Jump to content

Hvorfor skulle buejakt være lov ?


Litago

Recommended Posts

Hvorfor skulle bue jakt være lov men ikke Håndvåpen jakt?

for meg virker dette helt ulogisk da en pil

har mindre stabilitet og slagkraft enn kuler og krutt

det kan heller ikke være lettere og treffe med bue enn med håndvåpen

så hvorfor skulle dette være mer akseptert i norge og skandinavia?

så vidt jeg vet er det jo også fritt fram og kjøpe bue

så vist bue er like dødelig som evt håndvåpen

hvorfor er det da rett frem og kjøpe?

kan være jeg tar feil her men korriger meg

jeg ser bare ikke logikk i dette :roll:

blir bue jakt lov i norge må man neste

starte et arbeid for håndvåpen jakt også 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Litago, hva mener du med stabilitet og slagkraft?

 

Effektiviteten av et jaktvåpen er avhengig av at det gir en sårkanal i dyret som får dyret til å blø ut slik at blodtrykket faller brått. (Unntatt treff i nervesystemet)

En god jaktpil skaper en mer effektiv sårkanal enn de fleste rifle og pistolkalibre.

Treffsikkerheten er tilsvarende pistol.

Hvorfor skulle buejakt da være forbudt?

Link to comment
Share on other sites

........Hvorfor skulle bue jakt være lov men ikke Håndvåpen jakt?

for meg virker dette helt ulogisk da en pil

har mindre stabilitet og slagkraft enn kuler og krutt.......

 

Av og til så er vel lover også laget ut fra hva som ligger i folks natur og

ikke ut fra hva som er teknisk muligt.

 

Buejakt er vel såpass spesielt at dem som driver med det har gleden av den

smygende tilnærming til viltet og dem vet at dem har 1-sjans på helst 15-30m.

D.V.S at jakt blir jakt slik det engang var med den type redskaper. Dem er som oftest også ganske gode på det med bueskyting. Iallefall så bør dem vere det.

Og sårkanalen fra en godt plassert pil burde bli rimelig bra uten at jeg har noe videre greie på det.

 

Å forestille seg at en med nylig ervervet 9mm og fullt doublestack magasin, klar til å pumpe ut til det er tomt vil utøve den samme type tilnærming før skuddene går blir som å tro på julenissen. Sannsynligheten for at dyret ville ha 18 hull tilfeldigt plassert på for lang avstand er overveiende stor. Det er ikke slik jakt er ment å vere.

En bueskytter tror jeg vil ha mere selvdisiplin til å vite når pila skal gå for han har i prinsippet bare 1-sjangs.

 

Men det er jo mange seriøse og som utøver jakt med gode kraftige revolvere i utlandet og jeg misunner dem.

 

Problemet blir kanskje derfor ikke teknisk, men heller hvordan skille seriøse og useriøse jegere med håndvåpen, for man bør vel innenfor 20-30 m før man begynner å dra i avtrekkeren.

 

Sjansen for at ettersøk eller totalt sundskutt vilt blir iallefall ikke noe mindre om man skulle ha 10.000 pistolskyttere gående i skauen på jakt med masse rødpunkt og aimpoint montert som øker sannsynligheten for at man skyter på for lang avstand.

 

Men jeg er for at bueskyting og jakt med håndvåpen bør kunne vere muligt i den grad man seriøst kunne forsikre seg om at det utøves forsvarligt, og det er vel her problemet ligger.

Link to comment
Share on other sites

saken er at jeg er ikke i mot at bue jakt skal bli lovelig

men jeg er i mot at håndvåpen jakt ikke blir lov

om bue jakt blir lov

man trenger ikke og være spess smart for og skjønne

at bue er mer primitivt enn håndvåpen

dere sitter her og snakker om sår kanal

jaja kansje effektivt det

men husk treffer du litt skjeivt eller feil

nytter sår kanalen lite

fordelen med et håndvåpen er slagkraft

og kunne sette dyret kjapt ut av spill

vi er så heldige her inne at vi har et par herrer som kan fortelle oss at en 454 casull vil ta en afrikansk bøffel like lett som rifle

man kunne vel knapt tatt noen B5 dyr med ei bue

ligger noen buejakt på løve videoer på youtube

folk kan jo se hvordan det går :wink: da man må skyte dyre om igjen

pointet mitt er vel heller at legger man tilrette og lager de riktige reglene for håndvåpen jakt i norge

så burde håndvåpen være trygt

som sagt alle burde forstå at et en kule er altid mer effektiv enn en pil fra bue og kulen er altid mer stabil i sin egen bane enn en pil dette skyldes hastigheter

som sagt igjen er jeg ikke i mot bue tøfft forde som vet hva dem driver med men vi trenger et forbund for håndvåpen jakt i norge så vi kan begynne arbeidet for dette

i norge er ikke loven om håndvåpen satt på grunn av våpnene i seg selv men forde jakt i norge er basert mer på tradisjoner enn fornuft :wink:

til overnevnte som lurte på hva slags bue jeg har skutt med

så har jeg brukt en konkuranse bue engang :wink:

