Jump to content

Jentehagle til rypejakta


maries

Recommended Posts

Endelig er det penger på boka til å kjøpe hagle.

Jeg har jaktet i flere år med lånt våpen. Blant de jeg har prøvd har jeg ikke funnet meg noen favoritt. Syns ofte at de er litt for tunge.

 

Kan du anbefale meg et våpen som passer for en jente?

Jeg er ikke spesielt spinkel og liten med mine 176 cm i høyden, så det behøver ikke være det minste våpenet. Det er klart at lettvekt er en fordel, men det må måles opp mot pris og tilgjenglighet på ammunisjon.

 

Våpenet skal brukes på rype- og skogsfugljakt.

 

Når jeg prøver et våpen, hvordan kan jeg kjenne at det "passer"?

 

Jeg håper på noen gode svar! Alt taes i mot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei!Spørs hva du kan/vil betale da..er etter min erfaring mye skrot til under 8000kr!Men til kun jakt,og ingen leirdueskyting,så kan dem selfølgelig vare en stund ja!Virker som du ikke nødvendigvis MÅ ha ei damhagle?De er ofte korte i kolben rundt 35cm,og løpslengde under 66cm.Det blir kanskje litt for lite til deg?Prøv i butikken,er du litt erfaren,merker du fort om den passer,og evt hva som er feil!Er du Ikke erfaren,kjøp hagle av noen som har peiling på tilpasning evt ta mål,dem ser da om kolben er for lang/kort,høy/lav osv.Se gjerne på en Lanber Greystone!Pen hagle til ikke altfor høy pris,med grei kvalitet.Evt en rimeligere Lanber,Anbefaler Utskiftbar Choker,så du kan variere utover høsten.Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Hva har du lyst på? Da jeg skulle kjøpe hagle til min datter, var det estetiske noe av det viktigste.

 

Ikke forvent at noen standardkolbe passer. Vi i nord har som regel høyere kinnbein enn de på kontinentet, så kolbene er generelt allt for lave på standardvåpen. Jenter har typisk ennå høyere kinnbein enn gutter. Jeg ville kjøpt brukt, og fått kolben tilpasset.

Link to comment
Share on other sites

Kunne du tenkt deg å bruke halvauto hagle?

Lette Halvauto hagler har mindre rekyl og bedre balanse enn lette o/u hagler.

 

Viss du har et budsjett på 10 tusen hadde jeg tatt en titt på Franchi fast black.

Denne veier 2.8kg og har 7års garanti. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=553" target="_blank

 

 

Men denne er framtung og dårlig balanse i våpenet;)

Link to comment
Share on other sites

Kona mi har også Sabatti Short 12/76 på 6. året og er meget fornøyd. Selv har jeg Sabatti Multichoke og har snart snart slitt ut et par choker på den. Konas Sabatti har nok ikke gått mer enn kanskje 500 skudd på disse årene, men hagla mi har passert 15000 skudd (98% på bane) og holder koken fortsatt, selv om et par choker begynner å bli drøyt tunge å skru ut og inn. Hadde i tillegg noe tull med å få dratt av 2. skuddet når hagla var ny, men det fikset selvsagt forhandler på garanti. Sabatti har livtidsgaranti på sine våpen og det er ikke ille på et våpen til godt under 10 lapper.

 

Kan absolutt anbefale Sabatti som jaktvåpen, men er ikke råeste redskapen på bane føler jeg. :wink:

 

Mvh.

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...