Jump to content

Førstegangsrifle til småvillt


Engan

Recommended Posts

Er det noen som har forslag til hva jeg bør legge i kikkert for å få en som er bra nok?

 

skal brukes til å ha med på all slags fuglejakt (rype, toppjakt, gåsejakt osv.) og kanskje en hare hvis jeg ser en...

holder det med 40mm åpning, og hvor mye zoom anbefales?

Hvor mye bør jeg legge i kikkert da for å få noe bra til all slags småvilltjakt?? (vill ikke punge ut så mye, så zeiss er uaktuelt...)

 

Zeiss' nye duralyt serie vel noe du kan se etter. Fin pris hos winge våpen !

 

Zeiss Duralyt

Link to comment
Share on other sites

Zeissen er litt i dyreste laget tror jeg, men noe av grunnen til at jeg legger mye mere i rifle enn kikkert nå, er at da kan jeg ha samme rifle, men oppgradere til zeiss senere...

 

Det som er fordelen for meg med tanke på Tikkaen er ikke bare att den er billigere, men at den kan jeg kjøpe på XXl, mens browningen må jeg bestille fra f.eks Wingevapen.no.

Jeg har også sett på dette siktet: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... ex-1055817" target="_blank" target="_blank

 

Er det noen som vet hvordan det er?

 

Har 2 andre spørsmål og, Jeg skal bruke rifla på vinteren i kaldt vær, har hørt at den ene plastikkdelen på tikkaen kan sprekke i kulde. nen som kan bekrefte?

Også, kan de aller fleste kikkertmontasjer gå på tikkaen? har hørt at den er kresen på det, og vil ikke kjøpe montasje for over 1000...

 

Takk for gode svar!! :)

Link to comment
Share on other sites

Nikon Monarch er et greit mellomklassesikte til en god pris. Har tittet litt gjennom den du har linket til. Grei nok. Syntes nok det var litt om og men å få plassert øye riktig ved maks forstørrelse.

 

Men det var ikke verre enn at jeg selv kjøpte en Monarch 5-20x44 og satte på .222'en min, og her er det enda verre!

 

Optisk greie kikkerter. Selvsagt ikke i klasse med de dyrere, men til den prisen XXL tar, er det mye for penga.

 

Jeg har for øvrig en nesten like ny Zeiss Conquest 3-9x40, og jeg satte Conquesten opp på 5x og sammenlignet denne og Monarchen på 5x ut gjennom stuevinduet. Begge to virket bra, med Conquesten et hakk klarere og med ørlite større synsfelt (syntes jeg). Conquesten gir et litt mer solid inntrykk.

 

I samme prisklasse som Monarch 3-12x42 finner man blant annet:

Zeiss Conquest 3-9x40: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25595184

Sightron SII 4-16x42AO (justerbart objektiv): http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1513&idkategori=699&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%204-16x42%20AO&startrow=

Leupold VXI 4-12x40: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14004&prodid=4215

 

Vil nok holde en knapp på Conquesten som det beste siktet. Det som taler mot er en noe "ullen" import. Dette er USA-sikter som er importert utenom Zeiss, så det kan bli trøblete med reklamasjon om det skulle bli nødvendig.

 

Ellers kan du jo se etter brukt sikte av bedre merke da, som Meopta, Schmidt&Bender, Zeiss V eller C, Kahles m.fl. Ikke lett å komme over et til under fire lapper, men en kan jo ha flaks en gang! Uansett, ingen av siktene over er noen bomkjøp.

 

Bomkjøp gjør du imidlertid svært ofte (men noen har flaks) om du setter på en Kina-dassrull fra mellom 500 - 1500.

 

Eksempel på tvilsom optikk: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=24646917

 

Legg merke til okularet (altså bakparten), med lysbryteren og formen på "basen" under den. Denne ser lik ut på så å si alt av optikk fra Kina. De kommer under uendelig mange navn, men heter den feks Bushnell og ser ut som den i linken, ja da er det ingen Bushnell... Vær obs! De er billige, noen virker, men mange ryker.

 

Når det gjelder optikk er det dessverre slik at pris følger kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg først og fremst skal bruke kikertsiktet til er å ha med på fjellet på jakt etter rype, skogsfugl og hare. kan forekomme noe toppjakt og...

 

Er det noen som har noen størrelser å anbefale??

3-12 zoom holder sikkert, og hva med åpningen? Er det noen fordel med 50mm kontra 42mm??