Link to comment
Share on other sites

For min del vil jeg si 'ja takk begge deler' . Jeg skyter med begge deler og kunne ønsket og brukt det på jakt for alle vet at det funker i alle land som dette er godkjent .

Enig med 'Chiefen.v-2' ang. Contender og jeg ser jo med min egen at den går jo som en rifle på eks. 100 m . Min forrige MOA hadde jeg flere kalibre til og den gikk helt rått (angrer at jeg solgte den) . Med en krevende skyteprøve burde de av oss som ønsker i det mindste fått en prøveordning . Skal garantere at det blir ikke store mengden likevel .

Vet at dette er et langt steg og gå her i landet men at det bør kunne komme buejakt på banen snart hadde ikke hvert noe og si på . Dokumentasjonen er så god og vi er snart det eneste landet som ikke har og her også blir det bare en liten kjerne som vil bli jegre for dette krever god tid og det er ikke alle som har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk jakta med både rifle og bue, og skutt nokså mye med både rifle, pistol og bue.

 

Alle argumentene til Litago bue vs pistol kan snus og vendes til den ene eller andres fordel - felles for alle tre våpen er at en riktig lokalisert "sårkanal" dreper dyret raskt, en galt plassert sårkanal gjør det ikke - uansett våpen. Store høl i hjerte/lungeregion ER dødelig uansett hvordan du staver det som laget hølet.

Pistol og bue krever nok mer av operatøren enn rifla, mest pga at vilt som oftest presenterer seg godt innenfor det som er enkel og sikker skuddavstand for nesten hvilken som helst rifleskytter. Det samme viltet er veldig nært når det er på en enkel og sikker skuddavstand for iaffal tradbue og pistol avfyrt uten støtte - for en "gjennomsnittlig" operatør.

Selv en nokså dyktig bueskytter vil oppleve at viltet er for langt unna oftere enn han vil oppleve at det er nært nok, det samme gjelder pistolskytteren, altså må lovgiver stole på at jegeren kan beherske seg. (riflejakt er å vente til en ser det rette dyret, og så skyte det og bære det hjem. Buejakt er å sitte på nåler og se på at dette dyret skal kome nært nok, stå riktig, se riktig vei, ikke kjenne lukta, ikke høre at du skjelver, eller svelger, at dyret skal gå så langt vekk at du kan dra opp buen..).

Ved riflejakt er avstand mindre problem, en noenlunde dyktig rifleskytter vil i praksis sjelden/nesten aldri oppleve at viltet er for langt unna til et sikkert avlivende skudd, i tillegg er lovgiver delvis bundet av den store tradisjonen dette har. (nå har vel jakt med pil og bue vesentlig lenger tradisjon enn med rifle.. :wink: )

 

Jeg vil tro basert på egen erfaring at praktisk skuddavstand på jakt (presisjonsbetinget) er endel lengre med pil og bue enn med pistol - selv skyter jeg vel så bra på 25-50m med pil og bue (sikter osv..) som jeg gjør stående på lang arm med rifle, og himmelvidt mye bedre enn jeg gjør med pistol - og trolig bedre enn de langt fleste pistolskyttere. Men vet egentlig ikke.

Buen krever imidlertid mere individuell kompetanse, jegeren må tune piler, trimme buen, osv. kanskje det største hinderet for effektiv avliving på buejakt er dårlig tunede piler med påfølgende lite inntrengning - synes på mange Youtube-filmer.

 

Uansett synes jeg Litago er kraftig på bærtur med å sette de to tingene opp mot hverandre. Selvsagt kunne noen lage et håndvåpenjakt-forbund, selvsagt burde jakt med håndvåpen være lov - men å sette seg ned si "når ikke håndvåpen er lov - så skal ikke bue heller være lov", det blir bare dumt og provoserende.

Om jakt med håndvåpen blir lov skal jeg applaudere det uansett om buejakt blir lov eller ikke, og jeg kan ikke skjønne at ikke håndvåpenjegere skulle kunne applaudere buejakt selvom håndvåpen ikkeblir inkludert i samme omgang.

