Jump to content

338-06, erfaringer? Nå ferdig prosjekt med bilder.


HK416

Recommended Posts

Driver å lurer litt på 338-06 som kaliber på nye-børsa, er det noen som har erfaringer med kaliberet som kan skrive noen ord?

 

Etter det jeg har funnet på nettet er noen av de positive elementene tilgang til gode kuler, lite kjøtt-ødeleggelse og moderat rekyl.

Og etter det jeg har funnet ut med ballistic-programvaren min er dette kaliberet rimelig flat-skytende ut til normale jakt-avstander.

 

Så er det noen som har noen grunner til at jeg ikke bør velge dette kaliberet?

 

Bruksområde blir i hovedsak hjortejakt.

 

 

Edit:

Nå er endelig børsa ferdig!

 

Det ble som beskrevet en Remington kasse med et fluta Lothar Walther løp, AI magasinløsning og en fantastisk stokk fra GRS.

På toppen av Badger 20 moa skinna står en Nightforce NSX 3.5-15x50 og selv om det ikke er lett å se så er løpet gjenga til demper (M17x1), Hansen gjør flott arbeid :D

Det eneste jeg forandra på var fargen, gjekk for matt svart teflon coating i steden for titan farge. Fikk Hansen til å coate alt untatt kikkert, så demper, skinne og alt det andre har samme finish.

Gleder meg til å teste presisjon og ikke minst gleder jeg meg til å teste den på hjorten i høst.

 

normal_2.jpg

 

normal_4.jpg

 

normal_3.jpg

En ser så vidt at det er påskrudd en gjengebeskytter....

 

normal_1.jpg

Kaliber gravert inn og passe avstand mellom kikkert og løp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Så er det noen som har noen grunner til at jeg ikke bør velge dette kaliberet?

 

Nei!

 

Jeg mener at .338 kaliberet gjør den gamle -06 patronen enda bedre enn orginalen.

 

Relativt grove prosjektiler i en behagelig hastighet i et normalt våpen, hva mer kan man forlange?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en i 20 år og er kjempefornøyd. Er blitt en del elger med den. Starta med 250 grs Nosler P til jakt og 200 Hornady SP til trening, lada til samme treffpunkt. I de hastighetene funka faktisk Nosler'n greit. HAr senere gått over til 225 grs North Fork på jakt. Super kule som jeg får meget bra hastigheter med, men mista samskytinga med treningsammo'n. Kaliberet anbefales. Lettskutt og gir tydelige skuddreaksjoner på viltet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å ødelegge beslutningen din... Jeg anser 338 som for nært 30en til å være verdt ulempen å ikke kunne kjøpe ammo til mengdetrening. Skal en først gå opp over den, så ville jeg heller gått for 35 Whelen (som da jeg skyter selv). Du kan bruke samme hylsene (omforme 30-06), har omtrent samme tilgangen på kuletyper og priser på jaktkuler, mulighet for å skyte enda tyngre kuler, samt billige revolverkuler til trengingsammoen, som du må lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Og er du først inne på tanken om .35 Whelen, så kan du like godt satse på 9,3x62. Da har du fordelen av kjøpeammo også. Det har kanskje .35 Whelen også? Uansett, 9,3x62 har større utvalg. Jeg personlig er ikke så opptatt av billige komponenter til 9,3x62 vs .35 Whelen. Det kommer helt an på hvor mye en skal skyte. Jeg kjøpte en 100-pakning Lapuahylser i 2003, og har ennå igjen noen nye. Kuler kan en få ganske billig, men jeg har brukt Nosler Ballistic Tip og Accubond til trening, jaktfelt og elgbane. Antagelig har jeg svidd av mer på drivstoff til og fra banen, enn på ammunisjon.

Jeg har fremdeles originalpipa i 6,5x55 liggende, så hvis jeg skal skyte veldig mye så bytter jeg tilbake til den. Min vurdering var at spranget fra 6,5x55 til .30-06 var for lite, derfor 9,3x62. Men jeg var innom tanken på ymse varianter med -06 hylsehode. .375-06 f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel de færreste som foretar mengdetreningen med verken 338-06 / 35. Whelen / 9,3x62 vil jeg tro.

Til det har de som går for slike kalibre stort sett alltid et annet våpen. Man er oftest litt ekstra interessert før man går for noen av disse og da har vel for det meste våpenskapet allerede noe innhold.

