Jump to content

Førstegangsrifle til småvillt


Engan

Recommended Posts

Er 16 år, og har 1 hagle, men har lyst til å kjøpe ei rifle til bruk på småvillt.

Tenkte først å kjøpe meg en salong i kaliber .22LR, men slo det fra meg.

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en rifle i kaliber .223 Remington som skal være bra med ikke alt for dyr.

Har ikke lyst til å bruke noe mye mere enn 6000-8000.

Jeg bor i Trondheimsområdet, og vil helst kjøpe i butikk.

Har ssett på både Remington 700 SPS og Tikka T3 Lite, som begge er å få kjøpt på XXL.

Har hørt at Tikkaen er "bedre", men er ikke helt sikker på hva jeg skal kjøpe.

Det er kaliber .223Rem jeg skal ha, og ikke .308 eller liknende.

Skal brukes på al fra Rype og hare, til tiur og rådyr.

Takknemmelig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Mellom de to du nevner Remington og Tikka så ville jeg gått for tikkaen pga vekt.

Har selv hatt en Remington sps i 223..tung rifle. Byttet den ut med en sako vixen i 222 og har ikke angret på det.

Sako Vixen er nok drømme småviltrifla til mange pga lav vekt, og lita og hendig rifle som man lett bærer med seg på fjellet samme med hagla.

Men gå for tikka du...tror ikke du blir å angre på det.

Link to comment
Share on other sites

Var på lensmannskontoret i dag og leverte våpensøknad.

Vet at det vanligvis tar ca 2 uker.

Jeg spurte om de kunne se på den raskt, og at de skulle ringe når den ble ferdig.

En halv time etter jeg leverte søknaden ringte de og sa at søknaden var innvilget.

Å få innvilget søknad på en halv time, det kaller jeg service...

 

Har nå innvilget søknad på .223

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du vurderer hjemmelading eller har andre som kan gjøre det for deg så bør du tenke over riflestigning også. T3'en kan stabillisere tunge kuler på 75 grs som har mye mindre vindavdrift enn lette kuler på 50-55grs.

Jeg skyter bare 75grs på matvilt og det er jeg glad for hver gang det blåser i fjellet eller på litt lange hold på sjøfugl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke lade selv nei..

 

Tikka T3 Lite koster 7890 på XXL, men Tikka T3 Hunter (10390 på XXL), koster 7890 på jaktdepotet. Hvordan er det med eventuell bestilling fra der??

Hjemmesiden deres er dårlig og det er lite info om kjøp over nett...

Noen som vet??

 

Også en annen ting, hva bør jeg se etter på en kikkert??, har sett på: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... np-9006127

Er dette et bra sikte til prisen?, eller må man på et dyrere med mere zoom og større åpning?

Hvor mye koster kikkertmontasje til Tikka? (har hørt at den ikke kan ta alt)

 

Takk for mange bra svar så langt!!

Link to comment
Share on other sites

Nettsidene til jaktdepotet er håpløst utdatert. Ring dem for priser. Jeg har handlet våpen fra dem via mail og fått gode svar på det jeg har lurt på og er generelt godt fornøyd med dem. Ingen problem å handle derfra... Avtal handelen, send inn søknaden og få våpen i oppkrav eller forhåndsbetal.

 

Den kikkerten har jeg ingen erfaring med, men når det kommer til billige kikkerter så kan jeg annbefale leupold. Jeg startet med en VX1 3-9x40. Den tåler mye juling og er helt grei opptisk. Prisen er rett opp under 3000.

Jeg tror det følger med en ringmontasje når du kjøper t3. Jeg fikk en til 1" rør som passet til leupolden. Kjøpte senere en optilock-montasje for for rundt 1100 som jeg er meget fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke lade selv nei..

 

Tikka T3 Lite koster 7890 på XXL, men Tikka T3 Hunter (10390 på XXL), koster 7890 på jaktdepotet. Hvordan er det med eventuell bestilling fra der??

Hjemmesiden deres er dårlig og det er lite info om kjøp over nett...

Noen som vet??

 

Også en annen ting, hva bør jeg se etter på en kikkert??, har sett på: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... np-9006127" target="_blank

Er dette et bra sikte til prisen?, eller må man på et dyrere med mere zoom og større åpning?

