Jump to content

Mini'n min, diverse spørsmål.


Maliker

Recommended Posts

Heisann folkens.

 

Første post fra meg her. Har vært på forumet i ca en mnd, søkt og lest det meste på Ruger Mini-14, utrolig mye bra å finne. Men jeg har alikevel noen spørsmål.

 

Kjøpte denne mini-14'n brukt, for litt siden:

75819_1619848889665_1039696676_31715396_5864416_n.jpg

 

Etter jomfruturen på skytebanen (noe som var utrolig artig) så var det tid for første puss. Da la jeg merke til 2 områder som viste tydelig slitasje. La merke til det pga blankere overflate enn rundt, og når jeg så tydeligere på det, så jeg det også var tegn til deformering i metallet.

 

Slitasje i kammeret:

154171_1619856969867_1039696676_31715406_2035769_n.jpg

 

Slitasje fram på "slide assembly'n" (hva heter denne delen på norsk?):

155208_1619857089870_1039696676_31715407_2418221_n.jpg

 

Vet ikke om det kommer godt fram på bildet, men det er snakk om at metallet i områdene jeg har ringet rundt har blitt "flatbanket" såpass at det er blitt litt deformering. Nok til at det tyter ut litt metall fra kanten på slide asembly'n.

 

Så nå lurer jeg på om jeg bør bli bekymret eller ikke? Er det noe jeg kan gjøre for å redusere belastningen på disse to punktene? Vil en justerbar gassblokk hjelpe?

 

 

Jeg trenger også noen tips på deler til oppgraderinger.

 

Jeg har følgende planer:

 

Accustrut - Denne har jeg oversikt på, bestille fra accustrut og shipping med jet carrier.

 

Flammedemper/flash suppressor - Her har jeg surfet en hel masse etter orginaldemperen fra mini-14 tactical, men fant intet. Derimot fant et alternativ hos Andean firearms, en enkel snap-on flammedemper. Med denne kan jeg også bruke siktekornet foran.

JTM1403BS.jpg

Men er i tvil om den funker. Noen som har erfaring med denne? :) Evt andre forslag?

 

 

Orginalt siktekorn - Denne manglet når jeg kjøpte den. Er det noen som kjenner til leverandører fra usa som faktisk sender slike deler til norge? Har vært i kontakt med sturm-ruger, men ble henvist til lokal leverandør. Innbiller meg det kan bli kostbart.

 

Orginale kikkertringer - Disse manglet også. Har vært så heldig å få kjøpe kompisen's brukte bushnell 3-9x40, og trenger medium/høye 1" ringer, helst i rustfritt. Andean firearms har slike for USD 60 for paret. Finnes det billigere alternativ? Nå er det faktisk ikke noe i veien med weaver-skinna jeg fikk med. Men jeg liker å pusse geværet etter bruk, og synes da det blir litt prakk å få skinna 100% nøyaktig i vater igjen.

 

 

Det var vel det hele, foreløpig. ;)

 

 

ps. beklager rotete post.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Angående kikkertmontasje, jeg har bestillt to slike http://www.qxl.no/pris/sport-fritid/jakt/sikter-kikkert-se-foto/ruger-mini-14-kikkert-montasje-30mm-quick-release/v/an626883408/ bare i 1" som du trenger.

Har kun behov for den ene, dersom interessert kan du kjøpe den jeg ikke trenger for 450,- + frakt/evt henting.

(null fortjeneste for meg)

Alternativt kan du høre med importør Våpen Søilen angående orginal montasje, de kan nok skaffe til deg.

 

Når det gjelder bankingen på "slide assembly'n", så kan du vurdere en slik; http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=219931

Men du må nok pusse den ned litt slik at den blir flatere.

 

Skaden i kammeret.. stålhylser? Bør kanskje poleres bort, men har sansynligvis ingen betydning.

 

Flammedemper.. ikke min kopp kaffe, noen andre får svare på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har researchet flammeskjulere til Mini-14 en del, og den du linker til er en av de få som passer til nyere Minier (580-serie og opp). Har ikke hørt noe om at den ikke virker tilfredsstillende, og jeg har lest mye om den fra brukere.

Børsa må som oftest inn til børsemaker for å få den montert, da låsepinnen som går gjennom frontsiktet sitter hardt fast.

Selv har jeg fått tak i en M14-flammeskjuler som passet til de eldre Miniene, og fått den frest til for min nye Mini.

Må ha den rette looken.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for god info! :D

 

Da blir det rekylbuffer og flammedemperen jeg tenkte på! :)

 

Høres interresant ut med kikkertfestene, mr. Kane, sender deg PM.

 

Eneste jeg sliter med å finne nå er framre siktekorn. Sendte mail til JohnMasen.com, de kunne fortelle at pga øko-krise i usa blir det lite med ny produksjon på en stund. Får prøve å ringe Våpen Søilen, kanskje de har noe liggende.

 

Evt, hvis det finnes folk her på kammeret som har gjenget opp sin mini-14 for demper. Noen her som vil donere/selge et stykk siktekorn for 580 serien :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...