Jump to content

Hvorfor ser ikke JEG hjorten ?


Bukkelukt

Recommended Posts

Usikker hvor jeg skal plassere meg selv på "ferskhetsskalaen" som hjortejeger. Men fra jeg var liten har jeg vært med på jakt nesten hver bidige høst.

Etter jeg ble 23 år har jeg jaktet med rifle selv. Jeg er fortsatt fersk, men føler jeg begynner å få litt peiling på dette med hjortejakt( har også sammenheng med nitidig lesing her inne, samt at jeg leser det jeg kommer over av jaktrelatert lesestoff).

 

I tilegg er jeg med i et solid jaktlag i et godt hjorteterreng. Det har blitt endel turer de siste sesongene. Det jeg ofte har tenkt på er hvorfor de andre jeg jakter med til stadighet ser og skyter dyr, mens jeg ikke er i nærheten av like mange observasjoner, eller skuddsjangser for den saks skyld ?

Noen sjangser og observasjoner har det blitt, men ikke mange. To skuddsjangser på omlag 25 skikkelig jaktøkter, og her er ikke innmarksjakt medregnet for der har jeg skutt én hjort 8)

 

Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å smyge så stille som mulig, gå riktig i forhold til vind osv. Men gang på gang, må jeg ta til takke med den gode historien istedenfor å få oppleve det på nært hold selv. Misforstå meg riktig, her er det ingen misunnelse ute å går og jeg blir like glad hver gang jeg får høre historien om eller være med på felt hjort. Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor det er slik at det er de og ikke jeg ?

De jeg jakter med er alle garvede og erfarne jegere med høyt antall hjort på samvittigheten, så jeg ser jo selvsagt det aspektet. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre og kopiere det de gjør, men likevel...

 

Og er det noen der ute med et hemmelig triks ? :mrgreen: som gjør neste gang er jeg som får fortelle om en smyg eller posteringsjakt som går slik jeg drømmer om.

Link to comment
Share on other sites

Skal du smygjakte er det ett par grunnleggende ting som MÅ overholdes.Du må bevege deg med vinden riktig,du må smyge saaaakte og stoppe ofte og gjerne stå stille noen minutter.Hjorten kommer jo gjerne beitende.Jeg smyger maks 3-4 meter før jeg stopper igjen.Kikkert MÅ du bruke mye,da er det mye lettere å se en beitende hjort i tett Vestlandsnatur.

 

Nå er ikke jeg noen stor ekspert,men etter jeg skjønte hvor sakte man faktisk bør gå,har det løsnet skikkelig for meg.Nå ser jeg ofte dyr,ofte blir det dyr i enden av tauet også 8)

Link to comment
Share on other sites

Tro meg, jeg spør og "gnåler" etter så mye informasjon og tips som mulig, og det jeg kan om hjortejakt har jeg fra dem. Er både takknemlig og faktisk heldig som har så dyktige mentorer som de.

 

Men jeg syns det også er på sin plass å høre med andre jegere dere ute. j.fr hemmelig triks :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden du jakter sammen med andre, går jeg ut i fra at dere også drivjakter med poster :!:

Her er det noen vesentlige forskjeller, som kan være avgjørende.

 

Noen snakker i radioen når de sitter på post.

Noen flytter titt og ofte på seg under drevet, for å finne en litt bedre plass til ræven.

Noen sitter seg helt åpent til uten noen form for kamo.

Noen er urolig og sitter rett og slett ikke i ro.

Noen sitter i andre tanker og følger rett og slett ikke med, spesielt på lange drev.

Jeg kjenner mangen jegere som tilhører denne kategorien. Disse får skjelden eller aldri hjort på posten sin.

 

Mens andre finner raskt den beste plassen og sitter stille uten å snakke på radioen.

Beskjed om at de er kommet på rett plass blir gitt før de går helt frem på posten.

Skytestøtte er med fordel laget til på forhand.

Ansiktet og hendene er tildekt sammen med kamo klær. geværet er også camo hvis det er rustfritt eller har veldig lys stokk.

Konsentrasjonen er på topp under hele drevet. Hjorten kan komme som ånder mellom brakebuskene uten å lage en lyd.

Sitter en i andre tanker er det lett å slippe hjort forbi uten å en gang vite det.

Rett vind er en selfølge.

De som opptrer som den siste kategorien, har veldig mye større sjangs å felle/se hjort på post.

Det er ikke få hjort som redder livet av faktorene øverst

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slik vil nok komme med erfaring. Men eg kan no dele noken av mine tankar kring dette.