Hvor mye koster kikkertmontasje til Tikka? (har hørt at den ikke kan ta alt)

 

Takk for mange bra svar så langt!!

Eg hadde gått for en annet sikte, bedre og dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Så en Vixen + Swarovski til totalt 10 000 er ikke interessant?

Merkelig.

Som ganske fersk jeger kan jeg på en måte skjønne det - uten temmelig lang tid rundt folk som jakter eller MYE lesing her på Kammeret (av tråder som ofte ikke fenger mest for en nybakt jeger) er det vanskelig å bli interessert i et kanskje 20 år gammelt våpen. For et par år siden tror jeg ikke heller jeg ville ha overveid den. Nå noen år etter er jeg temmelig tett på å kjøpe den selv km jeg egentlig ikke behøver den...

 

Skriv heller en ordentlig forklaring til trådstarter der du går inn på hvorfor denne gamle riflen antakelig skyter mye bedre enn de fleste nyere rifler (og sikkert vil gjøre det om 20 nye år) samt at Swaroen i seg selv er verdt omtrent hva trådstarter er på vei å betale for en ny plastrifle.

Link to comment
Share on other sites

Heilt enig med deg.Gå for 223 pga ammo priser.Men du kan jo vurdere sako vixen til ein forniftig pris i 222 og legge til 500 kr for å la kammerer vokse til 223,men du vil slite med for liten rifle stigning,så kansj det er litt fornuftig å la invisteringen vente litt til ei tikka/rem er under vurdering eller gå for brukt.

Jeg har 223 med 1/14 riflestigning,presis som noko anna,men sliter med for høg hastighet og korte hold på mat vilt.Blir som regel sprengt ved skudd under 90 meter uansett heilmantel,solid bly eller kjempesolid bx.

For høg hastighet betyr ikke alt på jakt på liten rype/orre/tiur,men hysterisk på trost og skjære. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Halloen godtfolk. Eg har egentlig bestemt meg for å invistere i et nytt caliber av 223, så det eg lurer på er ka type våpen eg skal velge.

Eg har planer om å begynne å lade sjøl. Våpent skal brukes til alt av fugl og rev. Så det eg lurer på er om dere kan hjelpe meg å velge det som trengs. Er ute etter en presisjons rifle med tykkt løp, og med røft utseende gjerne en rifle som kan oppgraderes underveis:)

Rifle stiging kan eg lite om så fint om noen kunne forklart. har lest at folk anbefaler 1:9 vist eg ikkje tar feil. Optikken må også være bra.

Eg tenkte å legge meg på 15 til 20 lapper.Kan være eg har glømt noe her med da får dere gi en lyd så skal eg føre det på.

Vundere kanskje et sikte med avstands måler.

 

Mine kriterier.

Cal 223

Utagbar magasin

Optikk

Ringer

2 - fot m/vugge

Syntetisk stokk

Lyddemper

 

Glømte å si at eg er links.

 

Takk til de som kan hjelpe:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/ruger-m77-hawkeye-all-weather-223-rem-1044419" target="_blank

 

Er det noen som vet hvordan denne er i forhold til Tikka T3 Lite?

 

Dette er et amerikansk våpen, og trenger litt omtanke før det blir ok. Sluttstykkegangen er råere pga at det er brukt mindre tid på polering av glideflater. Avtrekket er tungt og har en del kryp. Det følger med Rugers egne ringer, så det er et pluss. Den har også kontrollert mating for de som synes det er viktig (Ruger har en del til felles med m98). Den har også kryssmagasin, og følgelig større magasinkapasitet uten at magasinet stikker utenfor stokken.

 

Når jeg velger våpen, så er presisjon viktigst, dernest funksjon og så avtrekk. Tikka har presisjon, avtrekk og funksjon.

Grunner til at noen ikke velger Tikka:

- Har plastdetaljer som kan gå i stykker (slutter ikke å fungere, men er irriterende).

- Man bruker samme mekanisme på alle T3-er, slik at den er større end den trenger til f.eks .223 (Skal kunne håndtere 30-06/6,5x55).

- Magsinet er plast (dog svært solid, og hverken ruster eller lar seg bulke) og løstakbart, slik at man kan teoretisk sett glemme magasinet hjemme og gå på jakt med en enkeltskuddsrifle.

