Jump to content

Erfaringer med Sightron SIII?


Østengen

Recommended Posts

"Gal mann" postet dette på "langhold/300winmag":

 

"Vel, idag har jeg funnet ut at Sightron siktet ikke duger.

Det begynnte forrige uke, med litt skyting på diverse hold. Skjøt med 10x @ 100 meter, hull i hull senter innertier.

Så flytta jeg skiva ut til 170 meter, og skrudde opp til 14 x, uten å kneppe, bare for å sjekke kulefallet. Samlinga stod 3 cm over ringen på innertieren, altså i yttertier. Dette syntes jeg var merkelig, men pga kulden, orket jeg ikke forske mer på det. Idag, testet jeg igjen, og mistanken ble bekreftet. 14x @ 950 meter, treff midt på stein. Ved 24x samme avstand, treff 2 meter over. Flytta meg til islagt fjellside. 14x @ 846 meter. Fin samling skuddene traff der de skulle. 24x samme avstand og treffpunkt flyttet seg iallefall 2 meter opp. Skrudde ned til 14x igjen, alt normalt.

 

Dette hadde jeg ikke forventet av et sikte til denne prisen, om noen andre har samme sikte, har dere opplevd det samme? Skal ringe Jaktfall på mandag og høre hva de sier der. Dette kan jeg uansett ikke leve med, det er jo umulig å forutsi hvor mye treffpunktet forandrer seg ved forskjellige forstørrelser og avstander.

 

Siktet er en Sightron SIIISS 6-24x50 MD. :( "

Link to comment
Share on other sites

Men det som er litt rart, er at jeg har ikke hørt om noen andre som har hatt det problemet, samt at jeg har nesten samme siktet selv, på identisk rifle i samme kaliber. Mitt er et Sightron SIII 6-24x50 LRMD. Kan skru opp og ned på både forstørrelse og klikk uten at det finnes noen feil.

 

Som jeg sa til Gal mann, så trur jeg han har vært uheldig og kanskje fått et med feil på. Tror nok han får det bytta uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig å merke seg ved den episoden som Gal Mann hadde er ett det er ETT eksempel. Hvor mange er det solgt her i landet av denne modellen? Om den statistikken kommer fram så tror jeg likevel kvalitetsstempelet "står ved lag". Jaktfall ordnet også fort opp og sente en ny kikkert tilbake, etter det jeg skjønte, så jeg er ikke skremt av denne episiden, og skal fortsette og bruke Sightron til jaktfelt i vinter :)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt modellen med 50x på topp i snøtt 1 år nå til jaktfelt og banebruk og optikken er bra den. Det man merker er at den blir noe "gråere" når man skrur over 45x, men etter det jeg hører så bli S&B PMII'n det også, og den koster vel omtrent 3x så mye. Mine erfaringer med andre merker som har forstørring på 32x eller høyere blir også "gråe" på topp, uten at dette har noen praktisk betydning i dagslys. Optikken står etter min mening ikke tilbake for Nightforce, men om jeg skal sammenligne tårnene, så går det i favør til NF. Klikkene på SIIIen er betydelig lausere, men de er 100% klikkfast og repeterbare, så den kan man absolutt leve med. Det er i grunnen det jeg finner men NF som er bedre enn SIII'n, så for 8 lapper så vil jeg like å se den kikkerten som gir deg mer for penga!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har aldri hatt noe annet enn 1/4 MOA og 1/8 MOA og synes dette er uproblematisk. Til mitt bruk, er det som er viktig at klikkene er repeterbare/kikkerten klikkfast og at tabellen stemmer. Skrur man rett antall klikk er reten opp til skytteren :) Skal man bruke ett mildot eller MLR retikkel til det fulle så skjønner jeg absolutt poenget med CM-klikk, men dette er jo heller ikke noe man ikke kan fikse med en rull reip og tusj.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå mildot-retikkel/moa-knepp på flere børser og har hatt det i årevis.