 

Det viktigaste trur eg er å gå mykje i terrenget. Ikkje berre i jakta, men bruk sommaren godt. Trene på å bevege deg i terrenget og sjå etter hjort.

 

Deretter trur eg det har litt med tankegang å gjere. Tenk at du skal vere ein jeger, og at du skal jakte. I motsetning til alle desse som berre går på jakt...

 

Stopp ofte og stå heilt i ro nokre minutt medan du observerer rundt deg. Hjort som trykker vil då ofte bli usikker, og enten løyse ut, eller gjere ein bevegelse.

 

Sjølvsagt skal ein sjå kor ein trakkar og går slik at ein ikkje lagar lyd, snublar etc. Men pass på å ikkje berre sjå ned i marka. Ein må bruke blikket veldig aktivt rundt seg med an ein går om ein skal sjå hjort.

 

Og; gå seeeeeint.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt frustrasjonen din trådstarter. Noen ganger klaffer det bare ikke. Hadde selv en slik daudtid i to år på rad. Men før og etter de årene har det vert mye stang inn faktisk. Mitt beste tips er som hjortefot også var inne på; du må ha trua på det du gjør, og go for it! Det er mange måter å gjøre ting på, men du må stole på at du velger den beste måten. Snikjakt er jo som kjent vanskelig, og man kan ikke regne med å lykkes ofte. Da krever det også at du har tålmodighet og er innforstått med at det kan være lenge mellom hver gang noe spennende skjer i skogen.

 

1. Sørg for å være godt kjent i området du jakter i før jakta starter.

2. Se etter dyr hele året. Du kan alltid bli bedre til å kikre!

3. Gå roligere enn det du egentlig tror. Dyra kan ofte ligge der hvor du minst aner det.

4. Tenk at du er et rovvilt når du jakter. Hvordan ville de jaktet?

5. VINDEN!

6. Ha god tid når du drar på jakt!!

Link to comment
Share on other sites

smygjakt er den jaktformen jeg liker best, så det har blitt noen hjort på dette viset opp gjennom tida.

Jeg er helt enige med flere her på forumet at det lønner seg å være lommekjent i terrenget og at man kjenner hjortens trekkveier og dagleie områder. Også det å gå sakte, stille og bruke øynene MYE rundt deg og ikke ned på bakken å lete hvor du skal sette føttene. Jeg har også lagt meg til at jeg ikke ser etter hjort men ser etter allt som har samme fargen som hjortepelsen, mang en "vissen plante" har vist seg å være hvilende hjort.

 

I tillegg har jeg for min del erfart at det er til en viss grad enklere å komme inn på hjorten om man ikke går etter hjortens egne stier i terrenget da den har en tendens til å følge godt med baksporet sitt, gå heller 20-30 m på siden av stien opp til dagleieområdene.

Meget viktig er det at du ikke viser deg i silhuett når du går ovr høydedrag i terrenget, da hjorten kjenner igjen menneskeformen på veldig mange hundre meter og starter flukten lenge før at du aner at det kan være hjort i området.

 

Dette er noen erfaringer jeg har opparbeidet meg, men den røde tråden i smygjakt er vel dyr og terreng kjennskap, god tid og en stor mengde tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

Ein klassisk feil eg og andre har gjort, då me byrja vår karriere som jeger - Brukte kikkerten alt for lite, og gjekk alt for mykje.

 

Stort pågangsmot og trakka innover terenget ukritisk. Når eg gjekk saman med dei som hadde jakta lenge, irriterte eg meg over at dei gjekk knappe 10 meter, før dei stoppa å brukte kikkert'n på nytt. Men etterkvart skjønte eg jo at det var dei som oppdaga hjorten :oops:

 

Så ta deg god tid, gå seint, stopp masse og bruk kikkerten så mykje som mogleg, det er den du jaktar med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom dere poster(driv- og hundejakt), trekker dere poster?

 

Det er jo slik at viltet benytter mye de samme trekk- og fluktruter. Hjorten i særdeleshet. Vet, av erfaring, at noen poster er bedre enn andre, og ikke uvanlig er det at rookiene havner på de dårlige postene. Ha også i betraktning at postene kan være mer eller mindre gode etter værforhold og når på sesongen det jaktes. Dette har alle vi gamle rutinerte kødder lært oss :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes sikkert mange fasit svar på det du lurer på og jeg er enig i mye av det som er skrevet her. Personlig har jeg to teknikker som fungerer veldig bra for meg, og jeg skyter de aller fleste av mine dyr på smyging.