 

Om vi ser på retningen i utviklingen innen jaktlovgivning så ville jeg ikke holdt pusten for noen av delene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En bueskytter tror jeg vil ha mere selvdisiplin til å vite når pila skal gå for han har i prinsippet bare 1-sjangs.

 

Da burde jakt med enkeltskudds håndvåpen (feks Contender) være tillatt, og følger en logikken din videre- alle skytevåpen med magasin forbudt....

Vist man ønsker å misforstå logikken å dra diskusjonen ut på jordet, så er det greit.

 

Det dreier seg om holdninger til dem som skyter, og jeg vil tro at holdningene til en bueskytter er å komme helt inn før pila går nettop for å sikre treff og med den inntrengning som pila kan gi. Hadde holdningen til slik type jakt vært like gjennomført for håndvåpen, så hadde det vært prinsipielt vært likestilt....og ja, contenderen kunne vært godkjent på lik linje med bue, eller man kunne hatt lov om max antal patroner i magasin/tønne slik som på rifle. Faren er jo at det blir fristende og fyre på "rifleavstand" med dertil større risiko for skadeskyting, og det er vel denne 'risikoen' myndighetene ikke vil ha noe av og som hele diskusjonen koker ned til.

 

Jeg er bare glad til om man tok et 'prøveår' med slik jakt, men jeg er redd for at det ikke skulle mange ettersøk til før opposisjonen mot slikt jakt hadde fått blod på tann.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det genrelle regler om magasinkapasitet for rifler da?

 

Det dreier seg om holdninger til dem som skyter, og jeg vil tro at holdningene til en bueskytter er å komme helt inn før pila går nettop for å sikre treff og med den inntrengning som pila kan gi.

 

 

Hva får deg til å tro at dette vil være annerledes for en som evt jaktet med revolver/pistol?

Link to comment
Share on other sites

Nei, da er vel holdningene like da.................

 

Skjønner ikke hvorfor vi ikke har lov å jakte slik når det er så enkelt når man vet at

ingen vil bli fristet til å skyte 357, 44, 454, 460 eller tilsvarende på lengre avstand en 20-40m på et dyr. Vurderinger her som i alt annet.....men det er kjent at det skal ikke rare bevegelsen til på en Revolver/pistol før kula sitter andre plasser en i hjerte/lunge region. Dem samme utfordringene har buejegerne.

 

Altså......man kan med rimelig antagelse si at det kreves mere av jegeren både av holdninger og skyteferdighet til å skyte skadefritt med slike instrumenter en med ei rifle, og den vurderingen ligger da hos den enkelte som ikke må la seg friste til å overvurdere sin evner når dyret står 70m borte.

 

Jeg er enig i det som en skriver ovenfor at i alt man driver med må det foreligge fornuftige vurderinger ut fra kunskap og evner og slik vil det vere uansett hva man driver med.

 

Kanskje kunne man fått lover som tillot slik jakt om man satte kriterier

for hva som skulle vere tillat, fremfor å diskutere hvorvidt alle uten unntak er/blir kvalifiserte smygjegere når dem bare har håndvåpen mellom hendene.

Link to comment
Share on other sites

Pesonlig er jeg mer for buejakt enn håndvåpenjakt. Har inntrykk av at de fleste buejegere er drevne jegere som ønsker en ekstra utfordring. Kjøpte bue og vurderte å begynne selv en gang men fant ut at det egentlig er vanskelig nok med rifle og hagle :oops:

 

Har vært i pistolklubb og størsteparten av dem er ikke jegere, men det er nok av dem med høy macho/cowboy faktor som snakker om hvor rått det virker å skyte bjørn, villsvin etc. med håndvåpen, må innrømme det ikke er de personene jeg ønsker å møte ute i skogen når jeg jakter og setter spørsmåltegn til deres motivasjon i forhold til jakt.

 

Har sett her på kammeret at det er seriøse håndvåpenjegere som virker til å være av en helt annen sort enn de jeg refererer til, og jeg absolutt ingenting imot måten dem jakter på. Ser ihvertfall for meg at det måtte vært en form for kurs/prøve de måtte gjennom som la vekt på mye mer enn skyteferdigheter.

 

Er imidlertid overbevist om at både håndvåpenjakt og buejakt er mulig å utføre på en forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Bue, håndvåpen og rifle kan være effektivt.

Hvis man treffer rett.

