkert an å overbevise meg :)

 

Derfor tror jeg også det er viktig å tenke litt smalt til å begynne med- det må overbevises om at dette er en metode som er anvendelig for de med kompetanse, og at de som får muligheten tar dette seriøst, og med respekt for de som er skeptiske også. Mitt spørsmål til dere som KAN en del buejakt: Hva slags vilt er BEST egnet for buejakt i Norge? Er det en ide å fremme en prøveordning mot f.eks kun småvilt i første rekke- om noe slik en gang skal opp til vurdering igjen? Bør det kanskje snevres enda mere inn- og sikte mot en prøveordning for enkelte arter/jakttyper (f.eks rev som lokkes med åte- god kontroll over skuddsituasjonen, eller liknende)?

Link to comment
Share on other sites

Kalstad:

Det var nok innenfor det gule jeg mente, og det er altså 24 cm. Det bør ikke være så sabla mye vanskeligere å treffe 30 cm på 100 meter. Jeg sier ikke at jeg klarte å sette fem piler der inne hver gang, men at jeg var i stand til å klare det.

Det var altså stående bueskyting uten støtte. Men i en gitt jaktsituasjon, vil det vel ofte være mulig å støtte an buearmen mot en trelegg for å holde roligere. Det er enklere å skyte godt med compound enn med recurve, fordi det er lettere å holde mottrykket.

Link to comment
Share on other sites

Truls, anlegg ved skyting med bue?

Har du forsøkt dette?

 

Vi startet lokal buejegerforening høsten 2008 og er en kameratgjeng som skyter jevnt og trutt.

Jeg kan ikke forstå at det er mulig å skyte med anlegg.

Selv har jeg en Alpine Silverado som er instillt på 60 pund. Jeg bruker firepinners sikte og peep med utsiftbare hull. På 18 meter er det ikke alt for mye trening som skal til for å sette 5 piler på 5 cm. De fleste som prøver en godt trimmet bue blir overrasket over presisjonen og hvor enkelt det er å skyte gode samlinger.

 

Som sosial aktivitet med vinflaske i potten skyter vi på bruskorker på 18 meter. Flest treff med 5 piler vinner, og det hender alle 5 sitter :wink:

 

Til alle som tviler på preisjonen på en compund bue, har dere virkelig prøvd en godt trimmet bue under kyndig veiledning? ....... Tenkte meg det

 

Norges buejegerforening jobber godt for jakt i Norge og en tilsvarende organisasjon for håndvåpenjakt hadde vært ønsket hjertelig velkommen. Jeg skulle tenget livslangt medlemskap på flekken. Å drive en slik organisasjon er mye arbeid og blir ofte gjort på fritiden. Dette krever ildsjeler, kompetanse, gode kontakter og tålmodighet. Vi kan jo se hva moderatroene her i forumet må ryde opp i av og til.

 

Til alle som er et snev av interessert i buejakt, meld dere inn i Norges buejegerforbund. Dere vil da få tilsendt medlemsblad 3 ganger i året. Disse er det reportasjer og utstyrstester i.

Til alle dere som er interessert i håndvåpenjakt, kanskje vi skulle trommet oss sammen og sett på muligheten til å gjøre noe lignende :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Angående presisjon med bue så har jeg to ganger vært med å arrangere NM i skiveskyting-inne. Skyting er da på 18m. Hadde ansvar for skivene på Herrer Compound - de skyter en pil på hver skive, 3 skiver på hvert ark. Det gjør de for å kunne bruke pilene om igjen...

Vi byttet skiver hele tiden, for linja mellom 20mm tieren og 40mm nieren holdt maksimalt noen få serier - pilene er stort sett 9mm tjukke for å lage størst mulig høl. 9mm er maks iht. regelverk.

