Jump to content

bestemt meg for kaliber 6,5X55.


revjeger

Recommended Posts

Kjapt Google søk om CZ 6,5x55 http://www.google.no/#hl=no&source=hp&biw=1276&bih=848&q=testing+cz+550+6%2C5x55+Swedish&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=221c41ac33b3f23b

 

Kort fortalt CZ 550;

Klassisk rifle i bra kvalitet produsert med skikkelig materialer. Litt røff overflate og som CZ'r flest ikke spesielt gode avtrekk ut av esken. Med mye stål og tre blir den relativt tung sammenlignet med en del konkurrenter.

 

Liker du derimot klasiske rifler som er litt å holde i, med stål i alle deler osv er en CZ midt i blinken.

 

Sånn sett er CZ i klasse med f eks Zastava - selvom sistnevnte har mye dårligere finish en CZ'n.

 

Så off topic : Undertegnede og Tactical har sendt noen mailer fram og tilbake da det aldri er trivelig at kunder er så irritert på en at innlegg med smilefjes blir oppfattet som sarkasme og forsøk på nedsabling og jeg skal derfor ikke svare mer i tråden din om dette.

 

Kun understreke at informasjonen om stålkvalitet er feilaktig, og om dette har blitt bekreftet av noen internt vil vedkommende bli opplyst og korrigert om dette umidddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Howa er kjent som en produsent som leverer bra kvalitet og presisjon på sine produkter.

Jeg har selv testet en del i forskjellige kalibere men ikke 6,5x55.

 

6,5x55 modellene ble fjernet fra markedet av produsent og relansert i 2008 var det vel.

Årsaken for dette var presisjonen på dette kaliberet, "like bra spredning som en hagle" er det noen som skriver her på kammeret.

 

Om årsaken til dette er stålet eller innvendige dimensjoner som sauer150 forteller meg vet jeg ikke.

Jeg forteller bare det jeg har lest på diverse fora og hørt på folkemunne, og om det er feil beklager jeg ;)

Og det virker som at Sauer150 og jeg er enig på presisjons biten, siden han forteller meg at feilen skyldtes innvendige dimensjoner.

 

 

Jeg står fremdeles på mitt standpunkt om at presisjonen på de eldre 6,5x55 er verre enn på

de modellene som har kommet i senere tid, bare ett kjapt søk på kammeret finner du noen poster ang dette.

Dette var det jeg prøvde å få frem i min første post.

 

Siste oftopic for meg, beklager igjen!

Så off topic : Undertegnede og Tactical har sendt noen mailer fram og tilbake da det aldri er trivelig at kunder er så irritert på en at innlegg med smilefjes blir oppfattet som sarkasme og forsøk på nedsabling og jeg skal derfor ikke svare mer i tråden din om dette.

 

Var nok ikke smilefjesene dine :) :) :) jeg reagerte på, og posten ang jaktfellt var vel kanskje rettet mot personen som skulle kjøpe seg en ny rifle?

Følgende sitering reagerte jeg på, kanskje litt feil ordbruk fra deg eller ikke? Kanskje litt overreagering fra min side men siden du går ut og forteller at du jobber i Jaktfall går jeg utifra at alle brukerene i forumet er en potensiell kunde? Da passer det muligens ikke med slike setninger..

svar til Tactical lenger opp i tråden og var ett sleivspark til hvor lett det er å svare på en måte som bommer litt på målet når en ikke vet hvem som skjuler seg bak de ulike brukernavnene

 

Det var siste oftopic fra meg ingen sure miner fra denne kanten Sauer150, og beklager igjen revjakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt meg en brukt Lakelander hvis jeg skulle ha børsje i denne prisklassen. Skulle gå ann å få en med en ok kikket for 10000,-. Broder kjøpte en pent brukt i fjor, kjempebørsje. Om du kjøper 6,5 , 308 eller 3006 er egentlig hipp som happ. Jeg ville sett mer på børsja og kikkerten enn kaliberet. Men er du fast bestemt på 6,5 så gå for det.

Link to comment
Share on other sites

Som lykkelig skytter av "gamle" Howa i 6,5 må jeg si meg strålende fornøyd med presisjonen, og likeså med JD som solgte meg denne... Den måtte beddes ettertrykkelig i den gamle "spagettistokken", men hvilke leverandør leverer 1.klasses synt stokker i dette prisleiet? Dårlig stål???? Hvor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan si litt om Sabatti 90 eller Diamond Hunter som er akkurat den samme riflen. En sikker og robust rifle som minner litt om Remington 700 modellen som den er fullt på høyde med. Har en selv i kaliber 308W som går styggodt. Rifla leverer en glimrende presisjon. En kompis av meg har en i kaliber 30-06 og han er strålende fornøyd med rifla og presisjonen den gir. Avtrekket må kanskje justeres litt og du bør koste på deg en bedding av rifla, men det er ting en ofte må gjøre på rifler i dette prisleiet. Rifla har topunkt sikring som låser hevarmen og montasjer til kikkertsikte kan du bruke det samme som Remington bruker. Får du kjøpt denne rifla med 50% rabbat gjør du rett og slett et røverkjøp. Jeg vet ikke om Børselars har denne riflen med trestokk, men noen av disse riflene ble levert med en sardeles flott trestokk. Dette er en rifle du bør se nærmere på for Sabatti 90 og Diamond Hunter er mye rifle for pengene hvis en kan si det slik. For noen år siden testet Martin Bråten denne riflen i Jeger Hund og Våpen og han skrøt uhemmet av riflen.. Ellers er det noen tråder her på kammeret om riflene. Lykke til med valg av rifle.

 

viewtopic.php?f=14&t=27902

viewtopic.php?f=14&t=25158

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg er en stolt eier av en tikka t3 lite ss. kal .6,5x55 syns det er en kjempe rifle, har montert en A-TEC TMM5 demper på. presisjonen er utrolig. med selvladdede diamond line kuler samler jeg dem til størelsen på en 10 kroning på 100 meter.

betalte vel 14 000 for hele pakken med billig tasko kikkert og Ring montasjer for tikka.

 

absolutt noe å vurdere, eneste bakdelen er at det bare følger med 3 skudds magasin men 5 skuds kan kjøpes. og at det er plast stokk. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...