Jump to content

bestemt meg for kaliber 6,5X55.


revjeger

Recommended Posts

hallo, jeg har bestemte meg å¨kjøpe meg rifle nå, og har funnet ut åssen kaliber jeg vil ha. men søker litt på netter her og finner ikke så stor utvalg av 6,5X55 rifler :) og har ikke akkurat så veldig mye penger. har tenkt å bruke maks 10000.. jakter mye rådyr og rev, bever og blir mer topp jakt, og småvilt da...

 

 

håper jeg får svar :)

Link to comment
Share on other sites

jo, jeg har og får bruke a-bolten så mye jeg vil :) er fatteren sin..men han selger den ikke :) vil ha egen rifle, slipper jeg å låne hele tia..

 

har sett på browning å. men koster litt myee, vente litt med å kjøpe litt bedre rifle, jakter ikke så veldig mye på rifle, mest halge..

Link to comment
Share on other sites

Er det å banne i kirka å foreslå en landrø-mauser? Jeg tror landrø selger dem "nye" ennå.

 

Trestokk - presise og dønn solide, og langt undr 10 000 - de skulle det stå noen av dem rundt i brukthyllene. Kanskje de fleste er i 30-06, men se ..

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

du shotgunhunter maaan. kan du forklare meg hvorfor ?? er 30-06 så veldig mye bedre ? 6,5x55 lett å få tak i ammo. ammo'n er bilig.

 

Har ikke sakt noen av de er bedre enn den andre jeg bare det er kjedlige patroner. 30.06 er minst like lett å få tak i som 6,5 bare så du vet det :wink:

 

Men støtter biggen Sabatti model 90 er gode børser hadde en slik i 6,5 før og den gikk super bra med alt jeg matet den med. Pluss de er ikke så dyre heller ca 7500kr.

Link to comment
Share on other sites

Riflene har vært testet av Jeger - så det gjenstår bare at den kommer på trykk.

 

Kort fortalt er presisjonen meget bra med tunge kuler - les 9g og 10g da løpene er optimaliserte for disse kulevektene grunnet våre særskandinaviske regler.

 

Presisjonen er ikke imponerende med lette kuler. Løpene har stigning 1-8,25 samme som gamle Kongsberg/Heym/Danske løp osv og kuler under 120grs i full fart er de ikke glad i. Med 10g Mega/Oryx osv i ca 750m/s er presisjonen strålende. Under testing av fabrikkammunisjon skjøt 10g Mega best 3sk >20mm -100m. 9g Fusion/10g Oryx 3sk>27/28mm. Så en bør forvente under 1 MOA presisjon med riktige kulevekter.

 

Vi ønsket 1-9" i løpene for å skyte bedre med lettere kuler også, men der la japanerne ned veto og var svært bestemte på at de skulle følge gamle CIP normer og ikke moderne SKAN normer.

Link to comment
Share on other sites

noen som har link til howa 6,5x55 ?

 

Hvis du går for denne burde du være observant på at noen av de eldre

modellene på howa lightning 1500 6,5x55 har hatt problemer med stålet.

 

Dette har tilført dårlig kvalitet i løpet, som da har gått utover presisjon.

Så det er en tanke du burde ha i bakhodet hvis du går for en eldre brukt modell.

 

Denne defekten er selvfølgelig utbedret pr dagsdato.

 

Jeg ble fortalt av Jaktdepotet når jeg lette etter rifle, at de kanskje

skulle ta den inn over nyåret.

 

Ikke det at jeg anbefaler Jaktdepotet, jeg gikk selv bort fra den butikken

etter at jeg fikk flere sarkastiske og nedverdigende svar på de forskjellige spørsmålene jeg stilte de.

Ble også anbefalt fra andre å handle et annet sted.

 

De andre nettbutikkene jeg viste om, har jammen med fjernet howa fra deres sortiment!

 

Ønsker deg lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

noen som har link til howa 6,5x55 ?

 

Hvis du går for denne burde du være observant på at noen av de eldre

modellene på howa lightning 1500 6,5x55 har hatt problemer med stålet.

 

Dette har tilført dårlig kvalitet i løpet, som da har gått utover presisjon.

Så det er en tanke du burde ha i bakhodet hvis du går for en eldre brukt modell.

 

 

Dette var jammen interessant informasjon. Kan du komme med noe mer informasjon om dette? Hadde også vært interessant med linker til produsent eller andre tester som underbygger det du skriver her.

 

Siden du i signaturen har en Tikka SV - kan det jo være på sin plass å nevne 2006/2007 sesongen der flere Tikka rifler med SS løp sprengte(løpene splittet seg helt inn til kassen). Blant annet i Sverige ble det utbetalt et ukjent beløp til 2 kunder som fikk sprengt av seg fingre og deler av fingre. Dette var også omtalt i fagpressen ved flere anledninger. Slikt har skjedd de fleste våpenprodusenter en gang i tiden, men har aldri skjedd med Howa så langt jeg er kjent med.

 

Så derfor har du informasjon vi ikke kjenner til - vær vennlig å dele den med oss.

 

Forøvrig er låskasse/løp i ulike modeller identiske. Så om stålet er dårlig i en modell - vil det ergo være samme sak i andre utgaver. Forøvrig samme sak for ett problem med Remington/Ruger/Savage/winchester/Browning. Låskasse løp er like foruten kanskje små endringer i overflate finish.

 

Jeg ble fortalt av Jaktdepotet når jeg lette etter rifle, at de kanskje

skulle ta den inn over nyåret.

Også informasjon ukjent for oss her på huset. Lightning utgaven er på vei ut av sortimentet. Jeg hadde derfor satt pris på om du ville sendt undertegnede en e-post slik at vi får tatt tak i slik feilinnformasjon internt om du har fått den beskjeden nå nylig.

