Jump to content

tips til revejakt med hagle...


Mads

Recommended Posts

Hei.

Driver å jakter en del på rev med hagle.. skulle hatt noen tips til hva som lønner seg når man jakter rev med hagle?? ang. hijakt og lokkejakt osv. har lugget en del på sletter og lokket. har fått fram en 4-5 rever på lokk, men de kommer ikke inn på haglehold.. vet om et par hi også..

 

noen som kan si meg noen tips til hijakt og lokkejakt med hagle??

 

Takker for alle svar fra både erfarne og uerfarne revejegere...

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Du kjører jo litt ekstremsport her da :)

Til lokkejakt iallefall ville jeg ha kjørt rifle - for å bedre oddsene betraktelig. Samme til gluggjakt - reven er smart, og hører og ser godt - så bare kult om du får den inn på haglehold,men du gjør det jo ikke lett for deg selv da..hehe

I tillegg lærer reven veldig fort - skal ikke ¨å mange episoder med lokking til før han skjønner at det er noe som ikke stemmer - også kobler de lokking til alt annet enn mat etterhvert..

Ikke mange gode tips jeg hadde og komme med -annet enn at jeg ville enten da skaffet meg kombi eller rifle - for valget er såre enkelt for meg iallefall

 

Skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! :)

Om du ikke har noe annet valg enn å bruke hagle, kunne det kanskje vært en ide å lokke i ganske tett skog, isteden for i åpent terreng. Mener å huske at bl.a Clausen foretrekker hagle på lokkejakt i til tider tett skog, fordi det som oftest blir korte hold, og raske skudd.

 

Ellers er nok innkjøp av rifle/kombi en god investering om du har planer om å drive en del med dette :)

 

Mvh. Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

hehe ja... skulle hatt rifle men fyller desverre ikke 18 før oktober i neste år..

så mår vel pent holde meg til hagla.

 

blir vel rifle tenker jeg så fort jeg fyller 18.

 

Jeg har også drevet en del med lokkejakt nå i høst så jeg begynner å få det til, men som sagt så er det vanskelig å få reven inn på haglehold.

 

Jeg veit om et par hi som jeg vet det er aktivitet i, tenkte jeg skulle gå bort dit en dag da vi slutter tidlig på skolen, bare prøve litt fugleskrik i nærheten.

har hørt at lokkjakt på rev fungerer best midt på lyseste dagen siden den er mest sulten da. har som regel jakta om morgenen og ettermiddagen.

 

Takk for tipset "Jon Martin", jeg skal prøve i tett skog en dag, men mår da ha vinden i ryggen for å sikre meg at reven kommer imot vinden.

 

Bruker en Crit'r Call PeeWee.

Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av at åtejakt passer generelt bedre sammen med hagle, enn lokkejakt. Med åte kan du plassere deg høyt, på haglehold fra åte/vegene til åta, ha kontroll på vitring etc. Ved lokkejakta er det såvidt jeg har forstått litt av poenget å sitte med vinden i ryggen, og med rev på haglehold og vind i ryggen begynner ting å bli vanskelig. Det eneste jeg kan komme på i farta er å sitte høyt også ved lokking. Men- dette er bare tanker fra meg, ikke noe jeg har testet ut.

Link to comment
Share on other sites

hei.

jeg har brukt en del hagle i høst på revjakt. men kan trygt anbefale at du burde gå til anskaffelse av rifle neste år da du fyller 18 år.

har fått inn reven et par ganger inn på haglehold da jeg har lokket men da har jeg ikke vært oppmerksom nok til å ha sett reven pga litt uoppmerksom og sittet litt for lavt.

men ellers har jeg ikke noe å si på den. har skutt 4 rever med hagla i år. en på lokk 2 for hund og en under hijakt med hund. kan ikke si noe annet en at det funker. men musepip og fugleskrik er til å anbefale jakter du med hagle :) . lykke til videre med jakta :)

Link to comment
Share on other sites

hehe.. ja ser den, fikk en rev inn på ca 10 meter, jeg satt på stolsekk i en liten skaurann, så fikk desverre ikke sjangs til å skyte den, det var på 2slåtten. dritkult å se reven når han oppdaga at det ikke var en fugl som lå der. hoppa vel 1m opp i været å løpte faenivell. Men satt med fugleskrik i munnen og fikk den omtrent på rundt 10m hold. Da lærte jeg at jeg ALDRI skal sitte på en stolsekk mens jeg jakter rev igjen ;p

 

hvilken ammunisjon bruker du??

jeg var ved et hi å lokka i høst med fugleskrik, reven kom på under 2 min! rett imot meg, jeg sa "bø" forsiktig den så mot meg jeg sikta i brystet på den og jeg smokka på et skudd med en 2'er. hoppa vel over 1m i været også løpte den jævli rolig vekk, jeg reiste meg opp og skøt et skudd til men bomma pga jeg var så jævli gira.