 

Jeg pleier å merke om vindtårnet med hvit tusj og teip til MIL. Merker for hver halve og hele.

Vindtårnet merker jeg om fordi det tillater bedre innratting ved bom når en spotter seg selv.

Høydetårnet lar jeg stå originalt, og jeg lager tabeller hvor både antall klikk og moa er inkludert.

F.eks:

 

500m. 40 klikk. 10 MOA.

 

600m. 50 klikk. 12,5 MOA.

 

Jeg inkluderer antall MOA fordi å telle opp 200 klikk på lange hold "entotrefirefemseks.." ikke er praktisk.

Å derimot vite at det er 50 MOA så er det bare å telle opp. 15 MOA per omdreining på en Mark 4.

Altså 3 omdreininger + 5 MOA til.

Link to comment
Share on other sites

Er en test av to SIII-modeller i det nyeste Våpentidningen. Får god kritikk der

 

Hvordan opplever dere å måtte bruke MOA når man skal klikkjustere etter tabell? Har kun brukt CM-klikk fram til nå, faktisk

 

1moa er tilnærmet lik 3cm på 100m. (1moa = 29mm). Hvis du har klikktabell i cm deler du bare overslaget i cm på 3.

 

Feks: 27cm opp = 9moa opp. (Feilmarginen her er 9mm på 100m, 1mm pr moa. Det justeres enkelt med et ekstra 1/4" klikk)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nytt sikte fra Jaktfall, en 8-32x56. Denne har jeg ikke fått testet så mye, men den holder seg i ro uansett forstørrelse, så da er iallefall det problemet ute av verden. Ros til Jaktfall for rask service, ikke noe tull der i gården.

 

Skal komme tilbake til litt mer testing på 1000 meter + etter hvert. Siktet har vært med på å felle en hjort på nesten km'rn, så jeg er en glad gutt.

Link to comment
Share on other sites

har selv 2 stk s3 8-32-56 og dem er skrudd mye opp og ned og er klikkfaste og ikke noe tull,så en har kansje vært uheldig med den kikkerten som her er hevdet reklamasjon. men nå ser en en klar fordel av og handle av en seriøs butikk som bjørnar driver. da kan det være vært di ekstra kronene og få orden på handelen..

håper sightron kommer med opplyst dot snart, da blir det kansje en fornying at på meg.

Link to comment
Share on other sites

Sightron med lys finnes da? Jeg tafset på en hos den lokale pusher`n før jul... Det interessante var at lyset forandret plass i forhold til korset når man justerte lysstyrken :mrgreen:

 

Edit: En slik var det vel :)http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=722&idkategori=701&kat_name=&prod_name=Sightron%20SIIISS%203,5-10x56%20(tysk%20nr.%204%20og%20opplyst%20dot)&startrow=

Link to comment
Share on other sites

Siden Jaktfall er hovedimportør av Sightron, har du kanskje ikke noe imot å dele informasjonen til oss andre om hva navnet på den lokale pusheren er, slik at jeg kan kontakte de og høre hva som er galt med dette siktet?

Jeg har ihvertfall ikke mottatt noe slikt sikte.

Altså: Kom med navnet så jeg får kontaktet de for å hjelpe de!

Sightron har et ubetydelig antall reklamasjoner, og jeg har en 0-toleranse på feil/mangler med sikter levert fra Jaktfall.

Ønsker derfor at du opplyser om navn på bedrift så vi får kontaktet de.

 

 

Sightron med lys finnes da? Jeg tafset på en hos den lokale pusher`n før jul... Det interessante var at lyset forandret plass i forhold til korset når man justerte lysstyrken :mrgreen:

 

Edit: En slik var det vel :)http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=722&idkategori=701&kat_name=&prod_name=Sightron%20SIIISS%203,5-10x56%20(tysk%20nr.%204%20og%20opplyst%20dot)&startrow=

Link to comment
Share on other sites

Siden Jaktfall er hovedimportør av Sightron, har du kanskje ikke noe imot å dele informasjonen til oss andre om hva navnet på den lokale pusheren er, slik at jeg kan kontakte de og høre hva som er galt med dette siktet?

