Jump to content

Bilde-tråd av egne, eller spesielt pene pistoler!


GCNM

Recommended Posts

Fikk bare lyst til å se og høre hvorfor akkurat DITT våpen fortjener en plass i denne tråden. Lim inn og skryt, folkens! Begynner med min Colt Gold Cup National Match, 70-series. Spennende også å se hva slags kofferter dere har valgt - farge på skumgummien, oppstilling etc !

OM det er noen som har Luger med langt løp (Er/var det marine-utgaven..? Gjerne litt historikk også) så er dét helt fenomnalt.

 

 

2daknpj.jpg

 

 

Mer Gold Cup.

2n17v9s.jpg

 

Her koffert og Walther PK 22.

waixjq.jpg

 

Og avslutter med H&K Usp, Std m/Brügger & Thomet-demper.

svrvxk.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da finner jeg det passende å presentere min Colt Super 38 Automatic:

 

dsc008311800x400jk4.jpg

 

Den er mint condition og byggeår 1948, kjøpt fra et dødsbo sammen med tre pakker ammunisjon, hvorav den ene manglet 9 patroner - sannsynligvis det som totalt har vært skutt med den før jegfikk tak i den.

 

Skal ta meg en økt med kameraet, så kommer det bilde av en lang Luger også. Riktignok artilleri, ikke marine.

Link to comment
Share on other sites

Som lovet, et stk. Parabellum Lange Pistole, DWM 1917:

dsc06094ui.jpg

dsc06096p.jpg

 

Og for å svare på trådstarters signatur, det finnes offisielle lisensproduksjoner også :wink: Her en av de siste som ble bygget på Kongsberg:

dsc06097t0.jpg

dsc06098e.jpg

Edit: Siden trådstarter har endret signaturen sin, den var: If it ain't a Colt, it's a copy.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er bra for lommeboka mi å bli medlem av dette forumet, kjenner at jeg begynner å bli sånn 1911 fyr. Og det koster skjorta.

 

Det som jeg synes er det sykeste er at de har liksom ikke endra seg no særlig i det hele tatt siden den første modellen i 1911. Bare lagt på små detaljer. Jeg tror den stammer fra Colt M1900, men den er grisestygg haha. Men uansett, det er liksom ikke så mange ting fra 1910-tallet som man synes er pent designet. Se på bilene fra de årene f.eks. Så han som har designet den Colt 1911 må ha vært sykt forut for sin tid. Er helt ærlig når jeg sier det ser ut som et stykke kunst. Et simplistisk stykke kunst.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, Simen_s_k: Det er bare et stykke klassisk kunst - og den har vært med på mye, f.eks. har de svevd over norsk jord under krigen natterstid i flydropp. Jeg kan love deg at 1911-fyrer er langt lykkeligere enn andre mennesker :P Nå venter jeg spent på om Highpower har en hofteholder han kler på henne.

Link to comment
Share on other sites

Så han som har designet den Colt 1911 må ha vært sykt forut for sin tid.

Han som designet Model 1911 het John Moses Browning og var vel udiskutabelt våpenhistoriens største geni.

 

@GCNM: Flere bilder kommer når jeg får tid til å ta en runde med kameraet. Hva hun kler på seg (eller ikke...) får tiden vise :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sten gun`en er blombert og Sykes`en produsert på samme fabrikk som orginalene, men mange år senere... Og ikke på langt nær så dyr som orginalene. Kartet er forøvrig fra 1940 og pistolen er en dropp-pistol har jeg blitt fortalt, men hvem som har hatt den vet jeg desverre ikke, men artig er den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde det var Colt som laga 1911-ene fra begynnelsen jeg?
Det stemmer, Browning var ansatt hos Colt da han designet M1911. Det var Colt som produserte pistolene til det amerikanske forsvaret (selv om etterspørselen etterhvert medførte at også andre fabrikker måtte trå til) og sivile varianter av samme, og det var Colt som tillot lisensproduksjon på Kongsberg og i andre land. SVJV kom (de etterhvert mange) klonene først etter at Colts rettigheter hadde utløpt.
Link to comment
Share on other sites

Browning var ansatt hos Colt da han designet M1911.