- Magasinet er enkeltrads, og tar færre patroner enn et tilsvarende med kyssmating. Typisk stikker Tikka sitt 5-skuddsmagasin ut under stokken for .308/30-06.

 

Jeg tror jeg ville blitt svært fornøyd med en T3. Ingen grunn til å styre med prosjekter hvis alt man ønsker er en rifle som skyter rett fra esken. T3 er bra, har du litt mer kroner, så finnes Sako 75/85 (Der finnes det flere låskasselengder). Så en sammenlikning i vapentidningen mellom sako og tikka, og det var umulig å se foskjell på skivene.

 

Mht til kikkert, så brukte jeg lenge en Bushnell til ca 1000,- kroner. Mekanisk tilstrekkelig selv om optikken ikke var bra under dårlige lysforhold. På skytebanen funket den helt greit. BSA lager også billige sikter som tåler mye rekyl, men som ikke har samme gode egenskaper under dårlige lysforhold som dyrere fabrikater. Ved å sette på en sånn billig kikkert kan du kjøpe mer ammunisjon, og bruke tid på skytebanen. Jeg skjøt mitt første rådy også med Bushnell'n. Lyset var ikke optimalt, men rådyret tegnet en fin silhuett og datt på stedet.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ruger M77 er dønn solide rifler med et preg av Mauser 98 systemet over seg. Jeg har flere Ruger rifler som jeg liker godt. Har ingen i kaliber 223 men andre kaliber. Som OIH sier er sluttstykkegangen noe rå og avtrekket trenger som oftest en justering. Smøring og en del ladegrep så går dette seg bedre til. En annen sak er at stokken ligger ann mot løpet. En ting man ofte finner på amerikanske våpen. Får du riflen bedett og justert avtrekket har du en solid og god rifle. Her er ingen plastdeler som kan gå i stykker. Bedding er noe en bør gjøre med de fleste bolt rifler og en avtrekkjustering er ting man bør gjøre på rifler i ditt prisleie. Inntrigerte baser er det på riflen og ringer følger med. Her sparer du penger. Systemet er solid og greit å ta av hvis du skal bytte kikkert. Lykke til med valg av rifle.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du ikke skal lade ammoen selv bør du kjøpe en 222. Den er mye "snillere" med viltet enn 223 pga. mindre fart.

223 har en ekkel uvane. Farta er opp under 1000m/s og sprenger viltet, selv med helmantel kan det bli søl.

På rev er helmantel tvilsom selv ved gode treff.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig med Mork her.. En fabrikkpatron som f.eks Norma Oryx 55 grs har i .222 en hastighet V0 930 m/s, mens den samme kula i .223 har en hastighet V0 950 m/s. I andre patroner kan det være litt mer, men det er ikke noe voldsom forskjell. I tillegg er det adskillig rimeligere med treningspatroner til .223en.. Er du hjemmelader kan du jo selv styre farten til en viss grad!

Link to comment
Share on other sites

@Xesray: Ta en titt på Steyr Scout, så spørs det om du ikke velger å strekke budsjettet litt...

 

Må vel støtte HP at han har en grom rifle, og er langt finer og smekrere en min Remington 700 SPS tactical

 

Hvis du har $$$$ så bør du se på den.

 

Spørsmålet er skal man ha en liten og lett 223, eller en mer tactical versjon ?

 

to gode alternativer er :

 

Remington 700 LTR

 

http://www.snipercentral.com/m700p.htm" target="_blank

 

Remington 7

 

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

Har selv to rifler i 223 Rem 700 SPS tactikal og Remington 7 SS, som er gode rifler med god presisjon.

Men en tanke som har streifet meg er hvorfor kjøpe 223 Rem når man har 6,5x55,

som er et utrolig allsidig kaliber.

Ypperlig til småvilt, samtidig som du kan bruke det på større dyr.

Vil si at 223 rem et et bra kaliber, som e kjekt å ha p.g.a greie pris på ammo, samt sitt bruk på småvilt,

men at 6,5x55 er et mer allsidig kaliber . Tenker på at 6,5x55 vil stort sett gjøre den samme jobben, bare bedre.

 

Det beste alternativet er jo selvfølgelig å ha en i i hvert kaliber (eller enda bedre to i hvert kaliber som eg har :twisted: )

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har forslag til hva jeg bør legge i kikkert for å få en som er bra nok?