 

Skyting med anlegg er bortimot håpløst da hele skuddet avhenger av dynamikk og symmetri i kroppen - god teknikk skiller hvermansens 5-10cm samlinger @18m med compound og gode skytteres <20mm. Og prøvdenrecurvenoenganger-samlinga på 1x1m fra omtrent samme presisjon som compoundbuen.

Med trening kan en fint skyte liggende - knestående skiller seg ikke mye fra stående. Sittende på ræva krever litt av kroppen i form av mulige sittestillinger. Jeg kan skyte liggende på magen og treffe vital sone på rådyrfiguren @12m hver gang - og det er ikke mye jeg har trent på det.

 

Hva slags vilt er BEST egnet for buejakt i Norge

Alt. Mange vil si rådyr, det er ofte det folk tenker på først - og i tette bestander så vil rådyrjakt med pil og bue være fantastisk moro, men for å sitere en jeg jaktet sammen med, om samme spørsmål, Dave Stinson:

"Moose!, its not afraid of anything, easy to get close to, and so fucking big it is fucking impossible to miss"...

Kanskje har han rett, elgen er ikke så panisk som rådyr, og mange har vært fryktelig nært elg, samtidig er vitalt treffområde enormt i forhold til andre dyr.

Småvilt burde jo være greit, ofte brukes "blunts" som stempler et 10-12mm høl i dyret istf. dyre broadheads som blir sløve mot bakken i hvert skudd.

Alt som går an å komme nært og som kan jaktes med postering tror jeg - men de jakter både gås og rype i andre deler av verden, villsvin er veldig vanlig å jakte med bue, ender er kurant å jakte på -

 

K

Link to comment
Share on other sites

peders:

Hvis du står og spenner opp buen, og finner en vegg/stolpe/trelegg å støtte skulderen eller buearmen mot, bør det være mulig å holde roligere.

Det er mulig jeg husker litt dårlig, men jeg sitter ikke og finner på ting, jeg var aktiv konkurranseskytter i flere år og gjorde det faktisk ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du står og spenner opp buen, og finner en vegg/stolpe/trelegg å støtte skulderen eller buearmen mot, bør det være mulig å holde roligere.

Jeg må si at jeg tror det roter til mer enn et hjelper, men alt kan jo trenes på...har forøvrig også vært aktiv konkurranseskytter, har tilogmed en medalje et sted det står Norgesmesterskap på

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare spør jeg Truls.

Med alle de krefter som er i sving når strengen går, har ikke jeg underarmer nok til noe annet enn stående skyting uten anlegg. Får jeg en miiiinste endring i vinkel eller grep, får jeg et helt annet treffpunkt enn det jeg er innskutt med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet å skyte (compound bue) med en sånn stav som man bruker til rifle. bare tilpasset den sånn at jeg lot nedre del av armen hvile. så da hadde jeg håndleddet fritt. funker bra så lenge man står på flat mark.

 

Men er overrasket over hvor stor uvitenheten er ang bue og dens treffsikkerhet og effektivitet ved bruk på jakt. ja. til og med afrikansk bøffel.

Jeg for min del har ingenting imot håndvåpen jakt, men tror personelig at å få det tillat er enda vanskeligere enn å få buejakt legalisert..

Link to comment
Share on other sites

Truls!som bueskytter så burde du vite at 90% av alle skudd på vilt med bue er innenfor 20-30 meter(hvis du driver med buejakt da)nesten ingen skudd avgis på vilt på 40-50 meter så hvorfor snakke om skudd på 100 meter da?å skyte på ett vilt på 90-100 meter anser jeg som uansvarlig hva med sidevind og slikt?å skyte på papp og på levende dyr er to helt forskjellige ting og dette må respekteres hvis vi skal få til at det blir lovlig med buejakt her i framtiden.Jeg jakter med en av Sørafrikas beste skyttere og jegere med bue frikky de lange og han og andre meget erfarne buejegere sier at for skudd med bue på vilt på lengre hold enn 40 meter krever masse trening og erfaring(skuddvinkler og slikt)Så jeg skyter ikke på vilt på mer enn 40 meter!! selvom jeg også kan sette en pil innenfor en 20 cm sirkel på 80 meter .