1) Jeg går som et dyr, sakte som om jeg beiter/forflytter, ikke lydløst. Bruker øyene hele tiden. Stopper opp litt, og går videre. Ser mange dyr på denne måten, men får færre gode skuddmuligheter, da dyrene ofte er vare på meg og bare står og ser på meg i brøkdelen av et sekund. Forutsetter mye stående trening på skytebanen og raske skudd.

2) Jeg beveger meg så lydløst som jeg kan. Forutsetter underlag som ikke bråker. Hvis dårlig underlag benytter jeg teknikk 1). Smyger ytterst sakte, og stopper ofte og speider i noen minutter.

 

Har ikke regnet nøyaktig på fellingsprosenten, men antagligvis for meg ligger det på ca 50/50 mellom 1 og 2.

 

Generelt:

a) Gå mot vinden

b) Bruk øynene. Den eneste sansen du har som er bedre enn hjorteviltet!

c) Når du nærmer deg en topp/høydedrag/forhøyning i terrenget så ta det ekstra rolig. Dine beste sjanser har du akkurat når du kommer opp på toppen(lyden av deg er skjult av toppen). Stopp der og oberserver lenge. Dyr kan ligge i gresset/lyngen rett forran deg.

 

Til slutt vil jeg bare nevne erfaring. Når jeg er i skogen eller kjører bil for deg saks skyld så er det nesten altid jeg som ser dyrene først. Dette har nok med 2 ting å gjøre. Jeg vet hvor jeg skal se, og jeg vet hva jeg skal se etter(farger/konturer). Dette kommer med erfaring.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips:

Ligg PADDE flat og helt stille der du etter dine tidligere observasjoner og erfaringer sier deg at det kan komme hjort med stor sannsynlighet. Når du har skutt sesongens første hjort ved å følge den oppskriften, kan du begynne å eksperimentere for da har du iallefall fått en og slipper å plage deg med at du ikke får det til. Bevegelse er i 90% av tilfellene lik misslykket jakt, men selvfølgelig SÅÅ mye kjekkere når du får det til!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tilfeldig at noen lykkes gang på gang og til stadighet kommer borti dyr. Etter min mening er dette en kombinasjon av individuelt jaktinstinkt og erfaring. Noen har det rett og slett mer i blodet..

 

På mitt jaktlag er det folk som har jaktet 15 år og ikke skutt dyr og heller nesten ikke sett. På mindre tid har jeg selv skutt rundt 40 dyr (elg). Jeg bruker mye tid i terrenget og er generelt veldig jaktinteressert.

 

Er en ikke skikkelig interessert, blir ofte resultatet deretter. Nesten uansett hva slags tema det måtte være...

 

Jeg er sikker på at du med tiden kommer til å se og skyte dyr. Du må bare være tolmodig og bruke alle sansene dine 100%.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra tips her men kanskje det viktigste av alt Bukkelukt, husker du å smøre deg skikkelig inn i hjortepiss før du går ut eller har ikke de garvede jegrene på laget ditt innviet deg i denne særs viktige og avgjørende handlingen :mrgreen:

 

mvh

Sauerhansen

 

hehe..skulle gjerne prøvd det her jeg :mrgreen:

 

Prøver å ungå dusjing rett før jeg skal på jakt da. Kutter dusjinga et par dager før jeg drar avgårde.

Link to comment
Share on other sites

Noen snakker i radioen når de sitter på post.

Noen flytter titt og ofte på seg under drevet, for å finne en litt bedre plass til ræven.

Noen sitter seg helt åpent til uten noen form for kamo.

Noen er urolig og sitter rett og slett ikke i ro.

Noen sitter i andre tanker og følger rett og slett ikke med, spesielt på lange drev.

Jeg kjenner mangen jegere som tilhører denne kategorien. Disse får skjelden eller aldri hjort på posten sin.

 

Må nesten bare gi et svar på den her...stygt redd for at jeg tilhører litt den kategorien der. Ikke alltid, men kanskje delvis.

Link to comment
Share on other sites

Noen snakker i radioen når de sitter på post.

Noen flytter titt og ofte på seg under drevet, for å finne en litt bedre plass til ræven.

Noen sitter seg helt åpent til uten noen form for kamo.

Noen er urolig og sitter rett og slett ikke i ro.

Noen sitter i andre tanker og følger rett og slett ikke med, spesielt på lange drev.