Der tror jeg du bommer litt. Meg bekjent drev han sitt eget firma sammen med to brødre, men uten fasiliteter for volumproduksjon. Han drev da utvikling og prototyping, men solgte produksjonsrettighetene til store og anerkjente firma. Det var først noen år senere han valgte å bli ansatt av en større våpenfabrikk, Fabrique Nationale i Belgia.

Link to comment
Share on other sites

Det er lenge siden jeg har orket å fotografere våpen, men jeg hadde et par smakebiter liggende på fjesingbok. Disse er egentlig ikke så veldig uvanlige, men de er pene.

 

Beretta Stampede 5.5" Inox i .45:

n724006524_201584_3772.jpg

 

Oldskool praktisk skyter (med for stort magasin for anledningen):

n724006524_186898_9764.jpg

 

Kimber SS Compact, gammel type:

n724006524_187018_1245.jpg

 

En 2" Smith J og en 4" L, begge i .357:

n724006524_187031_3735.jpg

 

Manhurinprodusert PP i .32:

n724006524_187034_4458.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker de python revolverne også, men ikke den med minst løp, og heller ikke den med lengst løp heller. Veit ikke hvor mange tommer det er på den jeg liker. Også liker jeg dem "blued" heter det vel, også svart grep (men det gullsymbolet må være på!). Hvis alt det er i boks, da har du favoritt revolveren min der. Det jeg syns er fett med de er at de har sånne "hagle hull" på løpet, faen for ett tøft design!

 

Jeg har et spørsmål ang de kongsberg produserte 1911 pistolene, de ble brukt av det norske forsvar under 2. verdenskrig? Var det A1 modellen eller?

Link to comment
Share on other sites

Dette er mine favoritter av dei håndvåpnene jeg har til nå. Skulle tatt litt bedre bilder en gang men..

 

dekq.jpg

Elsker Desert Eagle og dette er min mk.vii .357

Dette er grovpistolen jeg skyter desidert best med faktisk, (-rørtang) mye bedre enn min tuna 586.

Meget behagelig våpen å skyte med, holder lett 9eren uten problem og har allerede sikret meg en pokal og pallplass på Rakkarfelten!

 

 

 

42962154.jpg

 

Ikke så alt for pen pistol, men siden jeg tenner på dempere må den med.

Glock 19 med Lone Wolf pipe og A-tec 9mm demper, ikke noe problem å glømme hørselsvern med denne..

Link to comment
Share on other sites

Browning var ansatt hos Colt da han designet M1911.

Der tror jeg du bommer litt. Meg bekjent drev han sitt eget firma sammen med to brødre, men uten fasiliteter for volumproduksjon.

Det er mulig jeg har misforstått forholdet mellom JMB og Colt ja, men det er ganske sikkert at Colt hadde patentrettigheter i pistolen.

 

Jeg har et spørsmål ang de kongsberg produserte 1911 pistolene, de ble brukt av det norske forsvar under 2. verdenskrig? Var det A1 modellen eller?
M1911 ble evaluert etter VK1 og den modifiserte varianten, M1911A1, kom i 1924. Norges M/1914 var en lett modifisert M1911.

 

Beklager all OT-en i en glimrende tråd med flotte bilder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål ang de kongsberg produserte 1911 pistolene, de ble brukt av det norske forsvar under 2. verdenskrig? Var det A1 modellen eller?

Skal prøve å utfylle Niki sitt svar litt her. Det norske militærvesenet startet evalueringen av nye pistoler ganske tidlig - omtrent samtidig som amerikanerne. Hvis hukommelsen min fungerer så var valget i utgangspunktet gjort i 1912, og det ble startet forhandlinger om lisensproduksjon. Den første prøveproduksjonen fant sted i 1914 og var merket Aut. pistol M/1912. Disse pistolene var mer eller mindre identiske med amerikanske M1911. Serieproduksjonen tror jeg startet i 1915, og da korrekt merket som Aut. pistol M/1914. Disse pistolene er nesten identiske med Colt M1911, men har enkelte detaljer som skiller seg ut, mest iøynefallende er den forlengede sleidestopperen og skjefteplatene i sotet bjørk. Anbefaler forøvrig boken Kongsbergcolten av Karl Egil Hanevik, den gir hele historikken.