 

Skal man skyte mye med noen av dem, så lader man vel selv uansett, og da er kostnaden tilnærmet like. Tror neppe at den som funderer på å kjøpe seg en 338-06, slik som trådstarter spurte om, har ambisjoner om at det er ferdigrulla som skal konsumeres i store tall. For egen del blir det i alle fall sjelden mer enn et par hundre .338-06 i løpet av sesongen. Med "hjemmeplukka" 30-06 hylser som glatt lades om 10 ganger så er i alle fall ikke kostnaden ved ammo stor. Har på mine 20 år med lading til kaliberet kun måttet vrak ei hylse i omformingsprosessen, så avgangen har vært minimal. Du får også kjøpt hylser med riktig bunnstempel, men de koster en god del.

 

Om man ser på forskjellen mellom .30 og .338 som fat_dog omtaler, så vet jeg ikke hvor mye erfaring han har med dem. For min del har jeg et betydelig antall elg med begge kalibrene og jeg er i alle fall ikke i tvil om at skuddreaksjonen etter tilsvarende treffer med disse to er markert forskjellig. Når det gjelder .35 Whelen og 9,3x62 så har jeg bare sett et fåtall elg skutt med dem, så de kan jeg ikke uttale meg om.

 

Lykke til med valget ditt, uansett hva du velger.

Link to comment
Share on other sites

At hobbyen vår koster er vel ingen hemmelighet :roll: skal en trene billig, er det vel 22LR som gjelder :)

Synes det er helt topp at noen velger andre kaliber enn det som er standard. Selv har jeg flere villkatter enn standard i skapet.

Er noe av hobbyen det også, det å utvikle og teste nye kaliber og våpen.

 

Kjøp deg en 338-06 og kos deg med den. Kulene koster ikke såå mye mere i 338 enn 9,3 eller 35.

Jaktkuler skyter man jo ikke 1000-vis av. Jakter du så mye at du gjør det, så har du helt sikkert råd til kulene...

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Flatin, og kulene koster stort sett tilnærmet det samme uansett hvilke av disse kalibrene man velger. Om jeg tar en kjapp titt på Hjemmelading sine nettsider, så er ei Hornady 225 grs SP treningskule verdt 4,30 i 338 og 225 grs Accubond koster 8,60. Til .35 Whelen finner du Hornady 200 grs SP til 4,50 og 225 grs Accubond til 9,00. I 9,3 finner du Hornady 286 grs SP til 6,40 og 250 grs Accubond til 9,00. Tilnærmet det samme for alle kalibrene. Utvalget av kuler er vel fortsatt størst i .338 både når det gjelder spenn i kulevekter og antall produsenter med kvalitetskuler til disse kalibrene.

 

Erfaringen min med .338-06, som trådstarter spurte om, er helt klart positiv, samtidig som jeg ga litt info om min bruk av den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper meg ikke en custom rifle i 338-06 hvis ammopriser og mengdetrening står på toppen av prioriteringslisten, det burde sagt seg selv.

 

Og det finnest mangt i våpenskapet fra før som egner seg bedre til mengdetrening og er lang mere fornuftig enn denne nye riflen.

 

Interessen for skyting/våpen/lading er så pass stor at dette med "uvanlige" kaliber tilltaler meg, og en stor del av sesongen for min del går med på ammotesting, kronografering o.l, ikke fordi det er nødvendig, men fordi det er GØY!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt min 338-06 et par sesonger sålangt, og har gode erfaringer på elg.

Den er bygget på en mauserlås og med 50cm pipelengde.

Generelt gir tyngre kuler (les;205grs) best presisjon i mitt verktøy.

 

Tomgods med "riktig" kaliberpreg koster 20+ kr, så ompressa 30-06, eller necka 35.Wh er alternativer for å ha et litt større depot :-)

 

Har dere andre noen preferanser til ompressa/fireformet 30-06 eller necka 35Wheelan?

Link to comment
Share on other sites

Har pressa om en del CBC 30-06 hylser til 35 Whelen. Får litt smultring nederst på halsen, men ikke noe problem så lenge jeg bruker dem til boattail kuler, da de ikke settes dybt nok. Har presset ca 60 hylser til nå, og ingen har sprukket. Noen har fått litt skjev hals, men det problemet forsvant etter jeg ble flinkere til å smøre innsida. Ganske tunge, men har ikke sammenlignet volum med andre merker.

 

Bruker lee sin vanlige sizedie, som har nokså lang kon på expanderen. Kan ikke se noen grunn for at de skulle oppføre seg dårligere i 338.