 

hater slike situasjoner, derfor hadde det vært mye morsommere om jeg hadde hatt rifle. har sålangt bare dårlige erfaringer med revejakt med hagle, så derfor jeg spør angående hijakt og lokkejakt osv..

Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av at åtejakt passer generelt bedre sammen med hagle, enn lokkejakt. Med åte kan du plassere deg høyt, på haglehold fra åte/vegene til åta, ha kontroll på vitring etc. Ved lokkejakta er det såvidt jeg har forstått litt av poenget å sitte med vinden i ryggen, og med rev på haglehold og vind i ryggen begynner ting å bli vanskelig. Det eneste jeg kan komme på i farta er å sitte høyt også ved lokking. Men- dette er bare tanker fra meg, ikke noe jeg har testet ut.

 

Ja helt enig.. har drevet å sett på et jakttårn på 2,5 meter som man kan bare leggeisammen og ta med et annet sted, hadde vært morsomt å prøvd åtejakt med hagle, ja.. men som sagt mår man da sitte høyt slik at det ikke er så lett for reven og få ferten av deg..

 

 

enig i det, om reven er på kloss hold, så er det jo stor sjangs at den får ferten av deg om du har vinden i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

hehe ja... skulle hatt rifle men fyller desverre ikke 18 før oktober i neste år..

så mår vel pent holde meg til hagla.

 

blir vel rifle tenker jeg så fort jeg fyller 18.

 

Litt off-topic:

Så vidt jeg vet, er ikke reglene for å eie rifle annerledes enn å eie hagle (forsåvidt også luftvåpen, 18 års-grense). Mange (meg inkludert) misforstår dette, i og med at man må være 18 for storviltjakt. Så lenge det er snakk om småvilt, er det like regler for hagle og rifle.

 

Selv har jeg (pappa :roll: ) både hagle og rifle. Så om du har ei hagle i faren din sitt navn, er det ikke noe i veien for at du også kan kjøpe ei rifle i hans navn, for så å låne den ;)

 

Noen må gjerne arrestere meg om noe av det jeg sier er galt! :)

 

Mvh. Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic:

Så vidt jeg vet, er ikke reglene for å eie rifle annerledes enn å eie hagle (forsåvidt også luftvåpen, 18 års-grense). Mange (meg inkludert) misforstår dette, i og med at man må være 18 for storviltjakt. Så lenge det er snakk om småvilt, er det like regler for hagle og rifle.

 

Selv har jeg (pappa :roll: ) både hagle og rifle. Så om du har ei hagle i faren din sitt navn, er det ikke noe i veien for at du også kan kjøpe ei rifle i hans navn, for så å låne den ;)

 

Noen må gjerne arrestere meg om noe av det jeg sier er galt! :)

Mvh. Jon Martin

 

 

Det er helt korrekt! Aldersgrensene gjelder mellom storvilt og småvilt jakt ikke mellom rifle og hagle..

 

Du kan skyte en rev alene med rifle som 16 åring..

Du kan ikke skyte rådyr med hagle alene som 16 åring..

Link to comment
Share on other sites

flere som er fornøyd med den ja.,

har måtte bruke 1 skudd på hver untatt den jeg skøt med bismuth. måtte få ei andre tæva som den likte dårlig. hold 35m ca sideskudd og fikk andre salva fra omtrent 3 m da den mente å skulle reise seg igjen. men den var nok i dødens gang da. var ganske omtåke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet noe med hagle før jeg fikk rifle..;)

 

Musepip er et must!

 

Hareskrik er vanskelig..

 

Jeg bruker 2 eller 3 hagl.. ettersom:)

 

Ja. hadde en musepip også men den klarte jeg å miste. prøve å anskaffe en ny en..

hørt at det er fint å lokke med muspip eller fugleskrik i nærheten av hi også.. har noen hi bortafor meg her og får vel prøve der en dag.

 

Fugleskrik og musepip trur jeg er noe det samma når man jakter med hagle, siden den er mye mere var om det er angstskriket fra en hare, den er også jævla skeptisk til tider..

 

har brukt somregel winchester 2'er og en gyttorp 4'er..