 

De andre nettbutikkene jeg viste om, har jammen med fjernet howa fra deres sortiment!

 

Hvilke nettbutikker eller butikker bestemt er det du henviser til her som tidligere har hatt, men som i senere tid har bestemt seg for ikke lenger å markedsføre Howa våpen?

 

Jeg forstår Tactical at du på en eller annen måte ikke er fornøyd med Jaktdepotet, men det er jo ikke spesielt renhårig å komme med lite underbygget og slik det oppfattes som direkte feilinnformasjon om en vare kun fordi du ikke liker selgeren? Varen er akkurat den samme uansett tilbyder. Liker en ikke slegeren kan en jo få varen en annen plass....?

 

Når alt kommer til stykket kanskje det bare er slik at du er en anonym konkurrent som selger en annen mindre suksessfull vare og simpelthen benytter deg av anonymiteten i forumet til å gi ett lite stikk til en konkurrent?? Det er jo ganske naturlig å tenke i de baner når lite elller ingenting av informasjonen du legger fram er underbygget på noen måte eller kjent av de som selger varen.

 

Det er tidligere tatt opp med styret angående anonymiteten. Som en ser i andre tråder der tilbydere av varer blir omtalt er det ofte framstillingen av en sak ikke stemmer med de faktiske forhold. Synd slik til stadighet skal få ligge ubesvart og uimotsagt.

Link to comment
Share on other sites

@ Sauer 150 - Ser i din signatur at du ikke tar imot PM.

Hadde vært bedre om du hadde tatt direkte kontakt via pm, siden ca 80% av din tråd er "of topic"

 

Føler egentlig ikke å tilføye informasjon i denne tråden men virker som du vil ha en offentlig dialog.

Dette er noe jeg vanligvis ikke gjør i en oftopic tråd, så jeg får bare beklage til brukerene i denne tråden.

 

- "Også informasjon ukjent for oss her på huset": Jaktdepoet går jeg utifra.

- "Så derfor har du informasjon vi ikke kjenner til": En av deres ansatte anbefalte meg en howa 6,5.

Jeg fortalte at jeg ikke var interessert grunnet risikoen for å få en av de riflene som ble produsert av dårlig stål.

Deres selger fortalte meg at de nyeste modellene har en bedre stålkvalitet, og at årsaken til problemet var at produsenten hadde fått inn leveringer av stål med dårlig kvalitet.

 

-"Jeg hadde derfor satt pris på om du ville sendt undertegnede en e-post": Dette er noe dere får ta internt, deres e-poster ble slettet straks etter jeg gikk bort fra deres butikk. Jeg husker fremdeles navnet til personen, årsaken til dette var måten jeg ble behandlet av deres selger.(jeg har ingen interesse av å navngi denne personen) Informasjonen ble mottatt for ca 3-4 mnd siden.

 

-"Hvilke nettbutikker eller butikker bestemt er det du henviser til her som tidligere har hatt, men som i senere tid har bestemt seg for ikke lenger å markedsføre Howa våpen?" : Er dette virkelig relevant?

 

- "men det er jo ikke spesielt renhårig å komme med lite underbygget og slik det oppfattes som direkte feilinnformasjon om en vare kun fordi du ikke liker selgeren?" : Deres selger bekreftet informasjonen.

 

"Når alt kommer til stykket kanskje det bare er slik at du er en anonym konkurrent": Jeg må virkelig takke deg for en god latter. Jeg anbefaler deg å se på min profil, for å ta en titt på mine poster om jeg markedsfører for visse bedrifter, eller har anbefalt noen nettbutikker.

 

Hvis du har noe mer å tilføye ber jeg deg om å sende meg en PM, dette du holder på med er ikke respektabelt mot tråd starter.

Det at jeg forteller at jeg har en dårlig erfaring med dere gir deg ingen grunn til å "forsøple" tråden.

Jeg beklager igjen for oftopic innhold.

Link to comment
Share on other sites

@ Sauer 150, forrige side.

 

 

Hvis du fatter interesse for Jaktfelt, så kanskje dette er noe nyttig informasjon for deg?

Det er iallefall noe du kan ha med deg i bakhodet :)

 

Maksimum vekt: Våpen/kikkert etc. 5kg

Max kikkert forstørrelse: x12

 

Nå skal det vel en del for å få våpenet opp til 5kg.

Men kikkertforstørrelsen er kanskje noe du burde ha i bakhodet når du skal ha deg en kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Beklager - den var ikke myntet på deg revjakt, men som svar til Tactical lenger opp i tråden og var ett sleivspark til hvor lett det er å svare på en måte som bommer litt på målet når en ikke vet hvem som skjuler seg bak de ulike brukernavnene

 

Sjekk testene fra testfakta så finner du det som trengs av innformasjon om om det ene og vel egentlig flere av merkene du lurte på. Lykek til med valget :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, har du forresten sett på CZ? Det er jo også ett alternativ kanskje?

Ta en titt på disse schou våpen & wingevåpen

 

 

:wink::wink: Du skal ikke se bort fra at jeg har skutt ett jaktfeltstevne eller 2.

"til Tactical lenger opp i tråden og var ett sleivspark"

Setter vanligvis pris på et sleivspark, men når det kommer fra en ansatt i en bedrift som startet postering i tråden grunnet jeg skrev jeg ikke var fornøyd med servicen dere kunne tilby, gjør det meg irritert.

Snakk om bedrift service, angrer nå ikke et sekund på at jeg gikk bort ifra dere.

Og skjønner nå hvorfor folk anbefaler meg og mine venner om å holde oss unna dere.

 

Skulle kanskje skrevet @sauer 150 se side 1, der får du svar på en del av de spørsmålene du stilte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...