Link to comment
Share on other sites

Har kun brukt "riktige" Norma Hylser i 338-06 sålangt, men har 50stk omformet fra 30-06.

Jeg brukte RCBS 338-06 helpressings die, med expandere i .318 og .323 - før jeg endte på .338.

 

(ser forresten at det ble en liten trykkfeil for mine "tunge" kuler. Det skulle selvsagt være 250grs.)

Link to comment
Share on other sites

Har no pressa om 50stk Norma 30-06 hylser til 338-06 med Redding FL die, ingen sprekker eller buler.

No ventar eg berre på at søknaden på nytt løp skal komme tilbake frå politiet så blir låsekasse sendt til Ragnar Hansen for litt custom arbeid.

 

Blir ei halv-feit fluta Lothar Walther pipe i en Remington kasse med AI magasinløsning, modifisert sluttstykke (ny type ekstraktor og taktisk hevarm), picatinnyskinne og alt teflonbehandla i titanfarge.

Link to comment
Share on other sites

Blir ei halv-feit fluta Lothar Walther pipe i en Remington kasse med AI magasinløsning, modifisert sluttstykke (ny type ekstraktor og taktisk hevarm), picatinnyskinne og alt teflonbehandla i titanfarge.

Da regner jeg med at du beærer oss med bilder når "kreasjonen" er klar for innsats.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bilder kommer så snart jeg har fått alt tilbake fra Hansen. Han har nå mottatt alt han trenger for å begynne på jobben, så nå er det bare å vente på at han skal bli ferdig og at stokk-produsenten skal sette stokken jeg skal ha i produksjon.

 

Vil tippe alt er klart i løpet av februar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå nærmer det seg ferdigstilling av prosjektet, i følge Hansen er det noen uker igjen før det mekaniske er unnagjordt. Han har vist litt ventetid på magasinløsningen så det kan ta litt tid å vente på det.....

 

Vil tippe eg får stokken før mekanismen kommer, det blir en jaktfelt stokk fra Grodås Rifle Stocks

 

http://www.facebook.com/home.php#!/pages/GRS/129511837082127

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 8 months later...
  • 9 months later...

Hadde opprinnelig 61 cm i min Douglas #3 pipe. Skulle kappe til 53 cm og gjenge, men så rota det seg litt til for "gjengemannen". Ble 48 cm og det synes jeg ble litt kort. Munningsvipp og lysglimt ble merbart kraftigere. Forbanner "gjengemannen" litt i mitt stille indre, men får ikke sveisa på noen stubb okke som. Med Maxim demper ble den å skyte med som den var tidligere, uten demper. Hastighetstapet er ikke større enn at det ikke bekymrer meg. Er tilstrekkelig til mitt bruk, uansett, men jeg ville ikke kappa riktig så kort om jeg hadde mulighet til å velge.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med prosjekt !

 

Er også nysgjerrig på 338 - 06, kunne kanskje tenkt meg en sånn, ja. Hadde en 338 WM en gang i tiden, men likte ikke rifla, så den ble solgt. Fordelen med 338 - 06 må jo være litt snillere rekyl.

 

Er det vanskelig å presse om 30 - 06 hylser ????? Leste et sted om noen som mente det var problematisk, mens andre steder står det at det er enkelt. Kan kanskje variere fra produsent til produsent.

Link to comment
Share on other sites

Har kun brukt engangsskutte Norma 30-06 og pressa om i et RCBS die-set fra den tiden de ikke var standard i dette kaliberet. Ved 10 omladinger har de fått fri. Har vel aldri opplevd hylsesprekk (ikke som jeg husker i alle fall) eller buler ved skuldra. Funderte på å kjøpe et parti med riktig bunnstempel etter å ha tatt feil et par ganger i elgjakta for noen år siden :oops: , men det har ikke blitt noe av.

Synes patronen er best med 225 grs kuler, men det er til mitt bruk som er løshundjakt.

Link to comment
Share on other sites

Omformimg skal være uproblrmatisk, men enkelte fabrikat kan trenge fresing av hals om en skal bruke lange kuler uten boattail. Det er i alle fall min erfaring etter å ha prøvd flere hylsemerker i 35 whelek, hvor en da naturlig nok må åpne enda mer. Er jeg slapp å smøre må jeg dog av og til kassere ei hylse eller to pga skjev hals.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjapt spørsmål, i forbindelse med at det sannsynligvis havner en 338-06 mauser hjemme hos meg etterhvert:

 

Hvilke hylser gir mest, og hvilke gir minst "smultring"?