 

 

Har jeg rett - hvis jeg mistenker at ei pil fra en kraftig bue, kan få et større problem enn kuler, som er skutt ut fra kraftige nok håndvåpen/rifler - hvis den treffer ei bogfjøl med noe dimensjon?

 

Hvis jeg ikke husker feil - tror jeg at jeg leste et sted at pil og bue skulle forbys på B5 (eller noen av dem) av denne årsak?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke så mye mer erfaring enn x antall buejaktfilmer, men ut ifra det må jeg nok gi deg rett. Har sett noen fellinger av store dyr som elefant og det ser alt annet enn effektivt ut. Så ett forbud mot bue på B5 tror jeg jeg kunne støttet, ihvertfall elefant, bøffel og flodhest som jeg har sett noen tvilsomme buefellinger på.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor vi ikke har lov å jakte slik når det er så enkelt når man vet at

ingen vil bli fristet til å skyte 357, 44, 454, 460 eller tilsvarende på lengre avstand en 20-40m på et dyr.

20 til 40 meter? Min observasjon av skyteferdigheter til den vanlige magnumrevolver-skytter tilsier at de vil ha vansker med å treffe vital sone på f.eks. et hjortedyr på 40 meter med full power ladninger, selv på 25 m under 'avslappede' forhold ville mange ha store vansker. Og da snakker man om to-hånds grep.

 

En annen ting er at jeg har litt, eller faktisk svært, vanskelig for å tro er at den vanlige jeger har evne og øvelse til å kunne smyge seg inn på et hjortedyr til så kort avstand.

Posterings-sitting? Nei, tror nesten ikke det heller. Ikke ned til 'treffsikker avstand' med revolver.

Når jeg ser hvordan enkelte (flere) antatt erarne elgjegere opptrer og støyer på post kan man bli betenkt.

Det helper trolig litt å ha gjennomgått langvarig sniper-trening i Forsen. Men de færreste jegere har vel det? :wink:

Redigering:

Med 'hjortedyr' mener jeg her altså elg, hjort, rådyr. Rein sa du? Smygjakt på villrein ned til 20 meters avstand? Da er du god.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt sagt shadob!!Men denne her er vel å dra saken lengre enn man trenger!! :!: man kunne vel knapt tatt noen B5 dyr med ei bue

ligger noen buejakt på løve videoer på youtube

folk kan jo se hvordan det går da man må skyte dyre om igjen :roll: ofte må man bruke ekstra skudd med rifle eller håndvåpen også!!eller :?:hvis skuddet er godt plassert så dreper en pil like godt som ei kule men skuddplasseringen må være 100% :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Litago - du er nok litt ute på viddene med dine vurderinger. Du bruker begrepet slagkraft og stabilitet, dette er begreper som er uten mening når det gjelder å vurdere effektivitet av jaktvåpen på dyr.

Utenom treff i nervesystemet så er det sårkanalen som dreper dyret, hverken mer eller mindre. Hvordan sårkanalen oppstår har betydning for hvor raskt dyret forblør, og sårkanalen fra rifler er generelt mindre effektive enn sårkanal fra en bue med jaktspiss.

På B5 er en jaktpil like effektiv som en kule med lik plassering, unntaket er her treff i bogknoken(e) , der en kraftig rifle kan knuse disse og hindre dyret i å bevege seg.

Link to comment
Share on other sites

så vidt jeg vet er det jo også fritt fram og kjøpe bue

så vist bue er like dødelig som evt håndvåpen

hvorfor er det da rett frem og kjøpe?

 

 

Buer selges fritt fordi de ikke er "laddbare" våpen. Altså, man kan ikke spenne opp en bue med en pil, og la den ligge ladd. Det er også grunnen til at det ble søknadsplikt på armbrøster.

 

Jeg har selv skutt med bue i over 15 år (50lb på 28" flatbue), og føler selv jeg skyter temmelig bra. Men jeg er nok fortsatt 15 år med trening unna sikker og forsvarlig jakt. Å skyte "perfekt" med bue er vanskelig!

 

Når det gjelder bue vs pistol/revolver på jakt, tror jeg at en compoundbue med kompensator, avtrekkermekanisme og aimpoint vil være langt mer treffsikker enn et håndvåpen med rødpunkt/aimpoint. Tror en serratert pilspiss fra en 80lb compoundbue vil gjøre like mye skade som en 357 med jaktspiss. Men tror også at dyret kan rekke å reagere før pilen når fram, som kan gi mere ettersøk på buejakt.

 

Jeg er for prøveordning av begge alternativene, men da med strenge oppskytningskrav. F.eks 30 meter 5 skudd stående, og 30 meter 5 skudd på løpende rådyr...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar en "Ole Brum" , ja takk begge deler eller alle 3 for den sakens skyld.