M1911A1 er en oppdatering av spesifikasjonen fra 1924, og de mest fremtredende endringene er det buede slagfjærhuset, kort avtrekker og utfresninger i rammen bak avtrekkeren. Disse endringene opplever mange skyttere at gir et dårligere grep, men jeg fikk forklaringen fra en Linge-veteran: Det er en nøye gjennomtenkt utforming i forhold til en "instinktiv" skyteteknikk for korte hold, der man står sammenkrøket med god bøy i knærne, overarmen ned og ca. 90 graders vinkel i albuen, og blikket festet på målet - da peker pistolen naturlig slik at man treffer rimelig nært midten av en halvfigur ut til 10-15m. SOE trente aktivt på denne teknikken.

 

Edit: Tyrkkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Highpower: Takk for Luger med langt løp - selv dama likte den. Og interessant om Linge's instinkt-skytetrening. Bra tips om julegaveønske - Kongsbergcolten. Inspirert av den UTROLIG morsomme tråden det ble linka inn til her - Om helten på Hamar (Som klarte å snike seg unna alle overvåkningskameraene på Hamar) så kan man jo bytte om på bokstavene: Congsbergkolten...

JohnGalt: Para'en din er penere enn jeg liker. Så langt i fornektelsen henger motviljen min igjen på at det er dubbel-stack, men jeg tror nok dette bare er et bevisst selvbedrag. Hipshot: Når du skriver det sånn ("Revolting pistol") så er det helt greit i denne tråden :lol: Og Thor: Det sparker vel litt med 357 Mag. og en 2-tommer? Har du vurdert og ta Jegerprøven med den?

Bare å komme med OT her - synes alt OT er gøy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål ang de kongsberg produserte 1911 pistolene, de ble brukt av det norske forsvar under 2. verdenskrig? Var det A1 modellen eller?

Skal prøve å utfylle Niki sitt svar litt her. Det norske militærvesenet startet evalueringen av nye pistoler ganske tidlig - omtrent samtidig som amerikanerne. Hvis hukommelsen min fungerer så var valget i utgangspunktet gjort i 1912, og det ble startet forhandlinger om lisensproduksjon. Den første prøveproduksjonen fant sted i 1914 og var merket Aut. pistol M/1912. Disse pistolene var mer eller mindre identiske med amerikanske M1911. Serieproduksjonen tror jeg startet i 1915, og da korrekt merket som Aut. pistol M/1914. Disse pistolene er nesten identiske med Colt M1911, men har enkelte detaljer som skiller seg ut, mest iøynefallende er den forlengede sleidestopperen og skjefteplatene i sotet bjørk. Anbefaler forøvrig boken Kongsbergcolten av Karl Egil Hanevik, den gir hele historikken.

M1911A1 er en oppdatering av spesifikasjonen fra 1924, og de mest fremtredende endringene er det buede slagfjærhuset, kort avtrekker og utfresninger i rammen bak avtrekkeren. Disse endringene opplever mange skyttere at gir et dårligere grep, men jeg fikk forklaringen fra en Linge-veteran: Det er en nøye gjennomtenkt utforming i forhold til en "instinktiv" skyteteknikk for korte hold, der man står sammenkrøket med god bøy i knærne, overarmen ned og ca. 90 graders vinkel i albuen, og blikket festet på målet - da peker pistolen naturlig slik at man treffer rimelig nært midten av en halvfigur ut til 10-15m. SOE trente aktivt på denne teknikken.

 

Edit: Tyrkkleif

 

Takk for at du gadd å skrive alt det der. Veldig interessant. Kan du alt det i hodet?