Jeg har ihvertfall ikke mottatt noe slikt sikte.

Altså: Kom med navnet så jeg får kontaktet de for å hjelpe de!

Sightron har et ubetydelig antall reklamasjoner, og jeg har en 0-toleranse på feil/mangler med sikter levert fra Jaktfall.

Ønsker derfor at du opplyser om navn på bedrift så vi får kontaktet de.

 

Nei, har ikke noe imot å dele informasjonen med andre :)

 

 

Når det gjelder deg derimot, så misliker jeg sterkt tonen i første del av innlegget ditt!

 

Skulle det være min skyld at du ikke vet noe om dette?

Har jeg noen som helst forpliktelse til å ta kontakt med hovedimportør av noe jeg finner en feil på?

Tror du virkelig at du kan gi ordre til meg om NOE SOM HELST :?:

 

 

 

 

Men siden du faktisk viser normal høflighet i siste setning, skal jeg la være å dra dette lengre. Pusher`n er http://www.voigt.no/

Link to comment
Share on other sites

Dette uten noe mer: Det interessante var at lyset forandret plass i forhold til korset når man justerte lysstyrken

 

Det oppfatter jeg som drittslenging, når det fremstilles slik fremstår det som dette er gjengs for Sightron. Når da importøren ber om mer info, synes jeg ikke det er for mye forlangt. Det er ufattelig mange som bare slenger ut slike påstander uten grunnlag for å sverte et produkt eller butikk. Jeg sier ikke at du ikke har grunnlag for dette eller at det ble skrevet for å sverte noe/noen, men det blir for meg litt merkelig med det utsagnet når det står uten noe mer begrunnelse, så jeg skjønner godt innlegget til Jaktfall.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i telefonisk kontakt med (S.L) på Voigt.

Han sier at han ikke så noe galt i denne kikkerten du omtaler.

De sammenlignet den mot Zeiss,Trijicon og Meopta og fant ikke noen feil på den.

U.T har også sjekket denne FØR jeg sendte den, og fant ingen feil på den.

Jeg sier ikke at du har feil, jeg sier bare at det du har sett, er det bare du som har sett....

Kikkerten er på vei til meg igjen, da får man se en gang til.

At jeg bryr meg om Sightron med feil som importør, mener jeg er en trygghet for kjøpere.

Vi kjører 0-toleranse på feil på Sightron og Nightforce, og det akter vi å fortsette med.

 

Siden Jaktfall er hovedimportør av Sightron, har du kanskje ikke noe imot å dele informasjonen til oss andre om hva navnet på den lokale pusheren er, slik at jeg kan kontakte de og høre hva som er galt med dette siktet?

Jeg har ihvertfall ikke mottatt noe slikt sikte.

Altså: Kom med navnet så jeg får kontaktet de for å hjelpe de!

Sightron har et ubetydelig antall reklamasjoner, og jeg har en 0-toleranse på feil/mangler med sikter levert fra Jaktfall.

Ønsker derfor at du opplyser om navn på bedrift så vi får kontaktet de.

 

Nei, har ikke noe imot å dele informasjonen med andre :)

 

 

Når det gjelder deg derimot, så misliker jeg sterkt tonen i første del av innlegget ditt!

 

Skulle det være min skyld at du ikke vet noe om dette?

Har jeg noen som helst forpliktelse til å ta kontakt med hovedimportør av noe jeg finner en feil på?