 

skal brukes til å ha med på all slags fuglejakt (rype, toppjakt, gåsejakt osv.) og kanskje en hare hvis jeg ser en...

holder det med 40mm åpning, og hvor mye zoom anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om .223 nå?

 

.223 helmantel kan være stygg med fugl. Det enkleste er nok å redusere utgangshastigheten litt og ikke skyte på fugl som sitter for nært. Med "lav" hastighet vil du kanskje ønske deg litt bedre effekt i fuglen, noe som en litt buttere kule kanskje kan hjelpe deg med.

Har du ei pipe som gir deg mulighet til å bruke tyngre kuler kan du gå opp på kulevekta å samtidig få ned utgangshastigheten litt. Dette er nok den beste løsningen siden du skal lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvilke kuler som er bra til rype for å bevare kjøtt? Er det helmantel som gjelder eller?

 

 

Helmantel gjelder nesten uten unntak, mulig match kuler fungerer..

 

Jeg har erfart at det ikke spiller så kjempemye hvilken patronkostruksjon prosjektilet kommer i fra, men det som derimot betyr noe er hastigheten.

 

Min erfaring er at man ikke bør overstig 800ms hvis det er ren kjøttjakt man er på, og det er det da ofte på rypejakt.

Link to comment
Share on other sites

Det som er dilemmaet nå er at jeg skal jo ha meg min første rifle som jeg skal ha lenge.

Jeg har nå en innvilget søknad i .223, og vurderer å gå til lensmannen for å prøve å gjøre det om til 6,5X55.

Etter som jeg har forstått er det bedre med tanke på kulebane og lavere utgangshastighet.

Det er greit på en førstegangsrifle at det er noe å bygge på, så om jeg skal jakte hjort om noen år, trenger jeg ikke å kjøpe enda ei rifle, men heller et nytt kikkertsikte.

 

Hva synes dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Gjikk på den smellen selv å kjøpte en 222 som første rifle, ble bet med på elgjakt men sto

da utn godkjent rifle. Velger du 6,5*55 får du en rifle med stort bruksområde og godt utvalg

i ammo til både småvilt og storvilt, helt ifra billig norma rekrutt til norma oryx, bruker selv norma

jaktmatch elektron til fugl koster vel rundt 450kr for ei eske med 50 skudd. Kjøpte meg en browning

a-bolt i 6,5*55 for lit siden, er godt fornøyd med den, stort + at den er ferdig gjenget for demper, har

a-tech maxim demer på den, er tilnermet rekylfritt med demper på.

Link to comment
Share on other sites

Har i utgangspunktet sett mest på Tikka t3 lite, men har funnet ut at Browning A-bolt kan også være et alternativ.

Er det noen som kan si noen drastiske forskjeller på de, og hvem som er det beste alternativet?

Browningen er 1100 dyrere, og må i tillegg bestilles...

Link to comment
Share on other sites

Å få riflen bedett er vel noe en bør gjøre med de fleste boltrifler. Nå er Browning A-bolt med plaststokk bedett fra fabrikk med den såkalte sorbitsklysa, så løpet er frittligende på den. Men å kalle det en god bedding er å strekke det langt.

Link to comment
Share on other sites

Det som er dilemmaet nå er at jeg skal jo ha meg min første rifle som jeg skal ha lenge.

Jeg har nå en innvilget søknad i .223, og vurderer å gå til lensmannen for å prøve å gjøre det om til 6,5X55.

Etter som jeg har forstått er det bedre med tanke på kulebane og lavere utgangshastighet.

Det er greit på en førstegangsrifle at det er noe å bygge på, så om jeg skal jakte hjort om noen år, trenger jeg ikke å kjøpe enda ei rifle, men heller et nytt kikkertsikte.

 

Hva synes dere om dette?

Vist du har lyst å jakt hjort om noen år så kjøper du 6,5, vist ikkje går du for 223, eg har godkjent 30.06, men skal få den omgjort til 223, vist eg finner den, og når eg har lyst å jakte hjort så kjøper eg en ny rifle, men er bare å bestemme seg selv om det ikkje er så lett, eg begynte med 17 hmr å endte på 30.06, det var fordet eg ikkje var bestemt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...