Jeg kjenner mangen jegere som tilhører denne kategorien. Disse får skjelden eller aldri hjort på posten sin.

 

Må nesten bare gi et svar på den her...stygt redd for at jeg tilhører litt den kategorien der. Ikke alltid, men kanskje delvis.

 

He. He. tenkte at du kansje var i den kategorien. :wink:

Hjorten trenger ikke mangen hint for å manøvrere ut en postjeger, så detaljene er avgjørende.

Jeg har selv felt stor bukk som har ligget på dagleie 50 meter fra meg under et timelangt drev.

Slikt er ikke mulig uten at en sniker seg på post og sitter helt stille under hele drevet.

Prøv dette så kansje det løsner, i alle fall hvis du får like gode poster som de som feller mer dyr en deg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder smygjakt er det vind, gå helt rolig å kjenne terrenget.

I jaktlaget hos onkel er det 3 voksne og 2 ungdommer.

Far er den mest drevne, eller det er han som kjenner terrenget best. Han har ikke den beste rifla, ikke det beste kikkertsikte og er ikke den som er best til å skyte. Men han skyter mest hjort!

Han er født og oppvokts i terrenget, vett alle plassene som er lurne, godt på hjortejakt i mangen år å mest smygjakt. Har prøvd utallige ganger med postering uten serlig hell. Det blir en hjort en gang i blandt, men vis du er kjent i terrenget og vett kor du ska gå så er smygjakt å fåretrekke.

Hjorten kan stå på den mest uframkommelige plasser for normale folk. I bratte lier og drit.

Der kan du finne gode plasser for dagleie. Ofte står den på sånne rapaplasser :shock:

 

Når du kjenner terrenget godt, vet du hvordan du skal gå får å få mest mulig oversikt vis det er skog.

Det er ingenting bedre enn å komme ovante å se nedover skogen, der kan du ta en liten pause å bare ransake skogen med kikkerten.

 

Går ofte på somrene å sniker etter hjorten i terrenget, du blir mye bedre kjent og får ett helt aent intrykk av hvordan hjorten holder seg i terrenget. Skøyt ikke opp i år, men neste år blir det hjortejakt ! :mrgreen::mrgreen: :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Prøver å ungå dusjing rett før jeg skal på jakt da. Kutter dusjinga et par dager før jeg drar avgårde.

 

Og da er du luktfri?

 

Eg trur det er bedre å dusje og vere rein enn å gå med gamal kropslukt. Bruk parfymefri såpe eller i det minste noko som ikkje luktar som heile parfymeriet.

Sjølv så opprettheld eg normal kropshygiene sjølv om eg skal på jakt. Og eg brukar myggmiddel når det er naudsynt.

Og det dett no eit og anna dyr når eg er på jakt.

 

Kva ser du etter når du går på jakt?

Ser du etter hjort eller etter fargenyansar som egentleg ikkje skal vere der. Når du er på post så studerer du alt rundt deg nøye når du er framkommen til posten. Ofte oppdager du hjorten som kjem på grunn av at noko er forandra i området du dekker. Ein brun flekk som er komen eller som er vekke. Bevegelse i greiner o.s.v.

 

Ser at mange anbefaller handkikkert på jakta, sjølv har eg slutta å ta denne med. Har sjeldan sikt på meir enn 40-50m. Eg tykte eg brukte for lang tid når eg brukte denne. Men ser heilt klart ein fordel om haldet vert lenger enn dette.

 

Mitt beste råd er at du kjem deg ut i skogen og " jakter" heile året. Er du ute og ser etter hjort så går du ikkje på tur!

Link to comment
Share on other sites

Prøver å ungå dusjing rett før jeg skal på jakt da. Kutter dusjinga et par dager før jeg drar avgårde.

 

Hvorfor kutter du dusjinga? Menneskelukt er det verste du kan putte i nesa på en hjort!

 

Jeg dusjer meg helst rett før jeg skal på smygjakt, men jeg bruker IKKE SÅPE OG SHAMPOO!! :!:

Dette rett og slett for at jeg skal lukte minst mulig.

Jaktklærne henger jeg under tak ute både for at de ikke skal ta til seg lukt innefra huset og for at jeg ikke skal dra inn den forbannede flåtten. At klærne lukter hjort etter behandling av fellt vilt gjør ingen ting.

 

Men igjen, ha vindretningen i tankene hele tiden under smyging, og denne forandrer seg hele tiden i forhold til terrenget selv om den er stabil i høyden, så kjent lønner det seg å være :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...