Tror du virkelig at du kan gi ordre til meg om NOE SOM HELST :?:

 

 

 

 

Men siden du faktisk viser normal høflighet i siste setning, skal jeg la være å dra dette lengre. Pusher`n er http://www.voigt.no/

Link to comment
Share on other sites

er vel kansje ikke så rart at importøren for sigtron vil vite litt mer når dette vil sverte produktet om ikke fakta kommer på bordet. dette vil alle med "litt" omløp skjønne...

bare for og ta et eks her. jeg solgte en burris b-d 8-32-50 men mil dot her inne for en tid tilbake, kikkerten var 100% når jeg sendte den. fikk meldig etter vært fra kjøper at kikkerten var sund,så ut til at det var 2 retikkler i den påsto han. men greit sa jeg send den i retur du så får vi heve kjøpet. kikkerten kom i retur den og jeg plukka den ut og justerte bak på okkulæret og den var som ny. så her er det en som ikke hadde peiling eller så var det kansje så trygda ikke rakk til alle drømme prosjekta hans.. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Dette uten noe mer: Det interessante var at lyset forandret plass i forhold til korset når man justerte lysstyrken

 

Det oppfatter jeg som drittslenging, når det fremstilles slik fremstår det som dette er gjengs for Sightron. Når da importøren ber om mer info, synes jeg ikke det er for mye forlangt. Det er ufattelig mange som bare slenger ut slike påstander uten grunnlag for å sverte et produkt eller butikk. Jeg sier ikke at du ikke har grunnlag for dette eller at det ble skrevet for å sverte noe/noen, men det blir for meg litt merkelig med det utsagnet når det står uten noe mer begrunnelse, så jeg skjønner godt innlegget til Jaktfall.

 

 

Hva med å ta med det som sto foran? Hersketeknikk, kaller jeg det.

 

Sightron med lys finnes da? Jeg tafset på en hos den lokale pusher`n før jul... Det interessante var at lyset forandret plass i forhold til korset når man justerte lysstyrken :mrgreen:

 

Edit: En slik var det vel :)http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=722&idkategori=701&kat_name=&prod_name=Sightron%20SIIISS%203,5-10x56%20(tysk%20nr.%204%20og%20opplyst%20dot)&startrow=

 

Gjengs for Sightron? Hvor har jeg skrevet det? Jeg skriver rett ut at jeg har tafset på en(1!) stykk med lys, forøvrig den eneste Sightron jeg noensinne har sett i virkeligheten, hvis dèt har noe med saken å gjøre.

 

Importøren BA meg om info i siste del av innlegget sitt, i første del kom han med en ORDRE. Ikke så veldig glad i det kan man si, og IALLEFALL ikke når jeg ikke engang vet hvem fyren er.(Nei, jeg har ikke vært i forsvaret :wink: )

 

Sverte?? Seriøst, jeg skrev om en(1!) stykk Sightron jeg tilfeldigvis hadde kikket gjennom da det var noen som spurte om de ikke kom me lys snart. Og la ved en link fra det første norske firmaet som kom opp da jeg googlet navnet. Ante ikke hvem som var importør før han kom brasende og fortalte det. Sverte? :roll:

 

Uten grunnlag? Grunnlaget må vel være at jeg har sett gjennom kikkerten, og stilt på lysstyrken, tror du ikke? Mener da bestemt at det gikk fram av innlegget, men..

 

Begrunnelse? Mener du at jeg skal fortelle HVORFOR lyset flyttet seg i forhold til korset? Det har jeg ikke utdannelse til å gjøre dessverre. Men jeg har ikke sett det i andre kikkersikter med lys. Da er det nærliggende å tro at noe er feil, synes du ikke?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i telefonisk kontakt med (S.L) på Voigt.

Han sier at han ikke så noe galt i denne kikkerten du omtaler.

De sammenlignet den mot Zeiss,Trijicon og Meopta og fant ikke noen feil på den.

U.T har også sjekket denne FØR jeg sendte den, og fant ingen feil på den.