 

Jon Martin: jeg har en kompis som fylte 18 nå i september som har vært med meg en del å jakta rev, han ringte inn til politiet, fikk beskjed om at han kunne bruke rifle alene på rev. Han var på politikontoret å fikk stempel og underskrift fra lensmannen og dro ut på jakt. Det ble et helvetes bråk av noen idioter som trodde de eide all rev og skog som var.. Så vi ringte inn i elverum, og det var ikke lov. Men siden han fikk underskrift fra lensmann som skrev at han fikk dispansasjon på 18-årskravet, synes jeg det er jævli rart at det ikke er det.. men det var jo lensmannen sin skyld så det ble ikke noe ut av det.

 

Han har nå jaktet 2 netter eller noe ute på åtejakt, og skøt rev forigårs.

Link to comment
Share on other sites

Elverum?

er da lov å jakte med rifle alene når man er 16 år så lenge man KUN jakter SMÅVILT. aldri hørt noe annet. og har selv fått beskjed av lensmannen i Trysil og Åmot at det er lov å jakte alene med rifle og hagle fra man er 16 år så lenge man jakter kun småvilt :) synd det er noen som ikke kan lovverket :(:shock: og som selv er jegere :shock::shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

§ 85. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal opplyse om

 

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

Link to comment
Share on other sites

Mads: Du kan uten problemer låne riflen(og handle ammo til den), dere fyller bare ut en utlånserklæring.

 

Akkurat. Slik ja. Men om jeg handler rifle, er det nødt til å stå i fattern sitt navn, for jeg kan jo ikke ha ei rifle/hagle ståendes i mitt navn.

Men det ser høres jo lovende ut det!

Link to comment
Share on other sites

Rått!

mår vel prøve å få anskaffet en rifle da. Men er det slik at hvis rifla står i navnet på fattern, så mår han skrive ut papirer på at jeg låner den imens,,, eller?

 

Hvorfor skall du ha rifla i din pappas navn når du kan ha den i dit eget. så slipper du alt det dere unødvendige papirarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan søke om dispans :wink:

 

§ 10. Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

 

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

 

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

 

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

 

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

 

Dispenserer en politimester fra aldersgrensebestemmelsene i et tilfelle hvor skytevåpen eller våpendel er ervervet ved arv, jf. våpenloven § 7 fjerde ledd fjerde punktum, bør det vanligvis settes som vilkår at en annen person tar hånd om våpenet og oppbevarer det som om det var hans eget til arvingen når aldersgrensen. Er ingen annen person, som oppfyller vilkårene for selv å få våpenkort, villig til dette, skal våpenet deponeres hos politiet. Unnlater arvingen å hente våpen eller våpendel som er deponert hos politiet, etter at han har nådd aldersgrensen, og har fått skriftlig anmodning fra politiet om dette, kan politiet selge våpenet eller våpendelen for eierens regning.

 

Dispenserer politimesteren ikke fra aldersgrensen, kan arvingen (boet) innen tre måneder overdra våpenet eller våpendelen til en som får ervervstillatelse. Er dette ikke gjort, selger politiet våpenet eller våpendelen for arvingens regning etter de samme bestemmelser som gjelder for innleverte våpen, jf. våpenloven § 10 tredje ledd.

Link to comment
Share on other sites

dette synes jeg er rart.

far ringte inn i elverum på den våpenlov tingen inni der, og fikk beskjed om at det gjaldt det samme som på hagle med opplæringstida bare fra 16-18 år.

jeg sa at det tviler jeg på siden en kompis av meg fikk skriftlig beskjed og underskrift osv fra lensmann om at han hadde dispans, men ble et helvetes bråk med noen idioter av noen jegere, så han slutta å bruke rifla..

 

syntes det er meget rart dette her, for det står ikke en dritt om riflebruk på småvilt i lovdata!!

 

å det står jo at du kan jakte småvilt som 16-åring.. men det er jo ikke nevnt noen type våpen her, så jeg antar at rifle faktisk er lov som 16 åring med dispans siden det bare brukes til rev osv.

 

syntes det er veldig utydelige regler på det der... det kan tolkes på mange forskjellige måter siden det ikke er nevnt noen bruk av rifle på småvilt... hmmm

Link to comment
Share on other sites

"Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år. "

Link to comment
Share on other sites

Man kan jakte med rifle fra 16-18 under opplæringsjakt! Man kan ikke jakte aleine med rifle som 16 eller 17 åring aleine på småvilt!

 

Så du kan kun bruke hagle frem til du er 18 år, så sant du skal jakte aleine.

 

Man kan jakte med rifle fra 16-18 underopplæringsjakt PÅ STORVILT.

 

FORSKJELLEN ER MELLOM SMÅVILTJAKT OG STORVILTJAKT!

 

IKKE MELLOM HAGLE OG RIFLE, ELLER LUFTVÅPEN FOR DEN SAKS SKYLD. 18 ÅRSGRENSE FOR Å EIE (unntak for dispensasjon), MEN FULLT MULIG Å LÅNE SÅ LENGE UTLÅNER SKRIVER UNDER.