Link to comment
Share on other sites

@ 'donner': Det var for å visualisere presisjonspotensialet ved bueskyting, for en garvet skytter, sett i forhold til kravet for å få godkjent storviltprøve (oppskyting) med rifle.

Som jo er 5 skudd innenfor 30 cm på 100 meter.

Ingen har for alvor (her) ment at dyr skal kunne påskytes på slike avstander med bue.

Link to comment
Share on other sites

Til alle som er et snev av interessert i buejakt, meld dere inn i Norges bujegerforbund. Dere vil da få tilsendt medlemsblad 3 ganger i året. Disse er det reportasjer og utstyrstester i.

Til alle dere som er interessert i håndvåpenjakt, kanskje vi skulle trommet oss sammen og sett på muligheten til å gjøre noe lignende :wink:

 

Støtter begge deler her! Har vært medlem i buejegerforbundet noen år nå og tror faktisk det kommer til å bli lovlig med buejakt i norge pga forbundet! Det samme kan nok kanskje oppnås med håndvåpen, selv om man nok ikke får erverve våpen kun ved å være jeger. (Det er uansett uproblematisk da man ikke kan gå på jakt med håndvåpen uten å øve mye :wink:)

 

Norge trenger definitivt et håndvåpenjegerforbund! :D

Link to comment
Share on other sites

Enig med 'Glenn_G' jeg også . Jeg er også medlem i bueforbundet og jo flere vi er bedre er det . Selv om jeg svarte i et innleg før her 'ja takk begge deler' så må jeg nok skuffe meg selv og andre at det ligger betydelig lengre unna og få gjennom jakt med håndvåpen tror jeg. Bueforbundet har tross alt jobbet med dette i flere år nå og i og med at alle våre naboland nå er opnet for buejakt burde det også bli her ganske raskt . Viltet vi skal jakte på er jo det samme i hele norden .

Link to comment
Share on other sites

Håndvåpenjakt blir iallefall ikke lov før noen har jobbet for det, det er jeg sikker på.

Men tror ikke det er umulig, buejakt vil bli lov pga god innsats fra NBJF - håndvåpenjakt kan kanskje også bli lov igjen om noen prøver!

håper jeg får lov og sitere deg her nå

 

vel det stemmer det Glenn men problemet er vel

at det er ingen som ønsker og starte opp et forbund for dette

vi trenger noen med god kompetanse til og starte opp et slikt forbund personelig ville jeg stått som første medlem i forbundet

men igjen så trenger vi folk med kompetanse og folk som er villige til og starte noe slik

inn til videre vil vi bli overkjørt uten noe spesiell grunn for forbudet mot håndvåpenjakt

så spørsmålet blir mer hvem kan og ikke minst hvem vill?

det er helt klinkende klart at dette er to jaktformer som intereserer folk her inne og kansje ellers også

det er ikke uten grunn vi har over 80 innlegg her på få dager

håper noen tar dette seriøst og ønsker og starte

Link to comment
Share on other sites

Kikker innom og ser at dere fortsatt diskuterer bue og håndvåpen.. det er fine saker "hvis man skyter godt, og dersom man" osv.osv

Vel, det mener jeg beviser at rifler og hagler er overlegne våpen til bruk på jakt. Og når jeg mener jakt, tenker jeg på 'folkejakta' som de de fleste driver med her i landet, enten det er på smått eller stort vilt. Hva i huleste er vitsen med å snike seg innpå byttet, fordi man har et våpen som kun har sikker drepende effekt på 30 meter, da vi har alternativer som dreper sikkert på 300 meter :?:

 

Jakta i Norge er basert, og bredt akseptert som en form for innhøsting. Vi liker å fremstå som ansvarlige folk, som også vil spise ting vi høster i naturen. Hvorfor da bruke DÅRLIGERE våpen :?: Jada, mange syns her i forumet syns sikkert jeg er en idiot, uten at jeg bryr meg filla om det.. Jeg forstår bare ikke argumentet for å bruke dårlige våpen??