Jeg sier ikke at du har feil, jeg sier bare at det du har sett, er det bare du som har sett....

Kikkerten er på vei til meg igjen, da får man se en gang til.

At jeg bryr meg om Sightron med feil som importør, mener jeg er en trygghet for kjøpere.

Vi kjører 0-toleranse på feil på Sightron og Nightforce, og det akter vi å fortsette med.

 

Bedre tone jaktfall, setter pris på det. :)

 

Mye mulig, jeg så det heller ikke før jeg stilte lysstyrken ganske høyt opp. Da oppdaget jeg det. At de har Zeiss inne der, må da være spillernytt, det har jeg ikke sett før? Må ta meg en tur innom skjønner jeg :)

 

Jeg har da heller ikke skrevet at noen andre har sett det, har jeg vel?

 

Er kikkerten på vei til deg allerede?? Det var kjapt.. Da regner jeg med at sannheten om dette eksemplaret kommer ut i tråden også, så får jeg høre om jeg må ta ny laseroperasjon.. :?

 

Det er absolutt en trygghet for kjøperne at du bryr deg, men av og til er ikke angrep beste forsvar dessverre.

Link to comment
Share on other sites

er vel kansje ikke så rart at importøren for sigtron vil vite litt mer når dette vil sverte produktet om ikke fakta kommer på bordet. dette vil alle med "litt" omløp skjønne...

bare for og ta et eks her. jeg solgte en burris b-d 8-32-50 men mil dot her inne for en tid tilbake, kikkerten var 100% når jeg sendte den. fikk meldig etter vært fra kjøper at kikkerten var sund,så ut til at det var 2 retikkler i den påsto han. men greit sa jeg send den i retur du så får vi heve kjøpet. kikkerten kom i retur den og jeg plukka den ut og justerte bak på okkulæret og den var som ny. så her er det en som ikke hadde peiling eller så var det kansje så trygda ikke rakk til alle drømme prosjekta hans.. :idea:

 

Forutsatt at det er meg du svarer:

Hvis du har "litt" omløp som du så fint kaller det, så burde du fint kunne lese det jeg skriver.

 

 

Nå lurer jeg litt på hva som kan gjøre at det ser ut som at det er 2 retikler, og som kan justeres til ett på okulæret?

 

Og drømmeprosjekt? den burrisen der, til under 5000kr ny fra opticsplanet? Vet ikke hva folk på trygd har å rutte med, men selv for meg som student er det langt ifra noe "drømmeprosjekt" :wink:

 

Forøvrig er det å gjøre narr av folk som går på trygd lavmål :!:

Link to comment
Share on other sites

Litt O.T.

Sidan hovedimportøren Jaktfall var innom denne tråden så har eg eit lite ønske som eg håpar han kan sende vidare til Sightron, be dei om å lage kraftigare retikkel a la tysk nr 4, 4a eller for eksempel Heavy Duplex. Dessverre så utrustar Sightron og mange andre japanske/asiatiske produsentar kikkertsikta sine generellt med for tynne retikkel. Det er litt synd at dei ikkje får utnytta mørkeegenskapene fullt ut pga for tynne retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Det er ufattelig mange som bare slenger ut slike påstander uten grunnlag for å sverte et produkt eller butikk.
Dette er egentlig en svært drøy påstand.

 

Jeg synes det er ufint, og frekt, å påstå at når noen forteller om noe de har opplevd, eller har kunnskaper om, er motivert utifra at man skal sværte noe med ond hensikt.

 

Noe sånt er det nok heller ufattelig få som gjør.

Link to comment
Share on other sites

Eit spørsmål til dei som har erfaring med Sightron SIII:

 

Tenkte egville prøve dette siktet på ein M67 som eg skal bygge om. (6,5x55)

Denne vil bli brukt hovedsakelig til rev, men også litt langhold.