 

Vil gjerne se dokumentasjon for din påstand "Jegern86"

 

Beklager til trådstarter for at jeg tok opp dette i det hele tatt, men kjedlig å oppdage når man er 18, at det fins muligheter for å bruke rifle når man er 16-18 også ;)

 

Mvh Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

 

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

Må jo bare krype til korset her og innrømme feil. Står jo faktisk ikke noe imot bruk av rifle.

Jepp, nok en gang feil :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan jakte med rifle fra 16-18 under opplæringsjakt! Man kan ikke jakte aleine med rifle som 16 eller 17 åring aleine på småvilt!

 

Så du kan kun bruke hagle frem til du er 18 år, så sant du skal jakte aleine.

 

Man kan jakte med rifle fra 16-18 underopplæringsjakt PÅ STORVILT.

 

FORSKJELLEN ER MELLOM SMÅVILTJAKT OG STORVILTJAKT!

 

IKKE MELLOM HAGLE OG RIFLE, ELLER LUFTVÅPEN FOR DEN SAKS SKYLD. 18 ÅRSGRENSE FOR Å EIE (unntak for dispensasjon), MEN FULLT MULIG Å LÅNE SÅ LENGE UTLÅNER SKRIVER UNDER.

 

Vil gjerne se dokumentasjon for din påstand "Jegern86"

 

Beklager til trådstarter for at jeg tok opp dette i det hele tatt, men kjedlig å oppdage når man er 18, at det fins muligheter for å bruke rifle når man er 16-18 også ;)

 

Mvh Jon Martin

 

Ja akkurat.. for jeg har lest lover og forskrifter nå og det står ingenting nevnt om rifle på småviltjakt.

for 16-18 regelen om opplæringsjakt med rifle gjelder jo på STORVILT...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bruken av rifle før man er 18, så er jeg veldig usikker !

 

Jeg jakter med Mads, å fikk ett helvete i sommer, før jeg fylte 18.

Men jeg fikk beskjed via tlf at jeg kunne jakte rev alene med rifle før fylte 18, men etter jeg fikk helvete i sommer, så dro jeg å fikk det skriftlig. Ble litt bråk igjen etter det da å, så jeg venta med å bruke rifla under revjakta til etter jeg ble 18 i høst.

 

Natt til søndag så fikk jeg skutt ei revtispe på 7,9 kg på ca 150m hold :) så nå er jeg fornøyd med at jeg kan bruke rifla mi uten at det skal være krangling å bråk om alt!

 

å Mads, bare jakt med rifle på småvilt, du har lov !

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja vegar du sie noe der.

tenkte jeg skulle ringe inn igjen til våpen kontoret i elverum imorra! dem som har med lisenser osv. For jeg blir jo bare mer å mer overbevist her, på at det er lov å jakte med rifle som 16 og 17-åring sålenge du KUN jakter småvilt..

Link to comment
Share on other sites

Temaet har vært diskutert utallige ganger før. Aldersgrensa følger viltet, ikke våpenet. Du kan altså jakte med rifle på småvilt fra du fyller 16. Til tross for at mange "eksperter" påstår noe annet.

 

JA, og hvis noen påstår noe annet, så henvis til eventuell forskrift eller lov :!:

PUNKTUM :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

dem som har nektet de jeg kjenner å jakte med rifle når dem har jaktet med rifle og vært 16-17 år har bare gitt blaffen i dem å heller sagt til dem at dem kan drite og dra å se etter å lese forskriftene :!: noe jeg syns er greit folk kan si til folk som er "verdensmestere" i lovverk.

Link to comment
Share on other sites

hehe.

ja men var da kjekt å få avklart dette også da!! jeg hadde jo uansett tenkt til å vente til jeg var 18 med å kjøpe rifle!! Men får se hvordan det blir, siden man faktisk har lov som 16+17 åring og som sagt så går aldersgrensa etter viltet, og ikke våpenet ;p

Link to comment
Share on other sites

nå har ikke jeg lest hele tråden, men om du ikke har fått tips om det før så er musepp den enkleste og lokke reven helt tett inpå deg slik at du får trygge haglehold,, så om du kamuflerer deg godt og posterer på åpene sletter, tar hensyn til vind osv, så har du gode forutsetninger for at du skal greie og lure mikkel inpå deg med musepip, etter han har kommet frem på sletta men fugl, eller hareskrik :)

 

har drevet med det selv, for spenningens del, om og gjøre og lokke de nermest! slik blir man god lokkejeger :) lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...