 

Jeg skjønner bare ikke at folk som ellers virker oppegående kan være så inni h.....e trangsynt at de ikke skjønner at begrensningene for alle typer jakt sitter mellom ørene på hver enkelt jeger.

 

Jeg skal garantere at det vil være den samme personen som strekker avstanden for håndvåpen, bue og rifle ut over det som denne personen behersker.

 

Hvis du ikke kan skyte sikkert over 100 meter med rifle og klarer å la elgen passere på 120 meter så vil du gjøre det samme i forhold til avstand du behersker med bue og håndvåpen.

 

Jeg vil bare ha sagt at halvautopistoler ikke er brukbart til jakt.

Det bør være revolver eller contender o.l.

 

De som ikke gidder smygjakt vil fort bli lei av bue-/håndvåpenjakt.

Jeg å guiden jeg brukte i SA ble enig om at han skulle tenke buejakt når jeg jaktet med revolver i 454. Ettersom han ikke hadde noe erfaring med håndvåpen men bra med bue.

 

Håper det blir tillatt med både bue og håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at jeg har litt, eller faktisk svært, vanskelig for å tro er at den vanlige jeger har evne og øvelse til å kunne smyge seg inn på et hjortedyr til så kort avstand.

Posterings-sitting? Nei, tror nesten ikke det heller. Ikke ned til 'treffsikker avstand' med revolver.

Nei det er selvfølgelig helt umulig :roll: - det skytes 1 000 000 whitetailhjort i USA årlig - med bue og pil. Rådyr skytes jevnlig/regelmessig med hagle her hjemme på hold der de like godt kunne vært skutt med bue eller pistol.

Det skytes også mye Caribou der borte, både "barren ground" og "woodland", postering på trekkruter er vel hovedmetoden. Våre forfedre jaktet også rein med p&b og arkeologiske funn viser at dette var en storstilt virksomhet. Å skulle stille innpå til 20m mens 250 andre jakter på samme reinsflokken er nok ikke helt fruktbart - den ser jeg.

Elg jaktes mye med lokk i statene, likeså elk. Bjørn mest over åte, men også spot & stalk.

Det kommer mye an på lokalitet og bestand. Rådyrjakt med bue og pil på Flekkerøya ville jeg f.eks. sett på som nokså enkelt, på Statskog sine terreng i Gjerstad vet jeg ikke om jeg hadde kastet bort tid på å prøve.

 

 

Men tror også at dyret kan rekke å reagere før pilen når fram, som kan gi mere ettersøk på buejakt.

Selv på meget kort hold er det helt nytteløst å skyte på et dyr som er oppmerksom på "deg" eller er i "spent tilstand". Hjortedyr og griser har ca to hoved-modi, et der der de er relativt avslappet og vil spisse ører om de hører/lukter noe "mistenkelig" - da er de "spent", en lyd til og de er gone, er denne lyden ei pil så bommer den rett og slett- Likeledes om du er i synsfeltet til dyret - aldrig skyt om du ser øynene til dyret...

 

 

På Youtube ser en mye rart, fra hodeskudd rett forfra på Flodhest med pil og bue (han treffer i snuten) og blir redda av ei stor dobbelrifle, til mangfoldige piler mot villsvinunger før ei tilslutt treffer. Jeg kan rett og slett ikke se at dette på noen måte sier noe om jaktvåpenets egenthet - Bøffel skytes forresten regelmessig, og kjenner flere som har tatt bøffel med ei pil. Historien er den samme fra alle, bøffen står en stund og lurer på hva som skjedde, evt. lunter avgårde en 100m eller så, og så tipper den over.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det blir stilt skikkelige krav til skytter, så ser eg absolutt ingen problemer med verken jakt med pistol, revolver, bue eller armbrøst..

 

Kravene bør være som enkelte naboland har og være såpass tøffe og realistiske, at det er ingen automatikk at det blir jakt for hvermannsen.. Utover det, så har eg sett såpass med jakting med bue, sårkanaler og fluktstrekninger, betraktelig nok til at det skulle være null problem å få gjennomført..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel så mange etterhvert som vil all jakt til livs, at de våpnene ikke gagner vår sak..eller

Jepp!