Link to comment
Share on other sites

Rype, skogsfugl og hare jakter du på dagen. Da trenger du ikke stort objektiv. 40 mm holder lenge. Skal du jakte i skumring, feks etter rev, bør du nok ha kikkertsikte med større objektiv, men her teller kvalitet vel så mye som størrelse.

 

Når det gjelder forstørrelse, er det jo kjekt med ganske høy forstørrelse til småvilt, selv om det ikke er noe must. Man ser greit orrhanen på 200 meters hold med 9x og. Men det er jo kjekt å ha større og da...

 

Ulempen med store kikkerter er nettopp størrelsen. De blir lange og tunge, spesielt om også objektivet er justerbart og stort. En annen ulempe er at minsteforstørrelsen også gjerne blir ganske stor, og det er ingen fordel på korte hold.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig om 42 obj. Og skulle du hive deg på revejakta, er ikke det noe problem. Du monterer bare lys mot åtet. Og da oppveier det alt som kikkerten mangler av skumringsegenskaper. (Husker jeg hadde et par sesonger med Nikon Monarch 2-7x32 på reven. Det gikk helt greit. Og da var åtelyset en tanke svakt, minnes jeg).

Link to comment
Share on other sites

Valget melom Tikka T3 og Browning A-bolt er for meg enkelt.

Det haddde blitt Tikka T3.

 

Jeg liker USA bygde våpen :) . Men ulempen med at de i utgangspunktet ikke har frittligende pipe. Her må det da gjøres en jobb. Og den jobben koster penger :cry:

 

Kan ikke kalle den fabrikk infestningen til Browning A-bolt for bedding.

Og du får løpsvandring og treffpunkt forskyvning ved varme i løpet.

 

 

 

:shock::shock: Hva baserer du disse uttalelsen på :?:

...............................................................................................................................................................

Om Browning A-bolt:

 

Stiller du strenge krav til presisjon, funksjonalitet, materialer og maskinering og ønsker å holde prisen på et relativt lavt nivå, er dette rifla for deg. Genial magasinløsning, DuraTouch stokk, 60 graders hevarmsløft, sikring på kolbehalsen, justerbart avtrekk, gjenger for lyddemper og kjempepresisjon er bare noen av de salgsargumentene som gjør dette til en bestselger.

 

 

 

Beskrivelse:

 

Låskasse: Matt blånert stål, glassbeddet, boret og gjenget for kikkertmontasjer, Long Action

 

Pipe: Matt blånert stål, frittliggende, håndbrotsjet kammer, fabrikkgjenget for lyddemper, konkurranse-kroning

 

Aksjon: Bolt-action , 60 grader hevarmsløft, justerbart avtrekk, uttakbart boksmagasin, hengslet magasinbunn, sikring på kolbehals.

 

Skjefte: Klassist stokk, sort composit, DuraTouch belegg, nettskjært, gummikolbekappe

 

 

 

Vekt: 2,95 kg

 

Pipelengde: 53 cm

 

Magasinkapasitet: 4+1

 

Kaliber: 6,5x55

 

Riflestigning: 1:8,75

 

Gjengedim: 1/2 x28 UNEF

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Denne rifla slår knock out på alle andre rifler i dette prissegmentet. Her er det ikke jukset med plast for å få kostnadene ned. Våpenet har en genial magasinløsning som kombinerer uttagbart boksmagasin med hengslet magasinlokk slik at du beholder fordelene ved begge systemene. Våpenet rommer hele 5 skudd m/orginalmagasinet. Du slipper altså å lade om midt i serien på skytebanen. Våpenet leveres i hele 3 låskasselengder, tilpasset det enkelte kaliberet. På den måten slipper du å ta unødvendig langt ladegrep, samtidig som våpenets vekt tilpasses i forhold til rekylkreftene.

 

Denne rifla har en MEGET bra syntetisk stokk. I motsetning til det aller meste på markedet er dette ikke en hul stokk som lager masse lyd. Dette er en kvalitetstokk som gir et solid inntrykk. Den har handsvell i pistolgrepet og leveres som standard med såkalt DuraTouch stokk. Denne gummioverflaten gjør at stokkens overflate ikke blir glatt å holde i men våpenet sitter som limt i nevene. Skjeftet er beddet fra fabrikk.

 

Browning Abolt leveres ferdig gjenget for lyddemper fra fabrikk i alle kalibre etter internasjonal standard. En lyddemper virker som kjent gunstig inn ikke bare på støynivået, men også på rekyl, lysglimt og ofte også presisjon.