Link to comment
Share on other sites

Ober: Det er noe tøft med Glock'ene - særlig den to-farga. Noe kaldt, effektivt, kjølig eleganse. Demperen passet jo særdeles godt på den da - bra sammensetting av matte farger. (Jeg er tøff nok til å erkjenne/innrømme at jeg faktisk er VELDIG opptatt av utseendet!!!! Noen andre like tøffe som meg her?? 8) )

Link to comment
Share on other sites

I mitt våpenskap er det slik:

 

-Funksjon

-Presisjon

-ergonomi

-og tilslutt utseende

 

Innrømme gjerne at jeg har noen "pyntepistoler" som dere sikkert hadde sikla dere sjuke etter om jeg hadde vært flink til å fotografere, men det er ikke utseende som er det viktigste.

Problemet med pent utseende er at man må være så vanvittig forsiktig for at det skal holde seg, en ripe gjør så mye mindre vondt på et våpen som i utgansgpunktet er kosmetisk slitent.

 

Stygge våpen gjør ikke noe, feilfungerende eller upresise våpen er en plage.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden Hand viser bilde av min flotte gamle P38/P1, tenkte jeg at jeg kunne vise hvordan den så ut med Nill grepet på (den ser i hvertfall betydelig bedre ut enn vinduskarmen den ligger i). :wink:

 

Dette er av de siste P1 utgavene (siste versjon med alle forsterkninger og forbedringer), og tåler daglig bruk på bana. Passer best for de med små hender (bitter erfaring), og våpenet har god presisjon.

 

Morro å se at den har kommet i godt selskap.

 

DSC00383_%28Large%29.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er av de siste P1 utgavene (siste versjon med alle forsterkninger og forbedringer), og tåler daglig bruk på bana. Passer best for de med små hender (bitter erfaring), og våpenet har god presisjon.

 

Jeg synes ikke de er så gærne å skyte med fra tohåndsgrep selv med relativt store lanker. Kjerringa kjøpte meg en slik P1 med hylster/manual osv. for at jeg skulle la en P38 (AC) som bestefaren hennes tok med seg hjem fra krigen i fred.

Link to comment
Share on other sites

De var riktig så lekre de Nill-grepene vingemutteren. Fikk du solgt dem?

Har ikke prøvd (har ventet på at du skal ta til vettet), om du har mitt pm fra Fre Jul 09, 2010 00:29 40, så står tilbudet ved lag. :wink:

 

 

For ikke å dra tråden for mye off topic, så tenkte jeg at følgende bilde kan hjelpe på.

 

Ikke akkurat vakker, men definnitivt en noe spesiell Para P13 (45acp). Som viser hva som kan skje når noen går amok med en 1911/2011.

 

Wilson løp med konisk bushing, og påsveiset løpslodd.

Colt national goldcup series 70 sleide (kortet og tilpasset kon på løpet).

Eliason baksikte, hjemmelaget? forsikte.

Wilson grepssikkring (beavertail), sikkring (Ambi), og lang sleidestopp.

Magasinene med plast/gummi beskyttere(røde) brukes ikke, da den er bedre å se på uten.

Denne holdt på en god dag til 4 plass i årets MNM i militærfelt på Oppdal (etter omskyting som jeg ikke deltok på. Sitat "3 poeng bort blir det aldri omskyting på" sitat slutt. Og så dro jeg hjem :oops: ).

 

Den ble kjøpt brukt hos en kar på Fartstad (mellom Bud og Kristiansund), og hadde da vært der i lengre tid (sikkert ett kjent våpen for endel i dette området).

 

Para_1.jpg

 

normal_Para_2.jpg

 

normal_Para_3.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat bare å fjerne med aceton det løpsloddet hehe... Tråden heter "...av EGNE, eller spesielt pene pistoler", så det går vel bra :mrgreen::mrgreen: Jeg synes ikke den er stygg, men ikke blant de aller, aller peneste heller :shock: Men etter resultatene og dømme, så har du jo fått det til; takk for bidraget ditt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...