- buejakt gavner ikke vår sak,

- håndvåepnjakt gavner ikke vår sak

- din jakt gavner ikke min sak

- min jakt gavner ikke din sak

- jakt på rype med hagle kan gi skadeskyting, så den gavner ikke vår sak

- nattjakt gavner ikke vår sak

- sjøfugljakt gavner ikke vår sak

- jakt med hund gavner ikke vår sak

 

HVA FAEN GAVNER EGENTLIG VÅR SAK? (altså, større lyst til å bruke ord som "jævla idiot", noe jeg altså IKKE kaller deg, har jeg ikke hatt på lenge..)

 

Om vi ikke dytter "andre veien" blir all jakt forbudt, en detalj om gangen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at jeg føler at jeg jakter med noe dårligere redskap - når jeg jakter med håndvåpen.

 

Men at jeg må ha bedre anlegg/ta mer hensyn til avstander - enn med rifle - er helt klart.

Når jeg jakter med revolver.

 

I neste uke tar jeg en førjulsjakt i Sør Afrika - og da er målsettingen å skyte en god del impala.

 

Da tar jeg med en TC Contender - og kommer til å skyte på de samme avstandene som jeg gjør med rifle.

Dvs. opptil 200 m.

 

På denne avstanden må jeg også ha godt anlegg med rifla - for i det hele tatt å vurdere et skudd.

Link to comment
Share on other sites

Både bue og håndvåpen er vel egentlig dårligere våpen til jakt.... :?: Det er vel så mange etterhvert som vil all jakt til livs, at de våpnene ikke gagner vår sak..eller :?:

 

Problemet ligg nok ikkje der, dei fleste saker som fører til avisoppslag og som bringer jegere i dårlig lys, er ikkje pga våpenet, men uriktig bruk av det.

Buejakt sett enorme krav til jegeren, buen med egna pil/pilspiss er eit våpen som er mulig meir effektivt enn mange kruttdrevne våpen.. Men som eg skreiv over her, kravene bør væra realistiske og strenge nok.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med M67 her! Vi må jo alle dra samme veien og stå samlet om vi skal få beholde retten til å jakte og skyte i framtiden!

Det virker som om det er om å gjøre å gjemme bort jakt og skyting mest mulig fra offentligheten og fornekte alt man ikke driver med selv i et håp om å få holde på litt til med egen hobby, så får det bare være om jakt og skyting blir ødelagt for andre. I det lange løp så vil dette ødelegge for samtlige, det er jeg sikker på!

Link to comment
Share on other sites

som sagt jeg er ikke noe expert på jakt med værken Bue eller Håndvåpen så at jeg er ute på vidder er nok ikke veldig rart :wink:

men jeg forstår at når man vurderer Bue som jakt form i norge så er det rett og slett logisk at håndvåpen ska få prøve seg

og det var jo dette som var mitt point med denne tråden

som Shadob sier man kan faktisk skyte opptil 100-200m

med håndvåpen

har man greie rettningslinjer så vil håndvåpen være en

effektiv måte og jakte på

dette er noe vi som er interesert i håndvåpen jakt burde kjempe for her hjemme

og som sagt tideligere så er jeg all the way for bue jakt

svin kult er det jo :mrgreen: men man kan ikke tilate enting og si nei til noe annet i samme gate

da jeg sier samme gate så mener jeg

hånd dreven jakt (ikke langt løp og kolde dvs,rifle)

tror vi er veldig enige alle man at både bue og håndvåpen er greit 8)

Link to comment
Share on other sites

Riktig god tur 'Shadob' , skulle gjerne ha kunne gjort det samme . Men det er som svarte at vi skal være nødt til og reise til verdens ende bare for at noen har sånn makt og det er i mange tilfeller jaggu dem som vet ,tror at dem vet, er sikker på det de vet og som skal tre ting nedover øra på dem som vet mer enn de vet eller noe i den dur. Dette er ikke jakt for den almene elgjeger som på liggende med kikkert må ha flere serier for og klare elgprøva. Har følelsen av at det er mange av de som sitter og bestemmer mye.

Link to comment
Share on other sites

Du får ha en god tur når du reiser Shadob!

håper og få være med engang til SA

 

til dere andre så kan jeg si

at dette er noe som engasjerer mangen her inne

det kan alle se

så jeg håper flere vil støtte håndvåpen jakt

sånn at det også kan bli lov

og vi kan forsette og holde liv i dette temaet :wink:

Link to comment
Share on other sites

men jeg forstår at når man vurderer Bue som jakt form i norge så er det rett og slett logisk at håndvåpen ska få prøve seg

og det var jo dette som var mitt point med denne tråden

 

Da synes jeg du burde tenke deg litt om før du poster slikt igjen, for du gjør ikke noen av jaktformene noen tjeneste slik du argumenterte. Å rakke ned på bueskyting er ikke veien å gå, tvert i mot. Nå er det buejakt som har kommet lengst, da bør du heller støtte de og bruke momentet der til å fremme egen sak i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Å bli kalt en idiot av en sørlending, ser jeg nærmest på som et kompliment :lol: . Å ja, jeg syns håndvåpen og bue er noe forbanna tull,og påberoper meg retten til og mene det her. :D

Jeg mener vi har nok skadeskyting som det er, om ikke vi skal begynne å sende piler og revolverkuler i hytt og vær i tillegg.