Link to comment
Share on other sites

Vi jakter fordi vi liker det uansett hva du tør å innrømme. Det må vi kunne stå oppreist å si. For noen er det mere moro med pistol, for noen bue, for noen på langt hold, for noen kort - sålenge viltet ikke lider i unødan ser jeg ikke problemet?

Hva bryr det deg om jeg må vente til et dyr er 8m unna istf å skyte det på 300m?

 

K

Link to comment
Share on other sites

peders:

Hvis du står og spenner opp buen, og finner en vegg/stolpe/trelegg å støtte skulderen eller buearmen mot, bør det være mulig å holde roligere.

Det er mulig jeg husker litt dårlig, men jeg sitter ikke og finner på ting, jeg var aktiv konkurranseskytter i flere år og gjorde det faktisk ganske bra.

 

Truls.

Med slike uttalelser så tviler jeg på at du er noen erfaren konkurranseskytter. I så fall har du fått en elendig opplæring i bueskytterteknikk.

 

Å skyte med slik støtte som du påstår er imot bueskytingens dynamikk. Bueskyting går i sin enkleste form ut på å holde rette linjer og at minst mulig muskler skal virke inn på våpenet. Av den grunn skal buen kun holdes imot i en rett, naturlig linje i forhold til målet og skytehånden skal holdes avspent i opptrekt tilstand. Ved utløsning av skuddet vil da buehånden, som jo ikke holder i buen, men kun skyver den vekk, miste kontakt med buehåndtaket. Buen hopper fremover av rekylen og bueslyngen eller buereima vil da eventuelt fange opp den fallende buen. Den andre armen/hånden, den som løsner pilskuddet skal være spent bakover med et jevnt trykk. Når pilen da flyr, så vil buen fly fremover og den andre hånda vil fly tilsvarende bakover. Man ”slår ned mannen bak” med albuen. Man ”bryter” skuddet og det vil se ut som om man har klippet en spent snor som er blitt holdt mellom hendene. Pilen vil da fly med minimalt innflytelse av bueskytterens kroppslige innvirkning på utstyret. Dersom man støtter seg mot en trelegg eller på noen annen måte bryter denne linjeringen og den minimale muskelpåvirkningen, så vil dynamikken bli forstyrret og pilen vil ikke fly korrekt. Man risikerer å bomme totalt.

 

Jeg tror jeg skal klare å skyte storviltprøven med compoundbue. Som (tidligere) konkurranseskytter med bue, trente jeg mye på standardavstander, der det lengste holdet var 90 meter. Såvidt jeg husker, er tieren på 90-meteren rundt 15 cm. kanskje 20. Det er egentlig ikke veldig vanskelig. Og da bør en blink på 30 cm på 100 meter være ganske greit.

Og det er selvsagt stående, uten anlegg eller noen form for støtte.

 

Jeg er sterkt i tvil om dine påståtte ferdigheter mht. elgprøven med bue på 100 meter. En ting er å tenke tilbake på flotte serier på blinkskiven i hine hårde dager og skape teorier om at serien jo ville passet innenfor treffområdet i reinsdyrfiguren. En annen ting er å faktisk gjennomføre skrytet mot en reel elgskive. Tro du meg, dette er vanskelig, meget vanskelig å treffe innenfor det vitale målet uten et definert treffpunkt. Jeg har faktisk gjort dette, dog ikke på 100m, men på 70m. (Det ligger bilder på forumet) I mine bedre bueskytterdager greide jeg det på 85 meter. Til nå har jeg enda til gode å se noen klare det på 100m. At folk kan klare det på 100m er jeg absolutt sikker på, men da er det skyttere på elitenivå og slettes ikke så ofte at man kan kalle det for en regel. Og jeg er godt nok bevandret i bueskytterkretser til å ha sett de fleste toppskytterne i aksjon, og dermed også kunne formode deres treffsikkerhet i en slik situasjon.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil snu spørsmålet.