 

For øvrig har våpenet kun 60 graders hevarmsløft, har et MEGET bra justerbart avtrekk og en perfekt plassering av sikringen på kolbehalsen. I sikret posisjon låser sikringen sluttstykket slik at risikoen for tap av sluttstykke enkelt kan elimineres.

 

Våpenet er klargjort for kikkertmontasjer og de aller fleste montasjene på markedet leveres for Browning Abolt.

 

Pipa er produsert i kaldhamret krom-molybdenstål, og sluttstykket har 3 låseklakker og dermed kun 60 graders hevarmsløft.

 

 

 

Browning sine høyteknologiske produksjonsprosesser gjør at alt er rett. Retting av låskasse, lapping av låseklakker og en rekke teknikker som børsemakere verden over bruker for å få bl.a. amerikansk-produserte rifler til å bli bra, er helt overflødige på ei Browning. Her låser alle låseklakkene 100%, pipa peker nøyaktig rett frem og problemer med å få stilt inn kikkerten, selv med dyr optikk forekommer praktisk talt aldri.

 

Browning Abolt produseres på Browningfabrikken (Miroku) i Japan.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke kalle den fabrikk infestningen til Browning A-bolt for bedding.

Og du får løpsvandring og treffpunkt forskyvning ved varme i løpet.

 

Om det kan kalles bedding skal eg ikkje diskutere, men den gjer jobben den skal gjere.

 

Har hatt min a-bolt siden 1991 og skote løpet varmt mange ganger uten at eg har vore borte i det problemet.

 

Eg har ein a-bolt SS med "plaststokk" i 30.06 som eg er meget godt fornøgd med. Rifla har blitt testa med forskjellige typar ammo (både kjøpt og heimerulla) og med lik kulevekt så har treffpuktforandring vore innanfor 6-7 cm. Presisjonen er bedre enn kva eg klarer å utnytte på normal feltmessig skyting.

 

Kan absolutt annbefalle a-bolt til dei som lurer på ei slik rifle.

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg ikke har vært i nærheten av denne tråden.

 

Forøvrigt så skrev jeg litt feil :oops::oops::oops: Blandet Remingthon og Browning . :oops::oops:

Browning har jeg liten erfaring med.

Men alle US bygde våpen med kontakt mellom løp og stokk har problemet med treffpunkt forskyvning ved varmskyting.

Link to comment
Share on other sites

Halloen godtfolk. Eg har egentlig bestemt meg for å invistere i et nytt caliber av 223, så det eg lurer på er ka type våpen eg skal velge.

Eg har planer om å begynne å lade sjøl. Våpent skal brukes til alt av fugl og rev. Så det eg lurer på er om dere kan hjelpe meg å velge det som trengs. Er ute etter en presisjons rifle med tykkt løp, og med røft utseende gjerne en rifle som kan oppgraderes underveis:)

Rifle stiging kan eg lite om så fint om noen kunne forklart. har lest at folk anbefaler 1:9 vist eg ikkje tar feil. Optikken må også være bra.

Eg tenkte å legge meg på 15 til 20 lapper.Kan være eg har glømt noe her med da får dere gi en lyd så skal eg føre det på.

Vundere kanskje et sikte med avstands måler.

 

Mine kriterier.

Cal 223

Utagbar magasin

Optikk

Ringer

2 - fot m/vugge

Syntetisk stokk

Lyddemper

 

Glømte å si at eg er links.

Legger ut innleget mitt på nytt, eg glømte jo selfølgelig å si at eg er links skytter så da kan eg ikkje gå for Steyr Scout (Deilig våpen) Men ikkje en liten og lett heller, 3/4 kg er grei vekt, med tanke på presisjon og vingling.

 

Har fått et tilbud på en Remington 700 Cdl links

s&l lyddemper

2-fot

leupold kikkertsikte 3-9'50

= 15 Lapper.

Er det noen som har erfaring med dette våpenet? Våpene så ganske fett ut. Noen som vet rifle stigningen på denne?

Takk til de som kan hjelpe:)

Link to comment
Share on other sites

Det betyr at du fra trykkpunkt (direkteavtrekk har ingen forvandring og ligger i utgangspunktet på trykkpunkt) kjenner at avtrekkeren beveger seg bakover, gjerne i flere små napp, før skuddet går av. Et "perfekt" avtrekk beskrives gjerne dithen at det føles som om du legger fingeren mot et tynt glassrør, og når røret brekker går skuddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 8 years later...