 

Det er vel så mange etterhvert som vil all jakt til livs, at de våpnene ikke gagner vår sak..eller

Jepp!

- buejakt gavner ikke vår sak,

- håndvåepnjakt gavner ikke vår sak

- din jakt gavner ikke min sak

- min jakt gavner ikke din sak

- jakt på rype med hagle kan gi skadeskyting, så den gavner ikke vår sak

- nattjakt gavner ikke vår sak

- sjøfugljakt gavner ikke vår sak

- jakt med hund gavner ikke vår sak

 

HVA FAEN GAVNER EGENTLIG VÅR SAK? (altså, større lyst til å bruke ord som "jævla idiot", noe jeg altså IKKE kaller deg, har jeg ikke hatt på lenge..)

 

Om vi ikke dytter "andre veien" blir all jakt forbudt, en detalj om gangen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å ja, jeg syns håndvåpen og bue er noe forbanna tull,og påberoper meg retten til og mene det her. :D

Jeg mener vi har nok skadeskyting som det er, om ikke vi skal begynne å sende piler og revolverkuler i hytt og vær i tillegg.

Du skal for all del få meine det, men då har du desverre ikkje skjønt kor skoen trykker..

Link to comment
Share on other sites

Nuvel Jaktfalken,

de som ER sørlendinger kaller deg neppe idiot, de mumler sitt "javel" og legger deg stille for hat... I mine øyne vet du ikke ditt eget beste, og Jesus får være mitt forbilde :roll:

 

Forstår du virkelig ikke at om alle jegere er så inderlig klare for å legge ned den jakta de ikke selv driver så står vi mye svakere som gruppe.

Det blir forbudt å jakt det du jakter, der du jakter det - men vi andre applauderer for vi jakter ikke der? Eller skal vi støtte hverandre? Ikke for enhver pris, men en og annen kamelunge må vi svelge.

Uvitenhet og lav tiltro til andre jegere er det stikkord her. Jeg velger å tro at folk ikke skyter på dårlige sjanser osv. uansett våpen, lys, mørke, hold, på land, på sjø, etc.

En 100% sjanse er en 100% sjanse uansett, den ser bare ikke likens ut.

 

Tilbake til buejakt, så er det også en mulighet til jakt der ildvåpen helst ikke bør brukes.

 

K

Link to comment
Share on other sites

men jeg forstår at når man vurderer Bue som jakt form i norge så er det rett og slett logisk at håndvåpen ska få prøve seg

og det var jo dette som var mitt point med denne tråden

 

Da synes jeg du burde tenke deg litt om før du poster slikt igjen, for du gjør ikke noen av jaktformene noen tjeneste slik du argumenterte. Å rakke ned på bueskyting er ikke veien å gå, tvert i mot. Nå er det buejakt som har kommet lengst, da bør du heller støtte de og bruke momentet der til å fremme egen sak i fremtiden.

 

vist du leser (Skikkelig) gjenom mine poster så ser du veldig fint at jeg ikke "Rakker" ned på buejakt :wink:

men faktisk argumenterer for hvorfor håndvåpen skal være lov vist bue skal bli lov :roll:

og som sagt er jeg ikke expert på noen av delene men bruker logisksans

jeg har til og med utrykt hvor kult jeg synes bue jakt er

og at jeg støtter dette

men jeg skal la sleiv sparket ditt gå denne gang

jeg støtter bue jakt men jeg mener det burde være mer job og få håndvåpen lovelig kansje etter at bue er innvilget som en jaktform :wink:

dessuten har vi ikke behov for jegere som sitter på si egen tue og sier ting som "det ganger ikke min sak"

det er slike folk som ødelegger hele jeger norge

Pod ruller over oss som aldri før og det kommer til og bli

total forbud endag om det forsetter :roll:

men alt i alt jeg støtter buejakt selv om min store drøm er håndvåpen 8)