Har tilgang på engangsskutte hylser fra reminton, federal, lapua og norma, og har tenkt å gå for kun en type i 338'en, lurer på hva jeg skal legge til side.

 

Har ikke skaffet meg verktøy for 338 enda, men kan kanskje bruke 8x57-diene for å gjøre noen omformingseksperimenter.

Link to comment
Share on other sites

Får 780-790 m/s med 225 kuler

 

Fant ikke noen informasjon om løpslengden din?

 

I normal pipelengde virker hastighetene dine noe sedate.? Har testet ganske mye på ulike .338 kuler den siste tiden i 338 Federal og den er med fulle ladninger veldig nære 06 dataene dine med de beste kruttene. Fra tidligere mener jeg vi fikk ca 820m/s i 338-06 med den samme kulevekten.?

 

I Federalen hadde som håp å beholde nok hastighet for garantert skikkelig ekspansjon på kulene, dvs + 600m/s til 300m. Det naturlige ville vært å bruke en 210 Scirocco, men hverken den, 210 Partition eller 215 Sierra ga presisjon som var i nærheten av det jeg krever. 225 Deep Curl går strålende og med utgang på rett rundt 770 er jeg nesten i mål. Så langt er det ingen klager i mottaker enden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er normalt en trappet eller kon ekspander i diesettet som utvider halsen trinnvis eller etter hvert som du klemmer hylsa opp. Neppe noen grunn til å bruke 8mm ekspander som mellomstasjon.

 

Det kom kanskje ikke helt tydelig frem, men ideen var å gjøre noen eksperimenter med 8x57 omforming, for å se hvilke hylser som gav mest "smultring". Har tideligere, ved omforming av 30-06 til 8x57, erfart at noen hylser gir lite, og andre gir mer..

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150!

Kan du si litt mer om din testing av 338 Federal ladninger? Skal bytte løp(fra 308 Win til 338 Fed.) på en Rem700 BDL SS med Hi-Tech kolbe fra Rafdal og A-tec CTM-4 demper. Vurderer en Lothar Walther pipe. Rifla skal hovedsaklig brukes på elg- og hjortejakt.

Hvilke krutt har du prøvd? Ladninger?

 

Mvh

Nils Arne

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter - beklager å spore av tråden din. 338-06 er etter min mening ett av de aller beste kaliberne til praktisk storviltjakt. 225 grs kuler i .338" har en svært heldig kombinasjon av penetrasjon og balistikk, kombinert med bra diameter gir dette en patron med svært god effekt.

 

338 Federal - blir en kortversjon. Krutt de samme som passer bra i 223/308. Dvs 202/150/540/203/Re15/Varget osv

 

Felles for de fleste av de 8-10 riflene i kaliberet i min nære krets er standard ladningen vært konsentrert om 210/215 grs kuler da disse gir penetrasjon minst som 165grs kuler i 30 som til det meste her hjemme gir nok gjennomtrengning tilde fleste storvilt. Hett tips er 46-48 grs Norma 202 bak 210 Partition.

 

Mine data er fra rifle som tillater patronlengde på 75mm. Noe som gir minst 2 grs ekstra kapasitet sammenlignet med en 700/Howa osv som gir maks 71mm.

 

Presisjonsmessig liker dessverre ikke rifla mi 210/215 grs kulene. Jeg har vært igjennom samtlige uten hell med full fart. Med slappe hastigheter er den meget bra - med full fart ikke tilfredsstillende.

 

Kruttene som gir best hastigheter er uten tvil Hodgdon Lever Revolution og Alliant 2000MR. Begge når 770m/s med 225 grs kuler i normal kasser. I min kan jeg nok presse hastigheten 10-15m/s høyere. 225 Accubond og Speer Deep Curl har lang slank kulenese som passer svært godt til rifla og gir begge presisjon på klistrelapp nivå med 9x kikkert på toppen. Det er så godt føreren er i stand til.

 

Med 225 grs kuler bør du også prøve Norma 203/re 15. Du når som regel ikke mer enn 745-750m/s med 57 cm pipe, men presisjonen er svært svært lovende.

 

Jeg hadde som mål å holde tilstrekkelig ekspansjon til 300m som er litt lenger enn jeg liker å skyte på jakt, med lett rifle og endel rekyl, men 600m/s treffer jeg på 280/290m med begge de aktuelle kulene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...