Jump to content

bytte løp Browning a-bolt SS 30-06 til 35 Whelen?


robertar

Recommended Posts

Hei

 

ja det er mulig, kostnaden på å tilpasse denne pipa vil vel variere fra ca 1500,- til ca 2500,- dette vil jo komme ann på prisene børsemakeren tar, men jeg fikk beskjed om at kostnaden lå rundt der da jeg vurderte dette.

 

Og ja du kan blokke ut 3006 hylsene dine, men de vil da vel teoretisk tåle færre omladninger. Jeg har ikke gjort dette sjøl, men har gjort det andre vegen, 3006 hylser til 270.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygd om en SS i 30-06 til 9.3x62 (omtrent som .35W, men i kal .366). I tillegg til løpstilpassing må du også justere mating/bygge om magasinet. Skal du få børsa til å mate rundnesede kuler krever det en del finarbeide på magasinet. Det er mulig et .375 H&H magasin passer direkte om du prøver et slikt. Å bytte løpet koster ikke så mye om du har et som er tilpasset. Om du må gjenge opp løpet på nytt og tilpasse, kommer du neppe noe særlig under 1500.-. Men hvorfor ikke ringe å spørre en børsemaker? :wink:

Link to comment
Share on other sites

takk for info. Nå skal jeg ta kontakt med børsemaker og undersøke. Jeg var vel egentlig bare nyskjerrig på om det lot seg gjøre uten store komplikasjoner... Grunnen til at jeg vil gjøre dette er at jeg har kjøp meg en Sako 85 308, og da blir det litt smør på flesk og ha en rifle i 30-06. Jeg ønsker meg en hundefører rifle i 9.3 eller tilsvarende. tenkte derfor på 35 Whelen siden jeg har 300-400 norma hylser i 30-06 som jeg tenkte å bruke videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis det er brukte .30-06-hylser du har, så vil jeg anbefale deg å glemme dem og heller kjøpe noen nye. Det koster nada i forhold til resten, og kan spare deg for en del bryderi. Det ligger litt i sakens natur, at å bygge om fra .30-06 til .35 Whelen er ikke noe du gjør for å spare penger. Ei heller er det noe du er nødt til å gjøre fordi .30-06 ikke holder mål. Jeg bygde om fra 6,5x55 til 9,3x62 i 2003, og har ennå igjen av de 100 Lapuahylsene jeg kjøpte den gangen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
På 2.12.2010 den 20.47, asterix skrev:

Jeg har bygd om en SS i 30-06 til 9.3x62 (omtrent som .35W, men i kal .366). I tillegg til løpstilpassing må du også justere mating/bygge om magasinet. Skal du få børsa til å mate rundnesede kuler krever det en del finarbeide på magasinet. Det er mulig et .375 H&H magasin passer direkte om du prøver et slikt. Å bytte løpet koster ikke så mye om du har et som er tilpasset. Om du må gjenge opp løpet på nytt og tilpasse, kommer du neppe noe særlig under 1500.-. Men hvorfor ikke ringe å spørre en børsemaker? :wink:

Hvordan funka dette  me 9.3x62 

Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2020 den 9.48, jbmauseren skrev:

Hvordan funka dette  me 9.3x62 

Meget bra kan en vel si. Men en bør nok justere materampe også om en skal satse på tunge rundnesete kuler og bøffel 🙂. For min har jeg brukt Accubond- og de siste 5-10 årene Barnes TSX.  Dette er en "styggværsbørse" som blir med når været er på det jævligste. Har egentlig brukt den børsa alt for lite, bør vel kanskje kjøpe på en lettere demper...

Link to comment
Share on other sites

Min 35 Whelen (som nå er solgt), var opprinnelig en 30-06 Ruger MK II.
J&F byttet pipe til en 22" Shilen rustfri med 1-14 stigning (tror jeg det var).
Så vidt jeg husker var det minimalt med tilpasninger med tanke på mating, om det i det hele tatt var noe....
Hylsa er jo lik 30-06, og jeg hadde i hvert fall aldri problemer med mating, selv ikke med 250 grs Hornady RN.
Et meget effektivt kaliber, og kanskje det beste jeg har hatt når det gjelder effekt på norsk storvilt, kan absolutt anbefales! 

Link to comment
Share on other sites

På 2.4.2020 den 15.11, asterix skrev:

Dette er en "styggværsbørse" som blir med når været er på det jævligste. Har egentlig brukt den børsa alt for lite

Du har nok hatt for mye godvær under jakten.

 

A-bolten skal jo kunne bruke store butte .30 kuler på 200+ grain. Dersom ikke fronten på magasinet er for trangt burde det ikke være noe problem med .35 Whelen da hylsen er den samme.

Dette prøver du før du bestiller jobben. Lad magasinet med 35 Wheelen og se om de mater, om du får dem inn i kammeret er alt OK. De vil selvfølgelig ikke gå helt inn, men du får prøvd matingen. Om du ikke har rett ammunisjon kan du prøve om en 9,3 mater, eller du lager deg noen patroner ved å utvide halsen på 30-06 hylser og sette en .35 kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...