Link to comment
Share on other sites

når det kommer til presisjon når det gjelder håndvåpen/ buer, så står hvertfall ikke compoundbuene bak håndvåpnene. Har selv skutt i flere år med bue, vi deler skytebane med en pistolklubb så jeg har observert litt "overfladisk" angående presisjonen. Nå finnes det helt sikkert individuallister som skyter bedre en andre, sånn er det hvertfall i bueskyting. Men generelt sett så ser de pistolblinkene ut som haglblinker. Du skal ikke trene veeldig lenge med compoundbue før du setter 6 pils-serier innafor 8cm på 30 meter. Men så er det jo noe helt annet å være ute på jakt da, er nok ganske kjapt å gjøre feil i stundens alvor, uansett hva man skyter med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig enig med jaktfalken her. På kammeret blir han idiotforklart for å ha samme holdninger som flertallet av høringsinstansene som uttalte seg når søknad om prøveordning for buejakt ble fremmet. Til og med Skogeierforbundet, som kunne fått økte inntekter til sine medlemmer var sterkt imot at en prøveordning med buejakt ble innflørt.

Husker også en lederartikkel i bladet "JAKT" ( som vanligvis er liberale og sterkt kritiske til reguleringer og regler på jakt) var sterkt kritiske til at njff gikk inn for buejakt med en "alt som er gøy bør være lov" holdning som de skrev i lederen.

 

Jeg tror IKKE innføring av håndvåpenjakt og buejakt er avgjørende for jaktas fremtid i Norge. Jeg tror tvert imot det vil gi jegere samlet sett en dårligere anseelse i befolkningen.

Jeg er generellt sterkt imot ting som kan svekke jegeres anseelse i befolkningen. Buejakt og håndvåpenjakt mener jeg faller inn under denne kategorien. Langholdsjakt likeså. Det vekker utvilsomt mye sterkere reaksjoner at et rådyr blir skadeskutt med pil og bue, eller med rifle på 1000 meter, enn under "vanlig" jakt.

 

Det er forskjell på å "legge ned den jakta vi ikke selv driver" og å innføre en jaktform som har vert forbudt siden kruttet ble oppfunnet. Ellers er jeg selvfølgelig veldig enig i at man skal verne om hverandres (lovlige) jakt, selv om man ikke driver jaktformen selv.

Link to comment
Share on other sites

Jakt med håndvåpen var lovlig i Norge til litt innpå 90-tallet. Det ble solgt et antall Contendere til jaktformål (Man måtte klare anslagsenergikravet, så en Contender i .30-30 var tilstrekkelig til å jakte rådyr.). Så kom et nye forskrifter hvor det eksplisitt sto at enhåndsvåpen ikke var godkjent til jakt. Det var ikke noe renn av håndvåpenjegere før man forbød denne type jakt, men noen få spesialister fikk anledning til å jakte slik de ønsket.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange som er i stand til å skyte bedre på 100 meter med revolver enn mange jegre gjør med rifla. Gjennomsnitts jegeren håndterer nok sine våpen dårligere enn gjennomsnitts håndvåpenskytteren pga den høye aktiviteten. Kan aldri tenke meg at det skal kunne bli lov å erverve revolver for jakt her til lands med det første iallefall, så det blir jo de som allerede har revolvere til banebruk som hadde havnet på jakt om det ble lov. Feltskyting med håndvåpen er vel ofte på ganske dryge hold så folk ville jo få sjekket begrensningene sine før de hadde havnet på jakt. Som andre har sagt så skyter man jo rådyr og annet med hagle, om man ikke begrenser seg så blir det skadeskyting da også. All jakt krever at man følger egne begrensninger for å unngå skadeskyting! Dette gjelder selvsagt bue og håndvåpen også. Kan ikke forstå at det skal bli mer skadeskyting da.

 

Men er det noen som har sett tall på skadeskytingsprosenter der disse jaktformene er lov? Sikkert mulig å finne tall fra USA vil jeg tro.

 

Kulevirkningen på dyr er også plenty. Våpentidningen nr 6 i år: en .308 med federal jaktammo gikk 40cm inn i våte telefonkataloger på 45 meters hold, espandert til 18mm. En hornadykule i 44 magnum gikk 44cm inn på 50 meters hold, ekspandert til 18,2mm!! Helmantel i .44 lager store hull i seg selv også, den beste jaktkula som ikke ekspanderte gikk 79cm inn! Så når det gjelder praktisk slagkraft på rimelig korte hold så er revolver ikke ett dårlig valg, selv om antall joule (som alle med 6,5 og lyddemper bare ler av uansett) er for lavt til storviltkravet pr idag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...