Kva modell bør eg gå for? :roll:

 

S3n er vel den modellen som har det beste glasset. Hva du velger ellers kommer vel an på hva du foretrekker av førstørring og hvor stor kikkert du vil ha på revebørsa. Har ikke selv prøvd modellen med tysk 4 og lysdot men den høres jo ikke dum ut i mørket.,Mitt inntrykk er at linsene på s3n er minst like lyssterke som annen optikk det er naturlig å sammenligne den med.

 

Om du skal bruke kikkerten mye til langhold så må du tenke på hvilken forstørring du kan leve med til kombinert bruk. Jeg har jaktet mye rev med 6.5-20 og har aldri hatt bruk for mindre enn 6.5x til denne type jakt.

Link to comment
Share on other sites

Produkter som kommer 2011:

 

Hele SIII serien kommer i Mil Dot/ Mil Rad Versjon

 

Mil/Moa/Opplyst kommer i 3.5-10x44 og i 10-50x60

 

2.5-17.5x56 med 7x zoom opplyst dot. Med tysk nr. 4

 

Rødpunktsikte S33R utført i 30mm

 

1,25-6x20 opplyst dot.med tysk nr.4

 

Muligens kikkert med elgbaneretikkel (2.5-17.5x56)

 

Mil/ Mil sikten vil være på lager månedskiftet nå i januar/februar.

priser vil antagelkigvis havne på rundt 8500,- for toppmodellen.

 

(N.B. Det vil ikke bli besvart flere henvendelser på/fra kammeret, meld deg på jaktfalls nyhetsbrev, for å få alle nyheter først! 8) )

Link to comment
Share on other sites

(N.B. Det vil ikke bli besvart flere henvendelser på/fra kammeret, meld deg på jaktfalls nyhetsbrev, for å få alle nyheter først! 8) )

Underlig konklusjon...

 

Hvis du står for dette, håper jeg du har integritet til aldri mer, poste noe som helst, på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tro ikke du skal svartmale denne uttalelsen så voldsomt. Jeg tror nok at dette KAN, les; KAN, komme av at dette fort kan bli tolket som reklamering på kammeret, noe som ikke lov uten at det er gjort avtaler om dette på forhånd.

Så derfor mistenker jeg at det har blitt en henvendelse fra en eller annen admin som har stoppet dette.

Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det....

Det er flere som har fått en liten korreks pga liknende, så det skulle bare mangle at det ikke skulle gjelde for alle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Virker veldig spendene med de nye modellene som kommer med opplyst retikkel :wink:

Jeg har aldri sett i en Sightron kikkert, men jeg ser ikke bort fra et jeg kommer til å kjøpe en hvis det opplyste retikkelet passer til mitt bruk.

Noen som vet når de kommer :?:

Den 2.5-17.5x56 modellen som kommer, har den gode tårn og nok klikk til langtholdskyting :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjøte en Oxo 4-12*50 på en messe i håp om at den var OK til rådyr på min 6,5*x55. Fantastisk drittsikte. Tålte ikke rekyl, luktet tjære, og var ubrukelig på kvelden. Så snublet jeg om Bjørn på jaktfall. Han gav meg "bytt om du ikke blir imponert"-avtale. Og etter å ga googlet litt tok jeg sjansen. Og jeg er fornøyd! Mye bedre enn mitt hittil beste sikte (Nikon Monarch 2,5-10*44) Minst 30 minutter lenger kveld på rådyrjakt. Og det er i de magiske minuttene dyra kommer frem...

Jeg sjekket sidene til jaktfall nå, se feks http://www.jaktfall.no/index.php?nr=15&id=148&valg=1" target="_blank Dette bør vel overbevise de som tviler.

Jeg har aldri eid en Zeiss, synes det er i meste laget (unntat billigseriene), og tviler litt på at de kan være så mye bedre enn Sightron? Mitt 3,5-10*56 plukker jeg ikke av min T3.

 

Og Oxo er billig til salgs...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...