HVORFOR SKULLE DET IKKE VÆRE LOV MED BUEJAKT I NORGE.

Finner ikke noen grunner til at vi skal holde oppe et antikvarisk forbud. Sett krav til buejegeren, og det i følge etisk forsvarlig jakt. De som klarer kravene kan jakte.

 

Det er et godt spørsmål! Man tar jo også ut færre dyr med bue og dermed er det mulig å jakte mer for flere. -Gjelder mest dem som jakter for at de liker det og ikke dem som MÅ ha kjøttet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vavlo mammut, ei tung jaktpil fra si en 50-60punds bue vil sannsynligvis gå rett igjennom et rådyr uansett hold. Dvs. på 300+m, (ja en compoundbue kan skyte så langt, recurve/tradbuer litt mindre, avh av pilvekt). Forutsetning, sylskarpe cut on contact - spisser

Husk at pilene gikk gjennom fransk stålpanser på 300m hold for 600 år siden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vavlo mammut, ei tung jaktpil fra si en 50-60punds bue vil sannsynligvis gå rett igjennom et rådyr uansett hold. Dvs. på 300+m, (ja en compoundbue kan skyte så langt, recurve/tradbuer litt mindre, avh av pilvekt). Forutsetning, sylskarpe cut on contact - spisser

Husk at pilene gikk gjennom fransk stålpanser på 300m hold for 600 år siden.

 

K

 

Og i våre dager går en jaktpil gjennom en skuddsikker vest.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Det å diskutere "storviltprøven på 100m" med bue er forsåvidt en grei diskusjon angående presisjon, men det har INGENTING med jaktutøvelse å gjøre, og er derfor en papirøvelse. Buejakt er så vidt jeg vet allment akseptert at foregår mellom 5-30 meter, kanskje 40 meter i Unaiten.

Derfor er det på denne avstanden presisjonen og skytteren bør prøves, og da på samme vitale sonestørrelser som man tenker jakte på.

 

Jeg skyter vekk 1 av 10 piler når jeg trener på 80 meter på en 50x50cm blink. Når jeg er i "siget" treffer jeg med alle. Når jeg er helt ninja treffer jeg innenfor 20 cm med fem. Så slapper jeg litt av eller spenner en muskel, og sender en meget dyr pil ned i "Carbon forrest".

:lol::mrgreen:

 

Jakt er på under 40 meter, og alle hjort jeg har skutt har vært på mindre enn 20 meter. Noen sågar på 12meter. Det spiller inge rolle hvilken vinkel eller ben som er i veien da, pilen plystrer igjennom tvert.

Link to comment
Share on other sites

Kalstad, M67, peders, Toxophilos og kanskje alle andre:

Kan jeg huske så feil? Kanskje. Men jeg mente aldri å støtte seg med underarmen, heller skulder/overarm. Men det kan tenkes at jeg var litt bråkjekk der. Det er en del år siden. Men jeg mener bestemt å huske at vi sto med skulderen mot veggen.

Nok roing.

Når jeg påsto at jeg mente jeg skulle klare storviltprøven med bue, var det ut fra skytingen vi drev med på 90 meter. Jeg kan ikke helt forstå at det skal være så sabla mye vanskeligere å treffe dyrefiguren enn en skive med samme diameter - 30 cm. Det er jo det vi driver med når vi skyter med rifle.

Men jeg skal innrømme at jeg kjente en guffen følelse nesten av bondeanger sekundet etter at jeg hadde trykket på OK-knappen og sendt innlegget mitt. Nesten som å våkne etter et vellykket julebord :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...