Hei! Tar opp igjenn denne tråden.

Eg har etter litt fram og tilbake bestemt meg for å kjøpe ei rifle i 223rem til gluggjakt på rev og til "koseskyting" på papp.

Håper derfor nokon her har erfaring med våpena eg vurderer.

Valget for meg står mellom ei Sako 85 Varmint Laminated Stainless og ei Tikka T3x Super Varmint SS.

Har vel eigentleg mest lyst på sakoen, men den er det 10-12 måneders leveringstid på. Så er sakoen verdt ventetiden??

Så var det dette med riflesigning. Eg har lest ørten tråder her inne om emnet uten å eigentleg verte noko klokare av det.

Sidan eg primert skal bruke rifla til revejakt ser eg for meg å bruke kuler på 40-55grs. Er det då ein fordel å ha stigning på 1:12? Eller for å seie det på ein annan måte: Er det nokon ulemper med 1:8 stigning til så lette kuler?

Takker hjertelig for alle svar!

 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Då vert det nok sakoen sidan Schou ikkje har tikkaen på lager med 1:12 stigning.

Når eg uansett må vente eit år venter eg heller på sakoen. 

Sidan dei må bestille sakoen frå fabrikk så har eg jo tillgang på heile sako sitt utvalg. Eg kan då bestille rifla med 500mm ferdig gjenget pipe. Er dette ei grei lengde på 223? eller er det betre med 600mm.

Har nokon her erfaring med fabrikk gjenger frå sako eller tikka.

Har sett ei fabrikk gjenget Browning X-bolt og det var dårlige greier i forhold til  min sako som er gjenget av børsemaker. På sakoen min skrur eg lyddemperen lett på til han stopper brått og der sitter han til eg skal ta han av igjenn.  Den løsner ALDRI!

På Browningen  er lyddemperen vond å entre og den har ikkje noko klart definert stopp slik som min har, med det resultat at snører du han for lite så løsner han og for mykje så får du han ikkje av igjenn.

Så dersom det er like dårlige gjenger på sako/tikka piper så skal eg heller betale børsemaker for å gjenge

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at sako sender ut piper som ikkje er bra gjenga. Hadde bestilt ferdiggjenga for då har du presisjonsgarantien til Sako i behold. Ikkje at eg trur at børsemakeren din leverer ut skit, men sako er sako.

 

Btw. har du sjekka om rifla du ønsker er i handelen i Sverige? Eg importere mi "custom" Sako derifrå når eg ikkje gadd å vente på Schou sin leveringstid. 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en fabrikkgjenget Sako 85 i 223 rem (1:12). Gjengene er det ingenting å si på og som tussehaugen påpeker så beholdes presisjonsgarantien. Jeg valgte 51cm pipe. Man får selvfølgelig noe mer fart med 60cm pipe, men den blir også betraktelig lengre å dra rundt på. Ingen problemer å presse 50grs kuler over 1000m/s selv med 51cm pipe. Rifla er kanskje den mest presise jeg noen gang har prøvd. Slappladet FMJ, varmintkuler i toppfart og redusertladninger med N110 går jevnt rundt 10mm@100m. Tidligere har jeg greid dette med enkelte kombinasjoner, men Sako`en spiser alt. Men vær OBS på hylseutkast. Står temmelig greit beskrevet på side 19 og 20 her:  

     

Link to comment
Share on other sites

Har hatt alt for mange rifler, også x-bolt i 223 og en sako 85 i 308, begge gjenget fra fabrikk. Browningen var helt kurant med greie gjenger, men Sakoen var i en klasse for seg. Hadde helt klart ventet på Sako og gått for 50 cm pipe.  Hvis du er heeelt sikker på at du ikke kommer til å benytte tyngre kuler enn 55 grs er 1:12 fornuftig. Jeg kan jo lansere en idé som jeg selv har gjennomført med hell flere ganger. Kjøp en rimelig donorbørse og send den til en anerkjent børsemaker for løpsbytte. Da får du en fantastisk spesialtilpasset rigg med type løp, twist og lengde som du selv ønsker. Den vil mest sannsynlig også bli billigere enn en ny Sako og ihvertfall ikke være dårligere. En vanlig Remington 700 i 223 er et supert utgangspunkt. Med litt polering av sluttstykke og justering av avtrekk vil du ha en knallbørse. Angrer litt på at jeg byttet bort mitt sånt prosjekt med en kompis sin Schultz og Larsen ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...